Nokia senarelägger Sirius och Lumia 1520

Permalänk
Melding Plague

Nokia senarelägger Sirius och Lumia 1520

Tillkännagivandet av Nokias Windows RT-surfplatta Sirius och jättetelefonen Lumia 1520 senareläggs, någonting som sägs bero på ett strategiskt beslut av Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Skulle vilja se specs på 1520

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Trots att båda aktörer fortfarande arbetar som enskilda entiteter ska evenemanget skjutas upp med flera veckor, i vad som trots vara strategiska skäl från Microsoft för att Nokias produkter inte ska inkräkta på de kommande surfplattorna Surface."

Det kan nog vara klokt att vänta tills 8.1 kommer, ja. Samtidigt känns det inte som det finns något jättesug efter någon av produkterna så det kan ju tyckas märkligt att de håller på såhär.

Någon annan som tänkt på hur oerhört "forcerade" deras leenden ser ut?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle vilja se specs på 1520

Något annat än Snapdragon 800 vore dumt. Nu när det läggs till stöd för Full HD borde det funka med Snapdragon 800 och 600 om de ska kunna konkurrera.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Nu efter att Microsoft äntligen tagit kontroll över Nokia så kommer highend speccs telefonerna att florera. Snyggt jobbat med den installerade Trojanen! Inte bara tog man bort en farlig konkurrent från OS marknaden, man tog i tillägg över den största mobiltelefontillverkaren för en spotstyver.

Permalänk
Medlem

Noooooo ge mig 1520 tidigare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan nog vara klokt att vänta tills 8.1 kommer, ja. Samtidigt känns det inte som det finns något jättesug efter någon av produkterna så det kan ju tyckas märkligt att de håller på såhär.

Nokia såg men dröjde och väntade i år tills det var för sent. Microsoft dröjde och dröjde tills det nästan är för sent. Det är ju i alla fall ett maka par, men hiskeligt vad det måste kosta pengar.

Permalänk
Medlem

För att undvika att skuta sig själv i foten, senareläggs försäljningen så att konkurrenterna skjuter dem i bröstet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nokia såg men dröjde och väntade i år tills det var för sent. Microsoft dröjde och dröjde tills det nästan är för sent. Det är ju i alla fall ett maka par, men hiskeligt vad det måste kosta pengar.

Undrar hur mycket pengar de orkar lägga på de här försöken? I alla fall RT-produkter har så gott som ingen efterfrågan längre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Härlig bild till artikeln!

Man får verkligen intrycket att det där är två herremän som kan känna av och fånga upp nästa stora trendutveckling före några andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nokia såg men dröjde och väntade i år tills det var för sent. Microsoft dröjde och dröjde tills det nästan är för sent. Det är ju i alla fall ett maka par, men hiskeligt vad det måste kosta pengar.

Det är lätt att förklara varför det blivit så, men då blir man kallad konspirationsteoretiker.

Hur som helst så verkar det ligga mer prestigemål än vinstmål i Microsoft nuförtiden. De gör bort sig på punkt efter punkt, och vägrar erkänna det. Som tur är finns ju Newkia nu så vi får kanske se Android-baserade produkter med Nokias hårdvarukvalitet i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Haha, det enda strategiska i detta läget är ju att lägga ner windows RT.

Jag förstår inte hur de förklarar det för sina aktieägare? Jo, visst fick vi skrota alla Surface RT men nu, nu kommer det gå jättebra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

Kan väl säkert bero på att de vill ha GDR3 uppgraderingen färdig inför lanseringen också:
http://www.digitaltrends.com/mobile/windows-phone-gdr3-update...

Permalänk

Haha, tog sin tid att skaffa 1080p stöd!!

Permalänk
Skrivet av osca_r_00:

Haha, tog sin tid att skaffa 1080p stöd!!

Lite OT, men undrar hur länge det tar innan Apple fixar stöd för 1080p...

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte köpa 1020 nu vinter.... Men 6 tum, lite stort ingen platta jag vill ha Nej, 1020 blir det med super kameran!

Permalänk
Medlem

Specs för Lumia 1520:

1080p
2 Gigabyte RAM(dubbelt från 925/920)
Snapdragon 800
Vilket också betyder LTE-Advanced.
Hela 4(!) mikrofoner för den allra bästa ljudupptagningen.
Kul för mig som student som spelar in olika föreläsningar. Noise cancellation bör vara ganska bra.

Och så en bild:

Permalänk
Medlem

Tycker ändå Lumia 1520 med sina 6-tum sågar Windows RTs existensberättigande genom att bara finnas. Det blir lite svårt att med dagens konvergens såga upp mobil, platta, full-fjädrad Tablet-PC med pc-operativ och vanliga PCs som de gör med WP, Windows RT och Windows 8.X. Då applikationer för telefoner inte nödvändigtvis är kompatibla för WinRT/Metro, XAML skiljer sig och egentligen borde det i detta segment bara skilja sig hur man vill presentera det hela för att nyttja skärmen som man vill inte i vilka API man skriver programmen för. På x86-plattor handlar det fortfarande om program som drivs med ATL/MFC, WPF och motsvarande under Win32. Lämnar som sagt en platta på ARM ensam utan något alls.

@H_Bozz, rättelse man gjorde den största till en av de minsta (man kan anta att S30/40-telefoner är på väg ut) man sätter en Nordamerikan som VD och fixar så de säljer 0.5 miljoner Lumia-enheter för hela Nordamerika. Det är ingen lyckad amerikanisering av företaget när de inte ens kan lyckas på hemmamarknaden, men det skulle ju alltid vara problemet eftersom Android, iOS och Blackberry är så dominerande där. De har däremot lyckats utomordentligt dåligt för att ändå velat ta sig tillbaka på den Nordamerikanska marknaden vilket man menade att de inte kunde göra utan Microsoft.

När det gäller Nokia och kvalité hade de redan stängt fabrikerna, eller skärt ner de så mycket att de helt enkelt inte existerar när de gäller anläggningarna som gjorde N8, N9 osv. Så den kunskapen och kvalitetskänslan finns varken hos Nokia/Microsoft eller hos konkurrenter. Den är förlorad och det är att bygga upp ny kompetens och kunskap som gäller.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Lite OT, men undrar hur länge det tar innan Apple fixar stöd för 1080p...

Verkar som att folk(vanliga personer som inte kan så mycket om teknik) köper iPhone hur dom än är.
Apple kan i princip göra vad de vill, tex strunta i NFC... tack apple zzzzz

Permalänk
Medlem

@Petterk
En kort liten replik, men av erfarenhet kan jag tvekl0‹2st s0Š1ga att en Lumia h0Š2ller samma goda kvalit¨¦ som tidigare Nokia mobiler.
Den klarar b0Š2de regn och en rej0Š1l avspolning under kranen vid behov (p0Š2slagen), klarar fall och v0Š2rdsl0‹2shet samt har inga problem med kyla.Klarar sig utn0Š1rkt utan sk0Š1rmskydd ocks0Š2, till skillnad fr0Š2n vissa andra.Detta g0Š1ller iaf 800 och 920, motsvarande iPhone/HTC/Samsung och LG klarade sig ett psr m0Š2nader innan de var 0Š1rrade f0‹2r livet medan Lumian fortfarande 0Š1r i gott skick.

Utan Nokia, vad ska man d0Š2 k0‹2pa f0‹2r mpbil som y0Š2l lite aktiv anv0Š1ndning, inte dras med lagg och annan skit, bristande h0Š2rd och mjukvara. F0Š2r v0Š1l hoppas n0Š2got nytt m0Š1rke kommer som h0Š2ller samma kvalit¨¦, tills dess f0Š2r en 1520/1020 duga ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

@Petterk
En kort liten replik, men av erfarenhet kan jag tvekl0‹2st s0Š1ga att en Lumia h0Š2ller samma goda kvalit¨¦ som tidigare Nokia mobiler.
Den klarar b0Š2de regn och en rej0Š1l avspolning under kranen vid behov (p0Š2slagen), klarar fall och v0Š2rdsl0‹2shet samt har inga problem med kyla.Klarar sig utn0Š1rkt utan sk0Š1rmskydd ocks0Š2, till skillnad fr0Š2n vissa andra.Detta g0Š1ller iaf 800 och 920, motsvarande iPhone/HTC/Samsung och LG klarade sig ett psr m0Š2nader innan de var 0Š1rrade f0‹2r livet medan Lumian fortfarande 0Š1r i gott skick.

Utan Nokia, vad ska man d0Š2 k0‹2pa f0‹2r mpbil som y0Š2l lite aktiv anv0Š1ndning, inte dras med lagg och annan skit, bristande h0Š2rd och mjukvara. F0Š2r v0Š1l hoppas n0Š2got nytt m0Š1rke kommer som h0Š2ller samma kvalit¨¦, tills dess f0Š2r en 1520/1020 duga ^^

Din teckenuppsättning är "fel" så åtgärda det så kanske man kan läsa vad du vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din teckenuppsättning är "fel" så åtgärda det så kanske man kan läsa vad du vill säga.

Han vill inte att NSA ska kunna läsa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle vilja se specs på 1520

Qualcomm 800
20MP Pureview kamera
6" Full HD skärm
3400 mAh batteri
32GB + MicroSD
WP8 GDR3

Det är vad vi vet just nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WeeMaan:

Qualcomm 800
20MP Pureview kamera
6" Full HD skärm
3400 mAh batteri
32GB + MicroSD
WP8 GDR3

Det är vad vi vet just nu.

Ge mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Verkar som att folk(vanliga personer som inte kan så mycket om teknik) köper iPhone hur dom än är.
Apple kan i princip göra vad de vill, tex strunta i NFC... tack apple zzzzz

Det kan vända fort, i teknikintresserade Kina har man genomskådat bluffen, det hår trögt för Apple där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det kan vända fort, i teknikintresserade Kina har man genomskådat bluffen, det hår trögt för Apple där.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har aldrig gått bra för Apple där tidigare heller. Troligen för att man inte satsat på Kina förrän nu. Lite info här.

Själv står jag och väger mellan en 1020 och en 1520...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]