Dator fryser vid spel eller ansträngning, Hjälp tack.

Permalänk
Medlem

Dator fryser vid spel eller ansträngning, Hjälp tack.

God kväll.
Jag behöver hjälp med att felsöka mitt problem. Som sagt är att datorn fryser/låser sig efter några minuter spelande eller och jag drar igång två youtube klipp. Alltså anstränger datorn lite hårdare.
Mina fel sökningar har inbegripit formatering av hårddisk / ny installation av Windows 7. Har provat på två olika hårddiskar.
Allt har nya uppdateringar på all hårdvara inklusive uppdaterat bios. Har även provat två nya minnen och kört Windows ram test.
Har kört prime95 i några timmar och det flöt på med låga temp. Även OCCT grafiktest och låga temp på grafikkortet.

Precis kört 3DMark11 Basic Edition och hitta något som jag undrar över (http://www.3dmark.com/3dm11/7328659)

Processor Intel Core i5-3570K Processor

Reported stock core clock 3,400 MHz

Maximum turbo core clock 2,607 MHz

Physical / logical processors 1 / 4 (En av Fyra menas med det?)

# of cores 4

Package LGA 1155

Manufacturing process 22 nm

TDP 77 W

Om det inte är detta vad kan det bero på?

Dator:
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III
Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L7 530W 80+ Bronze
Övrig kylning: (In/Ut) Corsair Air series AF120 Quiet edition, 2-pack
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 24X DL Svart OEM

Alla tips välkomnas Hjärtligt!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle ta ut ett minne och testa med endast ett då tyvärr Corsairs minnen har en del fel på sig. Kör med memtest86+ på skiva/USB-sticka och kolla om det blir fel med de olika stickorna var för sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Jalle.
Testade att bränna memtest86+ igår men fick det inte att funka. Men det finns memtest86+ som man bara kan lägga på en usb-sticka och köra via bios då? Något speciellt tillväga gång sett? Ska man köra dom en och en och sedan testa dom tillsammans? eller räcker det med ett och ett. jag har 4st = 16GB, men använder just nu bara två för att kolla om dom gamla var defekta.
MVH

Permalänk
Medlem

Har duprovat att kora igang task manager och se hur det ser ut nar datron saktar ner, och vilka processer som ligger hogt? Kolla om minnes eller CPU anvandning stiger brutalt, och se om du kan hitta en process som verkar vara ansvarig.

Visa signatur

CPU: Phenom II x6 1100t BE 3.3GHz (OC: 4.3GHz)
GPU: 2x SLI GTX 560ti (Core: 950 Shader: 1900 Mem: 2150)
Moderkort: GA-990FXA-UD5 RAM: 16GB HyperX Beast 1600MHz
Chassi: CaseLabs M10 PSU: CM GX 750W
WC: 2x EK XTX 360mm (12x GT AP-15 1850rpm)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b0tman:

Tack för svaret Jalle.
Testade att bränna memtest86+ igår men fick det inte att funka. Men det finns memtest86+ som man bara kan lägga på en usb-sticka och köra via bios då? Något speciellt tillväga gång sett? Ska man köra dom en och en och sedan testa dom tillsammans? eller räcker det med ett och ett. jag har 4st = 16GB, men använder just nu bara två för att kolla om dom gamla var defekta.
MVH

Ja jag skulle testa alla och dessutom i olika socklar. Vad är det för speccs på de olika minnessorterna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur många "pass" bör man köra per minne? Kör på andra just nu , har gått 1h
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Hur många "pass" bör man köra per minne? Kör på andra just nu , har gått 1h
Mvh

du kan nog ta 3 pass per minne (eller stänga av och köra 3 pass med båda i )

den borde då visa att T ex failed on A#s23cq slot Nr2 on 3718 mb out of 4095 mb) Skulle jag tro

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sitter med samma fel på min dator jag byggt själv för 2 år sen.
Prova ställa ner ram hastigheten från 1600 till 1333.

Jag garanterar inte att det löser sig för din del men det skadar ju inte att testa?

Jag skulle köra prime 95 tidigare ikväll men då frös bilden till igen,
Då kom jag på att om jag startade om datan och via bios ändrade hastigheten så lyckades datorn köra Prime95 via RealTemp utan problem.

Jag kan återkomma om mina bild frys problem återkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Intel i5 2500K @ 4.2Ghz - KYLARE H80 Corsair (2X Noctua NF-S12B 1200rpm) - MB MSI Z68A-GD55 (G3) - GPU MSI GTX 580 Lightning 832Mhz 2x SLI - RAM Corsair XMS3 Vengeance DDR3 16GB 1600Mhz CL9 - PSU Corsair AX1200W - CHASSI Corsair Obsidian 650D med fönster - SSD Crucial m4 2.5" 128GB - KONTROLLER Scythe Kaze Master Pro 5.25 - OPTISKT BLU-RAY Samsung SH-B123L - OS Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Har corsair, 1866 minnen.
De första skickade jag tillbaka, de gick att köra på normalt utan fel men klarade inte memtest.
De ny minnena jag fick går också att köra på men även här så säger memtest att det är fel på dom.
Någonting är fel men då allt går normalt så bryr jag mig inte om memtest längre.

Skulle föreslå att man kollar aktivitetshanteraren vid överbelastning till att börja med.
Välj processer och dubbelklicka på CPU så får du de mest aktiva längst upp.
Brukar oftast vara sk antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Minnena är på 1333 just nu default i bios för att se efter om det var dom som strulade men dom verkar hela., Hade dem på 1600 förut innan i några månader utan problem. Körde memtest86+ i går, först minnena var för sig, sedan tillsammans men inga problem hittade/uppstod.
Nu har jag haft på prime 95 i 6h utan några problem uppstått (http://imgur.com/kgj5Nti)
Nu undrar jag lite vad för annat test jag borde köra för att fortsätta felsökningen.
MVH

Permalänk
Medlem

Här är några bilder från occt när jag körde GPU testet http://imgur.com/a/yDhPJ

Permalänk
Medlem

Körde CPU : OCCT verkar som det slutat efter 31min (http://imgur.com/a/JAigm)

Vad menas med Core # 1 över maximala värdet Uppnått Värde : 127, Största Värdet : 85 ??
MVH

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min.
Men efter mycket letande så visade det sig att det räckte att öppna aftonbladet så blev den snsträng.
Det verkade vara deras strömmande reklam inslag som orsakade det hela.
Inaktiverade flaschplayer,och det blev tyst
Men jag vet inte om man klarar sig utan flaschplayer.?

Permalänk
Medlem

Tänkte iallafall meddela att jag löste problemet för några veckor sedan, genom att avinstallera alla nätverks drivrutiner och montera ut mitt trådlösa nätverkskort. Nu mer kör jag med kabel till det integrerade nätverkskortet i moderkortet.
Datorn fungerar finfint

Permalänk
Medlem

Nice.

Du kanske ska kolla att firmware för trådlösa kortet är de allra senaste samt routern. Kan vara någon del som haltar lite.
Annars brukar det vara mer problemfritt att köra med trådat, funkar nästan jämt.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Jo har tänkt pilla med det på jul ledigheten, men tror att det hade med att Windows själv laddade ner och installerade drivrutiner till kortet samtidigt som jag gjorde det. Känns ju dumt att bara låta ett nytt nätverkskort för 550kr bara ligga och samla damm. men kommer väl in hit och gnäller om jag inte får det att funka.

MVH

Permalänk

Hej! jag har samma problem nu men har ca 10 meter till boxern och en ful jävla sladd längs taklisterna från rum till rum har jag inte lust med, har en sticka från netgear WNA3100 från Netgear, i samband vid frysningarna av datorn kommer ex dessa två gula varningstrianglar från windowsloggen:

EX.1 Modulen för WLAN-utökningsmöjligheter har stoppats.

Modulsökväg: C:\Windows\System32\bcmihvsrv64.dll

EX.2 Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 4494FC267267. Följande fel uppstod:
Åtgärden avbröts av användaren.. Datorn kommer att fortsätta försöka erhålla en ny adress själv från DHCP-servern.

Sitter med sladd i detta nu problemfritt... förhoppningsvis.. Något annat nätverkskort som någon kan rekomendera än kanske det billiga N300 för 299:- jag köpte på clas ohlson...

Interna är det bättre än externa usb? Några inställningar jag kan göra? Routern är en Inteno DG150 från Boxer och har varit inne men hittar inga uppdateringar till den eller några platser där jag kan uppdatera... Kan jag byta routern tro? Det är väl säkert förinställd information från boxer i den med anslutningsadresser etc.etc. eller tror ni man bara kan switcha till en egen? :/

Många frågor.. tacksam för svar
MVH
Pedant sladd hatare
Papa_koulikov

Permalänk
Medlem

Tjo. Tänkte väl bara tillägga att jag är 99% säker att det är mitt nätverkskort (d-link dwa-556 xtrem n pcie desktop adapter) som är boven i mitt drama. jag har testat byta port på moderkortet och några olika drivrutiner, men inget verkar funka. Någon som vet något program man kan kolla om det är något hårdvarufel på kortet.

MVH b0tMaN