Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk

Yes nu har du samma dåliga styrning som på vilken telefon eller platta till din pc! Grattis! The fail has just begun!!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Jag tror den kommer bli hyfsat bra ändå

Dom sa ju att den även skulle vara moddingsbar, så då få man väll testa o modda den för att få den o bli bekväm

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag respekterar din åsikt. Å andra sidan vill jag vända på det - så länge Valve inte har visat några konkreta bevis på att spelet faktiskt existerar, så lär det inte släppas. Vad du och jag vill ha och vad Valve kommer att göra, måste inte nödvändigtvis gå hand i hand. Vilket jag anser att Valve har bevisat de senaste 6-7 åren så där.

Valve borde släppa trean tycker man. De har en ofärdig serie, med en ofärdig story.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

stackars valve fanboys som kommer känna sig tvingade att spela igenom hl3 med den

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Valve borde släppa trean tycker man. De har en ofärdig serie, med en ofärdig story.

Jag håller med dig, men det vore ju inte första gången som detta händer. Hur många spelserier har inte fått ett abrupt slut?
Sen finns det spelföretag som lämnar en serie och fortsätter på den 10-15 år senare, och då känner man inte ens igen spelet som det var från början. Eller att något annat företag gör spelen för att den forna företaget har lagts ner eller har börjat fokusera på annat. Syndicate, System Shock och Fallout är bra exempel. Det vore väldigt tråkigt om detta hände även med Half-Life. Ibland är det bättre att låta det vara.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Snusfri

Tack men nej tack.
En handkontroll utan analoga spakar är som sex på fyllan, man tror att det är bra innan man kör igång men ganska snart så upptäcker man att det inte alls funkar och man skäms när man vaknar till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

En garanterad succé. Valve gör precis som Apple, tar teknik som funnits tidigare men som ingen annan gjort rätt, och skapar en produkt alla kommer vilja ha när de väl använt den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

edit:fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En garanterad succé. Valve gör precis som Apple, tar teknik som funnits tidigare men som ingen annan gjort rätt, och skapar en produkt alla kommer vilja ha när de väl använt den.

Asså, det känns mer som de gjort en kontrol med touch bara för att touch är coolt nu, måste vara touch på allt även om det är värdelöst för mer än basic stuff.

Kan inte tänka mig själv spela ett enda spel som kräver någon form av exakt input med den dosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp.

Precis som Windows 8 då menar du?

Permalänk
Medlem

Valve fortsätter visa att man skiter i spelarna som gjorde dom framgångsrika, istället för att släppa en kontroll där man försöker ändra funktioner för sakens skull så borde dom ju förstås ha annonserat ut Half-Life 3.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

*suck*

Det är skillnad på feedback och feedback. Ett mekaniskt tangentbord och ett tangentbord med rubberdome har båda feedback men olika sort. Ett mobil med touchscreen som fibrerar när man trycker på tangenter har också feedback men är det samma sak som att känna att en tangent rör sig under fingret och att det klickar till när tangenten registreras? Jämför känslan i att klicka med en mus och att klicka på en touchskärm. Det enda det står på sidan är att de har vidareutvecklat vibratorn vilket låter trevligt. Det är ju dock inte så intressant om det är känsla i knapparna jag vill ha. De skriver mycket om haptisk feedback men jag och många andra klagar på avsaknaden av taktil feedback.

"These are not like laptop trackpads," Tabar said. "Everyone is like, 'Oh we're replacing thumbsticks with trackpads, oh shit.' [laughs] But this is not at all like a laptop trackpad. It just feels good. It's a challenge to verbally describe it.
"When [your thumb] moves toward the outer zone of the trackpad, you can feel that. [The zones on the trackpad] are independent of each other," he added.

+

Permalänk
Medlem

Nu gör de det som jag var rädd för, försöker konsollifiera PC'n. Fördelen med PC'n har alltid varit kraftfullheten, tangentbordet och musen. Nu känns det som att de försöker ta bort alla delarna på en gång.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Nu gör de det som jag var rädd för, försöker konsollifiera PC'n. Fördelen med PC'n har alltid varit kraftfullheten, tangentbordet och musen. Nu känns det som att de försöker ta bort alla delarna på en gång.

Du kan bygga en egen PC och spela via vanliga Steam.
Du kan bygga en annan PC och installera SteamOS, och spela med mus + tangentbord.
Eller så kan du streama.

Detta är bara ett komplement, likt Big Picture Mode. Du kommer fortfarande kunna spela som nu.
Det kallas "valfrihet". Men du verkar vara emot att andra kan spela på sitt sätt. Väldigt schysst perspektiv.

Permalänk

Jag kan inte själv se att detta är något som skulle kunna locka i dagsläget. Men om man nu kan flytta runt alla knappar dit man vill ha de och att touchen inte är platt utan konkav så kan den faktiskt bli ganska bra till en början. Sen när ytan har blivit glatt av användning så blir det nog jobbigare.

Men måste testa den innan jag uttrycker mig mer

Permalänk
Medlem

Värst vad alla gnäller!

Den är ju inte tänkt att ersätta mus+tangentbord, bara att utgöra ett BÄTTRE ALTERNATIV än nuvarande handkontroller om man spelar spel som lämpar sig bättre med handkontroll (racing, plattformsspel, vissa 3e-persons äventyr/rpg) vid sin dator, samt att försöka förbättra precisionen jämfört med tidigare handkontroller om man vill luta sig tillbaka i soffan och lira.

Är inget som säger att man inte kommer att kunna spela med mus/tangentbord när man väl sitter vid datorn.

Själv är jag väldigt sugen på att testa och se om feedbacken och precisionen i trackpadsen håller nog hög standard för att tävla med styrspakar.

Dock så kommer ju aldrig en kontrollmetod med [Position -> Rörelse] (som handkontroller) att kunna mäta sig med metoder som implementerar [Rörelse -> Rörelse; Position -> Position] (mus) i strategispel, fps m.fl.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk

Aw crap, det betyder att alla Steam-spel kommer att vara gjorda för handkontroll, inte keyboard+mouse.

Skrivet av Svj0hn:

Den är ju inte tänkt att ersätta mus+tangentbord

Det är klart den är.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp. Eller så bygger de en helt ny handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju touch, sådant är ju jättebra på PC! ... Eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

[citat="Fast iof, precisionen kanske blir bättre än med spakar?"]
Verkar vara anledningen till att de gick med touchpads istället för spakar.

Jag tror mest att det är för flexibiliteten. En trackpad kan du, förutom att mappa den som en joystick även använda som en vanlig trackpad, och styra muspekarens (relativa) position precis som du gör på en bärbar dator. Försöker du å andra sidan styra en pekare med en styrspak blir det total pannkaka, eftersom du då bara kan styra pekarens hastighet.

Det här ligger faktiskt riktigt nära deras patent, där man kunde byta ut styrspaken mot en trackball - Man har bara hittat en teknik som rent principellt kan fungera både som trackball och styrspak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Asså, det känns mer som de gjort en kontrol med touch bara för att touch är coolt nu, måste vara touch på allt även om det är värdelöst för mer än basic stuff.

Kan inte tänka mig själv spela ett enda spel som kräver någon form av exakt input med den dosan.

Min första tanke var bokstavligen "VAD I HEL****?". Jag trodde den skulle bli kass och var väldigt besviken, men så började jag läsa/kolla mer om det och upptäckte flera saker som gör att denna kontrollen skiljer sig rejält mot pekskärmar på mobiler och surfplattor.
Framför allt så är touchpanelerna konkava (vinklade inåt) och har ringar i sig. Det är detta som jag lägger alla mina förhoppningar på.
De ska även ha avancerade former av haptisk feedback, men det är svårt att säga hur mycket det kommer göra, så vi får nog vänta och se med det.

Kortfattat så borde du helt enkelt inte döma ut den innan du testat den, för den har faktiskt större potential än man först kan tro.

Skrivet av retro123:

Precis, ska man ge upp hoppet nu? Kommer valve vänta tills de får ut sin egen konsol vilket kan ta hur länge som helst..
Tycker det är riktigt dåligt av dem att inte ens hinta om vilket år det kan förväntas.
De tjänar väl så pass bra tack vare steam så de har slutat bry sig om deras fanbase. De behöver inte bry sig längre. Har de ens kommenterat om varför de slutade med episodes som skulle komma så ofta...?
Nej nu skiter jag i deras spel, ett halflife spel var tionde år räcker inte. det är riktigt riktigt dåligt jobbat. Dessutom var hl1 (bästa spelet någonsin) bra mycket bättre och definitivt otroligt mer nyskapande än tvåan och håller den trenden i sig så vore den långa väntan på nr 3 ett riktigt fiasko.

Men jössenamen.. Nu får ni fasen ta å ge er..
Det är okej att vara besviken, men det är inte okej att gnälla på Valve när ni inte får de leksaker ni vill ha.
Gnällande hör hemma i sandlådan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

Select game developers used the Steam Controller. Here's what they said:

  • "These are not like laptop trackpads," Tabar said. "Everyone is like, 'Oh we're replacing thumbsticks with trackpads, oh shit.' [laughs] But this is not at all like a laptop trackpad. It just feels good. It's a challenge to verbally describe it. When [your thumb="thumb"] moves toward the outer zone of the trackpad, you can feel that. [The zones="zones" on="on" the="the" trackpad="trackpad"] are independent of each other," he added.

  • Remo added that he doesn't really consider the pads to be "trackpads," which, to players and developers, often represent poor feedback. "This is just the opposite of that," he said.

  • "As a gamer, I don't know if that touch screen is exciting, per se. But as a developer, it's really cool. You can swipe and do gesture motions on the little screen." That screen is a physical button too, offering a tactile "click" for players, an advantage over typical touch screens and pads.

Jag skrev inget om touchskärmen i mitten. Den har jag inget emot utan kan till och med se fördelar men en sådan. Till exempel om den går att använda som en vanlig touchpad på en laptop för att navigera i OS.

Skrivet av dagbro:

Du kan programmera en trackpad att fungera som en spak, men en spak kan aldrig fungera som en trackpad.

Skillnaden här är funktion och känsla. Varför föredrar folk ett fysisk tangentbord före ett på en touchskärm? För att du får en annan känsla med taktil feedback. Varför föredrar folk mekaniska tangenter före rubber dome? För att de ger en annan taktil feedback. Alla tre har exakt samma funktion men är olika trevliga att arbeta med. Det är två helt olika saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har sällan skådat så många superlativ i en forumstråd. Vissa medlemmar här på Sweclockers är fullkomligt respektlösa och skulle behöva en varning.
Nivån på Sweclockers forum blir bara lägre och lägre. Det förs inga diskussioner längre, utan det överdrivs åt alla håll något till den milda grad att folk skiter på sig och forumet riskerar att kollapsa.

OnTopic!
Jag hade verkligen hoppats på en nyhet om Half Life 3, men anade att min önskning inte skulle besannas. Istället kom Valve med en (när man tänker efter) ganska naturlig produkt i sin portfölj. Valve har inte bråttom och tar inga förhastade beslut.

För ett par år sedan fram till nu, var framtiden för PC-spel oviss där spelbolag inte såg någon marknad. Trots att en ny generation spelkonsoller är på ingång, finns det återigen hopp för PC-datorer som spel-plattform. Valve har utvecklat ett spelanpassat operativsystem, en ny standard för spel-kontroll, ett enormt utbud av spel.

När det gäller handkontrollen ser den genomtänkt och snygg ut. Att Valve valt bort styrspakar och knappar, till förmån av "plattor" ligger helt rätt i tiden.
Däremot vill jag inte säga att Valve har gjort rätt (det vet nog inte ens Valve), men till alla skeptiker vill jag säga: Hur skulle det bli om Valve valde en teknik/design liknande 100-tals andra kontroller? Dem skulle bli en i mängden. Valves kontroll måste sticka ut och det gör den vekligen. Smarta funktioner och nytänkande kan äntligen sätta en PC-standard på spelkontroll som vi inte haft sedan Gravis Gamepad (1990 tror jag det var).

Så jag undrar varför vissa gnäller? Valve har tagit fram ett färdigt "paket" som gjort att PC-datorn är tillbaka som ett alternativ för underhållning och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nu gör de det som jag var rädd för, försöker konsollifiera PC'n. Fördelen med PC'n har alltid varit kraftfullheten, tangentbordet och musen. Nu känns det som att de försöker ta bort alla delarna på en gång.

Du borde läst lite mer av informationen de gett. De försöker tvärtom öka PC:ns inflytande på en annan marknad, där konsolerna agerar. Valve har sagt att Steam Machines kommer i olika konfigurationer, där den starkaste i princip inte har några gränser. Den kan vara lika snabb som nuvarande topp-PC om tillverkaren vill.

PC-spelmarknaden behöver någon som slåss för den, vilket Valve gör. Microsoft har tvärtom varit en Quisling där de har monopol på systemen som används men inte alls är intresserade av PC-spelmarknaden utan bara vill att folk ska köpa Xbox.

För att göra det intressant för fler än bara dedikerade spelare att köra PC-spel i soffan behövs enkla redskap. Det är vad de försöker göra med kontrollen. Samtidigt som den öppnar för nya typer av spel i vardagsrummet utan mus och tangentbord. Men vill man köra med mus+tb i soffan går det fortfarande bra.

Tror folk verkligen att spelmarknaden på PC kan växa och breddas bara genom att bara köra på som den är? Det har inte fungerat de senaste åren, då 360/PS3 fått flera stora utvecklare att flytta fokus till konsoler. Vad tror ni hade hänt om inte Steam lyckats så bra som det gjort under samma tid? Jag tror marknaden hade varit väldigt liten idag. Steam är en av orsakerna att spel på PC fortfarande är stort.

Om Valve lyckas får vi väl se. Jag håller tummarna för att vår marknad breddas och växer.

Permalänk
Medlem

Varför gnäller alla att den inte har knappar? Den har ju massor av RIKTIGA knappar med RIKTIGA "klick"
Och det gör ju inte saken sämre att den kommer att vara kompatibel med i stort sett ALLA spel.
Gällande designen så skriver de ju klart och tydligt att användarna kommer att få vara med att forma den till det bästa möjliga.
Och att dom bytt ut en snurrande motor till ett bättre och mer precist feedback system kan ju omöjligt vara sämre.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

jag tror det här kan bli något
lär vara mer precist än analog-sticks iaf

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skrev inget om touchskärmen i mitten. Den har jag inget emot utan kan till och med se fördelar men en sådan. Till exempel om den går att använda som en vanlig touchpad på en laptop för att navigera i OS.

Nej, förlåt, det var mer tänkt som lite kuriosa att det kanske kommer att finnas riktig knapp-feedback i touchskärmen också, jag glömde bara bort att skriva in det i inlägget. >.< My bad!

Skrivet av Zotamedu:

Skillnaden här är funktion och känsla. Varför föredrar folk ett fysisk tangentbord före ett på en touchskärm? För att du får en annan känsla med taktil feedback. Varför föredrar folk mekaniska tangenter före rubber dome? För att de ger en annan taktil feedback. Alla tre har exakt samma funktion men är olika trevliga att arbeta med. Det är två helt olika saker.

Visst, det kan mycket väl bli så här också - Men att döma av de (få) oberoende testarnas utlåtanden så tycker jag verkligen inte att man ska skrika "FLOPP!" och döma ut den i förskott. Det som kanske bäst illustrerar vad jag menar är detta:

  • "Remo added that he doesn't really consider the pads to be "trackpads," which, to players and developers, often represent poor feedback. "This is just the opposite of that," he said."

Det jag försöker komma till är att man inte ska likställa den direkt med ett par virtuella spakar på en mobilskärm. Dels kommer ytan vara väl avgränsad, kanske konkav, och tydligt markerad med ett antal taktila ringar; dels verkar feedback-systemet rätt intressant. Ingen av oss har egentligen provat något liknande, så jag är fortsatt optimistisk.

Och till alla tangentbord+mus-försvarare här: Schas! Den här tråden är ingenting för er. Eller som Valve själva skriver i sin FAQ:

Citat:

I’m a happy Steam customer happily using my happy mouse and keyboard. I don’t want a controller?

-You can’t make a sentence into a question by just putting a question-mark at the end. But we’re happy you’re happy, and by all means keep using whatever input method makes sense for you. Rest assured, we won’t abandon you. We love mice and keyboards, too.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som att det antingen blir en flopp utan like eller nåt som slår igenom rejält! Jag tror det blir bra iaf så jag satsar på slår igenom rejält.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Det var själva fan vad alla ska lipa.. Säg inte ett skit om hur oergonomisk och äcklig den är förrns du testat den, och för guds skull, sluta klaga på att det inte kom något Half-Life 3.

Permalänk

Spännande. Den enda anledningen till att handkontroller inte gillas är ju just analoga styrspakar som inte ger precision. Kan de få dessa touch ytor att mer fungera likt en mus så kan detta kan bli riktigt bra!