Nvidia satsar på spel i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ett stort problem som jag ser det med 4K på en dator är ju att operativsystemet och många program är dåligt anpassade för så höga upplösningar. Försökte t.ex. köra lite Gimp på en Surface Pro (10", 1080p) och det är ju nästan omöjligt att träffa knapparna. Skalningen måste bli mycket bättre, och inte vara knuten till antal pixlar.

Det är ju problem som egentligen inte existerar.
Den promille som lider av sig accepterar det och det är så lätt att fixa för MS att fixa att det kommer en patch när folk börjar använda 4k på allvar.
Men sålänge skärmarna kostar över 30 lök och ingen har dem är de nog inte direkt prioriterat... Då har de andra saker som är viktigare att ta itu med än gui skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Att kalla det för "the next big thing" är väl lite lustigt, när Oculus Rift är runt hörnet.

Tror knappast strategi spel kommer göra sej så bra i rift.

Bara priserna på 4K går ner kommer jag köpa en

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta lite....

Vill konsumenterna ha spel som ser bra ut, eller spel som är bra?

Varför inte fråga oss?

Hint:
Just nu spelar jag igenom kampanjen på Starcraft 1, och den är brilliant!

Vad är det för fråga då? Är väl ganska självklart att man vill ha spel som både är bra och SER bra ut. Men självklart blir inte ett spel med bra grafik automatiskt bra, men ett bra spel skulle kunna bli betydligt bättre med bra grafik, då inlevelsen blir ljusår bättre.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Snusfri

120Hz är överskattat.
En 4K OLED skulle sitta förbannat fint.
Sitter nu med en 1440p IPS skärm och skulle aldrig kunna gå tillbaka till de hemska vattninga TN-panelerna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

120Hz är överskattat.
En 4K OLED skulle sitta förbannat fint.
Sitter nu med en 1440p IPS skärm och skulle aldrig kunna gå tillbaka till de hemska vattninga TN-panelerna.

120hz är verkligen inte överskattat vid spel de är en enorm skillnad på 60hz i både spel och ute i Windows vid 120hz. 60hz är ju knappt hanterbart i Windows flyter så extremt dåligt efter man sett 120hz.
De flesta som säger detta använder inte 120hz själva eller lyckas inte uppfatta denna enorma skillnaden.
Vill man spela slår 120hz allt annat om du inte spelar extremt slöa spel där man knappt flyttar kamera vinkeln

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ge oss grafikkort som är bättre samt billigare först, istället för att skena iväg mot 4k redan...

Som konsument håller jag med men det ligger naturligtvis i deras intresse att få igång efterfrågan på 4K eftersom de får sälja dyra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banto:

120hz är verkligen inte överskattat vid spel de är en enorm skillnad på 60hz i både spel och ute i Windows vid 120hz. 60hz är ju knappt hanterbart i Windows flyter så extremt dåligt efter man sett 120hz.
De flesta som säger detta använder inte 120hz själva eller lyckas inte uppfatta denna enorma skillnaden.
Vill man spela slår 120hz allt annat om du inte spelar extremt slöa spel där man knappt flyttar kamera vinkeln

Man ska ju inte bara ha 120Hz, man ska ju ha matchande FPS också...

Och helt ärligt tycker jag inte att det är så stor skillnad.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det är ju problem som egentligen inte existerar.
Den promille som lider av sig accepterar det och det är så lätt att fixa för MS att fixa att det kommer en patch när folk börjar använda 4k på allvar.
Men sålänge skärmarna kostar över 30 lök och ingen har dem är de nog inte direkt prioriterat... Då har de andra saker som är viktigare att ta itu med än gui skalning.

Jag håller inte riktigt med där. Det är ett problem som existerar redan idag, både på nämnda surface och jag tycker även min 40"TV med 1920x1080 är svår att navigera i Windows med när jag sitter i soffan.
Flera av mina kollegor, vänner och bekanta (varav alla inte är lika insnöade på datorer som jag) upplever också detta som ett problem. Problemet blir dock 4x värre om man går från "Full HD" till "4K" med samma skärmstorlek.

Det finns ju viss UI skalning i Windows, går att ställa upp till 150%, men det blir inte särskilt snyggt och många program (t.ex. Chrome) gillar inte detta. Ställer man in över 150% är det en massa grejer som slutar fungera.

Om detta var enkelt att fixa tror jag MS redan gjort det.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Man ska ju inte bara ha 120Hz, man ska ju ha matchande FPS också...

Och helt ärligt tycker jag inte att det är så stor skillnad.

Ja om man själv vill sitta med 60hz/60fps då är det ens egna val men det är verkligen inte överskattat.
I battlefield 3 är det som natt och dag 60 till 80fps.
Med en 60hz spelar de ingen roll om man har 1 miljon fps över gör ingen skillnad alls.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Varför var det hemskt?

Därför den var 60 Hz?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Banto:

Ja om man själv vill sitta med 60hz/60fps då är det ens egna val men det är verkligen inte överskattat.
I battlefield 3 är det som natt och dag 60 till 80fps.
Med en 60hz spelar de ingen roll om man har 1 miljon fps över gör ingen skillnad alls.

Fel! finns faktiskt folk som kan se mer än 60 fps, det som man säger är 60 men det är ett genomsnitt .

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Kärlek vid första ögonkastet med den riften <3 och 120hz mumz!

Dat hårdvara.....

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banto:

Ja om man själv vill sitta med 60hz/60fps då är det ens egna val men det är verkligen inte överskattat.
I battlefield 3 är det som natt och dag 60 till 80fps.
Med en 60hz spelar de ingen roll om man har 1 miljon fps över gör ingen skillnad alls.

Blir alltid lika förvånad då att jag kan märka av när något bara ligger i 60fps mot 100,150 eller tom 200fps.
Allt på en skiten BenQ 60hz skärm.

Permalänk

Man märker klart som fan skillnad på 60 fps och 350. brukade lira mw2 på 450fps.. fan vad det flöt på.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Tror knappast strategi spel kommer göra sej så bra i rift.

Bara priserna på 4K går ner kommer jag köpa en

2D-point-n-click kommer heller inte göra sig bra, men det är hårdvara vi snackar och då är högre upplösning inte annat än en naturlig utveckling för bildskärmar...till skillnad från oculus, som absolut är the next big thing.

visst är det schysst med fler pixlar på skärmen, men den typen av teknologi oculus är är fucking awesome, och nåt "alla" väntat på sen tidigt 90-tal när virtual reality i en tidig form var på tapeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Next big thing" för entusiaster som lägger alla pengar på datorn...

"Next big thing" borde vara något som alla använder sig av.

Byggkvalite / kvalitekontroll (för att ständigt upprepa mig: BLB, pixelfel, blafelthis, blablafelthat) + pwm-freeness; DET är "The next big thing" för mig min del, och de flesta andra tippar jag på.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Haha 770 med 2 GB minne i 4k upplösning.....

Permalänk
Medlem

Next big thing to make money on.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Spelar hellre i 1080 med 120hz+ än 4k med 30/60hz. Skulle hellre gå ner i upplösning än hz!

Platt CRT plz

Permalänk

4K OLED i 120Hz skulle vara en dröm ^^ .... om man har trippla Titan kanske

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Byggkvalite / kvalitekontroll (för att ständigt upprepa mig: BLB, pixelfel, blafelthis, blablafelthat) + pwm-freeness; DET är "The next big thing" för mig min del, och de flesta andra tippar jag på.

Låter underbart men väldigt svårt. Prestandan pressar ju hela tiden och det är små toleranser...
Men när jag köpte min förra skärm som inte var någon värsting så blev det en Samsung via DustinHome för då var det 100% pixelgaranti har jag för mig.

Fixa PWM låter bra och det är väl fullt möjligt? Bara att det blir dyrare för tillverkarna eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av born_in_fire:

4K OLED i 120Hz skulle vara en dröm ^^ .... om man har trippla Titan kanske

Räcker dessvärre inte ens med 3st (snackar höga/högsta inställningar, givetvis).
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oi:

Byggkvalite / kvalitekontroll (för att ständigt upprepa mig: BLB, pixelfel, blafelthis, blablafelthat) + pwm-freeness; DET är "The next big thing" för mig min del, och de flesta andra tippar jag på.

Du har missförstått uttrycket "the next big thing". Det är nästa stora grej som är på gång, inte vad du önskar skulle komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Fel! finns faktiskt folk som kan se mer än 60 fps, det som man säger är 60 men det är ett genomsnitt .

Du missförstår mig jag skriver att man kan uppfatta mer flyt över 60hz och 60fps. Men en 60hz skärm kan inte visa över 60fps på skärmen det är totalt omöjligt för bilden uppdateras bara 60 gånger i sekunden 60fps är 60 bilder i sekunden så det är inte möjligt på en 60hz skärm att se över 60fps det går helt emot hur detta fungerar.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Blir alltid lika förvånad då att jag kan märka av när något bara ligger i 60fps mot 100,150 eller tom 200fps.
Allt på en skiten BenQ 60hz skärm.

Du kan bara visa 60 bilder per sekund på en 60hz skärm så det spelar ingen roll att du har 61 eller 300 fps de visas inte på din skärm alls.
Sen i riktigt gamla spel som gick snabbare när man hade högre fps är det en helt annan sak att det kändes snabbare men de är inte = mer flyt i bilden.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem

De "bättrade på" 4K-intrycket med lite extra skarpa ögonkanter.

Permalänk
Medlem

Klarar Titan ens av 4k med acceptabel FPS?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Låter underbart men väldigt svårt. Prestandan pressar ju hela tiden och det är små toleranser...

Ja, har man vinst-maximering som mål så är det väl "svårt", med enorm andel defekta varor som resultat, vilkas returfrakt konsumenten ska stå för (har för mig att bara Dustin står för returfrakt). "Svårt", både för tillverkare och återförsäljare, ja.

Citat:

Fixa PWM låter bra och det är väl fullt möjligt? Bara att det blir dyrare för tillverkarna eller?

Det finns några pwm-fria skärmar redan (från Eizo, HP, Samsung, BenQ bla). En Asus med PWM landar nånstans mellan Eizo och en BenQ i pris (Närmare den förra dock). Men båda verkar ha för mycket anti-reflektions-behandling för min smak.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Klarar Titan ens av 4k med acceptabel FPS?

Tanken är ju givetvis att du käkar titan-kort till frukost, och käka kostar som du vet

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Behövs kraftigare GPUer som både är billigare samt inte genererar lika mycket värme för att det skall ha en chans att slå stort. Polycounten kommer inte precis gå ner i spel framöver så det kommer krävas mer än den årliga ökning vi är vana vid i de GPU generationer vi sett hittills för att de skall kunna driva 4K upplösningar utöver detta.

Kommer priset stanna kring 10k sträcket som med Titan så kommer 4K förbli en gimmick för gamers med hög inkomst eller förlåtande fruar/sambos även om skärmarna skulle gå ned i pris

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon