Video: Verktyg och instrument för halvledartillverkning

Permalänk
Melding Plague

Video: Verktyg och instrument för halvledartillverkning

Elektronikingenjören David L. Jones bjuder på söndagsunderhållningen i en video på Youtube, där han visar upp fantastiska manicker som används i tillverkningen av mikroprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

trodde först att det var ett ufo

Permalänk

Vad betyder all denna magi?

Permalänk

Herregud vilken otrevlig röst att lyssna på, intressesant som satan men det går inte att lyssna på..

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

"We have some Photoshoped chic..."

Fantastisk video! Äntligen kan jag visa mina vänner lite av finelektronikens tillkomst och dolda värld!

Edit: tycker snubben är skön att lyssna på. Han är väldigt tydlig och pedagogisk i sitt prat och varken för snabbt eller för långsam. Härligt med något annat för en gångs skull, vräkiga amerikanare har man hört till leda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Intressant inside info! Och skön kille att höra på! Australiensisk dialekt på hög nivå

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

VILKEN RÖST! Fan inte bra att dricka vatten och skratta samtidigt bara o börja torka...

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

VILKEN RÖST! Fan inte bra att dricka vatten och skratta samtidigt bara o börja torka...

Hör att du inte hört Australiensare förut

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Najs vid, mycket intressant

Permalänk
Medlem

Skit nice video, han dock bara typ 10 min in i den innan jag typ somnat... Grym video, men postas mitt i natten?^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om sånt här (well, inte på den nivån iaf) men tyckte ändå att det var sjukt coolt och spännande

Permalänk
Medlem

Först Computerphile och nu EEVblog, delar jag youtube subbox med någon på redaktionen?
Mycket kul prylar i videon är det, sjukt att testredskapen som den som visas i bilden till artikeln löds för hand, hade jag inte gissat innan jag såg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Först Computerphile och nu EEVblog, delar jag youtube subbox med någon på redaktionen?
Mycket kul prylar i videon är det, sjukt att testredskapen som den som visas i bilden till artikeln löds för hand, hade jag inte gissat innan jag såg detta.

Jag tror många på Sweclockers prenumererar på ett flertal teknik-orienterade kanaler på Youtube. Jag har ungefär 140 prenumerationer och majoriteten är om hårdvara/mjukvara för datorer osv. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att Intel, TMSC, UMSC, GlobalFoundries alla köper sin utrustning av ett schweiziskt företag?

Permalänk

Skön dialekt och gjorde det intressanta mer intressant med sina förklaringar . MER sånthär! Behövs:)

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jag tror många på Sweclockers prenumererar på ett flertal teknik-orienterade kanaler på Youtube. Jag har ungefär 140 prenumerationer och majoriteten är om hårdvara/mjukvara för datorer osv. ^^

Jo det är klart, bara kul att se dom dyka upp här också, ger lite "världen är liten"-känsla
Men det är väl så det är med internet "The world at your fingertips".

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Inaktiv

Coola prylar. Killen som narrerade var dock överdrivet löjlig, Visst, han kunde termerna och tekniken, men talade som om han vore en tonåring.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Trodde först det var en avlägsen släkting till Tiny Tom Logan ^^ aslånga videor och liknande röst

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av rektor:

Är det inte så att Intel, TMSC, UMSC, GlobalFoundries alla köper sin utrustning av ett schweiziskt företag?

Du tänker nog på nederländska ASML, som gör maskiner för mikrolitografi.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Önskar att jag förstod hälften av sakerna han sa, men riktigt ballt må jag säga!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Kul att ni tar upp sådana här saker också
Gillar Dave och hans videor, det märks att han är engagerad

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Såg rätt nice ut Skulle önska att det fanns svensk text också. Eller engelsk. Jag är hörselskadad och hör i princip inte riktigt alla ord han säger.

Annars så var den riktigt cool!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Såg rätt nice ut Skulle önska att det fanns svensk text också. Eller engelsk. Jag är hörselskadad och hör i princip inte riktigt alla ord han säger.

Annars så var den riktigt cool!

Kolla på youtube direkt, där kan du välja automatisk textning (tredje symbolen från höger längst ner i videofönstret)
Det funkar hyfsat bra men blir fel lite då och då...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

"This PCB ain't made in China, that's for sure"

Permalänk
Medlem

Som elektronikingenjör så har hans kanal varit en given subscription ett bra tag nu. Väldigt intressant och han vet vad han snackar om

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Som elektronikingenjör så har hans kanal varit en given subscription ett bra tag nu. Väldigt intressant och han vet vad han snackar om

Ja det är samma här. Jag har nog lärt mig mer av Dave än från elekytronikingenjörsutbildningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att Intel, TMSC, UMSC, GlobalFoundries alla köper sin utrustning av det nederländska mikrolitografiföretaget ASML?

Skrivet av Andreas D:

Du tänker nog på nederländska ASML, som gör maskiner för mikrolitografi.

My bad.
Jag tror du har rätt, det var nog det jag menade.

Permalänk
Medlem

Det verkade interessant men han i videon var fett jobbig att lyssna på och så var han dålig på att förklara vad sakerna gör han bara upprepa massa saker han sa hela tiden...