Hur undviker jag att mina saker bli stulna på Dreamhack?

Permalänk

Dra kablarna med buntband och silvertejp, datorn vet jag inte riktigt hur du ska glra med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk, när jag var på Dreamhack, då det var för "nördar" så fanns inte ens problem med stöld, men det var tiden innan det var "inne" visserligen

Satt precis och tänkte på samma sak. Hörde aldrig talas om att någon stal saker för någon annan. Men nu verkar det bara blivit som en stor jävla fritidsgård!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Avstängd

Har aldrig varit på DH.. Däremot verkar majoriteten av tipsen vara att knyta eller bulta fast saker i saker. Summan av det hela.. DH tjuvar verkar vara för lata/korkade för att fixa sig lite tjuvgods.

Det värsta som finns verkar dock vara snorungar som ofredar en i sömnen när man ligger i en av sovsalarna.. Som tur var har man själv hjul på chassit så det skulle ev. rullas in i sovsalen om jag någonsin skulle fara DH.
Minns att något halfdefust företag konstruerade det "ultimata" lan chassit där man kunde låsa fast dels. chassit vid ett bord med en vajer och även låsa sidan och delar av framsidan med en nyckel. Man kunde även tjonga in mus etc. i det. Fanns ett artikel om det på sweclockers en gång vill jag minnas.

Skrivet av Oetzi:

Kattstrypare heter det ju.

Heter buntband men kallas kattstrypare.

Skrivet av RiFTER:

Satt precis och tänkte på samma sak. Hörde aldrig talas om att någon stal saker för någon annan. Men nu verkar det bara blivit som en stor jävla fritidsgård!

Det har alltid stulits friskt från DH. Speciellt möss och tangentbord. För att inte tala om musmattor. Folk gick tom. fram till montrar och snodde från showgolvet som ibland finns på DH. Har även hört talas om folk som fått skärmar stulna. Och som vanligt ser inte folk ett skit även om de så satt 100 pers runt omkring. Skulle inte förvåna mig om det även finns vissa personer som far till DH bara för att stjäla andras saker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Finns det inte redan massa såna här trådar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Finns det inte redan massa såna här trådar?

Antagligen. Precis som det finns 1000+ trådar om vilken PSU du ska köpa eller vilket moderkort som är bäst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tumnus:

Antagligen. Precis som det finns 1000+ trådar om vilken PSU du ska köpa eller vilket moderkort som är bäst.

Men då är frågan, vilken kombination av PSU och moderkort är lättast att stöldsäkra på Dreamhack?

Finns det moderkort med kensington tro?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Antagligen. Precis som det finns 1000+ trådar om vilken PSU du ska köpa eller vilket moderkort som är bäst.

Skillnaden är att stöldtips är exakt samma sak varje år, moderkort och andra frågor o delar är beroende på vad du har för komponenter osv..

Permalänk
Medlem

Tänk såhär: Det behöver inte vara omöjligt att stjäla din saker; det behöver bara vara svårare än att stjäla grannens saker. Det är inga yrkeskriminella du har med att göra. Tillfället gör tjuven.

Jag brukar pilla upp några stripes från borden. Borden består ju av träskivor på ihopstripade lastpallar. Om du sedan skruvar fast skärmsladden och stripar ihop alla kablarna så kommer ingen att göra sig besväret att stjäla just dina grejer.

Permalänk
Lego Master

Tyvärr aldrig varit på DH, men jäkligt sugen. Men nu blir jag ju lite avtrubbad, är stölder verkligen ett så stort problem?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Buntband eller att dra kablarna genom chassit kommer man långt med. Vill man vara lite ful kan man dessutom limma fast rakblad på strategiska platser, så har jag tex skyddat min bilstereo.

Den lösningen skulle jag vilja se, bild?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Ptja, är man 14 år så kanske man tycker att 'stripes' låter bra mycket coolare än att säga buntband.

Hade jag vart 14år så ja vist, men detta forum är ju det största skiten man kan hitta för språk och grammatik poliser. Jag vet mkt väl att det heter buntband egentligen men är alltid uppvuxen med att kalla det "stripes" alt "Kattstrypare" Men sen kommer man till SweC och då tar det FAN i helvete om man använder sig av fel uttryck eller håller på fel tillverkare!....

No hard feelings ville mest bara klargöra hur jag ser på det!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr aldrig varit på DH, men jäkligt sugen. Men nu blir jag ju lite avtrubbad, är stölder verkligen ett så stort problem?

Nej, inte i min erfaranhet.
Jag har varit där 5 gånger och har inte blivit av med något.
Jag har inte orkat låsa fast eller hålla på med buntband. Det enda jag gjorde var att ta med mig mus + musmatta + headset till sovsalen.
Då kan jag också påpeka att sitta vid datorn var något jag gjorde minst vid min vistelse på dreamhack.

Självklart kan olyckan vara framme, men använd sunt förnuft.
Be grannarna hålla lite koll osv.

Säger dock inte att det är en dålig idé att göra så mycket man kan för att förhindra stölder, troligen är det mer stölder på DH nu än för några år sedan.

Jävligt tråkigt att folk inte kan lära sig skilja på ditt och mitt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Nej, inte i min erfaranhet.
Jag har varit där 5 gånger och har inte blivit av med något.

Håller med. Varit där 6 ggr, en gång blev jag av med en hårddisk. Jag har också alltid varit väldigt oförsiktig, ibland har jag haft ett hänglås att trä alla kablarna igenom och så brukar jag lägga hörlurarna under bordet/bakom datorn. Mer stöldskydd än så har jag inte orkat bry mig om.

Låt inte dyra möss/headset ligga framme synligt, lås fast dem eller ta med dem om du vill. Lämna självklart inte plånbok/mobil vid din plats, då ska du nog vara lugn. Det är klart att någon skulle kunna sno hela datorn, men mina erfarenheter säger att den risken är minimal.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Jag har jobbat som elektriker och vi kallade dem "strips" på ren svenska. Var den engelska stavningen kommer ifrån vet jag inte.

Vad vill du ha sagt med det? Två fel blir inte ett rätt, strips är inte ett svenskt ord. Kan det månne vara som å att elektriker inspirerats av den ständigt närvarande snabb/skräpmatkulturens ingrediens pommes strips?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jobbade på Crew ett år. Det var väldigt många som rapporterade att dom blivigt av med saker. Dom flesta efter att ha varit i sovsalen.. Väldigt lätt att ta en väska ifrån någon som varit vaken i 48h. Ska mycket till för att väcka en sådan. Tro mig jag vet, jag gick runt och väckte dom som sov under borden, fick nästan ta till våld, för att väcka dem. Hade det varit jag hade jag dragit alla kablarna genom ett hänglås som är så tajt så att när alla kablarna är i så går det inte att få ut kablarna utan att öppna låset.

Till det där med stipes, buntband osv. Jag jobbar som elektriker, och när man står på en stege på en allmän plats och pratar med kollegan i telefon, och säger åt han att hämta strippor. Minerna man får är alltid lika bra!

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

sätt fast rakblad på chassi och tillbehör

kom bara ihåg att ta bort dem sen...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dammskog:

sätt fast rakblad på chassi och tillbehör

kom bara ihåg att ta bort dem sen...

Det känns som att be om en vållande till kroppskada om nån behöver flytta på dina grejjor av nån anledning, typ crew.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

ska jag till DH nån gång så ska jag använda häftpistol och häfta fast musmattan Då är de väl fan om nån ska ta den från en och tajpa fast alla kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Den lösningen skulle jag vilja se, bild?

Har ingen fungerande kamera just nu, men det är ett monterat så att man måste pilla in fingrarna genom ett smalt hål för att släppa på kablarna, i detta sitter det rakblad riktade inåt som gör att man får in fingrarna utan att skära sig, men när man drar ut dem fastnar huden. I det läget har tjuven att välja på att sitta fast eller slita ut handen och därmed skära sönder huden totalt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Hade jag vart 14år så ja vist, men detta forum är ju det största skiten man kan hitta för språk och grammatik poliser.

Det är ännu "större skit" för uselt språkbruk. Det verkar ju på folks kunskaper i svenska som att större delen av användarna här på SweC inte ens klarat av grundskolan.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Moderator
Moderator

Färgpatron a la värdeväska är min idé, eftersom vi ändå är i rätt forumsdel med egna konstruktioner. Den som snor från mig på DH kommer att "Dansa i neon" kan jag lova...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Har ingen fungerande kamera just nu, men det är ett monterat så att man måste pilla in fingrarna genom ett smalt hål för att släppa på kablarna, i detta sitter det rakblad riktade inåt som gör att man får in fingrarna utan att skära sig, men när man drar ut dem fastnar huden. I det läget har tjuven att välja på att sitta fast eller slita ut handen och därmed skära sönder huden totalt.

jag skämtade lite med mitt inlägg

visst tycker jag det är bra när tjuvar skadar sig så mycket som möjligt, men att bygga fällor i verkligheten med uppsåt att skada andra, oavsett om det är mindre värda människor, är inget man bör göra om man inte är beredd att ta fängelsestraff

Permalänk
Medlem

Jag har varit där senaste två åren och det enda jag har gjort är att lägga undan ev headset bakom skärmen så det inte är synligt.
Ingen kommer gå fram och börja rota bland dina saker efter ett headset, men om ditt headset ligger framme så kanske de tar de i farten.
Ev ha en ikeapåse under bordet där du kan ha någon filt/kudde överst och sen lägga headsetet under.

Mus/tangentbord tror jag är tveksamt att någon tar, speciellt om du har lite trassel på kablarna som man alltid har där.
Var mer försiktig när du sover, senaste besöket blev min flickvän av med både surfplattan och telefonen när hon sov. Hon hade lagt sakerna under kudden ändå. De tog även vår luftmadrass medans hon och fixade sig i cirka 20-30min. Lägg allt i värde i sovsäcken om du har en sån.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Det är ännu "större skit" för uselt språkbruk. Det verkar ju på folks kunskaper i svenska som att större delen av användarna här på SweC inte ens klarat av grundskolan.

Faktum är att många äldre ofta är väldigt dåliga på svenska, i synnerhet de som inte har en akademisk bakgrund.
Min morsa och min bror som båda är "arbetarklass" är helt förfärliga på det svenska språket när det gäller text.
De har stora svårigheter med var punkt, komma och stor bokstav ska in.

Vart vill jag komma?
Alla som skriver dåligt behöver Inte vara p12.

Det är dessutom inget krav på ett forum att skriva ett korrekt språk, det är väl att göra sig förstådd som räknas.
Det hjälper ju dock om det är stycke-indelat och någorlunda lättläst, men alla har inte språkets förmåga och då får man ju hjälpa personen så gott det går ändå. Inget att klanka ned på.

Nu har jag tagit diskussionen väldigt off-topic, förlåt, långt ifrån ämnet (vi fick ju inte använda engelska termer).

Jag säger "straps" eller "buntband". Det har min far sagt till mig och kan har alltid rätt. Sådeså.

DU som ska till dreamhack:

Använd sunt förnuft.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Kattstrypare heter det ju.

Eller Norsk kondom Nä, köp en smidig väska och plocka ner tangentbord, mus och headset i och ta med dig när du skall sova.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tänk, när jag var på Dreamhack, då det var för "nördar" så fanns inte ens problem med stöld, men det var tiden innan det var "inne" visserligen

Måste varit riktigt länge sen då.. Jag var där Winter03, summer04 och Winter04 och redan då var det tyvärr folk som hade problem med stölder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Buntband eller att dra kablarna genom chassit kommer man långt med. Vill man vara lite ful kan man dessutom limma fast rakblad på strategiska platser, så har jag tex skyddat min bilstereo.

det fina i kråksången när det gäller att skydda sin egendom mot stöld med olika sätt att tillfoga kropsskada på tjuven är att man
kommer att få ett strängare straff än tjuven som försökte stjäla din bilstereo/datamus/tangentbord etc etc
så det skulle inte jag rekommendera någon annan att göra..
då dom i sitt försvar kan säga att grevefog på sweclockers sa att man kunde göra så o
skydda en random sony bilstereo o lite biltema/jula grejer är väl inte värt att åka dit för

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Eller så skaffar du sådana rape-alarm som du fäster till varje komponent (så tjuven inte ser det ofc). Så när dom ska tatta dina saker så börjar det tjuta som fan. (om du har lite hårdvaru/mjukvaru skills så kan du fixa en webcam som fotar så fort något av larmen går av). Hade ju varit episkt å se folks mug-shots.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Selmalagerlöf:

Eller så skaffar du sådana rape-alarm som du fäster till varje komponent (så tjuven inte ser det ofc). Så när dom ska tatta dina saker så börjar det tjuta som fan. (om du har lite hårdvaru/mjukvaru skills så kan du fixa en webcam som fotar så fort något av larmen går av). Hade ju varit episkt å se folks mug-shots.

Enklare version: dra alla kablar under datorchassit så att eventuell tjuv måste lyfta på chassit för att kunna sticka med grejjorna. Montera överfallslarm under chassit.

Fictional: och/eller anslut en Thermal Detonator till överfallslarmet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ett roligt alternativ vore att hyra in en liten ninja som får sitta under bordet i någon DH-guille-kostym och pungslå alla som kommer nära ditt tangentbord.