Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Själv vart jag besviken helt klart..Jag menar Titan är 9 månader gammalt och AMD lyckas pressa sig nån sketen % över Titan :/

Hade räknat med mer faktiskt..

Nvidia släpper 780Ti sen är AMD omsprunget igen.Än en gång så har AMD inte riktigt med spelrum mot Nvidia..Känns som AMD ligger just 9 månader efter Nvidia.

Priset däremot var riktigt bra

Dom försökte ju aldrig gå förbi Titan. Dom har ju själva sagt det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellishER:

Varför inga OpenGL tester? eller missar jag något.
Linux tester hade varit ett bra komplement också för framtida tester av hårdvara.

Visst kunde dom gott ha haft med OpenGL på de testsviter som stödjer det, håller med. Sedan känns de kanske inte lika relevanta i just spelsammanhang, och beträffande linux så skulle dom väl kört testerna i linux isf istället för att test OpenGL i windows.

Permalänk
Medlem

Tror ni en i5 2500K flaskar om man kastar i ett sådant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zabera:

Tror ni en i5 2500K flaskar om man kastar i ett sådant?

Inte om du klockar det, vilket du borde ha gjort med tanke på att det är en K processor.

Permalänk
Medlem

290X är även det enda kortet som fått Elite utmärkelsen på Tomshardware, kul

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

För att det är ett rent AMD påhitt helt enkelt, jag gillar effekterna dock
Men att det inte används i tester är velan inte så könstigt.

Även om det är ett så kallat påhitt, hade det varit intressant och se resultat med det. Menmen, får la hålla ögonen öppna på andra siter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller ljudtrycksnivå är 6 dB en fördubbling av ljudtrycket men pratar man ljudeffekt så är 3 dB en fördubbling av ljudeffekten. dB är endast ett relativt mått, en jämförelse mot någonting annat. När det gäller ljudtrycksnivå jämför man mot den svagaste ljudtrycksnivån som anses kunna uppfattas av den mänskliga hörseln vilket är 20 uPa vilket alltså motsvarar 0 dB. Enheten dB(A) använder man för att ange att man mätt med ett A-vägt frekvensfilter vilket är en approximation av örats känslighet vid olika frekvenser. Oftast menar man dB(A) om man bara säger dB när man pratar om ljudnivå.

Rent subjektivt upplever man att en ökning med 10 dB motsvarar en fördubbling av hur högt man upplever att det låter.

Och det är där förvirringen kliver in för dB bryr sig INTE om vilka frekvenser det rör sig om.
140db vid 5Hz KÄNNS fast vi inte hör det.
Därför är dB i sig totalt värdelöst utan dBA 20-20KHz är det enda vettiga området som är intressant för oss människor.

Skrivet av DrunkenMonkey:

Dba är väl en mätning av db där man bara tar vissa frekvenser, Samma som att där finns db b.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket vid uppmätningar i informationssyfte brukar vara 20-20KHz...dvs människans hörbara område...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Nämen usch, fy fan. Linus...

Nämen usch, fy fan. Kortet som du köpte är inte superman som du trodde.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Från Linus tech tips och då sa dom att dom körde alla på max clocks som korten kunde klara av.

Fast att det kör alla korten överklockade bevisar ju inget dock. Med tanke på att det gäller o ha tur o få ett kort som överklockar bra helt enkelt.
290x går väl knappt o överklocka då programvaran var väldigt buggig o dom ska uppdatera den

Permalänk
Medlem

Stämmer det att finns saker ni inte får nämna än förrän NDA har gått ut på 290

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av lord_moggo:

Vissa av resultaten verkar vara helt uppåt väggarna fel. Ta tex:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4754?k=1a4db8dbdf31f...

Ett 780 som är nästan likavärdigt med ett Titan? Ett 680 som slår ett 580? Något gick fel i det testet.

Det tenderar annars att se ut så här:
http://media.bestofmicro.com/C/0/385344/original/20-CUDA-Blen...

Mjae, de är korrekta för den scenen vi använder. Varierar säkert stort precis som för mycket annat. Samma "trend" fanns även när vi testade GTX Titan i februari på helt andra system med annan installation, sedan dess har dock Blender/Cycles uppdaterats en hel del (2.66 -> 2.68 i versionsnummer).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Väldigt intressant med prestandatester i Linux när det inte finns spel till den plattformen lol.

Sen länkar du ju bara till mina egna inlägg, du sa ju att det var en massa som motbevisade mig men det ser jag inte. Nå förstår att jag klev hårt på din ömma Nvidia tå men det bjuder jag på! Det gör ont när gamla "sanningar" inte håller längre men det kallas utveckling!

Istället för "mogna" inlägg som att gå och lägg dig kan du ju istället visa var jag har fel eller du kanske hellre vill hålla dig i sandlådan?

Har redan påvisat där du pratar i nattmössan men då du bara vill leva i din egna värld så är det redan som jag trott och snyggt försök med fanboy gliringen
Linux(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Med handen på hjärtat: "Jag är en NVIDIA-fan boy", och självklart ska det mycket till från det röda laget för att jag ska vända om - men jag förstår inte hur AMD tänkte. När NVIDIA släppte Titan sopade det banan med de dåvarande single-gpu-korten på marknaden. Priset var hutlöst men prestandan var enorm! Istället för att ge tillbaka med samma mynt tar AMD och släpper ett kort som är "typ lika bra" som Titan, men väljer att pressa priset. Inget fel med det - men för det rena prestandakrigets skull känns det som att det inte krävs så fruktansvärt mycket från NVIDIA's sida för att ta tillbaka tronen med ett nytt kort (780Ti, 880?) och fortfarande vara rejält med i matchen även i de lägre prisklasserna tack vare såväl 780 som Titan.

För egen del är jag inte särskilt intresserad av monsterprestanda (580 SLI duger mer än väl) men för att nå de riktigt kräsna (eller helt enkelt de som vill spendera väldigt mycket pengar) entusiasterna känns det som att man bör fokusera mer på raw power än att få ner priset en tusenlapp.

Äger själv ett amd kort men ser det såhär ! Nvidia släpper ett bättre kort ett år och amd släpper ett bättre kort året därpå. Med andra ord så spelar det ingen roll vilket kort man väljer för dom presterar lika bra över det hela år efter år likadant. Är lite trött på de här amd/nvidia skitsnacket. Det som jag tycker är synd att folk inte bara slopar detta tjatet och börja stötta pc gemenskapen , eller rättare sagt fokuserar på det istället (see what is outside of the box)

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Dom försökte ju aldrig gå förbi Titan. Dom har ju själva sagt det..

Spelar ingen roll vad dom säger..Att spöa ett 9 månader gammalt kort med nån % och dessutom dra mer ström högre ljudnivå och blir varmare är inge vidare i mina ögon..Känns lite 480 äver kortet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Radeon 7990 ligger på ca 5100 kr
R9 290X ligger på 5000 just nu.

Varför köper man hellre en 290X? 7990n såg ut att prestera bäst på speltesterna (inte alltid på de syntetiska testerna dock)

Hur tänker ni där?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonathanknet:

Fast att det kör alla korten överklockade bevisar ju inget dock. Med tanke på att det gäller o ha tur o få ett kort som överklockar bra helt enkelt.
290x går väl knappt o överklocka då programvaran var väldigt buggig o dom ska uppdatera den

Ja det är lotteri men hur ska du jämföra stock för Nvidia kan sätta stock 1150 på Titan med om dom skulle vilja.

Jag bara ser hur det ändras när 780 blir överklockat.

Och det ser inte ut som R9 290X kan klockas mycket utan aftermarket eller vattenblock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jetblack:

Temperatur har allt att göra med uppvärmningen eftersom temperatur och effekt är direkt kopplade genom värmekapacitet av materialet i fråga. Du har rätt att det är effekten som överförs till luften som är intressant, men temperaturen är ett mått på denna effekt.

Du har rätt att det är en dålig idé att värma rum med glödlampor och datorer eftersom detta är energiförstörande på hög nivå, men det betyder inte att de inte tillför en hel del effekt. All tillförd elektrisk effekt omvandlas före eller senare till värme. Som ett kul exempel kan vi väl ta mätningen som Sweclockers gjort i detta test, där R9 290X-systemet drog 385 W från väggen. Detta betyder att 385 W kommer att tillföras rummet. Det skulle kunna jämställas med att ha detta 1400x300x91mm (BxHxD) element i rummet, om rummets temperatur är 20 C och vattnets medeltemperatur är 50 C. Det är inte helt försumbart.

Sen var jag lite skämtsam, men det kan inte alltid vara så lätt över nätet hehe.

Fast nu gör du, precis som de som försvarar glödlampor, ett antal antagen som du inte redovisar och som är högst relevanta. Du utgår från att systemet har 100 % uppvärmnignsbehov vilket i princip aldrig är sant, ens i Sverige. Sen är det en del andra saker som reglering och så vidare som spelar in. Kort och gått är det aldrig försvarbart ur energisynpunkt att slösa energi med motivationen att det blir värme. Det finns en lång tråd där jag och några andra går igenom det rätt ingående. Att värma hus med grafikkort är värdelöst av många anledningar. Det borde aldrig användas som argument ens. Det var inte sant för glödlampor och det är inte sant för grafikkort.

Nu säger jag inte att man inte ska köpa ett 290X, 780 eller Titan för att de drar mycket ström. Jag säger bara att man inte ska försöka motivera sina köp med felaktigheter.

Edit: Här är tråden jag nämnde: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...
Här är ett intressant inlägg som sammanfattar slutsatserna i tråden: #13760212

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vänta bara tills nvidia GTX 780Ti kommer ut ;),släng dig i väggen r9 290x...

Vilken predikan i fanboyism! Pampigt!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Nämen usch, fy fan. Kortet som du köpte är inte superman som du trodde.

Är du full eller?

Permalänk
Medlem

För liten skillnad för att gå över till AMD Däremot riktigt bra att det pressar priserna och skapar lite större konkurrens i det högre segmentet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

För 4500kr som man kan köpa den för känns den väldigt prisvärd, det innebär också att 290 borde kunna fås för 3500kr, samt jag förutsätter att gtx 780 måste droppa under 4k nu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inkräktare:

Radeon 7990 ligger på ca 5100 kr
R9 290X ligger på 5000 just nu.

Varför köper man hellre en 290X? 7990n såg ut att prestera bäst på speltesterna (inte alltid på de syntetiska testerna dock)

Hur tänker ni där?

För 7990 lider väldigt mycket av coilwhine och är dual GPU kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Inte om du klockar det, vilket du borde ha gjort med tanke på att det är en K processor.

Borde och borde, har inte kommit till skott än bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

1080p Prestandaindex:

2560x1440 Prestandaindex:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4771?k=ae9d8832a7091...

Det där är knappast en siffra man ska gå efter då så få spel testades i förhållande till vad som finns. Om de hade tittat på alla spel som finns i världen kanske det hade sätt ut på ett helt annat sätt. Svaret är att AMD är starkare i vissa grenar och titlar medan Nvidia är starkare i andra.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, de är korrekta för den scenen vi använder. Varierar säkert stort precis som för mycket annat. Samma "trend" fanns även när vi testade GTX Titan i februari på helt andra system med annan installation, sedan dess har dock Blender/Cycles uppdaterats en hel del (2.66 -> 2.68 i versionsnummer).

Måste fråga även om det inte är relaterat till just Blender.
Kommer ni fortsätta att testa grafikkorten under 3DMark Firestorm i x1080 istället för x1440 som ni gjorde tidigare med partnertillverkarnas OC modeller 770, 780 när ni testar prestandan på överklockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har redan påvisat där du pratar i nattmössan men då du bara vill leva i din egna värld så är det redan som jag trott och snyggt försök med fanboy gliringen
Linux(?)

Du har inte bevisat någonting, du bara länkar till mina egna inlägg utan kommentarer eller annat. Vet inte om din reaktion kommer från att du inte är van att bli motsagd eller vad det är men ska du kritiserar mina argument så kom då med motargument som påvisar bristerna i mina. Att bara länka till mina egna inlägg är ganska meningslöst. Om du vill ha din egen lilla Nvidia gud så får du ju ha det men varför posta i den här tråden då?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

För 7990 lider väldigt mycket av coilwhine och är dual GPU kort.

Även eftermarknadsvarianter? Spelar det nån roll om det är dual gpu då? Är det större risk för strul eller?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

Var ju inte direkt otippat att detta skulle förvandlas tilll en AMD vs Nvidia tråd

Är väldigt glad att kortet presterade så pass bra. Var det bästa som kunde hända oss konsumenter!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Antar att de inte finns nån vits för nvidia att släppa 780ti ? Vore de inte smartare att dumpa ner titan priset till en 5,5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Och detta kort är sprillans nytt medans Titan är hur många månader gammalt? ifall detta kort inte skulle tagit Titan så hade AMD gjort något grovt fel.

Du missar helt poängen. Det finns bara så mycket man kan göra innan teknikkrympningen sker --> meaning, AMD's arkitektur är effektivare än Nvidias när man jämför de båda korten. Lika mycket fps med minst en halv miljard färre transistorer (på grund av att Titan inte har allt kärnor aktiverade), högre Compute, och detta till ett mycket mycket lägre pris. Get it?

Bortser man från den jag precis skrivit, någon på AMD måste ju ha en skruv lös. Den som fattade beslutet om en sådan fullkomligt röten kylare borde ju få sparken.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.