Uppgradering från GTX570 inför Battlefield 4?

Permalänk
Medlem

Uppgradering från GTX570 inför Battlefield 4?

Tjena!
Efter mcyket läsande och googlande så palalr jag inte mer, jag är sämst när det gäller att bestämma sig inför uppgraderingar, jag kan sitta i veckor och googla på tester och aldrig komma fram till något iaf.
Det ska sägas att jag är ingen gamer, det enda jag lirar är BF3 och nu inför BF4 så vill jag självklart uppgradera för att få allt att flyta.
Riggen i dagsläget:

LG 27" 1080P
Intel i7 2600K som tuggar i ca 4.4ghz beroende på temperatur i lägenheten.
Asus P8 Z77-V Pro moderkort
G.Skill F3-17000CL11-4GBXL 16GB 2133mhz
Gigabyte GTX 570
Corsair 650W nätagg
Kingston HyperX 240gb SSD

Flaskhalsen i systemet är ju helt klart grafikkortet, var inne på att uppgradera CPU men känner inte att kostnade väger upp prestandan för en 4770K med nytt mobo och allt.

Jag kommer vilja maxa BF4, som jag skrev innan kör jag på en 27" med 1080P upplösning, inga planer på fler skärmar och inte heller en ny skärm med högre upplösning i nuläget. Däremot som jag sa, jag vill köra BF4 på Ultra, det ska vara en upplevelse!

Vad jag tittat på är Nvidia och korten GTX770, 660TI i SLI och kanske även 760. Jag vet att Radeon finns men det är många år sedan jag övergav dom nu.

En sak jag undrar är, hur är det med Direct X på 660 vs 770 tex, BF4 kommer ju köras bäst med Win 8 vad jag fattat som har DX 11.1? Rätta mig om jag har fel. Stödjer 770 11.1 medans 660 ti inte gör det eller?

Sen undrar jag också, om man jämför en SLI setup med 660 mot 770 tex, är det någon skillnad rent grafiskt på korten? Är kvaliten bättre på 770 tex rent grafikmässigt om man tänker att det stödjer nya typer av skuggningar och liknande mot ett 660?

Jag skulle vilja ha hjälp hur som att komma fram till vad som är mest prisvärt och vad som behövs för att maxa BF4. Tänk på att om jag ska köra SLI är jag nog tvungen att köpa nytt nätagg också.

Tack på förhand för all eventuell hjälp och vägledning!

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk

Nämnt din budget så kollar vi vilket kort som presterar bäst för den prislappen, simple as that.

Dock skulle jag väntat tills spelet faktiskt var släppt, och att det därmed finns tester på vad som presterar bäst och vad som behövs för att maxa.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nämnt din budget så kollar vi vilket kort som presterar bäst för den prislappen, simple as that.

Dock skulle jag väntat tills spelet faktiskt var släppt, och att det därmed finns tester på vad som presterar bäst och vad som behövs för att maxa.

Budgeten är inte superviktig egentligen, men självklart vill jag ha mest för pengarna utan att köpa något som är överdrivet för ändamålet.
Men smärtgränsen är definitivt 4000:-, känns som att man inte kan lägga mer för att spela ett enda spel haha.
Har ju ingen direkt lust att vänta med köp heller då betan släpps om en vecka och jag har förbokat för att kunna ta del av den.
Å andra sidan behöver jag inte maxa betan alls haha. Prislappen får dock mer än gärna landa på ca 3000:- också. men allt beror ju på som sagt.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte han läst särskilt noga om du fortfarande tror att någon kan tala om för dig vad som krävs för att maxa BF4. Ingen kan svara på det. Det enda du kan göra är att köpa det värsta kort du hittar inom din budget och hoppas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Budgeten är inte superviktig egentligen, men självklart vill jag ha mest för pengarna utan att köpa något som är överdrivet för ändamålet.
Men smärtgränsen är definitivt 4000:-, känns som att man inte kan lägga mer för att spela ett enda spel haha.
Har ju ingen direkt lust att vänta med köp heller då betan släpps om en vecka och jag har förbokat för att kunna ta del av den.
Å andra sidan behöver jag inte maxa betan alls haha. Prislappen får dock mer än gärna landa på ca 3000:- också. men allt beror ju på som sagt.

Okej så, summering: nVidia, 3000 - 4000kr, Det ska utan tvekan maxa BF3 för att ha en chans mot BF4....

Låter som dubbla 760:n i mina öron:)

Ligger ju självfallet lite i överkant på priset men varför snåla, det kanske dyker upp ett annat spel senare^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Rudeez:

Budgeten är inte superviktig egentligen, men självklart vill jag ha mest för pengarna utan att köpa något som är överdrivet för ändamålet.
Men smärtgränsen är definitivt 4000:-, känns som att man inte kan lägga mer för att spela ett enda spel haha.
Har ju ingen direkt lust att vänta med köp heller då betan släpps om en vecka och jag har förbokat för att kunna ta del av den.
Å andra sidan behöver jag inte maxa betan alls haha. Prislappen får dock mer än gärna landa på ca 3000:- också. men allt beror ju på som sagt.

Problemet är ju att ingen vet vad som krävs för att maxa, vill du har stor chans att maxa så lägg hela din budget på det bästa kortet för den prislappen.

Spela betan kan du väl göra med ditt 570.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Vänta med att ställa frågan "Vilket grafikkort räcker för att maxa BF4" tills det släpps och bänkas, tror själv mitt 660ti håller för medium minst. Om inte AMD Gaming Evolved har strulat till lite i filerna för oss nvidia användare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Vänta tills AMD har släppt sin nya serie, precis vid BF4 launchen. Då kommer garanterat priset på Nvidia korten att falla, speciellt om AMDs kort kommer att bli lika kraftfulla som Nvidias....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan du inte vänta så äre bara att chansa för ingen vet vad som duger. Mitt bästa tips är att skaffa kortet med bäst kylare inom segmentet du bestämmer dig för. Alltså Phantom.

Fast jag anser ju det vara korkat att inte vänta på ATIs nya serie då det kanske kommer bättre kort för mindre pengar och då kommer Nvidias kort gå ner i pris. Dessutom kan du se vad du behöver för 60BPS.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kolla Inet.se

Där har de lakt upp olika grafikkort som ska passa för low,medium,hige,extrema och ultra. Men ska du maxa bf4 behöver du lätt ett gtx 780 el titan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man kan i alla fall inte köpa för bra kort.
Köp så bra kort du har råd med, det kommer ju spel efter BF4 som kommer kräva mer av hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tjena!
Efter mcyket läsande och googlande så palalr jag inte mer, jag är sämst när det gäller att bestämma sig inför uppgraderingar, jag kan sitta i veckor och googla på tester och aldrig komma fram till något iaf.
Det ska sägas att jag är ingen gamer, det enda jag lirar är BF3 och nu inför BF4 så vill jag självklart uppgradera för att få allt att flyta.
Riggen i dagsläget:

LG 27" 1080P
Intel i7 2600K som tuggar i ca 4.4ghz beroende på temperatur i lägenheten.
Asus P8 Z77-V Pro moderkort
G.Skill F3-17000CL11-4GBXL 16GB 2133mhz
Gigabyte GTX 570
Corsair 650W nätagg
Kingston HyperX 240gb SSD

Flaskhalsen i systemet är ju helt klart grafikkortet, var inne på att uppgradera CPU men känner inte att kostnade väger upp prestandan för en 4770K med nytt mobo och allt.

Jag kommer vilja maxa BF4, som jag skrev innan kör jag på en 27" med 1080P upplösning, inga planer på fler skärmar och inte heller en ny skärm med högre upplösning i nuläget. Däremot som jag sa, jag vill köra BF4 på Ultra, det ska vara en upplevelse!

Vad jag tittat på är Nvidia och korten GTX770, 660TI i SLI och kanske även 760. Jag vet att Radeon finns men det är många år sedan jag övergav dom nu.

En sak jag undrar är, hur är det med Direct X på 660 vs 770 tex, BF4 kommer ju köras bäst med Win 8 vad jag fattat som har DX 11.1? Rätta mig om jag har fel. Stödjer 770 11.1 medans 660 ti inte gör det eller?

Sen undrar jag också, om man jämför en SLI setup med 660 mot 770 tex, är det någon skillnad rent grafiskt på korten? Är kvaliten bättre på 770 tex rent grafikmässigt om man tänker att det stödjer nya typer av skuggningar och liknande mot ett 660?

Jag skulle vilja ha hjälp hur som att komma fram till vad som är mest prisvärt och vad som behövs för att maxa BF4. Tänk på att om jag ska köra SLI är jag nog tvungen att köpa nytt nätagg också.

Tack på förhand för all eventuell hjälp och vägledning!

ha tålamod å vänta tills efter spelet kommit... Amd släpper sina kort samtidigt som bf4 och kommer med största sannolikhet att vara det bästa du kan få i prestanda per krona.. Speciellt IOM att dom samarbetat med Dice med ayött utväckla bf4

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack alla för feedback!
Jag vet att det är "korkat" och att ingen kan säga direkt vad som krävs men jag tänkte att man kanske kunde basera sig på BF3 benchmarks vilket jag gjort när jag läst runt.
Att vänta på dom nya Radeon är kanske ingen dum idé, bara hoppas att dom faktiskt presterar också.
BF3 är väll också utvecklat för Radeon men ändå så ligger nvidia i fören.

EDIT: Vad heter korten AMD släpper i samband med releasen?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Vad heter korten AMD släpper i samband med releasen?

AMD Radeon R9 290X med Hawaii

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju lite vad det kortet kommer att kosta.
Här är en nyligen läckt artikel http://www.legitreviews.com/amd-radeon-r9-290x-hawaii-gpu-spe...
Mer http://videocardz.com/45753/amd-radeon-r9-290x-slightly-faste...

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tack alla för feedback!
Jag vet att det är "korkat" och att ingen kan säga direkt vad som krävs men jag tänkte att man kanske kunde basera sig på BF3 benchmarks vilket jag gjort när jag läst runt.
Att vänta på dom nya Radeon är kanske ingen dum idé, bara hoppas att dom faktiskt presterar också.
BF3 är väll också utvecklat för Radeon men ändå så ligger nvidia i fören.

EDIT: Vad heter korten AMD släpper i samband med releasen?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17637-amd-radeon-r9-290x-pa-...

måste tas med en nypa salt men om det är sant så är det garanterat klart värt att vänta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

GTX760 SLI passar nog ditt ändamål.

Permalänk
Inaktiv

lär väl va möjligt att få lite mer info när betan vart igång ett tag skulle jag tro... open betan kommer väl 4oct om ja inte minns fel (man kan delta även om man inte förbokat så de va ju dumt o förboka bara för de )

Permalänk
Skrivet av Rudeez:

.
BF3 är väll också utvecklat för Radeon men ändå så ligger nvidia i fören.

BF3 är utvecklat för nvidia i första hand, som också presterar bäst, BF4 är utvecklat för AMDs kort, hur de presterar vet vi som sagt inte.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

BF3 är utvecklat för nvidia i första hand, som också presterar bäst, BF4 är utvecklat för AMDs kort, hur de presterar vet vi som sagt inte.

Att påstå att det ena eller det andra är uvecklat i första hand för de olika tillverkarna är att överdriva rejält. I slutändan är det kortens prestanda som avgör hur bra det kommer flyta på.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tjena!
Efter mcyket läsande och googlande så palalr jag inte mer, jag är sämst när det gäller att bestämma sig inför uppgraderingar, jag kan sitta i veckor och googla på tester och aldrig komma fram till något iaf.
Det ska sägas att jag är ingen gamer, det enda jag lirar är BF3 och nu inför BF4 så vill jag självklart uppgradera för att få allt att flyta.
Riggen i dagsläget:

LG 27" 1080P
Intel i7 2600K som tuggar i ca 4.4ghz beroende på temperatur i lägenheten.
Asus P8 Z77-V Pro moderkort
G.Skill F3-17000CL11-4GBXL 16GB 2133mhz
Gigabyte GTX 570
Corsair 650W nätagg
Kingston HyperX 240gb SSD

Flaskhalsen i systemet är ju helt klart grafikkortet, var inne på att uppgradera CPU men känner inte att kostnade väger upp prestandan för en 4770K med nytt mobo och allt.

Jag kommer vilja maxa BF4, som jag skrev innan kör jag på en 27" med 1080P upplösning, inga planer på fler skärmar och inte heller en ny skärm med högre upplösning i nuläget. Däremot som jag sa, jag vill köra BF4 på Ultra, det ska vara en upplevelse!

Vad jag tittat på är Nvidia och korten GTX770, 660TI i SLI och kanske även 760. Jag vet att Radeon finns men det är många år sedan jag övergav dom nu.

En sak jag undrar är, hur är det med Direct X på 660 vs 770 tex, BF4 kommer ju köras bäst med Win 8 vad jag fattat som har DX 11.1? Rätta mig om jag har fel. Stödjer 770 11.1 medans 660 ti inte gör det eller?

Sen undrar jag också, om man jämför en SLI setup med 660 mot 770 tex, är det någon skillnad rent grafiskt på korten? Är kvaliten bättre på 770 tex rent grafikmässigt om man tänker att det stödjer nya typer av skuggningar och liknande mot ett 660?

Jag skulle vilja ha hjälp hur som att komma fram till vad som är mest prisvärt och vad som behövs för att maxa BF4. Tänk på att om jag ska köra SLI är jag nog tvungen att köpa nytt nätagg också.

Tack på förhand för all eventuell hjälp och vägledning!

vänta tills amd släppt sina nya annars är det 7970 ghz som gäller för bf4 i den prisklassen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Tjena!
Efter mcyket läsande och googlande så palalr jag inte mer, jag är sämst när det gäller att bestämma sig inför uppgraderingar, jag kan sitta i veckor och googla på tester och aldrig komma fram till något iaf.
Det ska sägas att jag är ingen gamer, det enda jag lirar är BF3 och nu inför BF4 så vill jag självklart uppgradera för att få allt att flyta.
Riggen i dagsläget:

LG 27" 1080P
Intel i7 2600K som tuggar i ca 4.4ghz beroende på temperatur i lägenheten.
Asus P8 Z77-V Pro moderkort
G.Skill F3-17000CL11-4GBXL 16GB 2133mhz
Gigabyte GTX 570
Corsair 650W nätagg
Kingston HyperX 240gb SSD

Flaskhalsen i systemet är ju helt klart grafikkortet, var inne på att uppgradera CPU men känner inte att kostnade väger upp prestandan för en 4770K med nytt mobo och allt.

Jag kommer vilja maxa BF4, som jag skrev innan kör jag på en 27" med 1080P upplösning, inga planer på fler skärmar och inte heller en ny skärm med högre upplösning i nuläget. Däremot som jag sa, jag vill köra BF4 på Ultra, det ska vara en upplevelse!

Vad jag tittat på är Nvidia och korten GTX770, 660TI i SLI och kanske även 760. Jag vet att Radeon finns men det är många år sedan jag övergav dom nu.

En sak jag undrar är, hur är det med Direct X på 660 vs 770 tex, BF4 kommer ju köras bäst med Win 8 vad jag fattat som har DX 11.1? Rätta mig om jag har fel. Stödjer 770 11.1 medans 660 ti inte gör det eller?

Sen undrar jag också, om man jämför en SLI setup med 660 mot 770 tex, är det någon skillnad rent grafiskt på korten? Är kvaliten bättre på 770 tex rent grafikmässigt om man tänker att det stödjer nya typer av skuggningar och liknande mot ett 660?

Jag skulle vilja ha hjälp hur som att komma fram till vad som är mest prisvärt och vad som behövs för att maxa BF4. Tänk på att om jag ska köra SLI är jag nog tvungen att köpa nytt nätagg också.

Tack på förhand för all eventuell hjälp och vägledning!

När du köpt nytt kan du skicka ditt gamla till mig

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Att påstå att det ena eller det andra är uvecklat i första hand för de olika tillverkarna är att överdriva rejält. I slutändan är det kortens prestanda som avgör hur bra det kommer flyta på.

Självklart, det sa jag väl aldrig något om? Han fick för sig att BF3 var optimerat för Radeon men att Nvidia ändå presterar bättre, och jag rättade honom att så inte är fallet. 7970 som vanligtvis slåss mot 680 hamnar strax efter 670 i BF3, och därmed inte enbart kortens prestanda som avgör vem som vinner.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |