Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Permalänk
Medlem

Som jag sa på FZ

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Äh... Jag ska köra 3 x PS4 "3xCF"...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Ska jag vara riktigt ärlig, så förstår jag inte allt krut som petas in i Xbone och PS4 t.ex.
Med tanke på var vi befinner oss tekniktäthetsmässigt i hemmen idag, så har de flesta mediaspelare eller hemmabiosystem redan. Vad Microsoft och Sony borde ha gjort vore att ha satsat allt krut på att skapa genuina spelmaskiner istället för allt-i-allomaskiner. Med allt krut på spelgrafik och spelprestanda skulle de ha kunnat gjort sååå mycket mer och jag är övertygad om att med krutet på rätt ställe hade PC'n fått akta sig som fan!!

Akta sig till typ till nästa vår? Spelar mindre roll om en konsoll är uppe och nosar. Det blir ändå generalhaveri i en sådan typ av marknadsföring när nästa generation utav chip kommer till PC.

Permalänk
Medlem

Hold on there boy...are you serious?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sant men visst kostar det skjortan.

Jag skulle dock hellre köpa en speldator för 4000kr än ett PS4 för det som är så bra med PC är att man har full kontroll över sin spelupplevelse istället för att påtvingas till exempel 720p, någorlunda grafik i 20-30FPS istället för 720p, dålig grafik och 60FPS.
Det kan man inte göra på konsoler och det stör mig något enormt.

De skryter så himla mycket om "Åh, vad snyggt GTA V är och att man har kunnat få det såhär snyggt på så gammal hårdvara!"
Jag vågar nog säga att ett mellanklass-kort från 2005/2006 så som 8800GT kommer klara GTA V i över 20-30FPS i 720p till exempel.

Vad är det att irritera sig på? Du tillhör ju uppenbarligen inte målmarknaden för konsoler. Jag har aldrig fattat det här resonemanget, du stör dig alltså på att något som du ändå skulle välja bort erbjuder något som inte passar dig...? What?

Och vad är poängen med ditt sista uttalande? Det ÄR en bedrift att de lyckats utnyttja hårvaran så pass väl, vad är det som stör dig där?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Känns mer som om någon skyller ifrån sig. AMD fick stora feta kontrakt från Sony och MS medan Nvidia hankar sig fram med att satsa på Tegra och PC.

Spelkonsolerna kommer sälja hur mycket trash talk Nvidia kommer komma med så i mina ögon är det bara rent BS

Permalänk

Grafen ser lite lustigt ut då konsolernas prestanda under ett år går från PS3s prestanda till PS4s, istället för att bli ett hopp när den nya generationen släpps

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

Nvidia hade ändå inte kunnat leverera en helhetslösning till varken Sony eller Microsoft. Så att Nvidia säger "näe, vi ville ändå inte" betyder bara "Vi kunde inte, men vi låtsas om att vi inte ville to save face"
Eller menar du att vi ska ha mobiltelefonteknologi i nya generationens konsoler?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Utopolitan:

Vad är det att irritera sig på? Du tillhör ju uppenbarligen inte målmarknaden för konsoler. Jag har aldrig fattat det här resonemanget, du stör dig alltså på att något som du helst väljer bort, oavsett, erbjuder något som inte passar dig...? What?

Och vad är poängen med ditt sista uttalande? Det ÄR en bedrift att de lyckats utnyttja hårvaran så pass väl, vad är det som stör dig där?

Det jag menar är att det stör mig något enormt och därmed köper jag inte en konsol, jag menar inte att jag stör mig på det och kommer att köpa en.

Tycker faktiskt att grafiken i GTA V är överskattad och visst det är en liten bedrift att få det att köras på så gammal hårdvara men det syns ju också när man spelar.
Det jag menar är att man hade lika gärna kunnat köpa en mellanklass-dator år 2005/2006 och kunna kört GTA V när det kommer till PC (Vilket det förmodligen gör)

Jag måste säga att jag inte alls är så imponerad av Rockstars hårda optimeringar för konsoler när det dippar under 30FPS så ofta som det gör, hade det inte gjort det hade det väl varit okej men så som det blev...nja.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Som jag sa på FZ

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Beror ju på om PCn har bättre komponenter eller inte.

Permalänk
Medlem

Och Shield kommer aldrig ikapp någon..

Permalänk
Medlem

gta v var väll ett perfekt exempel på vad som är fel med konsoller. Det ser ganska okej ut om man accepterar pixlarna men om prestandan varit lite bättre på ps3:en hade det ju varit spelbart också....

Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill om Nvidia med det ligger faktiskt något i det de säger. MS och Sony har satsat på rätt klena grejer den här rundan jämfört med förut. Tyvärr kommer det att hämma spelutvecklingen de kommande fem-åtta åren. Får hålla tummarna och hoppas att det händer något som förändrar detta helt enkelt. Valve!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redblaze:

Dubbel peng för mer än dubbel prestanda. Tycker att det är helt ok.

Hur tänkte du där? man behöver väl mer den en GPU?
el hel dator för 4'000kr~ så visst blir den snabbare men inte mer den dubbelt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

aså prestandan kommer ju va bättre än det som står på pappret . Vi får hoppas på att playstation 4 kan hålla samma prestanda som fx 8350/660 ti

plus att dem som är developers på ett vanligt spelföretag måste ju ändå restriktera mycket av grafiken i ps4 och xbox one även. så prestandan kommer fortfarande bli ganska hög i samband med att lägre grafik inställningar

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkrets de jämför med som var helt likvärdig med PS3 och Xbox 260 när de släpptes?

Det borde ju vara det dyraste och bästa man kunde hitta då eftersom de jämför med GTX Titan idag.

Utan att tjuvkolla datum känns det spontant som att PC var förbi konsoler redan när de släpptes förra generationen också.

Permalänk

Vad är det som sätter begränsningen på 2-300w?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Nja, spelkonsollerna (de nya alltså) kommer nog ha ganska vettig prestanda i förhållande till median-PC:n. Att som NVIDIA jämföra med dagens prestandamonster är inte rättvist eller rättvisande. Man måste jämföra vad man betalar och vad man får och då är nog de nya konsollerna helt ok, i ett halvår till ett år, efter det är de inte mycket att ha längre...

Men det är klart, skulle jag behöva få mitt bibliotek med tidsförstörare överförda till konsollen så kommer den kosta lika mycket som en stor bil, så nä tack då uppgraderar jag hellre min PC och har roligt för resten av pengarna i stället...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Beror ju på om PCn har bättre komponenter eller inte.

Låt oss då säga att Microsoft/Sony får tillgång till nästa generation nvidia redan idag. De har 880 kort i lådan. Och då är de bättre än alla datorer på marknaden.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Shocking news?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Vad är det som sätter begränsningen på 2-300w?

Värme och ventilation - En konsol får inte bli för stor och det behöver den bli om den skall kyla +300 Watt utan att låta för mycket. Sedan så används ju konsoler av en hel massa olika sorters personer, inklusive ganska små barn så de får inte vara speciellt känsliga för att ventilationen täpps till när t.ex den glada 6-åringen lägger sitt fodral till spelet på konsolen och det stora gallret för ventilation. Det är min teori iallafall.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

På grafen ser det ut som om PS4 kom ut samtidigt som Titan. PS4 borde väl skjutas fram 1år på grafen?

Permalänk
Inaktiv

Den väsentliga skillnaden i prestanda måste väl ändå vara direkt relaterat till pris. Man kan ju inte jämföra prestanda på en 30.000.- high end speldator med en spelkonsoll för 3995.-. Då får de ju jämföra en speldator för 3995.- med en spelkonsoll för 3995.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Man kan tycka vad man vill om Nvidia med det ligger faktiskt något i det de säger. MS och Sony har satsat på rätt klena grejer den här rundan jämfört med förut. Tyvärr kommer det att hämma spelutvecklingen de kommande fem-åtta åren. Får hålla tummarna och hoppas att det händer något som förändrar detta helt enkelt. Valve!?

Precis.. När Xbox 360 och PS3 kom var de faktiskt i linje med dåtidens spel-PC medan PS4/Xbox One är mer som en low-end PC. Har säkert med ekonomin att göra, att företagen är mindre sugna på att sälja konsolerna med förlust de första 2-3 åren..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

Det där låter vinklat...
Både nvidia och amd är troligen intresserade av att utöka sina marknadsandelar om det innebär klirr i kassan. Skillnaden var väl inte att nvidia inte ville ha denna marknad utan att de inte hade en lämplig produkt för att kunna hämta hem den marknaden med vinstmarginal vilket AMD "råkade" ha.

Next part:
Tänkte på en sak i artikeln...
"Slutligen hävdar Nvidias teknikchef att företaget plöjer ned 1,5 miljarder dollar per år på att ta fram nya grafikprodukter. Detta tack vare att företaget säljer hundratals miljoner kretsar årligen – något som varken Microsoft eller Sony kan hålla jämna steg med."

Trodde inte det var sony och microsoft som utvecklade grafikkretsarna utan AMD för kommande konsoler ;). Och AMD pumpar väl in en del slantar per år för att ta fram nya grafikprodukter ,eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Som jag sa på FZ

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Tryck in allt det i en tyst strömsnål burk som ska kunna hållas tillräckligt sval utan att vara typ minst miditower-storlek. Kolla wii ex. Visst klen som fan men sen är den ju inte större en ett smörpaket typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sant men visst kostar det skjortan.

Jag skulle dock hellre köpa en speldator för 4000kr än ett PS4 för det som är så bra med PC är att man har full kontroll över sin spelupplevelse istället för att påtvingas till exempel 720p, någorlunda grafik i 20-30FPS istället för 720p, dålig grafik och 60FPS.
Det kan man inte göra på konsoler och det stör mig något enormt.

De skryter så himla mycket om "Åh, vad snyggt GTA V är och att man har kunnat få det såhär snyggt på så gammal hårdvara!"
Jag vågar nog säga att ett mellanklass-kort från 2005/2006 så som 8800GT kommer klara GTA V i över 20-30FPS i 720p till exempel.

PS4/One kommer köra i 1080p 60fps, vet inte varför du säger att det kostar 4k samtidigt som du
jämför datorn med förra generationens konsoler. Bygg en dator för 4k, eller köp färdig, vilket som
så kommer PS4an vara minst lika snabb och med åren kommer den klara spel bättre pga "djupare" optimering
och allt vad man gör för att det ska funka så bra som möjligt.
Har ett bygge som på pappret är lika snabb som PS4, medan den kostar i dagsläget 5000kr+ med Windows inkluderat.
Då är PS4 billigare för samma prestanda (egentligen bättre eftersom det inte bara är prestanda på pappret som räknas).
En anledning att köpa PC är dom exklusiva PC-spelen, eller kanske för att göra annat än spela.
Dock så har ju alla redan en dator man kan göra annat på. Då kanske man hellre köper en konsol

Permalänk
Medlem

Och PC lär aldrig komma ifatt konsolers optimering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det jag menar är att det stör mig något enormt och därmed köper jag inte en konsol, jag menar inte att jag stör mig på det och kommer att köpa en.

Tycker faktiskt att grafiken i GTA V är överskattad och visst det är en liten bedrift att få det att köras på så gammal hårdvara men det syns ju också när man spelar.
Det jag menar är att man hade lika gärna kunnat köpa en mellanklass-dator år 2005/2006 och kunna kört GTA V när det kommer till PC (Vilket det förmodligen gör)

Jag måste säga att jag inte alls är så imponerad av Rockstars hårda optimeringar för konsoler när det dippar under 30FPS så ofta som det gör, hade det inte gjort det hade det väl varit okej men så som det blev...nja.

Jo jag förstår vad du menar, jag tycker bara att resonemanget är lite märkligt.

Skrivet av Sisyfos:

jag menar inte att jag stör mig på det och kommer att köpa en.

Det är det jag syftar på. Du hade bevisligen inte köpt en konsol i vilket fall som helst. Och så länge bägge alternativ finns att tillgå borde det inte vara ett problem. Just du väljer att använda enkom PC för att du föredrar möjligheten att kunna uppgradera hårdvaran, vilket naturligtvis är helt fine, så varför irritera sig på något du ändå inte är intresserad av?

En av de mest grundläggande egenskaperna för en konsol är att hårdvaran är permanent, precis på samma sätt som att en av de mest grundläggande egenskaperna för en PC är att den går att uppgradera. Vissa föredrar det förstnämnda, andra föredrar alternativ två. Inget av dem är i sig "fel" så länge bägge alternativ är tillgängliga. Deras primära funktionalitet utöver att kunna spela spel är diametralt olika och det är ingen som förväntar sig något annat. Jag menar, går jag till en vitvaruaffär blir jag inte irriterad när försäljaren säger att diskmaskinen jag är intresserad av inte har bluetooth eftersom en diskmaskin inte huvudsakligen är designad för att kunna ansluta trådlösa enheter. Förstår du hur jag menar?

Missförstå mig inte, jag försöker inte hacka ner på dig eller nåt så ta inte illa upp. Är det möjligtvis de konsolexklusiva titlarna du saknar? I så fall förstår jag dig. Jag fick känslan av att så inte var fallet, men det hade jag också irriterat mig på om jag hade varit "PC only".

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

PS4/One kommer köra i 1080p 60fps, vet inte varför du säger att det kostar 4k samtidigt som du
jämför datorn med förra generationens konsoler. Bygg en dator för 4k, eller köp färdig, vilket som
så kommer PS4an vara minst lika snabb och med åren kommer den klara spel bättre pga "djupare" optimering
och allt vad man gör för att det ska funka så bra som möjligt.
Har ett bygge som på pappret är lika snabb som PS4, medan den kostar i dagsläget 5000kr+ med Windows inkluderat.
Då är PS4 billigare för samma prestanda (egentligen bättre eftersom det inte bara är prestanda på pappret som räknas).
En anledning att köpa PC är dom exklusiva PC-spelen, eller kanske för att göra annat än spela.
Dock så har ju alla redan en dator man kan göra annat på. Då kanske man hellre köper en konsol

PS4/Xbox One kommer köra spel i 1080p@60FPS till en början ja men det kommer snabbt att förändras för att de är så besatta av att få in massor "Coola" effekter i spelen och så blir det 30FPS i 5 år efter det.

Titta bara på Thief som kommer att släppas och köras i 30FPS redan vid release: http://www.videogamer.com/ps4/thief/news/ps4_thief_capped_at_...

Har man då en dator för 4000-5000kr så kan man justera grafikinställningarna till ungefär Medium och få ungefär 60FPS istället vilket är mycket bättre.
Jag tycker inte att jag ser så "djup optimering" när PS4 redan kommer köra en launch-titel i 30FPS...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈