Börjar bli tveksam till next-gen konsolerna

Permalänk
Medlem

Jag älskar grym grafik. Men egentligen bryr jag mig sällan om det.

Men enligt mig så ska man välja konsoler om man mest vill spela : sport spel, bil spel, familj spel,kinect,ps move, wii spel eller spel som bara finns till konsolerna (halo, gears of war,killzone...)

Men vill man hellre spela fps spel eller nåt som finns och funkar bättre till dator, så ska man satsa på en bra dator.

T.ex. Detta blir svårt att förklara. Men på t.ex. BF3 eller Far Cry 3. På xbox 360 så tycker jag att allt känns segt. När man tittar runt eller tittar på saker som rör sig i spelen så ser det ut som att allt går några procent i slowmotion. Det känns helt enkelt segt.
Men däremot på dator så funkar allt perfekt. Rörelserna från olika saker rör sig i perfekt tempo (soldater som springer, man tittar runt, träd som gungar av vinden...) Allt hänger med perfekt. Sen är ju grafiken alltid bättre på dator.
MEN detta är bara vad jag tycker.
Sen kanske det inte är så på Xbox one eller Ps4.

Några andra fördelar med dator:
På gta iv börjar det lagga( blir väldigt segt) online när det blir massor av explosioner i närheten, eller för många poliser på samma gång på xbox 360. Men på dator laggar det knappt någonting i dessa situationer.

Kommer det någon hacker eller nån som bryter mot reglerna, så brukar de bli kickade eller banande.

Sen är det oftast billigare,säkrare och bättre att köpa spel via t.ex. origin som sedan laddas ner. Då behöver man inte ha en massa fodral och sånt...

Men visst. En dator är dyrare än konsoler...

Permalänk
Medlem

Kommer köpa next-gen konsolerna för deras exklusiva titlar. Många av third-party spelen kommer jag ändå köpa på min dator, förutom typ Fifa och NHL.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har min lilla dator med 1x 780 3570k i 4.6Ghz och installerat emulator för PS3 och Xbox på TV och köper alla spel spel online.

60 FPS och 1080 console emulator ftw

Och sedan vaknade du?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knuckles:

Och sedan vaknade du?

Yes det gjorde jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Någon annan som går i samma funderingar?

En konsol ska man inte skaffa sig för att ta del av de senaste grafik avancemangen har blivit min åsikt. Konsolerna är kapabla, problemet är ju att inga spel längre utvecklas utifrån en specefik konsols förutsättningar. Utan det är generiska spel som skall fungera över en bred rad plattformar, inklusive PC.

Jag tror vi kommer att vara fast med upplösningar under 1080p och 30fps under lång tid framöver. För det spelar ingen roll hur kraftfull hårdvaran blir, i 30fps och 720p så kommer man alltid kunna lägga mer resurser på blingbling. I 60fps så halveras ju antalet polygoner varje frame kan bestå av, så det blir ju helt upp till spelutvecklarna vart de prioriterar. Men de har väl märkt att spel med mycket yta och lägre fps betalar sig bättre än mer avskalde världar i 60fps.

Så det hela handlar inte om konsolhårdvaran är kapabel eller inte utan vad utvecklarna väljer att fokusera på, jag menar tom Gran Turismo på PSONE körde 60fps på en av specialbanorna. Så möjligheten att köra högre fps har ju funnits länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Glömt att det även finns splitscreen på datorn?
Koppla in två Xbox-360 kontroller och vips, nu fick du en trimmad krysslåda.

För oss som bor i en tvåa blir det jävligt svårt att ens få till en bra datorplats, än svårare att få till det så att flera personer kan spela...

Jag kommer köpa next-gen, även om den har sämre grafik/upplösning. GTA, FIFA och något motorspel är knappast något som inte lever upp till grafiken så att säga. Ni får det att låta som att det är 16-bit för next-gen. Finns inget smidigare sätt att spela 4 personer på en 65" än med konsoll. Vill man inte spela längre stänger man av konsollen och lägger in kontrollerna, lite svårare att montera ner en dator och sätta in den+skärmen i garderoben hela tiden.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Har min lilla dator med 1x 780 3570k i 4.6Ghz och installerat emulator för PS3 och Xbox på TV och köper alla spel spel online.

60 FPS och 1080 console emulator ftw

Vill ha det du har rökt, verkar vara fina saker om man drömmer fram emulatorer för xbox 360 och ps3 så man kan spela de spelen..

Permalänk

Sen allt om PC vs Konsoll..

Om du spelar mycket strategi spel, gillar mus och tangentbord (speciellt till FPS) samt vill ha den bästa grafiken och har råd att spendera 10-15k, samt uppgradera din gpu för 4-6k varje eller varannan generation, då kör du på PC. Det går även spela vissa spel med handkontroll på PC också, men de fungerar oftast inte lika bra som på konsoll, steam har börjart lösa detta så i framtiden lär det gå bättre.

Om du gillar spel som fungerar bra med kontroll, samt gillar sport och racing spel, sociala spel som guitar hero, singstar, etc (finns även fler rpg spel till konsoll, så gillar du sådant är det ett större plus, även anime spel och sånt med), samt är inte så kräsen, samt tycker grafiken till konsollerna duger och vill inte spendera lika mycket på hårdvara så är konsoll kanske något för dig.

Mycket beror på utbudet, vad du gillar själv som gamer. Inget är sämre eller bättre i sig, är du grafik galen och vill spela t.ex. Battlefield med tangentbord + mus då köper du inte en konsoll. Gillar du dock spela samma FPS spel fast med en handkontroll, samt vill kunna köra online utan att bli dödad hela tiden och inte bryr dig om grafiken så himla mycket då kanske konsoll är något mer för dig.

Sen som jag sa ovan så har konsoll vissa spelgrenar de gör bättre, RPG, Anime spel, sociala spel, sånt t.ex. Racing spelen är oftast bättre för konsoll med (Forza, Gran Turismo), och nu kan du inte spela NHL på PC nåmera. Det är sådant som avgör om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga..
Hur många av er som försvarar konsoler, sitter just nu och diskuterar via en pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Måste bara fråga..
Hur många av er som försvarar konsoler, sitter just nu och diskuterar via en pc?

Vad har det med saken att göra ? En dators primära syfte från begynnelsen var knappast spel.
Jag har 2 datorer en laptop och en stationär spelar inte på någon av dom.
Sen har jag ett PS3 och ett PS2 (sistnämnda samlar damm för att jag aldrig säljer gammal elektronik). Jag spelade en del på min laptop tidigare diverse FPS och RPG spel. Men när man får mindre och mindre tid över till spel pga av barn eller mycket arbete så är det rätt smutt att bara lägga sig i soffan trycka igång PS3/Xbox på handkontrollen och hoppa in i ett spel. Slippa allt mög med senaste drivers virus scans m.m.

Sen kommer det många exklusiva titlar till just konsol och vissa spel som kommer till PC är dåligt portade från konsol känns det som.
Bra exempel är BF3 jag tycker det funkar sjukt mycket bättre på ps3 med lobby och allt än det gjorde på PC när jag spela det. Spel som uncharted och GT5 och GTA (om man inte misstycker att spela GTA när det är "gammalt")
Visst man offrar grafiskt lull lull ala aa och 1080 i 100fps m.m . Men jag anser inte att det spelar någon roll för jag spelar inte ett spel pga av att vattnet ser äkta ut eller att bulletholes sitter kvar i en evighet. Den som sitter och dreglar över hur snyggt gräset är i BF3 har nog större problem och har liksom tappat halva grejen med spelet.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Måste bara fråga..
Hur många av er som försvarar konsoler, sitter just nu och diskuterar via en pc?

Du försöker påstå att folk som tycker om konsol spel inte äger en PC? Eller vart är det du försöker säga.

Eller menar du att äger man en PC så är den spelduglig?

Använder du någonsin en mobiltelefon? Varför försvarar du då inte mobil spel?

Personligen gillar jag bra spel, och vilken plattform det sagda spelet finns på är mig det minst viktiga i det hela. Tyvärr är det alldeles för många som tror att spel kan enbart vara bra på en viss plattform och allt annat är skit. Det enda jag har att säga är att ni missar enormt mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Man måste förstå att folk som köper spelkonsol skiter i FPS. Man vill ha roliga spel som man kan lira med ungar/kompisar. Jag tror att diskussionen här handlar ganska mycket om olika generationer. Jag kanske är konstig, men jag tycker att t ex Nintentos Super Mario och Zelda är roligare än Wow till PC. Att Oddworld Abes Oddisey (PS1) är roligare än Assasins Creed osv. Är överlag trött på skjut och tortera spel. Med det sagt så påstår jag inte att alla som gillar GTA V är finniga socialt handikappade snorungar. Allt är inte svart och vit här i världen.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du försöker påstå att folk som tycker om konsol spel inte äger en PC? Eller vart är det du försöker säga.

Eller menar du att äger man en PC så är den spelduglig?

Använder du någonsin en mobiltelefon? Varför försvarar du då inte mobil spel?

Personligen gillar jag bra spel, och vilken plattform det sagda spelet finns på är mig det minst viktiga i det hela. Tyvärr är det alldeles för många som tror att spel kan enbart vara bra på en viss plattform och allt annat är skit. Det enda jag har att säga är att ni missar enormt mycket.

Jag frågade eftersom dom flesta som försvarar konsoler, säger att den är så mycket billigare än en pc.
Därför undrade jag, att om den nu är så mycket billigare och bättre!
varför sitter man och diskuterar via telefon/datorn? istället för via xbox/ps?

vill även säga att jämföra konsoler med pc är helt korkat!
Känns som att jämföra Ipod med Iphone..
Båda kan spela musik, den ena är billigare.. men den andra kan göra så mycket mer än att spela musik !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Jag frågade eftersom dom flesta som försvarar konsoler, säger att den är så mycket billigare än en pc.
Därför undrade jag, att om den nu är så mycket billigare och bättre!
varför sitter man och diskuterar via telefon/datorn? istället för via xbox/ps?

Att jämföra konsoler med pc är helt korkat!
Känns som att jämföra Ipod med Iphone..
Båda kan spela musik, den ena är billigare.. men den andra kan göra så mycket mer än att spela musik !

Jag tror du inte fattar vad du själv skrev i ditt förra inlägg tyvärr. Det du skrev är att du inte förstår varför folk skriver på sina datorer och föredrar konsol spel. Det har inget med hur mycket billigare eller dyrare eller att man kan göra något annat bättre på en annan plattform att göra.

För det första en dator är ett arbetsredskap, den används långt ifrån enbart för att spela spel på. Samma gäller en mobil. är den optimal för allt alltid? nej. det är den inte, den funkar bra i många förhållanden. T.ex. så funkar en dator ganska så värdelös att lyssna på musik med till jobbet. Lite svårt att konka med samt ganska så klumpig. O.s.v.

De flesta idag äger en dator, detta innebär inte att de gillar att spela spel på den, eller att datorn är spelduglig, Många lär gilla att spela spel på den också lika med så att de gillar att spela konsol spel. Det hela handlar om vilka spel man tycker om att spela.

T.ex. du kan väldigt gärna förklara hur jag spelar T.ex. Pikimin 3 på en dator, eller varför inte spelet jag spelar just nu Puppeteer på en dator dessutom? Den löser ju allt enligt dig. Samma gäller tvärt om t.ex. så kan du inte spela To the moon på en konsol o.s.v.

Alla har sitt syfte, det är bara att inse, alla tycker om olika spel, detta är också något att förstå. Och för de flesta åter igen som äger en dator innebär det fortfarande inte att de gillar spela spel på den. Samma som att de flesta inte gillar att skriva inlägg på en PS3'a. Nog för att det går men inte vidare optimalt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TheCouchNerd:

Vill ha det du har rökt, verkar vara fina saker om man drömmer fram emulatorer för xbox 360 och ps3 så man kan spela de spelen..

Du fattade inte min poäng, vi har redan tagit detta så vi behöver inte ta upp det igen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Måste bara fråga..
Hur många av er som försvarar konsoler, sitter just nu och diskuterar via en pc?

För att det är smidigare att skriva på forum med en dator vs t.ex Xbox även om det går på Xboxen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

För att det är smidigare att skriva på forum med en dator vs t.ex Xbox även om det går på Xboxen

men då tycker jag att vi kan börja jämföra konsoler och datorer när dom är på samma nivå, inte som det ser ut nu !

Permalänk
Medlem

dom flesta ja känner har både och. Kör fps och dom flesta online på PC och GTA V samt FIFA/NHL på PS3/XBOX360

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Du fattade inte min poäng, vi har redan tagit detta så vi behöver inte ta upp det igen

Jädra konstig poäng du försökte få fram då.. Finns inga emulatorer så om du vill spela konsol exklusiva titlar så har du bara ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HENKZ92:

dom flesta ja känner har både och. Kör fps och dom flesta online på PC och GTA V samt FIFA/NHL på PS3/XBOX360

Ja en del här verkar inte förstå att det går utmärkt att ha både och. Jag har alla konsollerna från förra generationen och en PC och jag kommer köpa alla i denna generationen också. Har Wii U och kommer köpa PS4 nästa år nångång och sen blir det en One om ett par år.
Vill man spela de feta exklusiva spelen så kan man inte skippa konsollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du fattade inte min poäng, vi har redan tagit detta så vi behöver inte ta upp det igen

Din poäng är att din dator inte är stark nog för att emulera en 360 ifall en emulator fanns eftersom det krävs rejäla muskler att emulera en konsoll utan problem

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knuckles:

Din poäng är att din dator inte är stark nog för att emulera en 360 ifall en emulator fanns eftersom det krävs rejäla muskler att emulera en konsoll utan problem

Jag VET.

Nu kan vi avsluta detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Då har man avbokat sitt Xbox one och köpt mig en redigt bra dator istället! Börjat köra lite spel via Steam Big Picture med min Xbox kontroll och ja.. Laddningstiderna är rätt korta med en Solid State Disk