Permalänk
Medlem

Virus ?

Min dator bara stängs av efter ca 5 min inne på datorn.

Så säger den att processorn är för varm men den är inte varm.

Jag har tagit bort viruset.

Men hur blir jag av med det som viruset redan gjort.

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Avstängd

Formatera datorn är nog det enda som verkar hjälpa i det här läget...

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Min dator bara stängs av efter ca 5 min inne på datorn så säger den att processorn är för varm men den är inte varm och jag har tagit bort viruset men hur blir jag av med det som viruset redan gjort

Se över vad du har skrivit och omformulera dig. Använd dig gärna av punkt också så att vi förstår vad du menar.

Tack

Ont. Bästa sättet att bli av med virus brukar vara att formatera hårddisken.

Visa signatur

//AMD Phenom II X6 1055T //Gigabyte GeForce GTX 670 2GB//MSI 760GM-E51 //Antec Two Hundred V2 Svart // 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 // Fractal Design Tesla 550W 80+// Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 //Samsung Spinpoint //

Permalänk
Medlem

Okej tack ska försöka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Håller på med en nyinstallation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem

Kan ej formatera min huvud hårddisk det går ej att trycka på formatera den e grå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Så säger den att processorn är för varm men den är inte varm.

Det låter som du känt på kylaren med handen. En kylare som sitter dåligt är självklart INTE varm. Du ska kolla upp temp i bios eller med nått program i Windows.

Sen håller jag med de andra att nyinstallation är bäst i ditt läge. Speciellt när du försökt få bort dom men problem är kvar och inte kan lita på den längre. Säkerhets program är som brandmän. De släcker bara elden. De bygger inte upp det nedbrända huset.

Edit:
Du måste gå in i bios och se till att datorn startar från Windows DVD/USB minnet för att kunna formatera disken. Passa på att ta bort och skapa ny partition när du ändå håller på. Ibland måste man göra det också för att lösa fel, buggar, virus mm där det inte räckte att formatera och installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det låter som du känt på kylaren med handen. En kylare som sitter dåligt är självklart INTE varm. Du ska kolla upp temp i bios eller med nått program i Windows.

Sen håller jag med de andra att nyinstallation är bäst i ditt läge. Speciellt när du försökt få bort dom men problem är kvar och inte kan lita på den längre. Säkerhets program är som brandmän. De släcker bara elden. De bygger inte upp det nedbrända huset.

Edit:
Du måste gå in i bios och se till att datorn startar från Windows DVD/USB minnet för att kunna formatera disken. Passa på att ta bort och skapa ny partition när du ändå håller på. Ibland måste man göra det också för att lösa fel, buggar, virus mm där det inte räckte att formatera och installera om.

Jag tror du eller någon annan som har tid, måste ge TS exakt "ord för ord & klick för klick" hur man ska gå tillväga.

Och till TS vill jag ge rådet att läsa på lite om en nyinstallation, så blir det lite lättare hur man går tillväga, när väl hjälpen kommer. Så har du lite mer kött på benen, och det blir så mycket lättare för dig.

Ett tips är med att skriva vilket Operativsystem och vilken hårdvara du har.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det låter som du känt på kylaren med handen. En kylare som sitter dåligt är självklart INTE varm. Du ska kolla upp temp i bios eller med nått program i Windows.

Sen håller jag med de andra att nyinstallation är bäst i ditt läge. Speciellt när du försökt få bort dom men problem är kvar och inte kan lita på den längre. Säkerhets program är som brandmän. De släcker bara elden. De bygger inte upp det nedbrända huset.

Edit:
Du måste gå in i bios och se till att datorn startar från Windows DVD/USB minnet för att kunna formatera disken. Passa på att ta bort och skapa ny partition när du ändå håller på. Ibland måste man göra det också för att lösa fel, buggar, virus mm där det inte räckte att formatera och installera om.

har kollat men den är ca 70 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

har kollat men den är ca 70 grader

Skickades från m.sweclockers.com

70 grader i idle låter inte så bra.
Kylaren är nog felmonterad.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

70 grader i idle låter inte så bra.
Kylaren är nog felmonterad.

Yes, och virus har nog inget med saken att göra i själva verket

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tror du eller någon annan som har tid, måste ge TS exakt "ord för ord & klick för klick" hur man ska gå tillväga.

Inte just nu. Så gällande hur man hittar i bios får jag istället hänvisa till moderkorts manual. Den går att ladda ned om man vet vad det är för moderkort vilket vi inte.

När det är gjort finns den här installations guiden.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...

Kylaren skulle jag definitivt göra något åt.

Permalänk
Medlem

Det har med virus att gjöra för datorn stängs av på 90 grader + har kollat upp det har en torjan hotar som spridits sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk

Fungerar datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Om du kollar i bios och den är 70 grader så blir den varmare när du väl kommer in i windows, och då kan den utan problem komma upp i 90 grader. Om den verkligen är 70 grader så ska ju kylaren också vara runt 70 grader. Annars har kylaren för dålig kontakt med processorn för att kunna sprida värmen ut i kylaren. Så jag gissar också på felmonterad kylare, eller att den lossnat.
Fläkten snurrar?

Har verkligen inte mycket att gå på

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Det har med virus att gjöra för datorn stängs av på 90 grader + har kollat upp det har en torjan hotar som spridits sig

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte varför alla tror att det är virus som spökar bara för att datorn är seg/stänger av sig. Det är betydligt större chans att det är pga en dåligt monterad kylare, damm eller dylikt.

Men ifall du är 100% på att det är ett virus så ladda ner Malwarebytes och kör en full scan.

Visa signatur

C>++

Permalänk

Låter som du har en amd processor och att din processor blir för varm. Back to basics och montera om kylaren

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Det har med virus att gjöra för datorn stängs av på 90 grader + har kollat upp det har en torjan hotar som spridits sig

Skickades från m.sweclockers.com

Kika temperaturer med externt program som t ex hw monitor och kika där du kommer nog se den nå 90c där...

har inte sett något virus som sagt att datorn överhettas och stänger av den tvärt på det sättet.
kika dessutom inne i datorn om det är en stationär om cpu fläkten ens snurrar och sitter som den ska...
vad är det för komponenter btw ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Isse004:

Det har med virus att gjöra för datorn stängs av på 90 grader + har kollat upp det har en torjan hotar som spridits sig

Skickades från m.sweclockers.com

Om datorn stängs av vid 90 grader så är det en säkerhetsfunktion..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Har använt malwarebytes har tagit bort viruset men det händer fortfarande samma och det har aldrig hänt innan endast nu när mitt virus skydd (Norton) sa att jag hade virus (trojan horse)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Har använt malwarebytes har tagit bort viruset men det händer fortfarande samma och det har aldrig hänt innan endast nu när mitt virus skydd (Norton) sa att jag hade virus (trojan horse)

Skickades från m.sweclockers.com

Trojan horse är inget sånt virus om jag tänker rätt, trojan horse är ett virus som är till för att sno/komma åt information/saker på din dator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_horse_(computing)

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

men kompis, om du vickar lite på kylaren så sitter den inte löst, glappt eller så? Det låter verkligen som att det kan vara det problemet & du ger inte mycket mer att gå på heller...

Att installera om windows är nog en bra idé ändå, då det ger känslan av en betydligt rappare & smidigare dator, framför allt om den har några år på nacken.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse004:

Har använt malwarebytes har tagit bort viruset men det händer fortfarande samma och det har aldrig hänt innan endast nu när mitt virus skydd (Norton) sa att jag hade virus (trojan horse)

Skickades från m.sweclockers.com

Så du ignorerar vad alla tror att det är och går på egen magkänsla?

Ibland kan flera saker gå fel samtidigt.
Fick du en varning om att du har virus innan eller efter datorn började stänga av sig?
Om du sökte efter virus efter att datorn dött så kan det ju vara så enkelt att problemet är värmerelaterat men du råkade även ha ett virus, som du säkert haft länge isf.

Om du har kollat allt som vi tipsat om så kan du väl komma tillbaks med lite feedback så man kan fortsätta hjälpa dig med nya tips?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Trojan horse är inget sånt virus om jag tänker rätt, trojan horse är ett virus som är till för att sno/komma åt information/saker på din dator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_horse_(computing)

Det kan sprida sig vi en fil över hela datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB

Permalänk
Medlem

MEN LÄS INLÄGGEN OCH GÖR SOM DE ANDRA SÄGER! Du startar en tråd och massa människor försöker hjälpa dig, ändå väljer du att ignorera dem, gå på magkänsla och bemödrar dig inte ens svara inläggen. Flera har sagt till dig att säga din hårdvaruspecifikation, andra har sagt att du ska kolla så att fläkten sitter rätt, men det ända du skriver om är att en trojan finns i din dator och kan spridas över en fil till hela datorn. Om du vet mer än alla andra här, snälla sluta fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ena felet har med det andra att göra känns oviktigt just nu. Var för sig så låter båda sakerna tillräckligt allvarliga för att man måste göra något åt dom innan man kan lita på datorn igen.

Det betyder att han både ska installera om Windows osv OCH montera om kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse004:

Det kan sprida sig vi en fil över hela datorn

En trojan gör inte det du påstår, lyssna på dom andra eller sitt där med din defekta dator och leta virus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

MEN LÄS INLÄGGEN OCH GÖR SOM DE ANDRA SÄGER! Du startar en tråd och massa människor försöker hjälpa dig, ändå väljer du att ignorera dem, gå på magkänsla och bemödrar dig inte ens svara inläggen. Flera har sagt till dig att säga din hårdvaruspecifikation, andra har sagt att du ska kolla så att fläkten sitter rätt, men det ända du skriver om är att en trojan finns i din dator och kan spridas över en fil till hela datorn. Om du vet mer än alla andra här, snälla sluta fråga.

Har testa allt ingenting fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|-|MotherboardMSI Z97-S02 INET EDITION ATX|-|GPU MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 4GB|-|CPU Intel Core i7-4770 Processor|-|Case Corsair Carbide SPEC-01|-|CPU Cooler be quiet! Dark Rock 3|-|PSUEVGA 500W Power Supply|-|HDD Toshiba Desktop Internal Hard Drive - 2TB