AMD Radeon R9 280X och R9 270X

Permalänk
Medlem

http://hardforum.com/showthread.php?t=1784907
AMD R9 280X verkar fungera i CF med befintliga 7970 kort vilket kan vara trevligt. Är bra sugen att hänga på ett grafikkort till men det vore nog dumt att inte vänta en vecka och se vad som händer

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1784907
AMD R9 280X verkar fungera i CF med befintliga 7970 kort vilket kan vara trevligt. Är bra sugen att hänga på ett grafikkort till men det vore nog dumt att inte vänta en vecka och se vad som händer

Har funderat på det där och jag hoppas verkligen att det kommer fungera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Q1 2014 verkar vara det senaste datumet för släppet av Maxwell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Toppkortet är inte släppt ännu.. Eller har du lite siffror i rockärmen, får du gärna dela med dig..

Skrivet av betan:

Q1 2014 verkar vara det senaste datumet för släppet av Maxwell.

Har du något som kan bekräfta de? Jag är sugen på både 290x och maxwell.. Men med tanke på nvidias prissättning, så lutar de mer åt 290x, om inte 290x floppar..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

AMDs kort ska bli nya 7870. Och det tävlar med GTX 770. Några problem med det? Är det dåligt?
Och nej Maxwell ligger lika lite runt hörnet som Radeon 300-serien. Båda tillhör nästa generation som kommer nästa år när TSMC är redo att tillverka kretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Yea right, möjligtvis 4:e kvartalet 2014. Sen undrar man ju lite, har du helt missuppfattat det här? Detta är alltså samma kort som funnits i nästan 2 år fast med en ny revision.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

det är ju samma kort som 7970 och det är inriktat på att vara likvärdigt/slåss med 770 (som är 680). Det dom konkurrerar med är priset vilket verkar bli lägre än 770, så vad är problemet?
visst, det är lite stagnerat när både AMD och NVIDIA använder samma kretsar i 2 grafikkortsgenerationer.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Som dom tidigare har svarat, tänk på att detta var 280x, sen kommer 290 och efter det så kommer 290x.

Känns som om det är en hel del förvirring runt namnsättningen ändå:P

Skrivet av H4nsson:

Men det är HD7970 Ghz du ska jämföra priset emot, Inte vanliga HD7970

Yeah, för där har vi ju verkligen en realistisk prissättning... Men visst, rätt ska vara rätt, synd att det blir så fel bara^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Toppkortet är inte släppt ännu.. Eller har du lite siffror i rockärmen, får du gärna dela med dig..

Har du något som kan bekräfta de? Jag är sugen på både 290x och maxwell.. Men med tanke på nvidias prissättning, så lutar de mer åt 290x, om inte 290x floppar..

Kollade upp mer noggrant nu, flera sidor skriver q1 2014 men har det här som källa:
http://videocardz.com/45403/nvidia-to-launch-more-cards-this-...
Så nej, ingen bekräftelse tyvärr.

Permalänk
Medlem

Sapphires kylare

Var inne på ett Sapphire 280x Toxic (normalt köper jag främst asus kort) men blev lite fundersam kring ljudnivån på testkortet. Är det genomgående höga ljudnivåer på sapphires kort? Någon som kanske har pejl på vad man kan förvänta sig av kylaren på toxic kortet?

Permalänk

Inte helt oväntat, jag förväntade mig inte mycket från dessa kort. 290X är det enda kortet som är intressant i skrivande stund imho.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

det är ju samma kort som 7970 och det är inriktat på att vara likvärdigt/slåss med 770 (som är 680). Det dom konkurrerar med är priset vilket verkar bli lägre än 770, så vad är problemet?
visst, det är lite stagnerat när både AMD och NVIDIA använder samma kretsar i 2 grafikkortsgenerationer.

Skrivet av elajt_1:

Yea right, möjligtvis 4:e kvartalet 2014. Sen undrar man ju lite, har du helt missuppfattat det här? Detta är alltså samma kort som funnits i nästan 2 år fast med en ny revision.

Skrivet av SweSparky:

Toppkortet är inte släppt ännu.. Eller har du lite siffror i rockärmen, får du gärna dela med dig..

Har du något som kan bekräfta de? Jag är sugen på både 290x och maxwell.. Men med tanke på nvidias prissättning, så lutar de mer åt 290x, om inte 290x floppar..

Skrivet av Aleshi:

AMDs kort ska bli nya 7870. Och det tävlar med GTX 770. Några problem med det? Är det dåligt?
Och nej Maxwell ligger lika lite runt hörnet som Radeon 300-serien. Båda tillhör nästa generation som kommer nästa år när TSMC är redo att tillverka kretsarna.

Skrivet av Curemylife:

Som dom tidigare har svarat, tänk på att detta var 280x, sen kommer 290 och efter det så kommer 290x.

Känns som om det är en hel del förvirring runt namnsättningen ändå:P

Jag förstår att det konkurrerar med 770 och kommer ersätta 7870 men att det efter två år har högre strömförbrukning än 680 och prestandan är något sämre så är inte jag imponerad av detta kort. Blir dock priset rätt så kan jag tänka mej att slänga pengar på ett men då kräver det en prissättning närmare 760 än 770. Maxwell stod i Nvidias roadmap under 2013 självklart förväntar jag mej inte att det kommer i november eller liknande men Nvidia sitter säker med den och väntar som dom gjorde (och gör) med GK110.
Jag vill att AMD ska konkurera med Nvidia och tyvärr så verkar R9 2xx komma lite sent. Och jag fruktar att Det kommer bli smma relation mellan AMD och Nvidia som AMD och Intel vilket inte hade varit bra för priserna och prestandan etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag förstår att det konkurrerar med 770 och kommer ersätta 7870 men att det efter två år har högre strömförbrukning än 680 och prestandan är något sämre så är inte jag imponerad av detta kort. Blir dock priset rätt så kan jag tänka mej att slänga pengar på ett men då kräver det en prissättning närmare 760 än 770. Maxwell stod i Nvidias roadmap under 2013 självklart förväntar jag mej inte att det kommer i november eller liknande men Nvidia sitter säker med den och väntar som dom gjorde (och gör) med GK110.

Den senaste "roadmap" jag hittar:
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/03/19/nvidia-ceo-updates-nv...
Maxwell placerad över 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Den senaste "roadmap" jag hittar:
http://blogs.nvidia.com/blog/2013/03/19/nvidia-ceo-updates-nv...
Maxwell placerad över 2014.

hmm ja den jag såg var kanske ett år gammal.. Men det är inte långt kvar tills 2014

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

bah : / Vart lite besviken.. men bra priser på dom iaf

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Någon som vet om xfx kylningen kommer vara något vidare? syftar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2266021

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag förstår att det konkurrerar med 770 och kommer ersätta 7870 men att det efter två år har högre strömförbrukning än 680 och prestandan är något sämre så är inte jag imponerad av detta kort. Blir dock priset rätt så kan jag tänka mej att slänga pengar på ett men då kräver det en prissättning närmare 760 än 770. Maxwell stod i Nvidias roadmap under 2013 självklart förväntar jag mej inte att det kommer i november eller liknande men Nvidia sitter säker med den och väntar som dom gjorde (och gör) med GK110.
Jag vill att AMD ska konkurera med Nvidia och tyvärr så verkar R9 2xx komma lite sent. Och jag fruktar att Det kommer bli smma relation mellan AMD och Nvidia som AMD och Intel vilket inte hade varit bra för priserna och prestandan etc.

280X är inte imponerande av precis samma anledning som 770 inte är imponerande. GTX 680 blev svalare än 7970 så detsamma gäller mellan 280x och 770. Prestandan är väldigt lik. Det var så det gick förra generationen helt enkelt.
Och nej, de sitter inte och håller på Maxwell, det fungerar inte så. De trycker ut den så snart de bara kan precis som de alltid gör. Och vad menar du med att de satt och höll på GK110. De stressade ut den såpass att de släppte den i extremtbegränsad upplaga flera månader innan den var redo för konsumentmarknaden. Inte så konstigt när de gör ett jättechip som är svårtillverkat. De har ju fortfarande inte yields nog för att släppa det i sin helhet mer än till den väldigt begränsade Quadro-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taximustafa:

Någon som vet om xfx kylningen kommer vara något vidare? syftar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2266021

Den ska nog vara bra, de lär ju knappas göra sämre kylare på nyare produkter imo Priset är otroligt lockande, för att vara ett 7970 ^-^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _SpaxX_:

Lite utav ett antiklimax. Känns ju inte värt att köpa ett 280 när en äldre version som är billigare presterar nästan lika bra? Eller tänker jag fel?

Förrutom att den äldre versionen är dyrare. Var hittar man ett 7970 GHz för 2500 kr?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Frull3:

Den ska nog vara bra, de lär ju knappas göra sämre kylare på nyare produkter imo Priset är otroligt lockande, för att vara ett 7970 ^-^

Ja, sen får man inte glömma att den ser jävligt stilren ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

280X är inte imponerande av precis samma anledning som 770 inte är imponerande. GTX 680 blev svalare än 7970 så detsamma gäller mellan 280x och 770. Prestandan är väldigt lik. Det var så det gick förra generationen helt enkelt.
Och nej, de sitter inte och håller på Maxwell, det fungerar inte så. De trycker ut den så snart de bara kan precis som de alltid gör. Och vad menar du med att de satt och höll på GK110. De stressade ut den såpass att de släppte den i extremtbegränsad upplaga flera månader innan den var redo för konsumentmarknaden. Inte så konstigt när de gör ett jättechip som är svårtillverkat. De har ju fortfarande inte yields nog för att släppa det i sin helhet mer än till den väldigt begränsade Quadro-marknaden.

Köp ett av dom korten om du nu ska försvara dom som ditt liv hängde på det. Jag gillar dom inte...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Pinsamt sapphire.
Kul med nya kort äntligen här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag förstår att det konkurrerar med 770 och kommer ersätta 7870 men att det efter två år har högre strömförbrukning än 680 och prestandan är något sämre så är inte jag imponerad av detta kort. Blir dock priset rätt så kan jag tänka mej att slänga pengar på ett men då kräver det en prissättning närmare 760 än 770. Maxwell stod i Nvidias roadmap under 2013 självklart förväntar jag mej inte att det kommer i november eller liknande men Nvidia sitter säker med den och väntar som dom gjorde (och gör) med GK110.
Jag vill att AMD ska konkurera med Nvidia och tyvärr så verkar R9 2xx komma lite sent. Och jag fruktar att Det kommer bli smma relation mellan AMD och Nvidia som AMD och Intel vilket inte hade varit bra för priserna och prestandan etc.

Fast å andra sidan så har ju tahiti varit en oerhört bra grafikkrets. Den är äldre än nvidias GK104 men presterar ändå likvärdigt eller bättre. Det är ju inte helt korrekt att säga att nvidia behövde "ta till" GK110 för att slå AMD ,men det kändes lite som det när titan släpptes.

Jag har inte läst mycket om maxwell men både amd och nvidia har väl problem med 20nm:s kretsar så om maxwell ska bli en ny generation så kanske den blir försenad ett par månader.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMDs (nästan) toppkort kan alltså inte ens slå 680 i alla spel. Och nvidia sitter väl Maxwell runt hörnet det skulle ju lanseras i år enligt roadmap:en.

Haha, jag ska börja kalla gtx760 för nvidias (nästan) toppkort.. 280x får ett releasepris som är mitt i mellan 770 och 760, men prestanda närmre det tidigare.. Vad har du rökt? Skulle lika gärna kunna säga att det är ett svar på 760:
290x - 780
290 - 770
280x - 760 osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackout:

Varför gör AMD nya grafikkort nu?:S Varför inte vänta och göra dem bättre? :S Nvidia kommer få monopol snart ! ingen köper korten om dem presterar sämre än Nvidia !

Tänk att AMD har lyckats överleva så länge trots att Nvidia är så mycket bättre. Märkligt, man skulle nästan kunna tro att AMD i många fall gör mer prisvärda kort. Men så kan det förstås inte vara. För den här världen består bara av entusiaster som köper Titan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Är den billigare då? hela grejen med 280 är ju att den ska vara billigare att tillverka än 7970

Det det det det DEEEEEEEEEEEEEEEET.
En GPU, ett grafikkort.

Inget personligt=)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

280X är inte imponerande av precis samma anledning som 770 inte är imponerande. GTX 680 blev svalare än 7970 så detsamma gäller mellan 280x och 770. Prestandan är väldigt lik. Det var så det gick förra generationen helt enkelt.
Och nej, de sitter inte och håller på Maxwell, det fungerar inte så. De trycker ut den så snart de bara kan precis som de alltid gör. Och vad menar du med att de satt och höll på GK110. De stressade ut den såpass att de släppte den i extremtbegränsad upplaga flera månader innan den var redo för konsumentmarknaden. Inte så konstigt när de gör ett jättechip som är svårtillverkat. De har ju fortfarande inte yields nog för att släppa det i sin helhet mer än till den väldigt begränsade Quadro-marknaden.

Men det var väl meningen att GTX 680 skulle vara gk110 från början? Men när dom såg hur HD7970 presterade så blev det gk104, Det nuvarande GTX 680 var väl egentligen tänkt att vara GTX 660Ti? Så har jag uppfattat det iaf

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Köp ett av dom korten om du nu ska försvara dom som ditt liv hängde på det. Jag gillar dom inte...

Haha, jag undrar vem det är som försöker "försvara sina kort". Du gillar dom inte? Gillar vilka inte och varför?
Kan du förklara?

Jag är föga imponerad heller men vi får väl se hur toppmodellerna presterar och framför allt kostar om låt säga en månad. Om prestandan motiverar priset.
Det är skönt att AMD kom ut med något nytt som kan konkurrera med nVidias modeller på riktigt. Nästa vända kan det se helt annorlunda ut men nu blir det väldigt intressant att se hur toppkorten kommer prestera i höstens spelkavalkad. Vore ju kul om multigpu-lösningar kunde få sig en till skjuts i rätt riktning också nu när upplösningarna kommer skjuta i höjden om ett tag. Blir multigpu nästintill problemfritt framöver kommer i alla fall jag köpa en ny högupplöst skärm och två prisvärda multigpulösningar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag som hade börjat få upp ögonen för AMD, så släpper dom grafikkort med gamla kretsar som är typ samma skrot och korn som 7970ghz. Inte med det sagt dåligt men däremot tråkigt.
Istället för att ta ett steg framåt stannade dom kvar på samma ruta och kommer satsa allt på ett kort - R9 290X.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.