Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Bartie:

Jag hamnar på förstasidan av Windows Store när jag klicka på "Uppdatera nu". Kör vanliga Windows 8 och har testat wsreset.exe utan att det hjälpt. Någon annan som fortfarande har samma problem?

jag har precis samma problem :/

Permalänk
Medlem

ja det blir så puttenuttigt och fint

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Kommer inte uppdatera något tills dom ger mig möjligheten att ta bort allt som har med metro-ui att göra. Varför MS ska blanda core-settings i två olika gränssnitt är helt jävla oförståeligt...

Sämsta köpet jag gjort. Bara för att Win8 var ett par hundra billigare än Win7

Man kan med ett par enkla justeringar och EN ynka tredjepartsapp göra att man aldrig behöver se Modern UI. Jag tycker metrohatet är obefogat och i princip samma sak som att säga "jag kommer aldrig installera ett windows som kan köra CMD/DOS". Modern UI infördes för att få 2 gränssnitt i 1 OS. Om jag köper en x86-tablet (jag kommer troligen köpa en surface pro 2 på sikt) då vill väl jag inte bara ha modern UI och avsaknad av desktop, det vore ju ren idioti. Om det bara skulle finnas säg Windows 8 Touch utan desktop (mer eller mindre vad Windows RT är) och Windows 8 Desktop utan modern UI skulle det medföra onödig fragmentering. Jag kan tycka att MS skulle göra det lättare för desktopanvändare att slippa modern UI men att ta bort det helt från framtida versioner av windows är omotiverat. Jag har svårt att tro att det utgör särskilt stor del av windows kärna och kräver förmodligen ingenting prestanda- eller utrymmesmässigt.

Nu om windows 8.1! Jag gillar verkligen att jag kan göra små tiles, det ser ju så himla nätt ut och gött att texten försvinner! Nu kanske jag kan överväga att skippa classic shell. Men jag vill låsa tilegrupperna till att endast kunna ha två små tiles på bredden men det verkar inte gå.

Permalänk
Medlem

vilken mus?

Någon som vet vilken mus som ligger på bordet i videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det där låter bara dumt. Jag sa inte att pekskärmar i sig är dåligt, utan mer specifikt när det gäller
stationära datorer (och ev. bärbara också). Blir jobbigt för armen/axeln av att sitta vid en stationär dator
med pekskärm, det är vad jag syftar på. Aldrig får jag säga om det gäller mig själv, vill inte får ont
av att använda en dator, sa ju inte att det aldrig kommer vara folk som använder det men jag tror inte att
det kommer bli populärt precis. Mus används eftersom vi har ett grafiskt gränssnitt. Klart det funkar
med bara tangentbord men det blir enklare med en mus och i gränssnitt vi har idag blir det också snabbare

En annan sak angående den här smaltänkta idén om att touch-screen är framtiden på allt. XEROX testade datorer med pekskärm som primär input långt innan musen kom till, om jag minns rätt på en dator kallad PARC men jag har nog fel på namnet. Musen kom till eftersom touch input (då som nu, fingrar är klumpigare än en exakt muspekare) var sämre input. Musen kom och om Apple snodde den eller ej är en annan diskussion. Men den förbättrade datoranvändning i alla kategorier av arbete. Det kommer en pekskärmsdator göra på samma sätt, aldrig.

Unga naiva drömmare fantiserar om nästa grej. Det är bara det att "nästa grej" gjordes för 30 år sedan och dömdes ut. Det har inte mer framtid än det redan visat sig på surfplattor där mediakonsumption är huvudaktiviteten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Så har det kommit något bra sätt att ha flera program/fönster uppe i windows 8 utan något krångel än? Dvs. kan man ha photoshop + skype + VLC + något casualspel + image viever + någon mapp uppe samtidigt som fönster man fritt kan flytta och forma enkelt och bra?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Skype hittils då? Jämfört med desktopversionen.
Har inte testat men bävar inför det då Win8 versionen är extremt dålig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

likadant när jag hade win7, jag är osäker om detta går fast har du provat ändra i bios/uefi att enbart boota från din OS disk? med andra ord att det finns bara ett alternativ? jag gör numera så att jag kopplar in mina externa senare när jag kommit in i windows pga detta, har inte orkat gräva i problemet mer hehe.

Smart! Har inte tänkt på det, ska testa när jag kommer hem. Kan ju ta bort hibernate.sys om det funkar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

vissa låter det som om det vore ett helt nytt operativsystem? klart det ska vara gratis till o börja med... dom har ju bara gjort ett flummigt namn på det, varför inte bara döpa det till service pack 1 som i alla andra windows?

ang drivrutiner har jag svårt att tro att inte allt ska fungera precis som vanligt då det är samma windows med typ service pack 1?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av J0VI:

Någon som vet vilken mus som ligger på bordet i videon?

Roccat någon av dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det där låter bara dumt. Jag sa inte att pekskärmar i sig är dåligt, utan mer specifikt när det gäller
stationära datorer (och ev. bärbara också). Blir jobbigt för armen/axeln av att sitta vid en stationär dator
med pekskärm, det är vad jag syftar på. Aldrig får jag säga om det gäller mig själv, vill inte får ont
av att använda en dator, sa ju inte att det aldrig kommer vara folk som använder det men jag tror inte att
det kommer bli populärt precis. Mus används eftersom vi har ett grafiskt gränssnitt. Klart det funkar
med bara tangentbord men det blir enklare med en mus och i gränssnitt vi har idag blir det också snabbare

Du hävdar att det är jobbigt för armen/axeln att sitta vid en stationär dator med pekskärm. Jag hävdar att det är jobbigt för armen/axeln/handleden att sitta vid en stationär dator med mus. Hört talas om musarm?

Du får säga aldrig både när det gäller dig själv och när det gäller andra, men var medveten om att sannolikheten är läskigt stor att du kommer se tillbaka på din egen kommentar om tio år och tycka att du hade helt fel. Eller att du hade rätt, men känns som att folk oftare har fel än rätt i sådana här fall.

I vissa program, exempelvis webbläsare, är det förmodligen snabbare att idag använda mus än tangentbord, men finns det stöd för tangentbord är det i princip alltid snabbare. Jag skulle vilja se dig skriva x1 (med 1 "nedsänkt") i ekvationsskaparen i Word (2010, men funkar säkert med nyare) på ett snabbare sätt än Alt->N->E->I->x->_->1->space. Anledningen till att de flesta förmodligen skulle klicka "Infoga"->klicka "Ekvation"->klicka "Infoga ekvation"->klicka "Upphöjd/nedsänkt"->klicka på ikonen för nedsänkt->klicka i den stora rutan till vänster->x->höger piltangent->1 eller något liknande är att det är mer intuitivt.

Folk vill inte göra saker snabbt, folk vill snabbt göra saker. Det är även därför vi gick från CLI (Command-line interface) till GUI, GUI är mer intuitivt. Men CLI är snabbare.

Steven Sinofsky på Microsoft skrev för knappt 1½ år sedan ett inlägg som bland annat behandlade detta på bloggen Building Windows 8. Det är ett rätt långt inlägg, men känner du att du har lite tid över finns det tillgängligt här. Annars kommer jag med lite utvalda citat nedan...

Citat:

The earliest versions of Windows were designed to be used with a keyboard. Windows helped transition mainstream users to the mouse by bundling a mouse with the first version of Microsoft Word, over 25 years ago! This transition took quite a while, as many users were initially very skeptical of the mouse. “Real users only use the keyboard!” (Some might still say this. The good news is, we have you covered.) Of course now, all these years later, it is hard to imagine using a PC without a pointing device.

Citat:

In 2009 when we started planning Windows 8, touch was often ridiculed on phones—the rumors of an iPhone with a keyboard were prevalent and often hopeful. It is almost quaint to look back at the speculation from many wishing and hoping for an iPhone with a slide-out keyboard.

Today, you would be hard pressed to find many people who still dream of a phone with a physical keyboard, though in a diverse world with diverse needs, even a small percentage of people represents a large absolute number.

Citat:

Beyond phones, touch has become the single most pervasive user model for a vast array of interactions—many of those powered under the hood by Windows PCs! From cash registers, to ATMs, movie rental kiosks, airline check-in, and grocery checkout, touch is literally everywhere. How would you explain to a 5-year-old that when she touches a laptop screen, nothing is supposed to happen?

To think that your PC would remain the single computing device you do not touch seems illogical. It is reminiscent of historic debates over the use of color back when PC displays were generally monochromatic; despite color being everywhere around us, many people believed color would be a distraction to work and should be reserved for play. (The Office team actually had a significant debate about the use of color icons in the first version that introduced toolbars.)

In a decade (or probably less,) we will look back at this transition period and say to each another “Hey, do you remember how PC screens didn’t used to be touchable? Wow, isn’t that weird to think about now?”

Citat:

Touch will evolve the same way. Having used a touch-enabled laptop every day for the last year (a Lenovo x220 tablet), I have a hard time imagining not being able to touch the screen for scrolling, or to tap the OK or Cancel buttons in a dialog box. Whenever I use a non-touch laptop, it is as if I’ve forgotten how to use the PC. Of course touch is not the primary way I use this laptop, but it is a crucial piece of how I interact with it. Even on the large-screen monitor I use at work, I just instinctively touch it—I don’t think “because this screen is attached to a desktop PC, I must not be able to touch it.”

Citat:

Many have opined that touch can have no role in certain form factors—we’re all familiar with those quick to make comments about gorilla arms, fingerprints, poking at a screen, and so on. Many comments with this same tone were at the foundation of initial negative reaction to the mouse—“it makes me move my hand from the home row on the keyboard,” “I get sore wrists,” “it takes my focus off of my work while looking up at the screen,” etc.

While the ergonomics of a tablet placed in a dock with a keyboard is similar to that of a touch laptop, there is no doubt that touch is new and different in a laptop and desktop. But when you consider that we do not think it has to be used exclusively, it starts to look only like a benefit when it is there. (And our design does not assume it is always there—although we think you will learn to miss it when it is not.)

Permalänk

Jaha då har man uppgraderat och märker att mouse movement inte håller 1:1 ratio längre. Vad kan detta bero på? I win 8 fungerade det perfekt utan gröna och röda fält.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=73749&size=full

Permalänk
Skrivet av KTL:

En annan sak angående den här smaltänkta idén om att touch-screen är framtiden på allt. XEROX testade datorer med pekskärm som primär input långt innan musen kom till, om jag minns rätt på en dator kallad PARC men jag har nog fel på namnet. Musen kom till eftersom touch input (då som nu, fingrar är klumpigare än en exakt muspekare) var sämre input. Musen kom och om Apple snodde den eller ej är en annan diskussion. Men den förbättrade datoranvändning i alla kategorier av arbete. Det kommer en pekskärmsdator göra på samma sätt, aldrig.

Unga naiva drömmare fantiserar om nästa grej. Det är bara det att "nästa grej" gjordes för 30 år sedan och dömdes ut. Det har inte mer framtid än det redan visat sig på surfplattor där mediakonsumption är huvudaktiviteten.

Du hävdar alltså att den touch input som användes för 30 år sedan är samma teknik/lika bra som det som används idag? Och att den mus som användes för 30 år sedan är samma teknik/lika bra som det som används idag? Och att man för 30 år sedan inte kunde ha fel? Okej...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett par inlägg som bröt mot § 7 (samt svar) borttagna.

Jag såg att några diskuterade regelns vara eller icke vara, för att garantera att redaktionen ser era önskemål ber jag er att skriva era förslag i feedbackforumet.

Permalänk
Inaktiv

Windows Update hittar ingen Windows 8.1 uppdatering.

Permalänk
Medlem

Så fortfarande jobbar dom vidare på att döda operativsystemet för en desktop/laptop. Vem FAN sitter med en pekskärm och jobbar/surfar?!?!? Jag blir så trött. Gör om, gör rätt

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Ja det går fint att minimera Skype i Metro UI-läget och fortfarande prata. Det finns en inställning för det i appen.

Låter ju strålande, tack för tipset (det gick nämligen inte för några månader sedan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte om det redan har rättats till.

säkerhetskopiering finns inte?
stämmer ej helt
eller jo den finns inte under Modern UI.

starta det enda rätta
SKRIVBORDET!
gå in under system och säkerhet/filhistorik så har man längst ner till vänster en ruta "Säkerhetskopiering av systemavbildning"

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv

Oliver!

On topic så tycker jag det var trevligt med en liten info-video, så här en eftermiddag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Så fortfarande jobbar dom vidare på att döda operativsystemet för en desktop/laptop. Vem FAN sitter med en pekskärm och jobbar/surfar?!?!? Jag blir så trött. Gör om, gör rätt

möjligheten finns att köra med pekskärm.
jobbar vidare?
du är inte tvungen att använda pekskärm liraren.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Någon som har nån trevlig länk till 8.1 iso ? Tänkte dra en ren installation

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då väntar vi med spänning på "Snabbtitt på Ubuntu 13.10".

Permalänk
Medlem

Gamla versionen finns faktistk kvar, dock krävs det lite registerhack för att få ingång det.

Last known good configuration enable.
http://blog.itbubble.ru/2012/11/how-to-enable-last-known-good...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Windows Update hittar ingen Windows 8.1 uppdatering.

Finns i windows store

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av asusmannen13:

jag har precis samma problem :/

Har du kört in alla updates till win8
Kommer inte upp om du inte har ett fullt uppdaterat win 8.

Efter det ska det finnas länk i windows store

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft påbörjar utrullningen av den första stora uppdateringen till Windows 8 och utlovar hundratals större och mindre nyheter. SweClockers bjuder på en snabb genomgång.

Läs artikeln

Det finns också fler alternativ för file history under "vanliga" kontrollpanelen. Lite begränsat tyvär i modernUI.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara Windows 8.1 som släpptes idag!

Idag släpptes även Ubuntu 13.10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Du hävdar att det är jobbigt för armen/axeln att sitta vid en stationär dator med pekskärm. Jag hävdar att det är jobbigt för armen/axeln/handleden att sitta vid en stationär dator med mus. Hört talas om musarm?

Du får säga aldrig både när det gäller dig själv och när det gäller andra, men var medveten om att sannolikheten är läskigt stor att du kommer se tillbaka på din egen kommentar om tio år och tycka att du hade helt fel. Eller att du hade rätt, men känns som att folk oftare har fel än rätt i sådana här fall.

I vissa program, exempelvis webbläsare, är det förmodligen snabbare att idag använda mus än tangentbord, men finns det stöd för tangentbord är det i princip alltid snabbare. Jag skulle vilja se dig skriva x1 (med 1 "nedsänkt") i ekvationsskaparen i Word (2010, men funkar säkert med nyare) på ett snabbare sätt än Alt->N->E->I->x->_->1->space. Anledningen till att de flesta förmodligen skulle klicka "Infoga"->klicka "Ekvation"->klicka "Infoga ekvation"->klicka "Upphöjd/nedsänkt"->klicka på ikonen för nedsänkt->klicka i den stora rutan till vänster->x->höger piltangent->1 eller något liknande är att det är mer intuitivt.

Folk vill inte göra saker snabbt, folk vill snabbt göra saker. Det är även därför vi gick från CLI (Command-line interface) till GUI, GUI är mer intuitivt. Men CLI är snabbare.

Steven Sinofsky på Microsoft skrev för knappt 1½ år sedan ett inlägg som bland annat behandlade detta på bloggen Building Windows 8. Det är ett rätt långt inlägg, men känner du att du har lite tid över finns det tillgängligt här. Annars kommer jag med lite utvalda citat nedan...

Går inte att jämföra pekskärm med mus+tb.

Att sitta så i en halvtimme är långt mycket jobbigare än att bara använda mus och tangentbord.
Det är en självklarhet, jag vinner ingenting på att köpa en pekskärm till min dator, kostar bara mer pengar.
Hoppas du förstår hur sjuk skillnad det är mellan det där och att sitta med en platta eller en mobil i handen.
Och musarm? Har jag faktiskt inte upplevt, det är nog snarare något du kan få om du sitter vid en dator
hela dagarna extremt länge, kanske om man på jobbet sitter mycket vid en dator till exempel.
Skulle pekskärm vara bättre då? Nej, vore att förvärra situationen bara

Permalänk
Inaktiv

Windows 8.1 bjuder på fortsatt dåligt stöd för äldre applikationer som spel, mer påtvingad DRM och SkyDrive.