Dell gör 11-tummare med Intel och AMD till lågpris

Permalänk
Melding Plague

Dell gör 11-tummare med Intel och AMD till lågpris

Datortillverkaren Dell söker att ta grepp om marknaden för små bärbara datorer med Inspiron 11, som får en pekskärm med Gorilla Glass och mer än åtta timmar batteritid för runt 3 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju resonligt, 300€ så kan jag nog köpa en

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart köpa denna hellre än en suftplatta, speciellt med tanke på priset.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Slänt ut pekskärmen så sparar man säkert ytterligare ett par hundra. Det gör mycket i den prisklassen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Släng iväg pekskärmen, gör den tunnare och i med en SSD. Billiga 11" ultrabooks med medelmåttig prestanda, vart är ni?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ta bort pekskärmen och sätt i en SSD, så blir det intressant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Netbook i repris men med bättre prestanda? Problemet med netbook var just klen prestanda, men den här kan nog få hyfsad prestanda, särskilt om man sätter i en SSD istället för den mekaniska disken. Men då går priset upp också.

Permalänk
Avstängd

För tjock.
För dyr.
Mekanisk hårddisk.

Permalänk
99:e percentilen

Extremt begränsad prisnivå och de prioriterar pekskärm framför SSD?

Ge mig styrka!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Wow, en Dell med AMD-processor i igen.
Det var inte igår...

Ska bli intressant att se vilken processor de väljer.
(Ja, jag vet GIMF)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

3000? Inte alls farligt, kan bli något.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

En laptop med ssd är mycket trevligare än en med pekskärm.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har något behov av pekskärm men är de verkligen så pass mycket dyrare att pengarna istället hade räckt till SSD?

Kanske är Microsoft som krävt pekskärm för att de skulle få subventionerat pris av Windows 8 eller 8.1. Å andra sidan framgår det inte av artikeln om det ingår något operativsystem och vilket i så fall. Dell har väl sålt datorer med Linux på också? fast i så fall hade det kanske nämnts i nyheten.

Permalänk
Medlem

Upplösning?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Upplösning?

Med största sannolikhet 1366*768.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt intressant.
SSD gör ju den klart snabbare, men det är inte rimligt idag när SSD fortfarande är rätt dyrt. Om en SSD skulle vara 250 GB och kosta runt 400 kr, då hade den självklart varit där.
Däremot om man kan byta disken mot SSD eller modda den i övrigt är det nog en storsäljare.
Har den
- möjlighet att byta disk
-mPCI anslutning och plats för antingen 3G/4G/mPCISSD kort
- Möjlighet att uppgradera till tex 8-16 GB ram
så är det en väldigt intressant produkt.

Då får den brutalt mycket längre batteritid, och dessutom kan den då användas som huvudenhet för en större dator för de som inte idag har kvar sin stora burk utan kör laptop + ev dock + koppling till tv/whatever.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att man kan byta till ssd utan besvär

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Den känns liksom lite klumpig/tjock då de är en 11-tummare, jag hade velat ha den lite mer tunnare i sin design. Annars då ser helt okej ut.

//Macke

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

AMD, pekskärm, låg prislapp.. dell rullar åt rätt håll nu! Fattas bara att man kan slippa windows-licensen och spara lite pengar där med så är det optimalt på alla vis förutom strömkontakten som macbooken fortfarande har det bästa av.

Permalänk

I meningen "Alla nöjer sig dock inte med endast pekskärm utan vill ha tangentbord och pekplatta för mer produktiva sysslor" skulle jag vilja lägga till att man även vill ha riktigt Windows OS för att kunna köra en bunt program som bara finns till Windows. Även att kunna ha en stor hårddisk. Att tömma kameran från raw filer och filmer på semestern äter upp vilken surfplattas minne som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

AMD, pekskärm, låg prislapp.. dell rullar åt rätt håll nu! Fattas bara att man kan slippa windows-licensen och spara lite pengar där med så är det optimalt på alla vis förutom strömkontakten som macbooken fortfarande har det bästa av.

Hade också gärna sett den utan windows licens, borde spara ett par hundralappar iaf.

Permalänk
Inaktiv

16:10 även med "dålig" upplösning, släng ut pekskärmen, släng ut pekplattan, köp trackpoint from lenovo (de gamla med riktiga knappar inte skiten de kör med nu).