Permalänk
Medlem

Värt att köpa en Korea skärm?

Jag går i tankarna på att köpa en Korea skärm, det verkar som att dom är väldigt bra.

Vilken/vilka är det som gäller om man vill ha 27" med högre upplösning än 1080p och kunna få så hög hz som möjligt?

Vad brukar det sammanlagda priset landa på?

Vilka risker finns och är det värt det?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Avstängd

Tror det går på cirka 2500-3500 kr och du får:

2560x1440
96hz minst oftast

Permalänk

Jag köpte http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Inga döda pixlar, ingen BLB, går till 110hz. Blev 350 kr i tull.

För mig var det extremt värt, men jag hade också tur med min panel. Vissa har väldigt mycket BLB tillexempel. Så det är upp till dig om du vill ta risken. För mig och många fler har det iallafall varit värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag går i tankarna på att köpa en Korea skärm, det verkar som att dom är väldigt bra.

Vilken/vilka är det som gäller om man vill ha 27" med högre upplösning än 1080p och kunna få så hög hz som möjligt?

Vad brukar det sammanlagda priset landa på?

Vilka risker finns och är det värt det?

Skrivet av Quellcrist:

Jag köpte http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Inga döda pixlar, ingen BLB, går till 110hz. Blev 350 kr i tull.

För mig var det extremt värt, men jag hade också tur med min panel. Vissa har väldigt mycket BLB tillexempel. Så det är upp till dig om du vill ta risken. För mig och många fler har det iallafall varit värt det.

Köpte från exakt samma länk som Quellcrist.

Inga döda/defekta pixlar, en aning BLB från nedre kant, imo för lite för att skruva isär skärmen och åtgärda. Det är finfint med upplösningen och den har mycket bra färger. Kör min i 96 Hz, testat 120 Hz under en period utan bekymmer, dock inte velat öka mer "bara för att" och vet inte vad den hanterar som mest. Min slutsumma hamnade på 2600 kr, och jag är helnöjd med mitt köp

EDIT: Ser att priset dock gått upp något, jag köpte min för 319 USD och värdet var nedskrivet till 200 USD på initiativ av säljaren

Permalänk

Jag skulle köpa en begagnad skärm här i Sverige istället, ser en del ASUS PB27Q poppa upp i marknaden för runt 2000-3000. Då får du ju kolla att skärmen är i bra skick också innan du köper den ifall du inte fraktar den samt att du slipper eventuella problem med tullen.

Skrivet av Quellcrist:

Jag köpte http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Inga döda pixlar, ingen BLB, går till 110hz. Blev 350 kr i tull.

För mig var det extremt värt, men jag hade också tur med min panel. Vissa har väldigt mycket BLB tillexempel. Så det är upp till dig om du vill ta risken. För mig och många fler har det iallafall varit värt det.

Hur blev det så lite i tull? Är det inte 25% (moms) på varan+frakt samt 100kr i speditionsavgift som gäller, samt eventuellt en extra tullavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Jag skulle köpa en begagnad skärm här i Sverige istället, ser en del ASUS PB27Q poppa upp i marknaden för runt 2000-3000. Då får du ju kolla att skärmen är i bra skick också innan du köper den ifall du inte fraktar den samt att du slipper eventuella problem med tullen.

Hur blev det så lite i tull? Är det inte 25% (moms) på varan+frakt samt 100kr i speditionsavgift som gäller, samt eventuellt en extra tullavgift?

Det är bara moms+speditionsavgift, det är ingen tullavgift på datormonitorer. Däremot skriver säljaren allt som oftast ner värdet, vilket är en risk om skärmen skadas under transporten.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror att du får mycket info i de trådar som redan finns så att du kan bilda dig en egen uppfattning.
Dina frågor är redan besvarade flera gånger.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

min skärm är också helt underbar. sjukt värt det och njuter verkligen av skärmen

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

27", 2550x1440, 96-120Hz, noll döda pixlar och lite BLB för 2700:- ? Mer än värt det.

Dock så kanske ett nytt fäste eller stativ är en bra ide, för den som kommer med är allt utom stabil...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.