Permalänk
Medlem

top 5 surfplattor??

hej. vilka surfplattor är bäst för tillfället? vilka är era top 5?? skriv gärna varför ni tycker som ni gör, samt några för/nackdelar.

Permalänk
Medlem

Apple på alla fem platser enligt mig pga kvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Apple på alla fem platser enligt mig pga kvaliteten.

Du har inte testat så många andra va? Jag kan förstå att man kan säga att apples senaste surplattor är bra, men alla slår inte konkuransen mot android och Windows plattor.

Surface pro är en underbar hybridplatta som jag är grymt nöjd med. Dock är den dyrare än normala plattor på grund av det, annars skulle jag säga en valfri Asus Android.

Permalänk
Medlem

Googles Nexus 7 2013 är den platta som toppar prisjakts ranking just nu.
Har själv en sådan och jag liksom de flesta andra som skrivit om den är supernöjda. Det är en lätt och snabb surfplatta i ett behändigt format med en riktigt skarp och fin skärm. Priset är också överkomligt.

Apple har för tillfället ingenting som kan konkurrera i detta segment av marknaden. Deras Ipad mini är väl den som kommer närmast, men den har föråldrad teknik med en förhållandevis lågupplöst skärm. Den högre upplösningen på Nexusen gör faktiskt stor skillnad. När väl I-pad mini 2 kommer så har Apple antagligen uppdaterat tekniken om man nu måste ha en Apple. Frågan är bara när det sker och vad priset blir.
(I-tunes och det låsta systemet lär de dock inte ha åtgärdat och lär aldrig göra heller trots den enorma konkurrensnackdel det ger gentemot samtliga andra konkurrenter)

Prisjakt topplista brukar för övrigt ge en ganska god uppfattning om vad folk gillar.
Så utifrån den så är börjar det med
1. Google Nexus 7 2nd gen
2. Ipad mini
3. Ipad 4
4. Samsung galaxy tab 3 10.1
5. Ipad 2
6. Sony experia tablet Z
7. Samsung galaxy note 10.1

LG G pad 8.3 är annars en ny platta som letat sig rätt högt på listan. Det är också en mindre platta (8 tum). Påminner lite om Ipad mini till sin storlek om man gillar det formatet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Denna kan vara värt att titta på : http://www.youtube.com/watch?v=4wPbOI05Ao8

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har Note 10.1 som jag är helt nöjd med. Valde mellan den och den dåvarande aktuella iPaden vilken det nu var...
Är mer av en Androidfilur(skilj detta från fanboy) så det blev Noten trots betydligt bättre skärm på iPaden.

Permalänk
Medlem

Svårt att bara välja fem och beror mycket på vad man ska ha den till och storlek men blir något sånt här,
Nexus 7
LG G Pad
Nexus 10
Xperia Z
Surface 2

Även Surface Pro 2 funkar men det är mer en bärbar dator. Ipad 5 är blir nog bra om du gillar iOS men då jag tycker det är helt kasst skriver jag inte med den. 4:3 är inte heller något jag uppskattar.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Googles Nexus 7 2013 är den platta som toppar prisjakts ranking just nu.
Har själv en sådan och jag liksom de flesta andra som skrivit om den är supernöjda. Det är en lätt och snabb surfplatta i ett behändigt format med en riktigt skarp och fin skärm. Priset är också överkomligt.

Apple har för tillfället ingenting som kan konkurrera i detta segment av marknaden. Deras Ipad mini är väl den som kommer närmast, men den har föråldrad teknik med en förhållandevis lågupplöst skärm. Den högre upplösningen på Nexusen gör faktiskt stor skillnad. När väl I-pad mini 2 kommer så har Apple antagligen uppdaterat tekniken om man nu måste ha en Apple. Frågan är bara när det sker och vad priset blir.
(I-tunes och det låsta systemet lär de dock inte ha åtgärdat och lär aldrig göra heller trots den enorma konkurrensnackdel det ger gentemot samtliga andra konkurrenter)

Prisjakt topplista brukar för övrigt ge en ganska god uppfattning om vad folk gillar.
Så utifrån den så är börjar det med
1. Google Nexus 7 2nd gen
2. Ipad mini
3. Ipad 4
4. Samsung galaxy tab 3 10.1
5. Ipad 2
6. Sony experia tablet Z
7. Samsung galaxy note 10.1

LG G pad 8.3 är annars en ny platta som letat sig rätt högt på listan. Det är också en mindre platta (8 tum). Påminner lite om Ipad mini till sin storlek om man gillar det formatet.

Varför galaxy tab 3 före galaxy note?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Varför galaxy tab 3 före galaxy note?

Ingen aning, skrev bara av rangordningen som den stod på prisjakt

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

1. Surface 2

2. Samsung galaxy note 10.1 2014 edition

3. iPad Air

4. iPad mini retina

5. Google nexus 7 2013

Permalänk
Medlem

1. IPad Air
Anledningen är kort och gott kvalitén på apparna, Android är på god väg med iOS app store ligger fortfarande förre. Ex om du är brädspelare så är det STOR skillnad mellan platformernas utbud. Dessutom håller den nya hårdvara i IPad Air god nivå trotts låg tjocklek och tyngd.

2. Nexus 10
Inget slår vanilla Android. Helt klart ett mer flexibelt och fuktionsrikt OS jämfört med ex iOS. Hårdvaran bjuder dessutom på enorm upplösning. Den nya plattan som pressenteras denna månaden(troligen) lär dessutom inte vara sämre(hoppas på tunnare utforming).

3. Sony Tablet Z
Vattentät och extremt tunn och lätt platta som erbjuder helt okay CPU hastighet. SD kortläsare är ett stort pluss då man kan komma upp i stora largrings yter utan att behöva betala flera 1000 kr extra. Även om den inte har den högsta upplösningen så presterar skärmen på gränsen till bättre än ex Nexus 10 på grund av blandannat Bravia.

4. Nexus 7
Åter igen vanilla Android som ger samma starka sidor som angivets på Nexus 10. Även här har vi fin hårdvara som dessutom har ett smidigt yttre.

7. IPad mini retina
Liknande fördelar som IPad air har när det gäller appar. Formatet är inte riktigt lika smidigt som Nexus 7.

6. Surface Pro
Väldigt flexibel platta som levererar mer eller mindre en bärbar dator i tablet format. Tyvärr väger den på gränsen till för mycket för att få räknas som läsplatta. Dessutom är priset ganska mycket högre än på övriga plattor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad gullig ni är som sätter in iPad Air på listorna redan innan den är släppt. Ibland är det bra att vara synsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Vad gullig ni är som sätter in iPad Air på listorna redan innan den är släppt. Ibland är det bra att vara synsk.

Min uppfattning är att man vid detta laget vet vad man kan förvänta sig av en pressenterade IPad även trotts att man inte inspekterat den. Det är mer eller mindre samma platta som redan finns men med snabbare hårdvara och tunnare och lättare yttre.

Jag gissar på att samma gäller för nya Nexus 10 men där vet iallafall inte jag särskilt mycket, ex är det LG, Asus eller Samsung som ska tillverka o.s.v

En annan anledning till att ta med produkter som ska släppas till försäljning inom någon vecka är för att det är en tidsgräns som de flesta inte har något problem att vänta på för att se om nya produkten är ett bättre val(eller inte).

Ordvalet gullig som du valt förstår jag dock inte, men visst är du tjej så är det väll på sin plats misstänker jag

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Just nu, tillgängliga i handeln:

Tablet Z, Nya Nexus 7, LG G Pad 8.3, Ipad 4

Detta är utan inbördes ordning, fullstorlek får man välja mellan iOS och Android. Vill man gå ner i storlek finns det i dagsläget två Androidplattor som erbjuder mer för pengarna till en högre lägsta nivå, specs-mässigt. iPad mini kvalar inte in pga. sin förhållandevis dåliga skärm, imo.

Bubblare:
Galaxy Note 10.1 2014 edition (För dyr + Samsungs bloat, annars bra)
Surface 2 (?? Har personligen svårt att se poängen med Windows RT, men det är en dålig grund att döma ut det helt på)

Permalänk
Medlem

En av dessa också: Lenovo Miix2, Acer W4 eller Toshiba Encore Win 8.1-tablet med Bay trail quad

Permalänk
Medlem

Skriver detta från en Tablet Z och är helnöjd, haft den ett par månader och det enda jag kan klaga på är att den knarrar lite (kan bero på att jag tappar den rätt ofta i golvet)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
PCDeals.se

1. Cube U30GT2
2. Nexus 10
3. Pipo M9
3. Vido Mini One
5. Samsung Galaxy Note

Har tagit prisfaktorn i hänsyn.

Visa signatur

Surfplattor - USS Enterprise hade dom först!

Permalänk
Medlem

Trodde det bara var Apple som använde Retina ordet men verkar vara lite asiatiska halvfabrikat som försöker hänga med i svängen nu med och titulera sina plattor med det ordet. *Sniff Sniff* lawsuit coming up ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 