Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Medlem

haha! half life 3 nu!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Buio:

Tror folk verkligen att spelmarknaden på PC kan växa och breddas bara genom att bara köra på som den är? Det har inte fungerat de senaste åren, då 360/PS3 fått flera stora utvecklare att flytta fokus till konsoler. Vad tror ni hade hänt om inte Steam lyckats så bra som det gjort under samma tid? Jag tror marknaden hade varit väldigt liten idag. Steam är en av orsakerna att spel på PC fortfarande är stort.

Steam har alldeles själv räddat gaming på PC, genom att göra det lättare att köpa spel än att pirata dem. PC spel säljer inte sämre än konsollspel för att det finns färre PC gamers än konsoll gamers, de säljer sämre för att det finns fler PC pirater än konsollpirater. PC-spels-marknaden behöver inte breddas så mycket som den behöver saneras.

Skrivet av hehewtf:

lär vara mer precist än analog-sticks iaf

Touchpads lär vara bättre än sticks ja, men på ungefär samma sätt som stilettklackade pumps är bättre än skridskor när man ska bergsklättra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så då är en vettig hadkontroll en bra kompromiss. Det får bilspel att gå från ospelbart med tangentbord till åtminstone bli spelbart då det erbjuder det minsta man kan kräva, nämligen kontroll över styrning, gas och broms som inte är allt eller inget. Det kändes inte riktigt lönt att köpa en bra ratt bara för att lira Burnout Paradise lite ibland.

En handkontroll är enbart och endast en dålig kompromiss. Att den råkar vara bättre än tangentbord för bilspel (förutsatt att den har "analoga" kontroller som inte är fullständigt urusla) berättigar inte dess existens. Ska man köra bilspel så är det bara ratt + pedaler som gäller, inget annat duger.

Tillägg: bilspel är det enda relevanta exemplet jag kan hitta där en handkontroll är aningen bättre än ett tangentbord. En handkontroll är katastrofalt usel till allt annat.

Förtydligande: personliga åsikter. Jag har hatat handkontroller med passion sedan tidigt 80-tal.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag avskyr touch i alla dess former, men jag är genuint intresserad av denna kontrollen.
VALVe har enligt mig aldrig misslyckats med något (nej, att inte släppa HL3 är inget misslyckande om dom väljer att helt enkelt inte släppa det), och jag skulle bli förvånad om detta super-projekt visar sig att falla platt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

fattar inte vad valve håller på med, kan dom bara ta och göra Half Life 3.
Efter att Gaben vart miljardär verkar det som han vill ta över konsol marknaden nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Precis som Windows 8 då menar du?

Gissa hur mycket hat tråden skulle få om det var MS som kom med en sådan kontroll.
Denna kontroll skulle få 0 uppmärksamhet om den kom från något B Kinaföretag för det är så det känns.

Bara för att det är Valve så behöver man inte fjäska och plötsligt vara helt öppensinnade. En fin kontrast mot Windows relaterade trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Gissa hur mycket hat tråden skulle få om det var MS som kom med en sådan kontroll.
Denna kontroll skulle få 0 uppmärksamhet om den kom från något B Kinaföretag för det är så det känns.

Bara för att det är Valve så behöver man inte fjäska och plötsligt vara helt öppensinnade. En fin kontrast mot Windows relaterade trådar.

Om Microsoft ville att jag skulle använda kontrollern till att styra spisen så kanske, ungefär som att de vill ha metro på stationära. Jag kör WP8 och tycker det är kanon. Rätt sak på rätt plats. Precis som metro på telefoner/plattor och Steam Controller i vardagsrummet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om Microsoft ville att jag skulle använda kontrollern till att styra spisen så kanske, ungefär som att de vill ha metro på stationära. Jag kör WP8 och tycker det är kanon. Rätt sak på rätt plats. Precis som metro på telefoner/plattor och Steam Controller i vardagsrummet.

Jo, lite samma resonemang på den här kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En handkontroll är enbart och endast en dålig kompromiss. Att den råkar vara bättre än tangentbord för bilspel (förutsatt att den har "analoga" kontroller som inte är fullständigt urusla) berättigar inte dess existens. Ska man köra bilspel så är det bara ratt + pedaler som gäller, inget annat duger.

Tillägg: bilspel är det enda relevanta exemplet jag kan hitta där en handkontroll är aningen bättre än ett tangentbord. En handkontroll är katastrofalt usel till allt annat.

Förtydligande: personliga åsikter. Jag har hatat handkontroller med passion sedan tidigt 80-tal.

Handkontroll fungerar i alla fall till bilspel i motsats till tangentbord. Hankontroll fungerar även bäst till plattformsspel och sportspel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Tänk att äta ostbågar och spela med den kontrollen, the horror.

Äter aldrig något sådant när jag spelar ändå, äcklar bara ner kontrollen/musen/tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Äter aldrig något sådant när jag spelar ändå, äcklar bara ner kontrollen/musen/tb

Choklad funkar bäst, fortfarande i pappret så blir inge klet!

Chips etc är för film, skulle någon äta chips och använda min mus/tbord etc, vänligen köp nytt.

OT: Dosan tycks funka bra på 2D spel men undrar fortfarande hur det ska funka på spel som behöver 2 analoga + ABXY + L1,L2+R1,R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Dosan tycks funka bra på 2D spel men undrar fortfarande hur det ska funka på spel som behöver 2 analoga + ABXY + L1,L2+R1,R2.

Dosan? Kontrollen menar du?
Men kan du använda 2 analoga spakar och ABXY samtidigt på din Xbox kontroll? Det kan inte jag, i alla fall inte utan att hålla den i ett jävligt obekvämt grepp; Xbox kontrollen är ju helt enkelt inte gjord för att kunna göra detta med.

Oavsett hur du ser på det så kan denna Steam kontrollen göra allt en Xbox eller PS kontroll kan göra och mer. Den stora frågan är hur bra touchpanelerna kommer funka som ersättare till analoga spakar.

Skrivet av RobCar:

Gissa hur mycket hat tråden skulle få om det var MS som kom med en sådan kontroll.
Denna kontroll skulle få 0 uppmärksamhet om den kom från något B Kinaföretag för det är så det känns.

Bara för att det är Valve så behöver man inte fjäska och plötsligt vara helt öppensinnade. En fin kontrast mot Windows relaterade trådar.

Och denna skillnad i reaktion är mycket berättigad.
Microsoft har kört över sina kunder totalt med Windows 8.
Medans Valve har visat gång på gång att de är mottagliga för kritik och förslag (flera viktiga funktioner i det "nya" interfacet var förslag från användare, samt att de har beta på nya funktioner hela tiden och lyssnar på folket som deltar i den).
GabeN själv säger till och med att han ogillar Greenlight.
Jag har då aldrig sett sådan intern kritik inom Microsoft.

Permalänk
Medlem

Han som gjort indie-spelet Super Meat Boy testade en kontroller och gav lite förhandsinfo här;
http://tommyrefenes.tumblr.com/post/62476523677/my-time-with-...

Det jag fastnade för här var något helt annat

Citat:

The controller I held was a 3D printed functional prototype.

De har alltså designat och tillverkat prototypkontrollern med hjälp av 3D-skrivare. Coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Dosan? Kontrollen menar du?
Men kan du använda 2 analoga spakar och ABXY samtidigt på din Xbox kontroll? Det kan inte jag, i alla fall inte utan att hålla den i ett jävligt obekvämt grepp; Xbox kontrollen är ju helt enkelt inte gjord för att kunna göra detta med.

Oavsett hur du ser på det så kan denna Steam kontrollen göra allt en Xbox eller PS kontroll kan göra och mer. Den stora frågan är hur bra touchpanelerna kommer funka som ersättare till analoga spakar.

Och denna skillnad i reaktion är mycket berättigad.
Microsoft har kört över sina kunder totalt med Windows 8.
Medans Valve har visat gång på gång att de är mottagliga för kritik och förslag (flera viktiga funktioner i det "nya" interfacet var förslag från användare, samt att de har beta på nya funktioner hela tiden och lyssnar på folket som deltar i den).
GabeN själv säger till och med att han ogillar Greenlight.
Jag har då aldrig sett sådan intern kritik inom Microsoft.

Dosa/Kontroll, sak samma.

Nej det funkar inte på samma sätt. För du mappar den högra touchpaden till ABXY eller till en höger analog. ABXY som finns på dosan är inte tänkt att användas att spela med, mer som start/select.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Gissa hur mycket hat tråden skulle få om det var MS som kom med en sådan kontroll.
Denna kontroll skulle få 0 uppmärksamhet om den kom från något B Kinaföretag för det är så det känns.

Bara för att det är Valve så behöver man inte fjäska och plötsligt vara helt öppensinnade. En fin kontrast mot Windows relaterade trådar.

Precis min tanke.

Permalänk
Medlem

Fler och fler spel kommer "bindas" till Steam, och valmöjligheten att köpa och installera spel
oberoende av Steam (och andra liknande mjukvara) är snart helt utsuddad. Absurt i mitt tycke.
Dock inte pga kontrollen. Utan pga av Steamkonsolen och hela den biten.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Fler och fler spel kommer "bindas" till Steam, och valmöjligheten att köpa och installera spel
oberoende av Steam (och andra liknande mjukvara) är snart helt utsuddad. Absurt i mitt tycke.
Dock inte pga kontrollen. Utan pga av Steamkonsolen och hela den biten.

Ja Valve och AMD gör allvarliga försök att ta över hela PC-spelmarknaden. Återstår att se om det blir Nvidia eller AMD i Steam Machines förvisso.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag märkte inte det föräns någon sa det till mig nu. Om man kollar på bilden på hand kontrollen med exemplet "portal 2" så har de glömt hoppknapp. Hoppar man inte mycket i portal 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Jag märkte inte det föräns någon sa det till mig nu. Om man kollar på bilden på hand kontrollen med exemplet "portal 2" så har de glömt hoppknapp. Hoppar man inte mycket i portal 2?

Det finns säkert under MOVEMENT, trycker man på plattan så motsvarar det som det ser ut SPACE.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllsacky:

Det är ju inte direkt något nytt, har gjorts liknande tidigare, och det funkade inte då.

Microsoft släppte en surfplatta 2002 också.
Ett par år senare gick det bättre, iom att tekniken går framåt...

Ontopic så hade jag hellre sett att det satt en loadcell under plattan, typ som i 3d möss!
Då hade man kunnat hålla tummen i mitten och bara vicka plattan mimimalt, fast det kanske är så den fungerar? Har svårt att se att det är i närheten av samma teknik som på en touchskärm.

Skrivet av Foster D:

Fler och fler spel kommer "bindas" till Steam, och valmöjligheten att köpa och installera spel
oberoende av Steam (och andra liknande mjukvara) är snart helt utsuddad. Absurt i mitt tycke.
Dock inte pga kontrollen. Utan pga av Steamkonsolen och hela den biten.

Varför skulle man vilja installera ett spel oberoende av steam? Lättare att ha allt på samma ställe i ett program än massa genvägar på skrivbordet, måste man formatera datorn får man lätt hem allt igen utan att böka etc. etc.
Dock är jag mot monopol av princip, det är ju tur Origin finns... xD
Nu kan man dessutom bygga en konsoll runt steam med samma spel man är van vid, Win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nej det funkar inte på samma sätt. För du mappar den högra touchpaden till ABXY eller till en höger analog. ABXY som finns på dosan är inte tänkt att användas att spela med, mer som start/select.

Och hur vet du nu detta?
Jag tror ditt antagande missar flera viktiga punkter.

1. Du kan använda vilka knappar du vill till vad du vill. Alla knappar är s.k. "rebindable".

2. Touchskärmen i mitten ska fungera som 4 olika knappar utöver touchfunktionaliteten. Start/select eller motsvarande kommer nästan garanterat att hamna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Och hur vet du nu detta?
Jag tror ditt antagande missar flera viktiga punkter.

1. Du kan använda vilka knappar du vill till vad du vill. Alla knappar är s.k. "rebindable".

2. Touchskärmen i mitten ska fungera som 4 olika knappar utöver touchfunktionaliteten. Start/select eller motsvarande kommer nästan garanterat att hamna där.

Läste vad skaparen av SMB tyckte om kontrollern. Där mappade de ABXY på den högra touch-paden och sa även att ABXY som finns på kontrollern redan inte riktigt är för "in-game moves". Som sakt mer för push-to-talk etc.

Även Steams "Portal 2" layout använder ingen av ABXY för moves.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Först tänkte jag fyfan men sen efter att ha läst presentationen så känns den rätt vettig ändå. Och med tanke på Valves track-record så har jag svårt att tro att den inte är jäkligt bra för att vara en kontroll.

Kan bli nice för lite mer casual gaming från soffan typ bilspel samt enklare spel (amnesia, portal, limbo) dock aldrig FPS.
Touch skärmen gör att den blir vida överlägsen nuvarande kontroller vid mediacenter kontroll då man skulle kunna lägga mycket funktioner där som ändå är lätta att komma åt tack vare screen overlayen samt att det krävs fysiskt klick för confirm.

Permalänk
Medlem

Ja man undrar ju lite hur inskränkta och rädda vissa människor är för saker som kan rubba deras bekvämlighetszon

Det mesta låter som när mobiltelefonen började bli tillgänglig för svensson. Ingen som behöver det, telefon har man hemma, varför skulle någon någonsin vilja springa runt med en telefon...
Xbox360 kontrollen är inte en grym kontroll eller någon ergonomisk fulländning, det är en massiv kompromiss, likaså ps3's. Steamkontrollen är inte heller någon perfekt produkt för allting, men dom verkar ha fokuserat på vissa specifika saker istället för att försöka lösa en kontroll för allting, vilket oftast är en bra mycket smartare idé. Det räcker ju att titta på en kontroll idag för att inse hur mycket av ett hopkok det är, och det sitter folk och försvarar?

Sen har vi jämförelsen med mobiltelefoner, det känns mer som ett pinsamt försök att spy galla än någon seriös jämförelse. Ungefär som att jämföra en brödrost med en cykel, makes no sense.

Det bästa är dock att någon här inne tro sig har mer data om användarna på Steam och hur dom spelar än Valve själva, humor på hög nivå ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En handkontroll är enbart och endast en dålig kompromiss. Att den råkar vara bättre än tangentbord för bilspel (förutsatt att den har "analoga" kontroller som inte är fullständigt urusla) berättigar inte dess existens. Ska man köra bilspel så är det bara ratt + pedaler som gäller, inget annat duger.

Tillägg: bilspel är det enda relevanta exemplet jag kan hitta där en handkontroll är aningen bättre än ett tangentbord. En handkontroll är katastrofalt usel till allt annat.

Förtydligande: personliga åsikter. Jag har hatat handkontroller med passion sedan tidigt 80-tal.

jag kör mycket hellre skyrim på handkontroll. kommer inte på fler exempel men jag brukar alltid spela spel på handkontroll (om det inte är fps)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Ja man undrar ju lite hur inskränkta och rädda vissa människor är för saker som kan rubba deras bekvämlighetszon

Det mesta låter som när mobiltelefonen började bli tillgänglig för svensson. Ingen som behöver det, telefon har man hemma, varför skulle någon någonsin vilja springa runt med en telefon...

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

― Henry Ford

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

jag kör mycket hellre skyrim på handkontroll. kommer inte på fler exempel men jag brukar alltid spela spel på handkontroll (om det inte är fps)

Alla spel där musen är av mindre betydelse skulle jag säga att handkontrollen är bättre.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En handkontroll är enbart och endast en dålig kompromiss. Att den råkar vara bättre än tangentbord för bilspel (förutsatt att den har "analoga" kontroller som inte är fullständigt urusla) berättigar inte dess existens. Ska man köra bilspel så är det bara ratt + pedaler som gäller, inget annat duger.

Tillägg: bilspel är det enda relevanta exemplet jag kan hitta där en handkontroll är aningen bättre än ett tangentbord. En handkontroll är katastrofalt usel till allt annat.

Förtydligande: personliga åsikter. Jag har hatat handkontroller med passion sedan tidigt 80-tal.

Men snälla du. Nu överdriver du rejält >.>

Alla spel som har stor nytta av en gradvis aktuator funkar bättre på handkontroll.
T.ex: bilspel, platformsspel och spel i allmänhet där du ska röra dig på ett 3D plan där kameran är fixerad eller av mindre vikt(i.e: många action/äventyr spel).

Men för alla spel det är viktigt att sikta och styra kameran till en precis grad eller där man behöver massor med knappar(20+) så är mus+tbg överlägset.
T.ex: FPS, TPS, RTS och HBMMO(Hotkey Based, som WoW).

Båda har fördelar och nackdelar, ingen är rakt av överlägsen den andra. Detta är ingen svartvit fråga..

Skrivet av LeVvE:

Läste vad skaparen av SMB tyckte om kontrollern. Där mappade de ABXY på den högra touch-paden och sa även att ABXY som finns på kontrollern redan inte riktigt är för "in-game moves". Som sakt mer för push-to-talk etc.

Även Steams "Portal 2" layout använder ingen av ABXY för moves.

Sant, men de ser ut att sitta ganska lättåtkomliga, så man skulle ju kunna göra det om man vill.
Man behöver ju inte artificiellt begränsa sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

Nej, förlåt, det var mer tänkt som lite kuriosa att det kanske kommer att finnas riktig knapp-feedback i touchskärmen också, jag glömde bara bort att skriva in det i inlägget. >.< My bad!

Visst, det kan mycket väl bli så här också - Men att döma av de (få) oberoende testarnas utlåtanden så tycker jag verkligen inte att man ska skrika "FLOPP!" och döma ut den i förskott. Det som kanske bäst illustrerar vad jag menar är detta:

  • "Remo added that he doesn't really consider the pads to be "trackpads," which, to players and developers, often represent poor feedback. "This is just the opposite of that," he said."

Det jag försöker komma till är att man inte ska likställa den direkt med ett par virtuella spakar på en mobilskärm. Dels kommer ytan vara väl avgränsad, kanske konkav, och tydligt markerad med ett antal taktila ringar; dels verkar feedback-systemet rätt intressant. Ingen av oss har egentligen provat något liknande, så jag är fortsatt optimistisk.

Och till alla tangentbord+mus-försvarare här: Schas! Den här tråden är ingenting för er. Eller som Valve själva skriver i sin FAQ:

Jag har som vana att inte lyssna på lovord om produkter som ingår i marknadsföring av samma produkt. De har en förmåga att vara extremt vinklade. Vad sa de för negativt om kontrollen? Hur många testade den och tyckte inte om den? Fram tills lite fler personer testar den och utvärderar den utanför Valves egna reklamkampanj så tänker jag förbli väldigt skeptisk till att ersätta spakar med plattor.

I övrigt har jag inget emot handkontroller som koncept. Jag köpte mig nyss en 360-kontroll för att en del spel helt enkelt är så mycket bättre på handkontroll. Jag ser heller inga problem med att Valve släpper en egen kontroll, det är ju snarare ett måste om de vill ha en steambox. Om det visar sig att den är bra kan jag tänka mig att köpa en eller ett par i framtiden. Men jag är förblir tveksam till designvalen de gjort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

mycket bättre än dagens standard doser.

Tar säkert någon dag att vänja sig men sen så är de nog inprintat i huvudet, folk får sluta vara så negativa emot allt nytt.