AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Anandtech har en bra genomgång om vad det handlar om:

http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-...

Det är en helt intetsägande artikel, vi får veta mer i november mellan 11-14. Att Mantle skulle hamna i samma fack och vara lika öppet som kommande HSA och HSAIL är inte uppenbart. Det låter mest som spekulationer så det är bara att vänta tills de presenterar mer, Mantle finns ju trotts allt inte fören AMD och DICE levererar det hela. Mantle som korsplattformsverktyg som wrapper ovanpå OpenGL eller D3D11 verkar inte vara någon vits och AMD skriver faktiskt inte några Mantledrivrutiner till X1 eller PS4, PS4 har dock lågnivå-api som är lämpligt för att implementera ett bibliotek på högre nivå för att sköta det. Det gör inte nödvändigtvis (dvs har inget känt lågnivå-api) X1. Det handlar som sagt mycket om vilka partners de presenterar på AMD Developer Summit i november. Ett nytt API hjälper verkligen inte spelmotorer att porteras till OS X eller GNU/Linux i dagsläget. Sånt som EGL-stöd är betydligt mer utbrett där dessutom. Nya drivrutiner blir såklart oprövat kort.

Skrivet av IceDread:

Du arbetar inte som utvecklare uppenbarligen och har därmed missat strukturen.

Grafikkortets kan du kommunisera med och skicka instruktioner till. Hur och på vilket sätt du får det att utföra dina instruktioner skilljer sig mellan amd och nvidia. Därmed så har ett api utvecklat av amd för amd's grafikkort inget värde för nvidia som inte varit del av att arbeta fram detta api. Grafikkorten kan göra olika saker och ta emot olika instruktioner på olika sätt och därav borde du väll kunna förstå att ett api framtaget av amd saknar värde för nvidia? Kom igen nu.

Det handlar inte om att skicka råa "command streams" när vi pratar API:t. Det handlar om att prata med ett API som körs på CPUn. Som är utvecklat för att ha lägre overhead. Mantledrivrutiner i grafikkortets drivrutiner som i sin tur skickar command streams är en helt annan sak, det är två olika delar och det är bara den delen som har något direkt samband med grafikkortets eller drivrutinens interna arkitektur. Det handlar om en analog till Sonys libGCM t ex, snarare men ännu är det inte helt tydligt. Om de kan göra något för att verkligen vara en korsplattforsmiddleware för spelutvecklare återstår att se, de behöver inte bara implementera det i deras drivrutiner i Windows utan på Sonys GNM-api för Playstation 4.

Sony själva ger dig minst 3 olika sätt att rita upp grafik. AMDs lösning konkurrerar med andra tredjeparts-middleware utöver detta. Spelutvecklarna utvecklar utöver det mot deras spelmotor, och dessa kan ha olika renderingsmål och APIer utan att de ska bara göra så mycket när det inte gäller de som är involverade i motorn eller porteringen. Det brukar mest vara ett par personer hos studion som behöver arbeta med det om motorn ger någorlunda stöd redan.

Vi ska inte räkna med något stöd hos Nvidias drivrutiner, hos OS X, eller hos GNU/Linux däremot. Som wrapper är det ganska hopplöst. Det handlar mycket om vad DICE ville här, och det får vi som sagt först se i november och först i december rullar de ut stöd. Mantle i dagsläget låter mer som AMDs Close-to-the-metal (CTM) i dagsläget, något för att möta kraven från en minoritet av utvecklarna. Men det är som sagt för tidigt att yttra sig, även om det beskrivs som något som ger direkt åtkomst till GCN-arkitekturen. Man ska nog inte överdriva mellanmjukvarans och API:t betydelse för korsplattformsstöd här heller. Det viktigaste de sagt där att att shader-kod ska vara kompatibel med HLSL, vilket inte är samma sak som att de använder HLSL utan att verktygen stödjer att du kan konvertera detta. Ungefär som att du kan köra Cg från Nvidia mot D3D/HLSL eller OGL/GLSL så kommer det hela hänga på verktygen de ger så väl som Mantleimplementationen och specifikationen själv. Det är ingen ersättare till andra grafik-apier det talas om. I princip låter det bara som att du kan portera från D3D till Mantle och undvika vissa flaskhalsar, så när det gäller PC så är det nog inte så intressant. Kan de leverera bättre mellanmjukvara för rendering på t ex PS4 än konkurrenterna kan det säkert vara intressant för vissa utvecklare däremot.

Förr har en motor som Frostbite varit tvungen att i princip utveckla 4 olika rendering-backend och i princip bygga spel för fem olika mål, om AMD kan leverera middleware för att korta ner det till 2 olika renderingsmål för 3 olika plattformar så har de säkert en vinst. Frostbites egna shadingspråk alltså motorn genererar t ex HLSL. Vad X1 kommer köra för att ge åtkomst på lägre nivå vet vi inte, Xbox 360 hade XGraphics och du kunde bygga microcode för gpun, men det är ingen ersättare för D3D-API:t utan används snarare ihop och Mantle går inte riktigt ner på den nivån enligt vad de presenterat än så länge. Microsoft kommer antingen säga att D3D är nära hårdvaran och ge lite extrafeatures och åtkomst när det finns någon vits med det.

PSSL på PS4 ska redan vara rätt likt HLSL för att det ska vara lätt att portera enligt utvecklare som redan hunnit jobba med det. Men det hela hänger inte så mycket på specifikationen i sig utan på om middleware och verktyg kan levereras som faktiskt hjälper spelutvecklarna mer än alternativ. På konsolerna kommer ett sådant middleware att köras ovanpå grafik-apierna plattformerna erbjuder, om det är bättre än andra "högnivå"-apier för dessa beror helt på genomförandet och vad de vill optimera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Plötsligt börjar AMD bli intressant igen.
Har inte haft ett AMD-kort på på säkert 15 år.

Och iom att det sitter AMD i båda "nextgen" konsollerna så kanske det kan bli något.

inte bara det, man kanske slipper byta OS bara för att nya Dx versioner kräver OS byte. de borde kunna släppa nya Dx för Win7 också.
men jag förstår varför dem inte gör det, de vill ju att alla börjar köra Win8/8.1 . när det snudd på blir påtvingat för att man vill spela vissa tittlar så blir jag väldigt anti att byta OS, för att jag inte får välja själv då.

sen om det finns tekniska begränsningar för att det inte stödjer äldre OS har jag inte jävla aning om, kanske är så. Men det rycker ändå i min konspirations tarm att PytteMjuk gör så här för att "påstvinga" ett OS byte. Sant eller ej.

jag är nöjd med Win7 å vill kunna köra det med Dx 11.1, jag vill ju helst kunna köra Fedora enbart å slippa dual-boot men det är ju inte på tapeten ännu pga spel jag vill spela spel som bara funkar i Win OS, å då blir jag extra grinig om jag måste byta ett WinOS jag är nöjd med till ett WinOS jag absolut inte vill använda mig av

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tror att detta bara introducerar mer jobb för utvecklare. För att dom måste nu göra (eller välja mellan) tre versioner.

1. DirectX
2. openGL
3. Mantle

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

inte bara det, man kanske slipper byta OS bara för att nya Dx versioner kräver OS byte. de borde kunna släppa nya Dx för Win7 också.
men jag förstår varför dem inte gör det, de vill ju att alla börjar köra Win8/8.1 . när det snudd på blir påtvingat för att man vill spela vissa tittlar så blir jag väldigt anti att byta OS, för att jag inte får välja själv då.

sen om det finns tekniska begränsningar för att det inte stödjer äldre OS har jag inte jävla aning om, kanske är så. Men det rycker ändå i min konspirations tarm att PytteMjuk gör så här för att "påstvinga" ett OS byte. Sant eller ej.

jag är nöjd med Win7 å vill kunna köra det med Dx 11.1, jag vill ju helst kunna köra Fedora enbart å slippa dual-boot men det är ju inte på tapeten ännu pga spel jag vill spela spel som bara funkar i Win OS, å då blir jag extra grinig om jag måste byta ett WinOS jag är nöjd med till ett WinOS jag absolut inte vill använda mig av

OGL tillåter redan nya features på det sättet tom ner till XP. Nvidia har OpenGL 4.4 stöd i deras 7/VISTA/XP-drivare t ex. Vilket motsvarar D3D11.2 feature-wise. OpenGL används fortfarande ibland (via extensions) för att föra in nya features som hårdvaran stödjer och testa dessa innan stödet kommer till D3D, men den traditionen var starkare tidigare. Men partially resident textures är ett senare exempel på detta. Det var från början en extension till OGL 4.2 från 2011, 2013 blev det en del av OGL 4.4 och lite senare D3D11.2. Detta är inget problem att köra på äldre OS om du har en spelmotor som kör modern OpenGL typ senare IdTech och derivat därav i praktiken möjligen, iaf efter Doom 4 kommit ut. Bästa är väl att Microsoft skjuter sig själv i foten genom att ha dragit upp priset för 8.X kraftigt, så de vill verkligen inte ha folk som uppgraderar existerande maskiner. Sådana uppdateringar fungerar bättre hos Apple där en uppgraderingsversion kostar 149:- och inte bara när de försöker visa upp nya grejer som Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tror att detta bara introducerar mer jobb för utvecklare. För att dom måste nu göra (eller välja mellan) tre versioner.

1. DirectX
2. openGL
3. Mantle

Och du måste lägga till GNM/GNMX för PS4, D3D-varianten hos X1, GX2 för Wii U, libGCM/Cg för PS3, DX9 för Xbox 360, osv osv. Dessutom alla andra alternativ som du kan använda för rendering. Mantle måste göra det lättare än de andra alternativen eller bli i stort sett oanvänt, men det är inget ovanligt när det gäller middleware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har redan skrivit om det i tråden. I teorin är det öppet ja men vad har Nvidia och Intel för motivation att satsa på detta? Än så länge är det en generation grafikkort, snart två som stöds. Utöver det finns det en spelmotor, nya Frostbite som stödjer det. That's it. Hur får man fler utvecklare att använda ett API som har en så liten del av marknaden? Vad har Nvidia för intresse av att stödja ett API som är optimerat för en konkurrents hårdvara? Det kommer ju dröja ett bra tag innan de lyckas optimera sin egen hårdvara efter det. Vi kan ju säkert anta att Maxwell är för långt gången så det skulle betyda tidigast två år innan de kan vara med och leka med hårdvaran.

Ja om det är bättre för utvecklare att använda och konsolerna använder amd hårdvara så lär nog en hel del hoppa på tåget. De flesta vill nog kräma ut så mycket som möjligt ur sina titlar. Så då har väl Nvidia inget val om det blir stort och är bättre än dx

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du arbetar inte som utvecklare uppenbarligen och har därmed missat strukturen.

Grafikkortets kan du kommunisera med och skicka instruktioner till. Hur och på vilket sätt du får det att utföra dina instruktioner skilljer sig mellan amd och nvidia. Därmed så har ett api utvecklat av amd för amd's grafikkort inget värde för nvidia som inte varit del av att arbeta fram detta api. Grafikkorten kan göra olika saker och ta emot olika instruktioner på olika sätt och därav borde du väll kunna förstå att ett api framtaget av amd saknar värde för nvidia? Kom igen nu.

Jodå jag har jobbat som embedded C utvecklare i snart 6 år..

Det du beskriver som ett problem är ju precis det API:er är till för att lösa. Du har två underliggande hårdvaror och ett API som upp mot spelutvecklarna är identiskt men skiljer sig i nedersta lagret beroende på vilken hårdvara som är registrerad. Det nvidia behöver göra för att supporta mantle är att implementera det nedersta lagret för sin arkitektur. För spelutvecklaren blir det ett API med ett interface oavsett arkitektur. När AMD släpper en ny arkitektur i framtiden måste de göra det jobbet med (i de avseenden det skiljer från föregående). Det enda värde i detta för nvidia är om Mantle är betydligt bättre än directX i real life.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jodå jag har jobbat som embedded C utvecklare i snart 6 år..

Det du beskriver som ett problem är ju precis det API:er är till för att lösa. Du har två underliggande hårdvaror och ett API som upp mot spelutvecklarna är identiskt men skiljer sig i nedersta lagret beroende på vilken hårdvara som är registrerad. Det nvidia behöver göra för att supporta mantle är att implementera det nedersta lagret för sin arkitektur. För spelutvecklaren blir det ett API med ett interface oavsett arkitektur. När AMD släpper en ny arkitektur i framtiden måste de göra det jobbet med (i de avseenden det skiljer från föregående). Det enda värde i detta för nvidia är om Mantle är betydligt bättre än directX i real life.

Precis, men att implementera ett api som inte är gemensamt framtaget riskerar bli för tidskrävande för nvidia som kanske också vill göra tillägg, pga tidigare angivna orsaker. Det är ju inte direkt så att amd's och nvididas hårdvara fungerar likadant, strukturen skiljer sig en hel del, samt att de tar emot olika instruktioner på olika sätt. Amd har ju arbetat fram ett ramverk här som passar dem, det behöver inte betyda att det passar nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Petterk
"Det är en helt intetsägande artikel"

AMD själva tycker i vart fall att det var en bra genomgång

https://twitter.com/AMDRadeon/status/383349757428506624

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

AMD själva tycker i vart fall att det var en bra genomgång

https://twitter.com/AMDRadeon/status/383349757428506624

Du kan ju prova läsa artikeln så ser du att det inte är någon genomgång och inte innehåller någon information mer än de slides de presenterat, det är solklart att du får vänta tills AMD Developer Summit för att få några som helst detaljer eller förklaringar. Det är bara ett gäng tankar från massor olika antaganden. Det finns inga svar i den artikeln alls vad det gäller Mantle. Det är artikeln tydlig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan ju prova läsa artikeln så ser du att det inte är någon genomgång och inte innehåller någon information mer än de slides de presenterat, det är solklart att du får vänta tills AMD Developer Summit för att få några som helst detaljer eller förklaringar. Det är bara ett gäng tankar från massor olika antaganden. Det finns inga svar i den artikeln alls vad det gäller Mantle. Det är artikeln tydlig med.

Sägs att Mantle är en direkt kopia av Xbox Ones low-API och även att PS4 har liknande. Intressant!?
Det är nog väldigt anpassat till just GCN artitekturen som till konsolerna.

Permalänk
Medlem

Fast

Skrivet av KeyPakt:

Det är intressant att man försöker boosta prestandan genom optimeringar, får se hur det faller ut. nVidia försökte göra detta för ca 10 år sedan eftersom de då fann att DirectX inte gav så mycket som de ansåg att det borde ha gjort. Problemet då var att nVidia byggde sina GPU:er med fokus på sitt eget API vilket gjorde att det inte skalade väl över hela registret mot DirectX och därmed tappade prestanda. Inga spelutvecklare vågade dock satsa på deras API vilket ledde till att nVidia gled av banan för en stund då konkurenterna fokuserade sina designer helt mot DirectX och då stod som vinnare.

Som några varit inne på vet vi idag inte hur andra företag kommer ta emot detta API, ej heller hur mycket som AMD anpassar sina egna GPU:er mot detta. Skulle dock tippa på att de som utvecklar CoD osv inte kommer bry sig om Mantle, jag menar har man inte brytt sig om att ändra sin spelmotor nämnvärt under 8 år så varför bry sig nu? Fortsättningen blir kul att följa.

Dom om några kommer nog haka på detta. Ta det tills sin fördel?
Jag menar, gör lite förändringar i motorn, switcha till Mantle.
-Köp Cod ghost 3, nu med ännu bättre grafik och motor. När är vi med och slås med DICE.
Sen går alla kidds och köper det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sägs att Mantle är en direkt kopia av Xbox Ones low-API och även att PS4 har liknande. Intressant!?
Det är nog väldigt anpassat till just GCN artitekturen som till konsolerna.

Knappast och det är som sagt ett rykte som inte baseras på vad AMD sagt. Vi ska inte räkna med att det är inbyggt i konsolerna utan att det är precis vad de säger konsol likt API som både ger low-overhead och viss direktåtkomst till funktionerna, dvs det är till stor del en abstraktion likt Direct3D hos Microsofts konsoler eller GNM/GNMX hos Sonys (libGCM/Cg hos nuvarande generation). Sonys PSSL har t ex själv ett shaderformat som är likt HLSL och det sägs Mantle ha av AMD själva, när de säger kompatibelt så menar de inte att de implementerar HLSL utan att man kan portera HLSL-kod. Vilket betyder att det inte bara är menat att köra GPU microcode/assembler eller motsvarande direktåtkomst utan det är likt att spegla hur konsolerna implementerar grafik-apierna och ger åtkomst till hårdvaran. På konsolerna måste detta middleware vara implementerat som runtime mot konsolernas grafikapier eller helt enkelt översätta koden vid byggprocessen till t ex DX/HLSL, vilket får ses som ganska kontraproduktivt när det skrivs för DX/HLSL till att börja med, de måste alltså leverera klockrena runtimes som middleware för utvecklarna som använder Microsofts och Sonys egna lågnivå-apier. Det är bara på PC och bara på Windows vi får se Mantle implementerat i drivrutinen. Vi måste vänta tills november innan vi ens kan säga vad det är och om det är mer än ett middleware enbart för DICE, eller var det ska användas. Det är klart att de byggt att API som både har kod på hög nivå och ger viss direktåtkomst till hårdvaran däremot, om det verkligen är menat att utnyttja den direktåtkomsten och bygga saker som är specifikt till GCN-arkitekturen återstår att se, och det i sig vore ganska dumt då AMD själva kommer ersätta den inom ganska överskådlig framtid. Det är än så länge bara ett verktyg för en utvecklare där de bara tillkännagivit stöd hos PC. Partners presenteras lite mer under AMD Deverloper Summit och det kanske kan säga oss lite mer då.

AMD får självklart inte avslöja något mer fören deras event. DICE är säkert under NDA också.

Permalänk

Tror det här är en dålig idé av AMD. Den har definitivt varit kostsam och för att det ska löna sig krävs det att Mantle får ett stort genomslag. Vilket jag har svårt att se kommer hända, Nvidia borde rimligtvis ha noll intresse av att lägga till stöd för Mantle vilket skulle innebära att en stor del av datormarknaden blir utan stöd för Mantle vilket innebär att utvecklarna inte har någon större anledning att stödja det heller. Även om Nvidia skulle bestämma sig för att lägga till stöd kommer AMD ha en stor fördel och förmodligen alltid prestera bättre i Mantle-spel. Och det är inte bra för marknaden om en tillverkare har ett sådant övertag.

Den enda fördelen jag ser med det här är att det med stor sannolikhet höjer prestandan för de som faktiskt väljer att använda sig av det, men det vi verkligen behöver är ett API som är utvecklat endera av en helt fristående aktör eller allra helst någon form av grupp av företag som inkluderar de som kommer utnyttja API:t på ett eller annat sätt. En sådan grupp skulle framförallt behöva bestå av AMD, Nvidia, Intel och ARM (+Qualcomm, Texas Instruments etc.) för att det ska fungera bra med hårdvara. För mjukvarudelen skulle utvecklare av spel/grafikmotorer, operativsystem och dylikt behövas. Till exempel skulle man vilja ha med Microsoft, Apple, företagen bakom de största Unix-varianterna, EA, Epic, Valve med mera. Som av en slump råkar det finnas nästan en sådan grupp, kallad Khronos-gruppen. Nu har jag visserligen delvis valt företagen jag nämnt baserat på att de faktiskt är medlemmar, men av de jag nämnt är det endast Microsoft som saknas. Och eventuellt företagen bakom de största Unix-varianterna, har ingen koll på vilka dessa företag är. Khronos står bakom en mängd olika grejer, men det intressanta här är OpenGL.

Nu vet jag inte alls hur OpenGL är prestandamässigt jämfört med Direct3D, men ska det komma något vettigt alternativ till Direct3D tror jag det kommer komma från Khronos och det bästa som finns nu är OpenGL. Mantle har med stor sannolikhet högre prestanda än både OpenGL och Direct3D (om man kör AMD-GPU förstås) men det spelar liksom ingen roll om det inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Tror det här är en dålig idé av AMD. Den har definitivt varit kostsam och för att det ska löna sig krävs det att Mantle får ett stort genomslag. Vilket jag har svårt att se kommer hända, Nvidia borde rimligtvis ha noll intresse av att lägga till stöd för Mantle vilket skulle innebära att en stor del av datormarknaden blir utan stöd för Mantle vilket innebär att utvecklarna inte har någon större anledning att stödja det heller. Även om Nvidia skulle bestämma sig för att lägga till stöd kommer AMD ha en stor fördel och förmodligen alltid prestera bättre i Mantle-spel. Och det är inte bra för marknaden om en tillverkare har ett sådant övertag.

Det beror alldeles på hur mycket prestanda man kan vinna. Om R9 290X är strax över GTX 780 i BF4 med DX11 men helt plötsligt över GTX Titan när de använder Mantle så är det väldigt intressant.

Det kanske gör att vi får ett API för optimering i tunga spel som kräver det, medans andra spel som inte har den budgeten eller tid att lägga ut på anpassning till Mantle (som kräver mer arbete än DX11) kan fortsätta köra med det som redan finns, OpenGL eller DirectX. Ofta så kanske de inte ens kräver den typen av optimering heller, då prestandan mer än väl räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Tror det här är en dålig idé av AMD. Den har definitivt varit kostsam och för att det ska löna sig krävs det att Mantle får ett stort genomslag. Vilket jag har svårt att se kommer hända, Nvidia borde rimligtvis ha noll intresse av att lägga till stöd för Mantle vilket skulle innebära att en stor del av datormarknaden blir utan stöd för Mantle vilket innebär att utvecklarna inte har någon större anledning att stödja det heller. Även om Nvidia skulle bestämma sig för att lägga till stöd kommer AMD ha en stor fördel och förmodligen alltid prestera bättre i Mantle-spel. Och det är inte bra för marknaden om en tillverkare har ett sådant övertag.

Den enda fördelen jag ser med det här är att det med stor sannolikhet höjer prestandan för de som faktiskt väljer att använda sig av det, men det vi verkligen behöver är ett API som är utvecklat endera av en helt fristående aktör eller allra helst någon form av grupp av företag som inkluderar de som kommer utnyttja API:t på ett eller annat sätt. En sådan grupp skulle framförallt behöva bestå av AMD, Nvidia, Intel och ARM (+Qualcomm, Texas Instruments etc.) för att det ska fungera bra med hårdvara. För mjukvarudelen skulle utvecklare av spel/grafikmotorer, operativsystem och dylikt behövas. Till exempel skulle man vilja ha med Microsoft, Apple, företagen bakom de största Unix-varianterna, EA, Epic, Valve med mera. Som av en slump råkar det finnas nästan en sådan grupp, kallad Khronos-gruppen. Nu har jag visserligen delvis valt företagen jag nämnt baserat på att de faktiskt är medlemmar, men av de jag nämnt är det endast Microsoft som saknas. Och eventuellt företagen bakom de största Unix-varianterna, har ingen koll på vilka dessa företag är. Khronos står bakom en mängd olika grejer, men det intressanta här är OpenGL.

Nu vet jag inte alls hur OpenGL är prestandamässigt jämfört med Direct3D, men ska det komma något vettigt alternativ till Direct3D tror jag det kommer komma från Khronos och det bästa som finns nu är OpenGL. Mantle har med stor sannolikhet högre prestanda än både OpenGL och Direct3D (om man kör AMD-GPU förstås) men det spelar liksom ingen roll om det inte används.

Skrivet av Buio:

Det beror alldeles på hur mycket prestanda man kan vinna. Om R9 290X är strax över GTX 780 i BF4 med DX11 men helt plötsligt över GTX Titan när de använder Mantle så är det väldigt intressant.

Det kanske gör att vi får ett API för optimering i tunga spel som kräver det, medans andra spel som inte har den budgeten eller tid att lägga ut på anpassning till Mantle (som kräver mer arbete än DX11) kan fortsätta köra med det som redan finns, OpenGL eller DirectX. Ofta så kanske de inte ens kräver den typen av optimering heller, då prestandan mer än väl räcker till.

KONSOLER HAR GCN.

För att inte prata om att developers ändå kommer att optimera till GCN för konsolerna dom närmsta 5-åren och varför inte stoppa in mantle och vips så har du det ännu lättare att "porta" det utan prestanda förluster, och tänk den extra prestandan detta kan komma att ge, jag tror att det här kan ha varit en SJUKLIGT bra idé av AMD.

Dessutom var ju AMD tillfrågade om att skapa något sådant här så jag tror definitivt på detta, men jag undrar vad nVidia kommer snurra in i detta, dom känns inte som företaget som kommer beblanda sig med AMD's skapelser ifall dom vill vara kvar på PC marknaden.

Problemet sedan är ju när AMD får in GCN på hybrider, plattor, telefoner, whatever:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det beror alldeles på hur mycket prestanda man kan vinna. Om R9 290X är strax över GTX 780 i BF4 med DX11 men helt plötsligt över GTX Titan när de använder Mantle så är det väldigt intressant.

Det kanske gör att vi får ett API för optimering i tunga spel som kräver det, medans andra spel som inte har den budgeten eller tid att lägga ut på anpassning till Mantle (som kräver mer arbete än DX11) kan fortsätta köra med det som redan finns, OpenGL eller DirectX. Ofta så kanske de inte ens kräver den typen av optimering heller, då prestandan mer än väl räcker till.

Så länge Mantle bara fungerar på AMD-hårdvara har jag svårt att se varför utvecklarna skulle vara intresserade av det extra arbete det innebär att använda Mantle när man ändå måste använda Direct3D/OpenGL. Enda anledningen jag ser är om man får betalt av AMD, vilket ju är fallet för exempelvis Battlefield 4. Kanske kan den boosten i BF4 få en del SweC-medlemmar som bara mäter prestanda i hur bra man presterar i BF4 att köpa AMD-kort, men det är ju ändå en mindre del av marknaden.

Skrivet av Curemylife:

KONSOLER HAR GCN.

För att inte prata om att developers ändå kommer att optimera till GCN för konsolerna dom närmsta 5-åren och varför inte stoppa in mantle och vips så har du det ännu lättare att "porta" det utan prestanda förluster, och tänk den extra prestandan detta kan komma att ge, jag tror att det här kan ha varit en SJUKLIGT bra idé av AMD.

Dessutom var ju AMD tillfrågade om att skapa något sådant här så jag tror definitivt på detta, men jag undrar vad nVidia kommer snurra in i detta, dom känns inte som företaget som kommer beblanda sig med AMD's skapelser ifall dom vill vara kvar på PC marknaden.

Problemet sedan är ju när AMD får in GCN på hybrider, plattor, telefoner, whatever:)

PS4 och Xbox One har GCN, jag vet inte om även Wii U har det (det är ju en AMD-GPU där med, men...). Varken PS4 eller Xbox One har dock Mantle, åtminstone såvitt vi vet just nu. Jag har svårt att se att en konsol döpt efter DirectX skulle lägga till stöd för en konkurrent till DirectX och jag tror faktiskt inte heller att PS¤ kommer få Mantle-stöd, men det sistnämnda är mest en känsla jag har.

Ja, utvecklare lär optimera för PS4/Xbox One och därmed GCN vilket såklart är en stor vinst för AMD. Men så länge konsolerna inte har Mantle (vilket Xbox One som sagt var med stor sannolikhet inte får och jag tror inte heller på att PS4 får det) och Nvidia/Intel inte lägger till stöd för Mantle (vilket jag inte heller tror de gör) så är den marknad där det kan vara värt att använda Mantle alltså 20% av alla datorer. Känns inte värt om man frågar mig. Visst kanske den där siffran kan höjas något eftersom AMD kanske har större marknadsandel på speldatorer, men mer än 50% blir det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Så länge Mantle bara fungerar på AMD-hårdvara har jag svårt att se varför utvecklarna skulle vara intresserade av det extra arbete det innebär att använda Mantle när man ändå måste använda Direct3D/OpenGL. Enda anledningen jag ser är om man får betalt av AMD, vilket ju är fallet för exempelvis Battlefield 4. Kanske kan den boosten i BF4 få en del SweC-medlemmar som bara mäter prestanda i hur bra man presterar i BF4 att köpa AMD-kort, men det är ju ändå en mindre del av marknaden.

Beror på hur lång tid och vad det kostar. Kan jag mycket väl tänka mig att AMD sponsrar ett antal tyngre spel, ungefär som Nvidia gör med PhysX.

Sen ska man inte glömma att Mantle är implementerat i Frostbite 3. Det finns flera spel som kan få det "gratis" i och med att de använder samma motor. Ser själv fram emot Dragon Age 3: Inquisition t.ex (ej bekräftat om de kommer använda Mantle).

Permalänk
Skrivet av Buio:

Beror på hur lång tid och vad det kostar. Kan jag mycket väl tänka mig att AMD sponsrar ett antal tyngre spel, ungefär som Nvidia gör med PhysX.

Sen ska man inte glömma att Mantle är implementerat i Frostbite 3. Det finns flera spel som kan få det "gratis" i och med att de använder samma motor. Ser själv fram emot Dragon Age 3: Inquisition t.ex (ej bekräftat om de kommer använda Mantle).

Nja, tveksamt. Det tar tid, vilket innebär att det kostar pengar, och man vinner inget annat på det än att vissa datoranvändare får bättre prestanda. Självklart sponsrar både AMD och Nvidia speltillverkare, det har de gjort sedan urminnes tider. Det är dock inte tillräckligt för att få ett API att få genomslag. Du tar ju själv upp PhysX som är ett bra exempel på att man inte får brons och bruna skogar av den här typen av API:n.

Din poäng om Frostbite 3 är dock viktig. "Tyvärr" är väl inte Frostbite en extremt välanvänd spelmotor så det är väl kanske inte en jättestor grej, men det är åtminstone en ganska stor grej. Dragon Age: Inquisition är väl bekräftat att det ska använda sig av Frostbite 3 i alla fall, så då borde det ju rimligtvis även indirekt använda sig av Mantle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Nja, tveksamt. Det tar tid, vilket innebär att det kostar pengar, och man vinner inget annat på det än att vissa datoranvändare får bättre prestanda. Självklart sponsrar både AMD och Nvidia speltillverkare, det har de gjort sedan urminnes tider. Det är dock inte tillräckligt för att få ett API att få genomslag. Du tar ju själv upp PhysX som är ett bra exempel på att man inte får brons och bruna skogar av den här typen av API:n.

Din poäng om Frostbite 3 är dock viktig. "Tyvärr" är väl inte Frostbite en extremt välanvänd spelmotor så det är väl kanske inte en jättestor grej, men det är åtminstone en ganska stor grej. Dragon Age: Inquisition är väl bekräftat att det ska använda sig av Frostbite 3 i alla fall, så då borde det ju rimligtvis även indirekt använda sig av Mantle?

Nej det behöver det inte göra. Du behöver inte använda Mantle-delen alls. Frostbite 3 använder HLSL för genererad (och manuellt skriven) shaderkod t ex och huvudmålet för motorn kommer vara DX, sen kan du givetvis byta ut renderingsdelen och översätta HLSL till Mantle eller konsol-API. Men det är ett extra steg som BF4 inte ens kommer ha som tillval fören december. Om det blir relevant beror på hur det implementeras över konsolernas egna hög och låg-nivå APIer för grafik.

Permalänk
Medlem

Precis som du säger, ifall konsolerna inte "stödjer" mantle så är det ju som bilden "ännu en standard" och då är det ju en relativt konstig satsning. Så.. Jag tror på detta stanhårt ifall AMD pushar detta hos spelutvecklarna och hos Sony/Microsoft annars är det ju lite meh.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Så länge Mantle bara fungerar på AMD-hårdvara har jag svårt att se varför utvecklarna skulle vara intresserade av det extra arbete det innebär att använda Mantle när man ändå måste använda Direct3D/OpenGL. Enda anledningen jag ser är om man får betalt av AMD, vilket ju är fallet för exempelvis Battlefield 4. Kanske kan den boosten i BF4 få en del SweC-medlemmar som bara mäter prestanda i hur bra man presterar i BF4 att köpa AMD-kort, men det är ju ändå en mindre del av marknaden.

PS4 och Xbox One har GCN, jag vet inte om även Wii U har det (det är ju en AMD-GPU där med, men...). Varken PS4 eller Xbox One har dock Mantle, åtminstone såvitt vi vet just nu. Jag har svårt att se att en konsol döpt efter DirectX skulle lägga till stöd för en konkurrent till DirectX och jag tror faktiskt inte heller att PS¤ kommer få Mantle-stöd, men det sistnämnda är mest en känsla jag har.

Ja, utvecklare lär optimera för PS4/Xbox One och därmed GCN vilket såklart är en stor vinst för AMD. Men så länge konsolerna inte har Mantle (vilket Xbox One som sagt var med stor sannolikhet inte får och jag tror inte heller på att PS4 får det) och Nvidia/Intel inte lägger till stöd för Mantle (vilket jag inte heller tror de gör) så är den marknad där det kan vara värt att använda Mantle alltså 20% av alla datorer. Känns inte värt om man frågar mig. Visst kanske den där siffran kan höjas något eftersom AMD kanske har större marknadsandel på speldatorer, men mer än 50% blir det ju inte.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

nVIDIA har ju redan haft detta länge. NVAPI

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasEr:

Vad jag förstår i artikeln så kommer andra att kunna ta del av detta. Så om jag inte är ute och cyklar nu, Vart har du då fått fram att Mantle enbart kommer stödjas av vissa?

Som förklarat i artikeln så jobbar Mantle direkt mot Graphics Core Next. Det kommer finnas minimalt intresse för nVidia och Intel tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

Dom om några kommer nog haka på detta. Ta det tills sin fördel?
Jag menar, gör lite förändringar i motorn, switcha till Mantle.
-Köp Cod ghost 3, nu med ännu bättre grafik och motor. När är vi med och slås med DICE.
Sen går alla kidds och köper det!

Förstod faktiskt inte mycket av vad du försökte säga. Dock är det tydligt att du inte är programmerare.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Kort fråga: Kommer Mantle fungera på äldre kort som t.ex AMD RADEON R9 280X?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Tror det här är en dålig idé av AMD. Den har definitivt varit kostsam och för att det ska löna sig krävs det att Mantle får ett stort genomslag. Vilket jag har svårt att se kommer hända, Nvidia borde rimligtvis ha noll intresse av att lägga till stöd för Mantle vilket skulle innebära att en stor del av datormarknaden blir utan stöd för Mantle vilket innebär att utvecklarna inte har någon större anledning att stödja det heller. Även om Nvidia skulle bestämma sig för att lägga till stöd kommer AMD ha en stor fördel och förmodligen alltid prestera bättre i Mantle-spel. Och det är inte bra för marknaden om en tillverkare har ett sådant övertag.

Nu är det ju sagt att Mantle är en öppen standard så om Nvidia vill så kan dom haka på. Och om spelutvecklarna sparar tid och resurser vid portning av konsollspel till PC och dessutom får stora prestandaökningar så kommer förhoppningsvis Nvidia inte ha något annat val. Spelutvecklarna är ju dom som beställt detta API så det är nog dom som har mest att säga till om?

Men ego-vidia kanske inte vill, dom sitter ju i sin sandlåda och håller hårt om sin PhysX utan att låta AMD vara med..
Men då har ju inte PhysX fått något enormt genomslag heller..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asteroid:

Kort fråga: Kommer Mantle fungera på äldre kort som t.ex AMD RADEON R9 280X?

Det verkar som om planen är att det kommer stöd för alla kort som kör GCN. Mer information kommer i november är AMD har en stor konferens. Då kommer vi nog få veta exakt när det dyker upp och vilka kort som stöds.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det verkar som om planen är att det kommer stöd för alla kort som kör GCN. Mer information kommer i november är AMD har en stor konferens. Då kommer vi nog få veta exakt när det dyker upp och vilka kort som stöds.

Gött vad bra. Då lär ett r9 280x t.ex toxic med 1300mhz core räcka ett tag

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Då ska man kanske vänta på att detta släpps så man kan njuta av att spela BF4 som för tillfället är ospelbart för mig - FPS dropps som tusan. Jag ser ljuset i tunneln.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.