Permalänk
Medlem

Nvidia G-sync

Nyhet ifrån Nvidia

Jag redigerar posten och läggertill post's med information om G-sync ifrån andra posters I tråden!

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=86583244&postcount...

http://www.youtube.com/watch?v=KZyhCKH8IbQ

http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia-...

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-G-Sync-Dea...

http://www.engadget.com/2013/10/18/nvidia-g-sync/

Vad tror ni om det hära?, själv ser jag fram imot det hoppas det blir riktigt bra

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara en riktigt bra teknik. Det som är synd är att man måste köpa en ny skärm, men tekniken verkar enormt intressant. Mantle anser jag inte är lika intressant. Men en tråkig grej är att Nvidia har låst funktionen till sina egna grafikkort.

Permalänk
Medlem

Är positiv till det och hoppas att det fungerar lika bra som de säger, hoppas också att dessa skärmar säljs till ett bra pris och att de inte går upp flera tusen i pris eller liknande bara för dessa moduler. Har tänkt på att skaffa ännu en 120Hz(+) skärm nu ett tag så då blir det nog en skärm med G-Sync.. men tydligen så är det för mycket att begära en blank skärm istället för matt, den enda 120Hz skärmen jag visste om med blank skärm säljs inte längre. ... Så jag hoppas på en 120Hz blank skärm med G-Symc, skulle vara underbart.

Edit: Innan jag skaffar en sådan skärm så tänker jag dock vänta på recensioner för att se om det verkligen inte är någon input lagg.. värsta skiten jag vet av.

Permalänk
Medlem

Det här är den största revolutionen på länge vad gäller gaming, som jag har längtat efter detta!!!!!
Bra artikel: fresh-Rate

Permalänk
Medlem

Om det håller vad det lovar så är det ju riktigt intressant, screen tearing är ju hemskt och vsync har sina nackdelar.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia-... är vad Nvidia själva säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

Synd bara att det bara kommer till 4 spel än så länge och att det bara funkar till handplockade skärmar...
Men kommer det en 4K-skärm som kostar under 5000kr nästa år med den här teknologin så kanske man slår till!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Men kommer det en 4K-skärm som kostar under 5000kr nästa år med den här teknologin så kanske man slår till!

Det är aldrig fel att drömma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Det är aldrig fel att drömma.

Hehe, men 10K verkar i alla fall rimligt tycker jag eftersom Nvidia nämner 4K-skärmar i artikeln redan nu
Det är nog dock lite för dyrt för min smak måste jag säga!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så såg jag absolut ingen skillnad förrän dom slog av V-sync på vänster skärmen och även då var skillnaden absolut minimal och inte värd att lägga en krona på.
Men det är ju bara min åsikt.

Och jag är ingen amd fanboy utan kör alltid med nvidia kort själv.

Permalänk
Medlem

Skitbra, om man har ett kort som redan levererar över 60 fps. Men då funkar ju V-sync bra, som Nvidia-snubben själv säger.

Så fördelarna kommer i de lägre fps:en, där kortet inte klarar att leverera 60 fps. Då går monitorn in och uppdaterar i det som kortet klarar att leverera. Nu kanske jag har missat något, men Nvidias stora tillkännagivande verkar för mig alltså vara monitorer som flimrar på så pass låga Hz att man kommer att märka av det och få huvudvärk.

Sällan varit så oerhört oimponerad av ett reveal som jag är nu.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Synd bara att det bara kommer till 5 spel än så länge och att det bara funkar till handplockade skärmar...

Har missat det där om 5 spel, vart ser du det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SanyaIV:

Har missat det där om 5 spel, vart ser du det?

Citat:

All it takes is a NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Boost or better GPU, and a NVIDIA G-SYNC enabled monitor – age old frustrations will be eliminated, and games such as Assassin’s Creed IV Black Flag, Batman: Arkham Origins, Call of Duty: Ghosts, and Watch Dogs will be enhanced with NVIDIA-exclusive features, resulting in the definitive experience.

Jag tar det i alla fall som att det bara gäller för de spelen (?)
Ser nu att det är 4 förresten

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Synd bara att det bara kommer till 5 spel än så länge och att det bara funkar till handplockade skärmar...
Men kommer det en 4K-skärm som kostar under 5000kr nästa år med den här teknologin så kanske man slår till!

Om du tänker på det här

Citat:

With a NVIDIA G-SYNC monitor, screen tearing, input lag, and even most eyestrain-inducing stutter are simply gone. All it takes is a NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Boost or better GPU, and a NVIDIA G-SYNC enabled monitor – age old frustrations will be eliminated, and games such as Assassin’s Creed IV Black Flag, Batman: Arkham City, Call of Duty: Ghosts, and Watch Dogs will be enhanced with NVIDIA-exclusive features, resulting in the definitive experience.

Så menar dom bara att dom spelen kommer ha nvidia features, tex PhysX, NVIDIA HBAO+ Ambient Occlusion, NVIDIA TXAA anti-aliasing, NVIDIA Bokeh and Depth of Field, och NVIDIA Percentage-Closer Soft Shadows.

Vad jag har läst och hört så kommer Gsync funka med alla spel out of the box, men den kommer till en början bara funka i ASUS VG248QE.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tar det i alla fall som att det bara gäller för de spelen (?)
Ser nu att det är 4 förresten

Som jag uppfattar det så menade de att just dem spelen också använder andra Nvidia exklusiva funktioner (som tex PhysX och/eller Flex) och allt detta blandat ger den bästa upplevelsen, men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Inaktiv

500spän extra för en skärm med detta verkar inte vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ärligt talat så såg jag absolut ingen skillnad förrän dom slog av V-sync på vänster skärmen och även då var skillnaden absolut minimal och inte värd att lägga en krona på.
Men det är ju bara min åsikt.

Och jag är ingen amd fanboy utan kör alltid med nvidia kort själv.

Jag håller med dig, hade inte nvidiagubben sagt vad som hände så hade man knappt lagt märke till det.
Men konceptet och teknologin verkar ju fantastisk, men jag hade velat se lite mer demonstrationer(det kommer väl) i spel.
Synd att man måste punga ut med mer pengar på en ny skärm som stödjer G-sync...men sådan är teknologi världen:(

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jag håller med dig, hade inte nvidiagubben sagt vad som hände så hade man knappt lagt märke till det.
Men konceptet och teknologin verkar ju fantastisk, men jag hade velat se lite mer demonstrationer(det kommer väl) i spel.
Synd att man måste punga ut med mer pengar på en ny skärm som stödjer G-sync...men sådan är teknologi världen:(

Saken är väl att man inte direkt kan se detta på ett bra sätt genom en video, jag är mest intresserad av input lagg vilket inte direkt framgår i en video och om de har löst det så blir det nog en sådan skärm för mig.

Permalänk
Medlem

Det var lite svårt att se något i den videon. Titta istället på denna http://www.youtube.com/watch?v=KZyhCKH8IbQ och spola fram till ca 8:55, när de lägger till kamerarotation. Det är väldigt stor skillnad i tearing på pelarna. Om ni ser tearing på den högra skärmen så är det med störst sannorlikhet eran skärm som gör det.

Edit: Pausa videon för att se den faktiska tearing:en. (Dagens snilleblixt)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shocker:

Om du tänker på det här

Så menar dom bara att dom spelen kommer ha nvidia features, tex PhysX, NVIDIA HBAO+ Ambient Occlusion, NVIDIA TXAA anti-aliasing, NVIDIA Bokeh and Depth of Field, och NVIDIA Percentage-Closer Soft Shadows.

Vad jag har läst och hört så kommer Gsync funka med alla spel out of the box, men den kommer till en början bara funka i ASUS VG248QE.

Skrivet av SanyaIV:

Som jag uppfattar det så menade de att just dem spelen också använder andra Nvidia exklusiva funktioner (som tex PhysX och/eller Flex) och allt detta blandat ger den bästa upplevelsen, men jag kan ju ha fel.

Ahhhhh, var lite stressad när jag läste det men ni har ju helt klart rätt!
I så fall är ju en skärm med stöd för detta ett måste i framtiden!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Andy från Nvidia/EVGA borta på NeoGaf har summerat upp G-Sync så här:

  • No tearing

  • No VSync input lag

  • No VSync stutter

  • Improved input latency compared to VSync Off mode on 'standard' monitors

  • Clearer, smoother movement (tech demo shows readable text on a moving object)

  • DIY modkit available before the end of the year for the ASUS VG248QE (~$175, aiming to reduce price to ~$130)

  • Modded ASUS VG248QE versions available from partners before the end of the year

  • Off-the-shelf models available from retailers next year. ASUS G-SYNC VG248QE MSRP is $399.

  • Will be in monitors of every resolution and size, right up to 3840x2160 - selection determined by manufacturers like ASUS, BenQ, Phillips and Viewsonic

  • Requires GTX 650 Ti Boost or better

Blir att köpa en Asus VG248QE, ta bort AG filmen och debezla för min del. G-Sync är för bra för att skippa. Längtar tills det kommer prisvärdiga 3840x2160 skärmar med G-Sync.

Permalänk
Medlem

Det är bra, men jag gillar inte att det är Nvidia exklusivt..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det är bra, men jag gillar inte att det är Nvidia exklusivt..

Samma kan sägas om Mantle.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jetblack:

Skitbra, om man har ett kort som redan levererar över 60 fps. Men då funkar ju V-sync bra, som Nvidia-snubben själv säger.

Nej, så är det inte. Om din dator matar ut 100 fps kommer vsync cappa ner det till 60, vilket för mig är skillnaden mellan njutbart och irriterande.

Dessutom ger vsync en känsla av att luftens viskositet femtiodubblats.

(Jag utgår från att man har en 120 Hz-skärm, för det tycker jag man ska ha om man spelar FPS-spel.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nej, så är det inte. Om din dator matar ut 100 fps kommer vsync cappa ner det till 60, vilket för mig är skillnaden mellan njutbart och irriterande.

Dessutom ger vsync en känsla av att luftens viskositet femtiodubblats.

(Jag utgår från att man har en 120 Hz-skärm, för det tycker jag man ska ha om man spelar FPS-spel.)

obligatory 'dat input lag though. V-sync suger getpung.

Permalänk
99:e percentilen

Varför krävs det speciell hårdvara för detta? Vi som har Koreaskärmar använder redan idag den hemmasnickrade mjukvaran CRU för att ändra deras timings och därmed uppdateringsfrekvens (men vi måste återansluta skärmen eller starta om datorn mellan varje ändring). Borde inte det gå att göra i realtid om Nvidia, AMD, Microsoft och skärmtillverkarna samarbetar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Samma kan sägas om Mantle.

Mantle är väll open sorce och kan användas utav Nvidia ochså?

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frankoz:

Mantle är väll open sorce och kan användas utav Nvidia ochså?

Källa?

Permalänk
Medlem

En 4k upplösning, 120hz och g-sync vore drömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17655-amd-introducerar-mantl...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Var hypad tills jag fick veta att det bara körs på TN paneler och inte IPS

Skrivet av Frankoz:

Mantle är väll open sorce och kan användas utav Nvidia ochså?

Nooope

https://twitter.com/Thracks/status/383872285351739393

Citat:

No. It is an API for the industry-standard GCN Architecture and its specific ISA, done at the request of game developers.