Permalänk
Medlem

Frapett eller Kinnarps.

Permalänk
Medlem

Jag hade en sådan ganska enkel från Ikea innan, "Nominell", utan armstödstillval. Har likadan hemma faktist. Hemma har jag dock en 5cm avlastande dyna under, men på jobbet blev det lite hårt. Hittade en ny igår. Sådan där man kan vända på och ha ryggstödet framåt. Inte riktigt kommit in i det ännu men man sitter väldigt skönt som vanlig på den, skönt att bena är lite friare.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Avstängd

Efter mycket googlande så börjar det luta mot en HM Aeron, sen hade jag även tänkt köpa ett nackstöd från ebay till den också. Allting landar på 17 tusen. Ska inte beställa förrens om 3-4 månader så jag har tid och tänka lite på om en stol är värd så mycket pengar. Men den verkar sjukt prisvärd även om det är så pass mycket pengar det handlar om. Snygg är den också. Synd att man inte kan importera den från USA, då hade den bara kostat cirka 10 tusen.

Budgeten är ju jävligt överskriden

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja sitta i samma stol 2+år. 2 års rövgnidande sen måste den bort

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ett jäkla snack om hållbarhet. Har en gammal IKEA-stol, ja nu finns den inte längre så kan inte länka. Kostade max 500kr och är som ny fortfarande, minst haft i 10 år. Och det är en, ja, 10h/dag i snitt, definitivt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En stol runt 10k enligt mig tycker jag är jävligt dyrt, skulle själv aldrig falla mig in i en sådan budget.

Permalänk
Medlem

Kinnarps är bra. Bästa stolen jag haft.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frippe1337:

En stol runt 10k enligt mig tycker jag är jävligt dyrt, skulle själv aldrig falla mig in i en sådan budget.

Beror på hur mycket du sitter, sitter du många timmar om dagen så är det värt de.

Permalänk
Medlem

+1 på KAB stolarna. Kolla på ställen som www.bafab.se och liknande. Man kan göra brutala fynd hos dem.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Håller doc. inte i 10+ år

Din subjektiva åsikt eller du har belägg för det?

Ikea lämnar efter allt 10års garanti på marcus stolen.

Den uppfyller EN 1335, Ansi/BIFMA X5.1-2002 ..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Edit: Hittade den.

KAB/Seating - Kab Director Chair 7.725:-
http://www.ronnqvistmobler.se/KAB.htm

Citat:

Bättre stolar än KAB är inte helt lätt att hitta, dom kostar iofs lite mer än din budget, men du kan ju alltid spara lite till . Inte omöjligt att hitta begagnade heller. Sen kan du känna dig som lastbilsförare för scania har dom stolarna i sina hytter

Stolen är uytrustad med gunga, comfortnackstöd, fällbara och ställbara armstöd samt uppblåsbar kudde i svanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Din subjektiva åsikt eller du har belägg för det?

Ikea lämnar efter allt 10års garanti på marcus stolen.

Den uppfyller EN 1335, Ansi/BIFMA X5.1-2002 ..

Läs senare inlägg innan du skriver -.-

Jag har en som jag haft i 1,5 år och den är rätt så skranglig i armstöden och hjulen kärvar, kommer knappast hålla i 10 år. garantin täcker inte heller slitageskador.

"Den uppfyller EN 1335, Ansi/BIFMA X5.1-2002" är bara flugbajs i mina ögon då jag (och förmodligen de flesta andra) inte har någon aning om vad det betyder

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att köpa prylar från Bafab? Vettiga priser iaf.

http://www.bafab.se/se/grp/kontorsstolar.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Läs senare inlägg innan du skriver -.-

Jag har en som jag haft i 1,5 år och den är rätt så skranglig i armstöden och hjulen kärvar, kommer knappast hålla i 10 år. garantin täcker inte heller slitageskador.

"Den uppfyller EN 1335, Ansi/BIFMA X5.1-2002" är bara flugbajs i mina ögon då jag (och förmodligen de flesta andra) inte har någon aning om vad det betyder

Jag såg en BMW en gång som skar efter 100 mil därför håller inga bmw.

Citat:

BIFMA X5.1-2002. American National Standard for Office Furnishings

Min Marcus är 2år gammal & fungerar perfekt men vikten den tål är max 110kg *** raderat ***

Onödigt
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Läs senare inlägg innan du skriver -.-

Jag har en som jag haft i 1,5 år och den är rätt så skranglig i armstöden och hjulen kärvar, kommer knappast hålla i 10 år. garantin täcker inte heller slitageskador.

"Den uppfyller EN 1335, Ansi/BIFMA X5.1-2002" är bara flugbajs i mina ögon då jag (och förmodligen de flesta andra) inte har någon aning om vad det betyder

En polare har haft sin Ikea Allak sen den släpptes, minns inte år men 2006 tror jag.
Så 7 år för en stol för 599:-.

Han väger 65kg och stolen fungerar utmärkt på alla sätt och vis.
Jag väger mer och har haft sönder 2 allak själv sen 2006.

Om du väger lite/normalt och din Markus har gått sönder på 1.5år är något väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag såg en BMW en gång som skar efter 100 mil därför håller inga bmw.

Min Marcus är 2år gammal & fungerar perfekt men vikten den tål är max 110kg så nu vet vi varför din inte håller.

Först klagar du på att han använder sin trasiga stol som exempel då den bara är ett av många exemplar, sen använder du samma argument som honom men om din egen stol? Skaffa några fler exempel på kvalitén i så fall om du själv inte godkänner dina egna metoder. Är det dessutom verkligen nödvändigt att förolämpa andra? (Angående vikt)

10 års garantin täcker inte slitageskador, så den visar inte på något sätt alls mot varken bra eller dålig hållbarhet på stolen. Certifikaten "EN 1335" och "Ansi/BIFMA X5.1-2002" säger inte heller något om du inte tar fram kraven de ställer för att certifiera stolarna. Ofta är liknande krav väldigt enkla för att man ska kunna märka saker och få de att se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

En polare har haft sin Ikea Allak sen den släpptes, minns inte år men 2006 tror jag.
Så 7 år för en stol för 599:-.

Han väger 65kg och stolen fungerar utmärkt på alla sätt och vis.
Jag väger mer och har haft sönder 2 allak själv sen 2006.

Om du väger lite/normalt och din Markus har gått sönder på 1.5år är något väldigt konstigt.

Den har inte gått sönder! har jag alldrig sagt

Den har blivit rätt sliten efter 1,5 år, håller gör den. men kommer aldrig att hålla i 10 år eftersom den är såpas sliten redan nu.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Först klagar du på att han använder sin trasiga stol som exempel då den bara är ett av många exemplar, sen använder du samma argument som honom men om din egen stol? Skaffa några fler exempel på kvalitén i så fall om du själv inte godkänner dina egna metoder. Är det dessutom verkligen nödvändigt att förolämpa andra? (Angående vikt)

Jag använder inget argument om min stol mer än att jag påpekade att min fungerar perfekt stick i stäv mot vad han påstår däremot är dom testade mot innan nämnda normer & klarar dom samt att det finns en viktgräns för vad dom är godkända för, att jag skrev som jag gjorde var bara att jag fortsatte på hans inslagna retorik med flugbajs då jag inte trodde att han skulle förstå annars!

Vad jag vet finns det ingen tillverkare som ger garanti mot slitage speciellt inte när det kommer till produkter som används professionellt!

Sen skall allt man monterar efterdras det vet varenda montör.

Edit: Hittade inte på skrivbordstolar men dock på köksstolar men det verkar vara ett omfattade test!
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kinnarps stolar, vet dock ej om det räcker med 10k?

sitter i alla fall som en konung i dom.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Den `` stora frågan då vad blir det för stol ..sen ser vi givetvis en recension från dig av stolden du köper samt lite bilder ..alltid roligt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Ang. IKEA's Markus, bror min har haft en i ett år eller så och den börjar redan bli lite småsleten, knirrar, knarrar och glappar. Personligen tycker jag den är ganska oskön att sitta i längre stunder, konstig sittdyna som gör att jag inte sitter bekvämt längre stunder, plus att fästena för armstöden är jäkligt dumt placerade så att de "skär" in i låren. Jag sitter vanligtvis upprätt, bredbent med fötterna uppe på krysset, vilket jag inte kan göra med Markus stolen utan att fästerna på armstöden "skär" in i låren.

Min röst går fortfarande till "riktiga" kontorsstolar från Kinnarps, RH etc. Högt upp i den näringskedjan sitter KAB stolarna.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

plus att fästena för armstöden är jäkligt dumt placerade så att de "skär" in i låren. Jag sitter vanligtvis upprätt, bredbent med fötterna uppe på krysset, vilket jag inte kan göra med Markus stolen utan att fästerna på armstöden "skär" in i låren.

Men fästena (skruvinfästningen) till armstöden sitter nertill där man inte kommer åt dem, pratar vi verkligen om samma stol eller du menar själva armstöden skär in när du sitter bredbent? Tja våra 15000:- stolar på jobbet känns inte bra med om man sitter felaktigt i dom för då fungerar inte ergonomin som det är tänkt. Men samtidigt är det skillnad på en stol för 1500:- & typ 15000:-.

Skrivet av sten1930:

och hjulen kärvar,

Kom & tänka på det med hjulen, du vet att Marcus stolens hjul bromsas när stolen är obelastad samt att hjulen som den levereras med är till för hårda golv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

...själva armstöden...

Jag uttryckte mig lite klumpigt, naturligtvis menar jag den främre vertikala delen av själva armstödet...

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men fästena (skruvinfästningen) till armstöden sitter nertill där man inte kommer åt dem, pratar vi verkligen om samma stol eller du menar själva armstöden skär in när du sitter bredbent? Tja våra 15000:- stolar på jobbet känns inte bra med om man sitter felaktigt i dom för då fungerar inte ergonomin som det är tänkt. Men samtidigt är det skillnad på en stol för 1500:- & typ 15000:-.

Kom & tänka på det med hjulen, du vet att Marcus stolens hjul bromsas när stolen är obelastad samt att hjulen som den levereras med är till för hårda golv?

Han menar att dom är vinklade med smala delen in mot benen, och det håller jag med om. Rätt dålig design.

Jag sitter också väldigt brett med foten under andra låret och kanten skär rätt oskönt in i låret.
Jämfört med ex Verner som har mycket bredare sida på armstödet som gör att det inte skär in något alls.

Min verner var mycket skönare där då den sidan är 5cm bred jämfört med 0.5cm metal som skär in i sidan på benet
Håller fortfarande på att vänja mig vid Markus, men har min goding verner för 599kr här som jag hoppar in i då och då
Efter 5 år är den så perfekt insutten så det är perfect fit nämligen, svårt att överge den. (Gaspatronen är kaput så därför jag behövde köpa ny)

Permalänk
Medlem

Har själv haft en verner liknande från jysk riktigt skön att sitta i men som vanligt när det kommer till dessa billigare stolar är det gaspatronen som lämnar in det gjorde den på min efter typ 7år men själva stolen var det inget fel på. Så hålla i 10+ år är det inga problem förutom gaspatronen då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag suttit på samma Kinnarps stol i 15 år.
Oslagbar kvalitet, inte ens tyget är slitet!
Sedan gäller förstås ändå att provsitta, alla stolar passar inte allas smak eller kropp.

Permalänk

Fuck Ikea. De är ganska sköna men håller bara någon månad.

Köp begnade kontorsmöbler, t.ex. här: http://www.foretagsmobler.se/begagnade-kontorsm%C3%B6bler-skr... . Du får kvalitet för långt under 10 000:-.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fuck Ikea. De är ganska sköna men håller bara någon månad.

Köp begnade kontorsmöbler, t.ex. här: http://www.foretagsmobler.se/begagnade-kontorsm%C3%B6bler-skr... . Du får kvalitet för långt under 10 000:-.

Mycket skit om att Ikea bara håller någon månad, konstigt dom håller i flera år för andra

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte hur folk är skapta som klagar på Markus stolen från IKEA? Är ni från USA och käkar Big Mac varje dag eller hur i helvete kan ni ha problem med att stolen "skär in i låren"???

Jag har missbrukar min stol med dom allra konstigaste sittstilarna och nog tusan håller den ihop. Inget slitage alls.

Ang att stolarna blir rangliga så gäller det ju naturligtvis alla stolar, oavsett om dom kostar 1:- eller 100.000:- om man inte efter-drar skruvarna.

Tycker det är obefogat att kasta skit på någonting bara för att det är "för billigt" och att det därför skulle vara skräp.
Och jag är ganska säker på att Kinnarps och IKEA har ganska lika garantivillkor. Dv.s ingen ersätter om du sätter en kniv i stolen och skär sönder den, utan bara när det brister i kvalitén.

Min stol är ca 3 år nu, och inga tecken på slitage.

Permalänk

Kört på Kinnarps 6000-serie samt 8000 serie som jag tycker är väldigt lik varandra. Stolarna håller en evighet och mitt första exempel av 6000-seriens variant med nackstöd är helt gudomligt, bra komfort, finns i många olika material samt att de finns lokalt i Umeå, så vill man justera stolarna har de hittils bjudit på arbetet på mina stolar, som att höja stolpeln, ändra tyger, fixa vaddning, ej på grund av problem utan velat testa nytt.

Kinnarps stolar är det bästa valet.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]