Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med vmware sedan jag installerade W8 på en arbetstation jag använder och även 8.1 verkar ha samma problem, det är ostabilt och crashar titt som tätt, vilket är väldigt negativt för mig då jag använder det väldigt mycket. Så jag överväger att strunta i W8 tills det är löst, misstänker att det kanske har med realtidsklockan att göra.

Jag använder vmware på alla mina moderna maskiner dagligen så vi får se om någon av mina maskiner behåller Windows 8, då jag inte har några fördelar som överväger nackdelarna så lutar det tämligen åt det hållet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Love iiit... har blivit mkt roligare och använda windows 8 på som klassisk windows som te,x windows7.. tack vara rencensionen på hemsidan så fick man tips om inställningarna som gjorde windows8 bättre osv

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Jag har haft problem med vmware sedan jag installerade W8 på en arbetstation jag använder och även 8.1 verkar ha samma problem, det är ostabilt och crashar titt som tätt, vilket är väldigt negativt för mig då jag använder det väldigt mycket. Så jag överväger att strunta i W8 tills det är löst, misstänker att det kanske har med realtidsklockan att göra.

Jag använder vmware på alla mina moderna maskiner dagligen så vi får se om någon av mina maskiner behåller Windows 8, då jag inte har några fördelar som överväger nackdelarna så lutar det tämligen åt det hållet.

Det är samma problem med Hyper-V, iallafall på överklockade CPU's och på Sandy Bridge med turbo igång. Just detta är en av de största anledningarna till att just mitt företag inte kommer att gå över till Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har haft problem med vmware sedan jag installerade W8 på en arbetstation jag använder och även 8.1 verkar ha samma problem, det är ostabilt och crashar titt som tätt, vilket är väldigt negativt för mig då jag använder det väldigt mycket. Så jag överväger att strunta i W8 tills det är löst, misstänker att det kanske har med realtidsklockan att göra.

Jag använder vmware på alla mina moderna maskiner dagligen så vi får se om någon av mina maskiner behåller Windows 8, då jag inte har några fördelar som överväger nackdelarna så lutar det tämligen åt det hållet.

Testat Hyper-V ? generation 2 VMs är riktigt smidiga

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e-lite:

Det är samma problem med Hyper-V, iallafall på överklockade CPU's och på Sandy Bridge med turbo igång. Just detta är en av de största anledningarna till att just mitt företag inte kommer att gå över till Windows 8.

Skrivet av som99:

Jag har haft problem med vmware sedan jag installerade W8 på en arbetstation jag använder och även 8.1 verkar ha samma problem, det är ostabilt och crashar titt som tätt, vilket är väldigt negativt för mig då jag använder det väldigt mycket. Så jag överväger att strunta i W8 tills det är löst, misstänker att det kanske har med realtidsklockan att göra.

Jag använder vmware på alla mina moderna maskiner dagligen så vi får se om någon av mina maskiner behåller Windows 8, då jag inte har några fördelar som överväger nackdelarna så lutar det tämligen åt det hållet.

Jag kör vmware workstation i 8:an...inga krascher eller nåt sånt. Hårt överklockad burk.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Testat Hyper-V ? generation 2 VMs är riktigt smidiga

Hyper-v är tyvärr inte alls lika bra som vmware.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hyper-v är tyvärr inte alls lika bra som vmware.

Enligt dig eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Enligt dig eller?

Beror väl på vad man gör/kör, men det saknar features som vmware har.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är samma problem med Hyper-V, iallafall på överklockade CPU's och på Sandy Bridge med turbo igång. Just detta är en av de största anledningarna till att just mitt företag inte kommer att gå över till Windows 8.

Har sandy bridge på mina vmware maskiner så låter inget roligt med problemen

Skrivet av Oneone:

Testat Hyper-V ? generation 2 VMs är riktigt smidiga

Har testat hyper-v men då jag betalt för vmware licenser vill jag gärna använda det, kan göra ett försök till men om du läser vad ovanstående skrev hur fungerar det på överklockade sandy bridge processorer?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Beror väl på vad man gör/kör, men det saknar features som vmware har.

Som vadå?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har sandy bridge på mina vmware maskiner så låter inget roligt med problemen

Har testat hyper-v men då jag betalt för vmware licenser vill jag gärna använda det, kan göra ett försök till men om du läser vad ovanstående skrev hur fungerar det på överklockade sandy bridge processorer?

kör det på en av mina test burkar med Sandy-Bridge jag har inga problem alls. 8.1 Gen 2 VMs.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fler här inne än jag som fick extrema problem med internet *omedelbart* efter uppgradering till 8.1 ??

Youtube funkade knappt i IE men gjorde det i Chrome och resten av internet var typ avstängt i IE. I Chrome funkade en del sidor som inte funkade i IE.

Efter att ha rensat dnscache så funkade det bättre men blev skit igen ganska snart. När jag stängde av dnscaching helt under sessionen så funkade Chrome som det skulle men fortfarande knappt IE.

En satans massa strul med det här sen jag uppdaterade till 8.1 för nån dag sen, absolut inga problem alls innan uppdateringen.

PS. Telia 30-60Mbit med ett TG799 V3.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Har testat hyper-v men då jag betalt för vmware licenser vill jag gärna använda det, kan göra ett försök till men om du läser vad ovanstående skrev hur fungerar det på överklockade sandy bridge processorer?

Jag kör en överklockad sandybridge på en av mina datas. Uppgradera för länge sedan som student och den virtuella datan har varit igång i 22 dagar nu helt utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Beror väl på vad man gör/kör, men det saknar features som vmware har.

Skrivet av Oneone:

Som vadå?

Det vill jag också veta. Som jag har förstått det klarar Hyper-V av mer och ökar mycket snabbare i marknadsandelar än vad VMWares plattform gör.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker ni?
Jag tycker det är jättebra. Gillar nya startmenyn där man kan ändra tiles., Epostappen fungerar rikigt bra på laptopen! Skönt att kunna stänga av charms etc på desktopen då jag inte använder det där. Share to one note är riktigt bra. Kommer inte kunna gå till Windows 7 igen då jag kommer sakna för mycket. Hyper-V fungerar riktigt bra på servern, kanonstabilt, behövde knappt konfa något, riktigt bra prestanda! Även gött med Hyper-V på desktopen när man utvecklar appar till sin teliphon!

Är det bra eller dåligt?
Bra

Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den?
Det gick smärtfritt på desktopen där jag uppgraderade med iso, tog kanske en kvart totalt. På laptopen fick jag bluescreen om brandväggen var igång.

Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?
Inte haft några problem alls med några spel eller program. Allt rullar på som jag förväntade mig. Upplever att det går lättare för programmet "Better DS3" att koppla upp till min PS3 kontroll, men det är nog placebo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det vill jag också veta. Som jag har förstått det klarar Hyper-V av mer och ökar mycket snabbare i marknadsandelar än vad VMWares plattform gör.

http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/commun...

En annan skillnad är att Hyper-V har stöd för full grafikacceleration, du kan alltså sätta upp en burk med Vista på din desktop och se hur BF3 fungerar om det är av intresse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxelD:

Har det i wstore men kan inte ladda ner det, får någon felkod

Om du berättar vilken felkod...

Skrivet av putte_br:

windows store uppgradering till Windows 8.1 nerladdning på 3.6gb blir det någon form av iso på datorn eller måste man ladda ner iso varianten för att kunna installera om datorn framöver?

Och om ja vart laddar man ner Windows 8.1 på svenska?

M.v.H Putte_br

Har du datorn på svenska får du uppgraderingen på svenska. Kör du professional kan du byta språk när du vill. Uppgraderingen kommer installeras direkt men du kan även tanka en .iso från Microsoft med 8.1 som bara vill ha din nyckel för att installera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Som vadå?

Hyper-V maskiner är till exempel plattformsberoende, mao, man måste ha windows. Mina VMware-maskiner kan jag flytta runt som jag vill, mellan windows, linux, MacOSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kör det på en av mina test burkar med Sandy-Bridge jag har inga problem alls. 8.1 Gen 2 VMs.

Skrivet av anon81912:

Jag kör en överklockad sandybridge på en av mina datas. Uppgradera för länge sedan som student och den virtuella datan har varit igång i 22 dagar nu helt utan problem.

Jag skall ge det en chans när jag har tid, blir en hel del jobb då installera ett föregående windows och flytta sina virtualiseringar är kvickare men helt klart så skall jag testa.

Skrivet av olog-hai:

Jag kör vmware workstation i 8:an...inga krascher eller nåt sånt. Hårt överklockad burk.

Att bara köra ett par OS i vmware workstation intresserar mig inte (vilket jag även har haft problem med under w8), har ni kört något med vmware vSphere/ESXi och kan uttala er hur det fungerar under Windows 8/8.1 med en Sandy bridge processorer?

La till: (vilket jag även har haft problem med under w8)
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det vill jag också veta. Som jag har förstått det klarar Hyper-V av mer och ökar mycket snabbare i marknadsandelar än vad VMWares plattform gör.

http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/commun...

Synd bara att de jämför med en gammal version (5.1) av vsphere. Det hade varit lite mer intressant att jämföra med en auktuell version av vsphere (5.5). Men det är klart, det är lättare att framstå som bättre om man jämför med en föråldrad version

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu när Windows 8.1 är släppt och Sweclockers har gjort en video om det. Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt? Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den? Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?

Jag tycker det lysande. Dels för att det är bättre än 8.0 och man har ju lyssnat på kritiken och rätat till det. Men främst tak vare min mentala inställning till nya oprativ. Och har man nu en grinig inställning så kommer inte ens fakta bita på dom. (ingen nämnd ingen glömd )

En sak hittar jag dock inte, drivrutinerna för Nvidia. Nu löste det sej att installera en äldre drivis direkt på en senare men man är ju säkrare om man kan ta bort den icke önskade drivisen.

Tackar på förhand

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Synd bara att de jämför med en gammal version (5.1) av vsphere. Det hade varit lite mer intressant att jämföra med en auktuell version av vsphere (5.5). Men det är klart, det är lättare att framstå som bättre om man jämför med en föråldrad version

5.5 släpptes för en månad sen, så det är inte direkt en jättegammal jämförelse.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

5.5 släpptes för en månad sen, så det är inte direkt en jättegammal jämförelse.

Man måste ju jämföra de två senaste produkterna. Du kan ju inte jämföra den senaste produkten från ett företag mot en 2 år gammal från ett annat företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Man måste ju jämföra de två senaste produkterna. Du kan ju inte jämföra den senaste produkten från ett företag mot en 2 år gammal från ett annat företag.

Det har du helt rätt i.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

I inlägg 42 länkar han till det specifika inlägget i den andra tråden. Inga konstigheter alls.

Edit: samma länk : #13895635

Då är det mitt IOS som inte fattar länken för jag kommer bara till trådstarten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä. Jag länkar till ett inlägg där jag förklarat exakt vilka buggar och problem jag pratar om.

Jag ber om ursäkt IOS/Safari verkar inte fatta utan tar mig till trådstarten

Jag får lyfta på arslet och sätta mig vid en windowsklient
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Jag har varit lite av en förespråkare för Windows 8 och Windows 8.1 har fått mig att gå tillbaka till Windows 7.
Hittills så:
Har drivrutiner krånglat, fick t.ex bara hälften av mina USB 3 portar att fungera och det var efter mycket bråkande.
Alla mina program associationer var bytta till standard "apparna" istället för programmen jag använde(lätt att fixa, men jobbigt).
Lokalt konto var också jobbigt att använda när saker som fungerade bra i vanliga 8an nu kräver att man kör med ett live konto.
Jag har Windows 8.1 Pro N (fick licensen gratis därav kunde jag inte välja version), och nu kan jag inte installera WMP addon, så jag kommer inte åt min Android telefon (kräver MTPstöd som som är inbyggt i WMP), och vissa spel fungerar inte.
Och så finns ett antal små nitpicks som bara är lite störande, som små interface ändringar och namnändringar.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Jag tycker det lysande. Dels för att det är bättre än 8.0 och man har ju lyssnat på kritiken och rätat till det. Men främst tak vare min mentala inställning till nya oprativ. Och har man nu en grinig inställning så kommer inte ens fakta bita på dom. (ingen nämnd ingen glömd )

Och vilken kritik är det som du anser att de tagit till sig och rättat till?

Sen är jag nyfiken på vad det är för spännande mental inställning du har till nya operativsystem. Hjärntvätt? För jag är öppen för nya operativsystem och jag tycker inte att Win8 är så bra som det skulle kunna vara.
Så det kan ju inte ha med inställningen att göra eftersom jag sedan Win8 släpptes har börjat köra Ubuntu parallellt för att lära mig det och även om det är frustrerande ibland så vet jag iaf inte med mig att vissa saker har blivit försämrade sedan jag började använda det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag använder FireFox och Chrome... Internet Explorer fungerar det inte i... vilket jag precis provade. Så det beror INTE på Windows 8.1, utan Internet Explorer 11.

Har både Mobilt BankID och BankID på fil.

Ok jag har BankID på kort och det är det som inte fungerar enligt BankID supporten.... Men för att kunna köra BankID på mobil krävs det en bankdosa som jag inte har för tillfället.

Det är på G med en fix men supporten kunde inte precisera när när kommer att finnas tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Jesus vad ful startknappen är när de har valt att lägga på en typ inverterad färg vid markering istället för en mer "normal" och kanske subtil glow.

I övrigt skönt att man åtminstonde kan komma åt att stänga av datorn därifrån istället för att antagligen leta sig via charms menyn eller köra en ctrl + f4 på "skrivbordet".