Apples fingeravtryckläsare i Iphone 5S besegrad av hackare

Permalänk
Melding Plague

Apples fingeravtryckläsare i Iphone 5S besegrad av hackare

Fingeravtrycksläsaren Touch ID i Iphone 5S kan redan vara besegrad. Tyska hackare demonstrerar hur det med relativt enkla medel är möjligt att kopiera fingeravtryck och lura systemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat?

Permalänk
Medlem

Hade inte Mythbusters gjort något liknande i nått avsnitt för ett par år sedan? Då med en fingertrycksavläsare på en dörr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Skakigt värre:D

Permalänk
Medlem

Foliehatt - Check

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Billigt Apple..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det var ju bara en tidsfråga...

Permalänk
Medlem

I mitt perspektiv så är det både bra och dåligt att det lyckats besegra det. Det positiva är att Apple kan designa bättre produkter i framtiden och det negativa är att alla som köpt 5s nu har en risk att bli av med viktig data...

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk

Vilken jävla Aftonbladet-rubrik.
Det är ju avläsare i största allmänhet som är besegrade, inte bara Apples.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Proffsmoddare

Chaos Computer Club, dom finns kvar alltså.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Hade inte Mythbusters gjort något liknande i nått avsnitt för ett par år sedan? Då med en fingertrycksavläsare på en dörr.

http://www.youtube.com/watch?v=3Hji3kp_i9k

EDIT: augusti 2006 sändes det programmet

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fast det här var väl väntat? Den här funktionen var ju mest ämnad att vara någon form av minimal säkerhet för alla de som inte äns har en kod i huvudtaget till telefonen alt. använder en fyrsiffrig kod i stil med "1234"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Han i videon skakar obehagligt mycket. Bakfull much?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men kan man inte välja att använda en pinkod istället för touch-id? Kan tänka mig att jag skulle använda touch-id av ren bekvämlighet om jag nu hade en 5S men om jag nu var en person som sprang ikring med topphemliga filera på en bärbar enhet hade det nog varit ett krypterat minne av något slag och inte en mobiltelefon...

EDIT:

Skrivet av Xyborg:

Fast det här var väl väntat? Den här funktionen var ju mest ämnad att vara någon form av minimal säkerhet för alla de som inte äns har en kod i huvudtaget till telefonen alt. använder en fyrsiffrig kod i stil med "1234"

Det var så jag förstod det också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Lol, hela fingeravtrycksläsaren är ju så fruktansvärt gimmicky. Ett dåligt försök att rädda en döende telefon, likaså med deras nya Android/Windows 8 OS.

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Willhelm:

Rätta mig om jag har fel men kan man inte välja att använda en pinkod istället för touch-id? Kan tänka mig att jag skulle använda touch-id av ren bekvämlighet om jag nu hade en 5S men om jag nu var en person som sprang ikring med topphemliga filera på en bärbar enhet hade det nog varit ett krypterat minne av något slag och inte en mobiltelefon...

Det går att använda ett riktigt lösenord också, men antar att folk i allmänhet är för lata och håller sig till fyrsiffriga pinkoder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jäkla löjligt att en del människor ser fingeravtrycksläsaren som en revolutionerande teknik bara för apple släpper en mobil med det. När tekniken är rätt jäkla gammal. Apple´s marknadsföringsavdelning måste vara den bästa i världen, som kan lura så ofantligt många människor.

OT: Inte konstigt att det går att komma förbi "säkerheten" med en gammal teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menigar:

http://www.youtube.com/watch?v=3Hji3kp_i9k

EDIT: augusti 2006 sändes det programmet

Hahaha underbart

ja det blir back to basic, ingen fingeravtrycksläsare här inte

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte fingeravtrycksläsare. Visserligen är fingeravtryck väldigt personliga, granted, men det finns ju inget som är mer publikt än dina fingeravtryck, möjligtvis DNA som man lämnar oavsiktligt i och med det konstanta håravfallet.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Jäkla löjligt att en del människor ser fingeravtrycksläsaren som en revolutionerande teknik bara för apple släpper en mobil med det.

Vilka säger att det är revolutionerande?

Sen förstår jag inte riktigt problemet. Om någon tar din nyckel och kopierar den så är det väl inte så konstigt att de kan öppna din dörr?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Han i videon skakar obehagligt mycket. Bakfull much?

Parkinsons, annan sjukdom som kan orsaka skakningar eller så har herrn varit sängliggande under längre tid och har inte normal muskelstyrka.

Permalänk
Medlem

Stjäla ett lösenord (fingeravtryck) är inte att "hacka fingeravtrycksläsaren"....

De har alltså tagit ett extremt högupplöst foto av hans fingeravtryck, med speciell hårdvara, för att producera ett fejkavtryck.

Jag vill påstå att det är krångligare än att titta över någons axel när de knappar in sin 4-siffriga PIN-kod.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det går att använda ett riktigt lösenord också, men antar att folk i allmänhet är för lata och håller sig till fyrsiffriga pinkoder.

Det är jag det, har bara en fyrsiffrig kod men samtidigt så har jag ingen direkt känslig information på telefonen. Tycker säkerheten bör vara rimlig för vad man använder saken till.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hackat? Nej Besegrad ja, men har hackare nåt med det att göra egentligen? Nej, den är inte hackad och "vem somhelst" kan göra så.. Byt titel:)

Var ju inte direkt oväntat heller, att man skulle kunna kopiera fingeravtrycket...

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt INGEN kommer springa runt med trälim och kopiera era fingeravtryck, sedan sno era iphones bara för att göra det där. Då finns det nog lättare sätt att komma åt information.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"Hackar" man ett lösenord genom att hålla en pistol mot någons huvud och kräva lösenordet?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt för NSA / CIA att registrera alla världens fingeravtryck.
Nu behöver dem bara släppa en säkerhetslösning för Saliv och DNA till iphone 6. Låsa upp genom att slicka på displayen

Lick to unlock - UnLick

Permalänk
Skäggig legend

Alltså gah! Ja - klart det går att "hacka" det. Men precis det som folk säger: bekvämligheter och att folk ska börja använda passcode/fingret

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vilka säger att det är revolutionerande?

Sen förstår jag inte riktigt problemet. Om någon tar din nyckel och kopierar den så är det väl inte så konstigt att de kan öppna din dörr?

Det är liiiiiite vanligare att man "tappar" bort ett fingeravtryck än en nyckel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Avstängd

Chaos Computer Club ftw!

Synd att vi i Sverige inte har något liknande...