Nytt grafikkort, avstängning vid hög belastning.

Permalänk

Nytt grafikkort, avstängning vid hög belastning.

Jag skaffade i dagarna ett nytt grafikkort, ett XFX HD7970 från NetOnNet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Nu när jag har börjat använda det så har mitt system stängts av vid flera tillfällen då jag har haft längre spelsessioner på höga grafikinställningar, något som inte hände med mitt gamla grafikkort, Sapphire HD6850.

I början antog jag att det var på grund av att det sög ut för mycket ström då mitt nätagg bara låg på 500W och det är minimum för ett 7970.
Då tog jag tillbaka ett annat som jag hade lånat ut till en kompis, och det ligger på 750W.
Modell: Advance Nätaggregat PC MPT-7500
I början verkade problemet vara löst, men nu har det hänt mig igen.
Nätagget är ju onekligen en budgetmodell, och har nog ungefär 3 år på nacken, kan det vara det som spökar trots att det borde räcka till?

Utöver grafikkortet har jag följande komponenter i datorn:
Chassi: Hades NZXT
CPU: AMD Phenom II X4 965 3,2GHz
Moderkort: M4N68T LE V2
HDD: Kingston 120GB SSD, Samsung F3 1TB, WDC 750GB.
RAM: 8GB 1600MHz (2x4GB, 1x4GB)
Fläktarna som sitter i chassit är bara standardfläktarna, alltså en 140mm, en 120mm, och två stycken 200mm.

Så, vad tror ni nu kära vänner? Kan det vara nätagget eller är det något annat? Självklart kan jag ju ställa ner grafikinställningarna och troligtvis få ut längre spelsessioner, fast nu när jag väl har lagt ut pengar på ett ordentligt grafikkort så vill jag ju kunna maxa ut saker och ting...
Jag använder två skärmar, om det spelar stor roll, dock bara en till spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Du har inte skrivit vad du har för nätagg kanske det mest väsentliga?..

EDIT: NVM tydligen kan jag inte läsa, 750watt bör räcka men det kan troligen också vara något fel på agget då det inte direkt är något kvalitets agg? Har du ett annat att prova med?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Jodå, jag skrev det ungefär i mitten av texten, men jag kan väl upprepa mig antar jag.
Modell: Advance Nätaggregat PC MPT-7500
Länk, för övrigt http://www.pixmania.se/pc-aggregat/advance-nataggregat-pc-mpt...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av klejsmedkeps:

Jag skaffade i dagarna ett nytt grafikkort, ett XFX HD7970 från NetOnNet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Nu när jag har börjat använda det så har mitt system stängts av vid flera tillfällen då jag har haft längre spelsessioner på höga grafikinställningar, något som inte hände med mitt gamla grafikkort, Sapphire HD6850.

I början antog jag att det var på grund av att det sög ut för mycket ström då mitt nätagg bara låg på 500W och det är minimum för ett 7970.
Då tog jag tillbaka ett annat som jag hade lånat ut till en kompis, och det ligger på 750W.
Modell: Advance Nätaggregat PC MPT-7500
I början verkade problemet vara löst, men nu har det hänt mig igen.
Nätagget är ju onekligen en budgetmodell, och har nog ungefär 3 år på nacken, kan det vara det som spökar trots att det borde räcka till?

Utöver grafikkortet har jag följande komponenter i datorn:
Chassi: Hades NZXT
CPU: AMD Phenom II X4 965 3,2GHz
Moderkort: M4N68T LE V2
HDD: Kingston 120GB SSD, Samsung F3 1TB, WDC 750GB.
RAM: 8GB 1600MHz (2x4GB, 1x4GB)
Fläktarna som sitter i chassit är bara standardfläktarna, alltså en 140mm, en 120mm, och två stycken 200mm.

Så, vad tror ni nu kära vänner? Kan det vara nätagget eller är det något annat? Självklart kan jag ju ställa ner grafikinställningarna och troligtvis få ut längre spelsessioner, fast nu när jag väl har lagt ut pengar på ett ordentligt grafikkort så vill jag ju kunna maxa ut saker och ting...
Jag använder två skärmar, om det spelar stor roll, dock bara en till spel.

Kollat temps ?@ Cataclyst control center

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Inte speciellt noggrant, kan faktiskt ta och spela en stund nu för att se vad det kommer upp i, återkommer med resultat om det stängs ner igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Kolla temps med HWmonitor och även GPUklock osv med MSI afterburner

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att det är ett 750W nätagg för under 300:- så är jag nästan säker på att det är där skon klämmer.

EDIT: Kikar man på specifikationerna som finns listade på pixmania så levererar +12V-railen bara 20A, så det är inte särskilt konstigt att det inte räcker till under belastning.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Jodå, jag skrev det ungefär i mitten av texten, men jag kan väl upprepa mig antar jag.
Modell: Advance Nätaggregat PC MPT-7500
Länk, för övrigt http://www.pixmania.se/pc-aggregat/advance-nataggregat-pc-mpt...

Jaha, det nätagget hade jag inte litat på för smöret i småland, man betalar inte under 750:- för ett bra nätagg i 750W-klassen, och detta kostar under hälften på Pixmania vilket luktar hund begraven. Är det ens en tillverkare man kan kolla på nätet? 80+ cert på det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Garanterat ett absolut pissagg som inte ens ger hälften av angiven effekt. Varför inte skaffa något riktigt nätagg värt namnet direkt? Man blir ju helt uppgiven.

Varje okontrollerad nedstängning pga överbelastning med så usla agg ökar risken för skador på hela datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

500w skall absolut räcka för ett singel 7970. Men frågan är ju vad det är för märke på det du har?

Kan du inte testa kortet i någon annan burk för att se så det inte är något i din maskin som spökar?

Sen som andra har sagt, kolla tempsen.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Jodå, jag skrev det ungefär i mitten av texten, men jag kan väl upprepa mig antar jag.
Modell: Advance Nätaggregat PC MPT-7500
Länk, för övrigt http://www.pixmania.se/pc-aggregat/advance-nataggregat-pc-mpt...

Usch, fyfan. Släng ut den där innan ditt hem brinner ner, säkert i klass med cement agget.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte går att tillverka ett bra 750W för så lite pengar så kan ni själva titta lite i detta testet vad man kan förvänta sig. Lika giltigt idag, men har någon annan en nyare test så länka gärna:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Kolla temps med HWmonitor och även GPUklock osv med MSI afterburner

När jag testade igen låg det på 67-71 grader när det dog, vilket inte låter varmt alls med tanke på att folk brukar ligga betydligt högre stadigt när de överklockar och så vidare.

Skrivet av MultiMan:

Garanterat ett absolut pissagg som inte ens ger hälften av angiven effekt. Varför inte skaffa något riktigt nätagg värt namnet direkt? Man blir ju helt uppgiven.

Varje okontrollerad nedstängning pga överbelastning med så usla agg ökar risken för skador på hela datorn.

Anledningen till att jag köpte det där agget var att jag inte hade en speciellt stark burk då, och dessutom kunde jag inte mycket om datorer, och gick på gymnasiet så jag hade i stort sett ingen budget att arbeta med...

Men ja, efter att ha läst era åsikter så verkar det ju inte som att någon kommer med några fler idéer så det är väl med stor sannolikhet nätagget då.
Då ska jag väl skaffa ett nytt, och då skaffar jag väl ett jag kan använda ganska långt i framtiden, om jag bestämmer mig för att köra Crossfire och sådär.
Det här med modulärt verkar ju också vara ganska underbart, hur många watt tror ni krävs för att köra 7970 i CF om jag kommer dit i framtiden? Och vad bör jag tänka på mer när jag letar nytt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Ett fynd. SeaSonic-byggt på KM3-plattformen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Men ja, efter att ha läst era åsikter så verkar det ju inte som att någon kommer med några fler idéer så det är väl med stor sannolikhet nätagget då. Då ska jag väl skaffa ett nytt, och då skaffar jag väl ett jag kan använda ganska långt i framtiden, om jag bestämmer mig för att köra Crossfire och sådär. Det här med modulärt verkar ju också vara ganska underbart, hur många watt tror ni krävs för att köra 7970 i CF om jag kommer dit i framtiden? Och vad bör jag tänka på mer när jag letar nytt?

Har du någon budget ? Skulle sikta mot 750W eller mer, sen om du gillar det tyst så kanske kolla efter ett semi-passivt aggregat ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Har du någon budget ? Skulle sikta mot 750W eller mer, sen om du gillar det tyst så kanske kolla efter ett semi-passivt aggregat ?

Mja, självklart är det ju alltid trevligt att få ett bra pris och så, men så länge det ligger under tusen kronor så är jag nöjd. Om det är något jag kan ha länge så känns det väl som att det kan vara värt en del.
Volymen är inget jag behöver fokusera på faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara hur du ens vågar dig på att använda ett nätaggregat för 250kr med ett grafikkort för 3000kr...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Jag undrar bara hur du ens vågar dig på att använda ett nätaggregat för 250kr med ett grafikkort för 3000kr...

Som sagt köpte jag det för länge sedan, vet inte vad det kostade då, och det var det enda jag hade att testa med förutom det som satt i chassit atm, och nu ser det ju ut som att jag ska byta eftersom det verkar hålla längre än mitt klenare, men inte tillräckligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Mja, självklart är det ju alltid trevligt att få ett bra pris och så, men så länge det ligger under tusen kronor så är jag nöjd. Om det är något jag kan ha länge så känns det väl som att det kan vara värt en del.
Volymen är inget jag behöver fokusera på faktiskt.

Skulle kolla Multiman's förslag då, finns inte många som är så pass insatt angående nätaggregat som han.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Som sagt köpte jag det för länge sedan, vet inte vad det kostade då, och det var det enda jag hade att testa med förutom det som satt i chassit atm, och nu ser det ju ut som att jag ska byta eftersom det verkar hålla längre än mitt klenare, men inte tillräckligt.

Lyssna inte på mig, lyssna på MultiMan istället!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem

Urusel kondensatorkvalitet och sämre plattform jämfört med det jag länkade. L8 är ett överprisat budgetbygge där man betalar för marknadsföringen.

En inte speciellt vågad gissning är att ditt förslag håller värdena i 1/2-1/3 av tiden jämfört med kvalitetsbygget från Cooler Master/SeaSonic.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Okej, du verkar kunna dina grejer så det kanske blir ett sådant!
Bör det klara 7970 i CF om jag uppgraderar till det i framtiden? Jag är nästan skamligt dåligt påläst om nätagg så jag är lite nyfiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Okej, du verkar kunna dina grejer så det kanske blir ett sådant!
Bör det klara 7970 i CF om jag uppgraderar till det i framtiden? Jag är nästan skamligt dåligt påläst om nätagg så jag är lite nyfiken.

Det räcker http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Då litar jag på dig och beställer det! Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Om du vill komma billigt undan så finns dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563420
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421
Men dom kommer inte klara CF, iaf inte på ett bra sätt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Om du vill komma billigt undan så finns dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563420
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421
Men dom kommer inte klara CF, iaf inte på ett bra sätt.

Då tar jag hellre ett framtidssäkert som kommer hålla sig i några år, och som jag kommer ha alternativet att köra CF i om jag vill.
Beställde det MultiMan tipsade om nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Då tar jag hellre ett framtidssäkert som kommer hålla sig i några år, och som jag kommer ha alternativet att köra CF i om jag vill.
Beställde det MultiMan tipsade om nu

Ja det brukar löna sig att köpa rejäla grejer som tål en uppgradering eller två så jag tycker du gjorde ett bra val.
Men dom jag länkade är väldigt prisvärda om man har stram budget eller är helt säker på att man bara kommer köra med ett grafikkort

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb