Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk

woho! nu anar gabe pengar.oj oj oj.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Billig steambox till tv'n + streaming från spelburken = legendary ?!
Filstöd osv lär inte vara ett problem då det är linuxbaserat

Skrivet av Ll0yd:

Om man läser denna tråden, låter det som 99, 9% av mänskligheten spelar på sina datorer. Och bara spelar, kom ut ur bubblan nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du kommer kunna använda t.ex en boxee för att streama spel från din dator, när du vill spela på tv'n med hjälp av det här !
Sen att man får en fin htpc på köpet (linux, xbmc lär ju gå att få in) gör det hela ännu bättre !

Självklart gör jag annat än att spela på datorn, men spel är enda jag skulle kunna tänka mig att ta till tv'n (och att streama skulle göra det hela väldigt enkelt). Att surfa på swec, leka med servern, knacka hemsida, CAD'a osv kan jag då fortfarande sitta och göra som vanligt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hur blir det med dx11 och sånt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zzcool:

hur blir det med dx11 och sånt?

Det kommer inte fungera då det är låst till Microsoft. Det är bara Windows och Xbox som använder sig av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Jo, jag vet. Jag kör Big picture i Windows-miljö just nu på min HTPC. Men jag tänkte att alla nya saker som SteamOS kommer tillföra som t.ex möjligheten att se film m.m. enbart kommer att finnas tillgängliga i just SteamOS (Linux) Fast de kanske kommer att uppdatera klienten också?

Ja, det står i artikeln...alla plattformar får dessa nyheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Jag känner mig återigen rätt ensam då jag INTE vill ha något steam OS och jag vill inte ha någon steambox och jag vill absolut inte ha ett HL3. PC gaming har inte i vardagsrummet att göra tbh där har man konsoll om man nu tvunget ska lira i soffan. StamOS och Steambox känns bara som överhypade gimmicks som ingen har bett om och som ingen faktiskt behöver. Men som sagt jag är nog rätt ensam om den åsikten

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13909599']Jag känner mig återigen rätt ensam då jag INTE vill ha något steam OS och jag vill inte ha någon steambox och jag vill absolut inte ha ett HL3. PC gaming har inte i vardagsrummet att göra tbh där har man konsoll om man nu tvunget ska lira i soffan. StamOS och Steambox känns bara som överhypade gimmicks som ingen har bett om och som ingen faktiskt behöver. Men som sagt jag är nog rätt ensam om den åsikten

Nej, du är inte ensam. Jag är inte någon konsolspelare längre och att spela spel med mus och tangentbord i vardagsrummet är verkligen inte något jag skulle få för mig att göra. Antingen blir det dålig ergonomi eller så får man dra dit fula attiraljer för att få till det.

Om jag nu var konsolspelare och därav i målgruppen (som jag ser det) så ställer jag mig ändå tveksam om PC-spel kommer göra sig lika bra där som på konsoler där allt är skapat med den miljön i åtanke från grunden. Det återstår väl att se.

Det blir ett "nej tack" från mig men det blir väl intressant att se vad som blir av detta ändå.

Permalänk
Medlem

Nej tack, inte som någon dedikerad installation i varje fall även om det vore häftigt på en mindre underhållningsburk vid TVn.

svepande och förolämpande kommentar borttagen
Permalänk
Medlem

Har inte fått nån uppfattning att Steam OS är nått vardagsrums och/eller Konsol exklusivt.
Utan att det är en Linux dist, som nog bygger på Canonical och som kommer fungera på vilken PC som helst, eller en HTPC om man nu vill kalla det så i vardagsrummet.

Troligen kommer den bygga på Ubuntu 13.10 i botten där vi kommer få se Mir/xmir, disten kommer nog vara med Steam klient, XBMC och andra nyttigheter som passar + Steamifierad.

Hoppas Steam lyckas med det hela, och får min del får gärna alla spel bara komma till dessa plattformar dvs Linux i framtiden.

Verkar vara många som förväxlar Steam OS, med Steam box som ska bli en konsol, troligen med en variant då av Steam OS, fast kanske enklare.

Är vad jag tror att det hela är, så bara välja vanlig spel PC, HTPC eller Steam box.

Windows får gärna bakåtsträvare som Microsoft numera verkar vara ha kvar och peta med Office i till gamla kontorsnissar, finns alltid folk som vill ha inlåsta OS system som Windows 8, som inför massa idiotiska saker som få har bett om och få vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vill testa detta idag! Som många säkert redan sagt så lär det inte finnas några spel, men det enda som behövs är egentligen ETT spel som man gillar :-]
Sedan blir det väl enda att man kör dualboot.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Detta kommer absolut testas.
Dualboot på en burk med windows och steam känns ju inte helt fel
Sen streamar man spelen från primära speldatorn

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad har Microsoft gjort för spel på PC?
Svar: Absolut ingenting de senaste 8 åren. Null, zero, zilch, .

Dock så är Linux poo poo pancakes om du gillar gamla spel och där kommer Windows alltid vara bättre än Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

jag skulle köra linux över windows då linux är mer rappt och funktionellt och vist allt är väll inte guld och gröna skogar och det är inte windows heller men det enda som saknas för min del är att spelen och drivrutiner funkar 100% och skulle det funka på en bra dist som mint tex så skulle jag kasta ut ms på en gång så jag tror det kan bli en bra grej..kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

1. Steam OS
2. Steam Box
3. Användarinnehåll

Anledningen till nr 3 är denna quote direkt från deras release sida: "Snart kommer vi att lägga till dig i vår designprocess, så att du kan hjälpa oss att forma Steams framtid."
Quote från sida: http://store.steampowered.com/livingroom/

Permalänk
Avstängd

Äntligen! har alltid haft stort förtroende för Valve och deras sätt att göra saker på, älskar verkligen att mitt favorit team som utvecklare gör detta spel....men vänta läste fel det är ju inte HL3.....F#n ta er...

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt ointressant. Kommer garanterat floppa.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Fruktansvärt ointressant. Kommer garanterat floppa.

Du menar samma sak som många sa om digital distribution och Steam när det kom? Eller smartphones som iPhone (oops Nokia) eller "onödiga produkter" som iPad? Varför inte hela internet? Där har vi ju t o m ministeruttalande på den stundande floppen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ser det som utomordentligt positivt att Microsoft får mer och mer konkurrens om OS för PC. I dagsläget gör deras monopol att de totalt och fullständigt skiter i PC-användare och tvingar på oss OS byggt för mobiltelefoner och läsplattor för att deras marknadsavdelning har sagt åt dem att om vi vänjer oss vid det utseendet så köper vi övriga MS produkter också. Det är inte kul att bli våldförd på så alla alternativ är välkomna!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13909599']Jag känner mig återigen rätt ensam då jag INTE vill ha något steam OS och jag vill inte ha någon steambox och jag vill absolut inte ha ett HL3. PC gaming har inte i vardagsrummet att göra tbh där har man konsoll om man nu tvunget ska lira i soffan. StamOS och Steambox känns bara som överhypade gimmicks som ingen har bett om och som ingen faktiskt behöver. Men som sagt jag är nog rätt ensam om den åsikten

Skrivet av Evil Peter:

Nej, du är inte ensam. Jag är inte någon konsolspelare längre och att spela spel med mus och tangentbord i vardagsrummet är verkligen inte något jag skulle få för mig att göra. Antingen blir det dålig ergonomi eller så får man dra dit fula attiraljer för att få till det.

Om jag nu var konsolspelare och därav i målgruppen (som jag ser det) så ställer jag mig ändå tveksam om PC-spel kommer göra sig lika bra där som på konsoler där allt är skapat med den miljön i åtanke från grunden. Det återstår väl att se.

Det blir ett "nej tack" från mig men det blir väl intressant att se vad som blir av detta ändå.

Jag har alltid spelat på pc, men har en xbox kontroll till den och tycker faktiskt det finns tillräckligt många spel på pc som fungerar utmärkt med en kontroll. I mina ögon är en liten och hyffsat kraftfull htpc en bra ersättning till en konsoll för att kunna lira lite casual spel i soffan.

Permalänk
Avstängd

Som vissa redan poägterat, känns lite biased detta OS

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vem sjutton spelar gamla spel? Inte jag iaf.

Rea brukar finnas på nya spelen också. Inte lika ofta som gamla spel dock men det finns.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Skulle vara mer intressant med en djuplodande undersökning. ja/nej/kanske är meningslösa svar egentligen i detta ämne då de inte ger något värde överhuvudtaget och framförallt inte tillför något i diskussionen. Får ju säga att det är tur att man har detta forum för diskussion...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Skulle vara mer intinte ger något värde överhuvudtaget och framförallt inte tillför något i diskussionen. Får ju säga att det är tur att man har detta forum för diskussion...ressant med en djuplodande undersökning. ja/nej/kanske är meningslösa svar egentligen i detta ämne då de

Mitt inlägg och ditt inlägg tillför mindre än ja/nej/kanske, vilken tur att vi nyttjar forumet för en meningsfull diskussion

Ot: Jag hoppas att dom kommer att fixa någon wrapper via wine så att åtminstone äldre spel fungerar direkt via steam os, och nyare spel om det går. Annars så finns ju streamingen som backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du menar samma sak som många sa om digital distribution och Steam när det kom? Eller smartphones som iPhone (oops Nokia) eller "onödiga produkter" som iPad? Varför inte hela internet? Där har vi ju t o m ministeruttalande på den stundande floppen.

Det kommer garanterat bli superpopulärt hos den lilla skaran som kallar sig "hardcore gamers" där en stor del av t.ex. Sweclockers och FZ går under. Vi som eventuellt vore intresserade av detta utgör en väldigt liten del av alla som spelar dator och TV-spel och jag kan inte tänka mig någon av mina vänner som spelar DotA på datorn och CoD och FIFA på sin PS3a som skulle vara intresserade av detta överhuvudtaget. Steambox kommer användas av en väldigt liten del av spelmarknaden men där kommer den säkert bli succé.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter väldigt intressant, ser fram emot att testa detta!

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Wow ett OS från Steam känns ju spontant som en riktig mardröm

Permalänk
Medlem

Ännu ett verktyg att komma närmare kunden (oss)...

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Windows är bäst för spel just nu, MEN windows är optimerat för att vara bäst för spel period. Med tiden kanske SteamOS kan bli ett bättre alternativ, det har ju de rätta förutsättningarna eftersom man satsar på att göra det optimalt för just spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har alltid spelat på pc, men har en xbox kontroll till den och tycker faktiskt det finns tillräckligt många spel på pc som fungerar utmärkt med en kontroll. I mina ögon är en liten och hyffsat kraftfull htpc en bra ersättning till en konsoll för att kunna lira lite casual spel i soffan.

Håller med, en HTPC med Xbox kontroll (eller liknande) är ju den överlägsna underhållningsmaskinen. Jag hoppas att det här i förlängningen leder till fler "konsollspel", även till pc. Typ, plattformsspel, bilspel, ja spel även för barnen. Krävs inte mycket till PC för att klara allt från streaming till spel till film - även från Blu-ray.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

VILL INTE HA DIRECTX I ETT FAKE LINUX, SLÄPP STEAM TILL LINUX ISTÄLLET.

Steam till Linux har funnits i nästan ett år