Microsoft avtäcker pris för Windows 8.1 – upphör med uppgraderingsversioner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon2110:

Microsoft räknar med att den stora massan har redan migrerat till Windows 8 och därav det hutlösa priset. Har nån windows 8 uppgraderingslicens liggande. Det är helt klart inte värt pengarna. De borde kika på Apple där. Ta hellre 300-400 kr för en uppgradering istället för hutlösa.. ja 1600 för en pro version.

Fast Apple har en lite annan affärsmodell där de släpper nya versioner som kostar pengar oftare. Tittar man på versionshistoriken så kommer en ny version för 300-400 kr med ett eller två års mellanrum. Tittar vi istället på Windows så släpptes XP 2001, ungefär samtidigt som OSX, Windows 7 kom årsskiftet 2006/2007 och Windows 8 kom 2012 med 8.1 som gratis uppdatering 2013. Under samma tid har Apple släppt nio versioner med den tionde på gång. Nu var väl 10.1 iof gratis men en uppgradering från OS 9 gick på över 1000 kr.

Så summerar man det hela så är det inte alls billigare med OSX utan kan faktiskt vara dyrare. Visst, du betalar mindre varje gång men samtidigt får man betala mycket oftare. Här är en gammal artikeln som diskuterar fenomenet: http://www.zdnet.com/blog/storage/why-os-x-costs-twice-as-muc...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att prisbilden förblir efter det usla år de haft med sina konsumentprodukter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Har fortfarande problem med drivrutiner till min GPU med 8.1 så går fan snart tillbaka till W7. Tex så släppte dom en godkänd drivrutin genom deras uppdateringstjänst som totalt fucka upp min dator så till den grad att det var nästan formatering som gällde för att återställa den. Seriöst alltså, vad fan håller dom på med.

Snabb fråga, tror du att det är Microsoft som utvecklar drivrutiner till ditt grafikkort eller att det skulle ligga på deras bord att testa ifall drivrutiner till publicerad hårdvara fungerar korrekt? För att göra det lite tydligare så skulle det alltså innebära att Microsoft köper in all hårdvara i världen och testar detta med alla möjliga inställningar ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jobbigt.
Jag gillar inte det här med Microsoft konto.
Speciellt inte att man ska knyta den till sin dator.

Att man kan ha ett konto som man loggar in och ut på Outlook eller Skype är bra, men det känns mer skeptiskt till att logga in på datorn med det.

jag håller med helt och hållet där.

Permalänk
Medlem

Inga problem med detta! min Win7 funkar finfint för mina spel och förhoppningsvis åtgärdar MS problemen med Win8 i Win9 och då är det nog dags shoppa ny dator ändå och då lär det bli en Win licens med det.

Dock har MS lite att lära sig av Apple på detta område också då Mavericks (OSX 10.9) troligen kommer att kosta 2-300 sek som vanligt

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Apple har en lite annan affärsmodell där de släpper nya versioner som kostar pengar oftare. Tittar man på versionshistoriken så kommer en ny version för 300-400 kr med ett eller två års mellanrum. Tittar vi istället på Windows så släpptes XP 2001, ungefär samtidigt som OSX, Windows 7 kom årsskiftet 2006/2007 och Windows 8 kom 2012 med 8.1 som gratis uppdatering 2013. Under samma tid har Apple släppt nio versioner med den tionde på gång. Nu var väl 10.1 iof gratis men en uppgradering från OS 9 gick på över 1000 kr.

Så summerar man det hela så är det inte alls billigare med OSX utan kan faktiskt vara dyrare. Visst, du betalar mindre varje gång men samtidigt får man betala mycket oftare. Här är en gammal artikeln som diskuterar fenomenet: http://www.zdnet.com/blog/storage/why-os-x-costs-twice-as-muc...

10.8 kostade ca 130:-
Har för mig det var liknande med 10.7
10.9 ryktas att det blir gratis, men det är nog lite optimistiskt.

Sen får du väga in att OS X har en version, inte "light, useable, decent, big, mega, ultra, deluxe XXXL".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Orkar tyvärr inte leta, men det är gratis för användare av Windows 8?

Jag tolkar artikeln som så att det blir gratis att uppgradera från Windows 8 till 8.1.
Men i framtiden måste man köpa ny fullversion när man uppgraderar (som från 8.1 till 8.2).
Även de som uppgraderar från Windows 7 till 8.1 får betala fullpris.

Men kanske finns det kvar någon uppgraderingsversion till Windows 8 så att man kan ta sig från Windows 7 till 8 via uppgraderingsversionen och sedan till 8.1 gratis?

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 är gratis om man har Windows 8 eller Windows RT. Så den bästa uppgraderingsvägen för den som har Windows 7 idag lär vara att köpa Windows 8 och sen uppgradera till Windows 8.1 via store, då får man behålla alla program.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tur att man redan köpt 8:an för 137kr, eller nå't. Uppgraderingen är ju då gratis

Vilket kap, synd bara att Windows 8 är uruselt i alla avseenden!

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Vilket kap, synd bara att Windows 8 är uruselt i alla avseenden!

Nej, W8 är inte dåligt i alla avseenden. Det fungerar lika bra eller bättre än W7 i de flesta avseenden. Sedan att man har två helt skilda gränssnitt är ju inte bra, men jag använder typ aldrig någonsin MUI. Start-menyn klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Win+Q är lika smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

8 och 8.1 är fortfarnde betor, de saknar ett välfungerande interface, det måste inte vara det interface som finns i 7an men det måste fungera smidigt och det gör det inte, därför känns de som betaversioner.

Det fungerar alldeles utmärkt för mig. Använder Windows 8 på precis samma sätt jag använder Windows 7 (Om jag vill öppna något program så trycker jag bara windowstangent och söker).

Någon vidare kommentar om deras onlinebutik? Förstår du att alla större onlinebutiker har liknande upplägg med att ta 30% av köpen eller kollapsade ett av dina argument mot Microsoft?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sharpless:

Nej, W8 är inte dåligt i alla avseenden. Det fungerar lika bra eller bättre än W7 i de flesta avseenden. Sedan att man har två helt skilda gränssnitt är ju inte bra, men jag använder typ aldrig någonsin MUI. Start-menyn klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Win+Q är lika smidigt.

Varför skyddar du ett bildspel (Windows 8) från konstruktiv kritik?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

10.8 kostade ca 130:-
Har för mig det var liknande med 10.7
10.9 ryktas att det blir gratis, men det är nog lite optimistiskt.

Sen får du väga in att OS X har en version, inte "light, useable, decent, big, mega, ultra, deluxe XXXL".

Fortfarade, antingen betalar du mer sällan eller lite oftare. Olika affärsmodeller och att säga att det skulle bli mycket billigare med Apples affärsmodell är att lura sig själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Många klagar på priserna på Windows 8.1, men de har ju inte ändrats nämnvärt över tid, varken XP, Vista, 7 eller 8 har kostat 6-800kr inkl. moms. Varför tycker man 600kr är "ok" men 950kr inte är "ok"?

Varför ifrågasätter man aldrig kostnaden för hårdvara på samma sätt som mjukvara? Det är ju folk som sitter och programmerar och ska ha sin lön precis som alla andra...

HP, Lenovo, Toshiba och alla andra stora betalar säkert inte mer än ett par tre hundra till Microsoft men det är ju en annan historia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

o jag förstår inte allas problem med att start knappen inte finns... den använder man ju knappt i win 7 mer än till o stänga av datorn.

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Uppdatering via Windows Store...
Betyder det att man måste ha ett Microsoft konto?

Skrivet av rektor:

Jobbigt.
Jag gillar inte det här med Microsoft konto.
Speciellt inte att man ska knyta den till sin dator.

Att man kan ha ett konto som man loggar in och ut på Outlook eller Skype är bra, men det känns mer skeptiskt till att logga in på datorn med det.

Skrivet av Boffster:

jag håller med helt och hållet där.

Det finns så många fördelar med att logga in med ett Microsoft konto i Windows 8 att jag har lite svårt att först varför någon skulle välja att inte göra det. Som du säger tycker du att det är smidigt att man kan logga in med samma konto i Outlook/Skype. Loggar du in med ett Microsoft-konto i datorn blir du automatiskt inloggad i Outlook.com/Skype i Windows 8.1 till exempel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Många klagar på priserna på Windows 8.1, men de har ju inte ändrats nämnvärt över tid, varken XP, Vista, 7 eller 8 har kostat 6-800kr inkl. moms. Varför tycker man 600kr är "ok" men 950kr inte är "ok"?

Varför ifrågasätter man aldrig kostnaden för hårdvara på samma sätt som mjukvara? Det är ju folk som sitter och programmerar och ska ha sin lön precis som alla andra...

HP, Lenovo, Toshiba och alla andra stora betalar säkert inte mer än ett par tre hundra till Microsoft men det är ju en annan historia.

Tillgång och efterfrågan. Tillgången är ju i teorin oändlig, och efterfrågan är låg, så då borde priset vara lägre.

Det som ifrågasätts här är väl vatför priset ligger såpass högt trotts att Windows 8 har gått trögt, och det att Microsoft säkert gärna ser att så många som möjligt uppgraderar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Många klagar på priserna på Windows 8.1, men de har ju inte ändrats nämnvärt över tid, varken XP, Vista, 7 eller 8 har kostat 6-800kr inkl. moms. Varför tycker man 600kr är "ok" men 950kr inte är "ok"?

Varför ifrågasätter man aldrig kostnaden för hårdvara på samma sätt som mjukvara? Det är ju folk som sitter och programmerar och ska ha sin lön precis som alla andra...

HP, Lenovo, Toshiba och alla andra stora betalar säkert inte mer än ett par tre hundra till Microsoft men det är ju en annan historia.

Satt och tänkte lite i liknande banor... ca 1000 - 1500kr tycker jag är ett ganska okej pris på ett OS. Har gott om annan mjukvara som kostat åtskilliga tusenlappar mer som då bara är gjord för specifika ändamål.
Dessutom, som redan nämnt ovan, så är det ju inte mer än vad Windows kostat förut så man kan ju undra vad nyheten i det hela är.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Varför skyddar du ett bildspel (Windows 8) från konstruktiv kritik?

Heheh, att bara säga att Windows 8 är 'uruselt' utan att motivera faller knappast under kategorin konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt och bra att de tar bort uppgraderingsversionerna. Jag har aldrig förstått vitsen med dem.

Men jag ställer mig frågande till priserna. Jag trodde Microsoft ville att folk skulle gå över från Windows 7 till 8.1, inte att de skulle stanna kvar, men så är tydligen inte fallet. Vem vill betala tusenlappen för en "uppgradering" som i realiteten är stolpe ut när det kommer till kund-feedback?

Edit: Och vad menar jag med det? Jo...

Windows 7 är en bil. Windows 8 är en cykel. Kunderna påpekar att Windows 8 är en cykel och att de vill ha en bil, Microsoft ger dem 8.1, som är en moped, och tar betalt för en bil.

Självklart gäller detta bara de som är missnöjda. De som är nöjda är ju i regel nöjda och tycker att de som är missnöjda är bakåtsträvare.

För att man ska kunna spara en slant på produkten. Varför köpa en oem om du kan få en uppgradering för samma pris?

Skrivet av strejf:

Windows 8.1 är gratis om man har Windows 8 eller Windows RT. Så den bästa uppgraderingsvägen för den som har Windows 7 idag lär vara att köpa Windows 8 och sen uppgradera till Windows 8.1 via store, då får man behålla alla program.

"If it isn't broken don't fix it."

Det är nog föga troligt att personer som idag sitter med Windows 7 väljer att nedgradera sig till åttan. Ja jag har testat på flera enheter och det är på surfplattor och telefoner som det kommer till sin fulla potential.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

För att man ska kunna spara en slant på produkten. Varför köpa en oem om du kan få en uppgradering för samma pris?

"If it isn't broken don't fix it."

Det är nog föga troligt att personer som idag sitter med Windows 7 väljer att nedgradera sig till åttan. Ja jag har testat på flera enheter och det är på surfplattor och telefoner som det kommer till sin fulla potential.

Enligt Microsoft var det över 4 miljoner som använde sig av den digitala uppgraderingsmöjligheten från tidigare version av Windows till Windows 8 någon vecka efter lansering.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fortfarade, antingen betalar du mer sällan eller lite oftare. Olika affärsmodeller och att säga att det skulle bli mycket billigare med Apples affärsmodell är att lura sig själv.

Man tycker dock att om man nu betalar mer sällan så borde man få en större uppgradering men ändå känns uppgraderingarna (8 -> 8.1) ungefär likvärdiga i nyheter som Apple's (10.8 -> 10.9). Då betalar jag hellre oftare (fast mindre per uppgradering) och får ungefär lika mycket nytt/förbättringar per uppgradering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns så många fördelar med att logga in med ett Microsoft konto i Windows 8 att jag har lite svårt att först varför någon skulle välja att inte göra det. Som du säger tycker du att det är smidigt att man kan logga in med samma konto i Outlook/Skype. Loggar du in med ett Microsoft-konto i datorn blir du automatiskt inloggad i Outlook.com/Skype i Windows 8.1 till exempel.

Det skulle kunna implemeneteras på andra sätt. Tex i GNOME så kan man lägga till konton i kontrollpanelens Online Accounts sektion, då integreras de så att dina IM klienter och mail applikationer använder de uppgifterna där. Det verkar som en bättre lösning.

Jag tycker det verkar läskigt att logga in på självaste datorn med ett Microsoft konto.
Vad händer om min Internetuppkoppling stökar, kan inte jag använda datorn då?

Vad innebär det exakt att man loggar in på datorn med Microsoft konto?
Betyder det att Microsoft har mer koll på vem jag är, var jag är, och vad jag gör och sånt?

Det känns inte så tryggt. Jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Många klagar på priserna på Windows 8.1, men de har ju inte ändrats nämnvärt över tid, varken XP, Vista, 7 eller 8 har kostat 6-800kr inkl. moms. Varför tycker man 600kr är "ok" men 950kr inte är "ok"?

Varför ifrågasätter man aldrig kostnaden för hårdvara på samma sätt som mjukvara? Det är ju folk som sitter och programmerar och ska ha sin lön precis som alla andra...

HP, Lenovo, Toshiba och alla andra stora betalar säkert inte mer än ett par tre hundra till Microsoft men det är ju en annan historia.

Jag gav under 700kr för windows 7. Jag gav under 400kr för windows 8. Jag vill inte ge närmare 1000kr. Innan dess hade jag windows 98 som följde med datorn och tror inte det var 1000kr av kostnaden.

Angående detta med logga in med ms konto så får jag hålla med om att det känns osmidigt. Hade en kopia som jag använt kort tid av Windows 8 och loggat in med mitt ms konto (för att synkronisera inställningarna). Jag sålde sedan denna kopia till en vän. Kan säga att det tog lång tid innan jag förstod varför han inte fick aktivera denna lagliga win8 kopia...Har du en gång loggat in med ditt ms konto så måste du sedan koppla bort det från licensen/kopian innan en annan kan använda licensen. Riktigt irriterande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det skulle kunna implemeneteras på andra sätt. Tex i GNOME så kan man lägga till konton i kontrollpanelens Online Accounts sektion, då integreras de så att dina IM klienter och mail applikationer använder de uppgifterna där. Det verkar som en bättre lösning.

Jag tycker det verkar läskigt att logga in på självaste datorn med ett Microsoft konto.
Vad händer om min Internetuppkoppling stökar, kan inte jag använda datorn då?

Vad innebär det exakt att man loggar in på datorn med Microsoft konto?
Betyder det att Microsoft har mer koll på vem jag är, var jag är, och vad jag gör och sånt?

Det känns inte så tryggt. Jag är skeptisk.

Skepticism är helt ok gällande sådant.
Vill man vara säker på sin sak, och ändå göra som MS vill, så går det att skapa ett separat konto för just sådana syften. Jag vet inte om något licensavtal säger något om att man inte får skriva in fejkade för och efternamn, men det låter inte speciellt troligt.
Det går ändå att lägga in andra "riktiga" mailadresser i mail-appen och så om man skulle vilja använda den.

Man har även en lokal inloggning, så det är inga konstigheter vid internetavbrott.

Sen finns det ju en del utbud i Store även då man inte har knutit något konto, så det är väl inte helt spikat än att det kommer krävas för 8.1

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Jag gav under 700kr för windows 7. Jag gav under 400kr för windows 8. Jag vill inte ge närmare 1000kr. Innan dess hade jag windows 98 som följde med datorn och tror inte det var 1000kr av kostnaden.

Det är ju kampanjpriser på Windows du handlat på. Windows OEM har alltid kostar runt 900-1000kr inkl. moms ord.pris. Då har ju priset gått ner då om man tar hänsyn till inflationen.

Din i7 3930K kostade väl 4-5000kr när du köpte den, ifrågasatte du aldrig det priset och varför en kiselplatta ska kosta så mycket?

Visa signatur
Permalänk

Är inte direkt jätteledsen över att köra en såndär burk med OSX. Bara klicka på en liten knapp och installera ett nytt operativ, alla plugins, programvaror, filer, inställningar o.s.v. är kvar. Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Många klagar på priserna på Windows 8.1, men de har ju inte ändrats nämnvärt över tid, varken XP, Vista, 7 eller 8 har kostat 6-800kr inkl. moms. Varför tycker man 600kr är "ok" men 950kr inte är "ok"?

Varför ifrågasätter man aldrig kostnaden för hårdvara på samma sätt som mjukvara? Det är ju folk som sitter och programmerar och ska ha sin lön precis som alla andra...

HP, Lenovo, Toshiba och alla andra stora betalar säkert inte mer än ett par tre hundra till Microsoft men det är ju en annan historia.

Hårdvaran har gått ned i pris ganska mycket de senaste 20 -30 åren, kanske längre också. Förr fanns bara disketter. Min första hårddisk kostade 2000 kr med 10 GB, normalt pris då men ingen betalar det idag.
Mjukvaran har inte gått riktigt samma väg, inte lika lätt att mäta kapaciteten där men det var först med XP som operativet var någolunda stabilt, man behövde inte installera om operativet varje månad längre men priset är ganska stabilt. Behovet av extra programvara har minskat. Inte så många som köper ett separat program för att skriva/läsa cd eller dvd idag. Separata antivirus behövs inte heller eller brandväggar. Men skillnaden är lite svårare att se.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Med studentrabatt på W8.1 så kanske det får bli ett köp. Väntar och ser hur det utvecklas.

Kolla istället om ditt universitet har avtal med microsoft.
Då får du det gratis.
Jag plockade 2x 64-bit (eng / swe) 2x 32-bit (eng / swe) kan ju vara bra att ha

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Mocka:

"Runt hörnet" var väl att ta i - en hel månad kvar ju.

ja var lite missvisande.

leta som en stolle i butiken efter det för jag läste bara 17é först inte att de var 17é october...

runt hörnet är iaf sånt ja skriver om det är innom de närmsta 5 dagarna eller nått inte en månad framåt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows