Radeon R9 290X från partnertillverkare dröjer till december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Jag hade ett par 480's jo jag vet. Men nu är vi inte 3-4 år bakåt i tiden och vi förbättrar oss hela tiden? Ellerhur? AMD säger nej och vill att du ska ha en orkan i din dator som sitter på 95c.

Och till han där MarsXSXX eller vad du nu heter, 290x må klocka bra, men inte med den där kylaren. Ska du ha vattenblock och ett helt vattenkylt system så springer kostnaderna iväg.

Det kommer ju lösningar så varför klaga? Du är antagligen en Nvidia fanboy och när AMD presterar bättre än Nvidia så ska man klaga på allt som har med AMD och göra. Som sagt, det kommer eftermarknadskylare, vattenblock finns och Arctic Cooling kommer säkert släppa sin kylare snart.

Skrivet av Tumnus:

Så alltså är Nvidia ett skitföretag enligt dina kriterier. För de har ju lanserat en GPU med sämre kylning. 290X må ha en värdelös referenskylare men det är fortfarande långt kvar till det misslyckande som Fermi blev för Nvidia. Sedan så ändrar du åsikt lite efter vinden. I tidigare kommentar hoppade du på kortet (Observera inte kylare utan kortet) och påstod att det klockade skit vilket är ren okunskap.

Furmark är inte heller direkt pålitligt eftersom både AMD och Nvidia har vissa spärrar som slår in och tar sin rätt på slutresultatet. Vilket i sin tur leder till skumma värden. Finns en orsak varför Sweclockers inte använder Furmark längre.

+1

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

jag har kortet i min maskin hemma nu och lirar exempelvis Company of Heroes 2 med alla settings maxade och jag stör mig varken av fläkten eller att kortet på något sätt skulle throttla vid spel. Prestandan är över förväntan, som en klick smör i en stekpanna.

Ta recensionerna med en nypa salt säger jag. Om kortet throttlar i Furmark pissar jag på för det är ett helt orealistiskt test.

Du kör quite mode då antagligen, Köper man highend kort så ska man använda allt som gör att så att kortet får bättre prestanda. Du gör antagligen inte det.

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Du kör quite mode då antagligen.

Nej. Jag äger inte ens ett 290X. Dessutom vad har det påståenden för relevans till diskussionen?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I quiet mode är de inte så högljudda. Väldigt mycket tystare än det populär 7970GHz.
Med det sagt så tycker jag att någon på AMD inte skött sitt jobb. De borde inse att det genererar massa dålig publicitet. Är det ens värmeledningsrör på kylaren?

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Och du tror aldrig att Nvidia har misslyckats med någon produkt/mjukvara? Kolla lite historia, så lär du få en chock.

Letade länge och kunde inget finna:-) Bevis eller så har det aldrig hänt!

Tror att du har fel...! Nvidia kan väl inte göra något dåligt:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

I quiet mode är de inte så högljudda. Väldigt mycket tystare än det populär 7970GHz.
Med det sagt så tycker jag att någon på AMD inte skött sitt jobb. De borde inse att det genererar massa dålig publicitet. Är det ens värmeledningsrör på kylaren?

Hade nästan varit en bedrift att släppa ett nytt kort som låter mer än självaste 7970Ghz referens!! ^^

Permalänk
Medlem

Usch va tråkigt, med den ljudnivån som referenskortet skapar blir partnertillverkaren det ända alternativet vid vägvalet mellan Nvidia och AMD. Får vänta lite till på utbyte av mitt 570 till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur svårt kan det vara att göra en vettig referenskylare redan från början?

Det är nog inte så svårt tekniskt. Men den måste ju också vara billig...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Letade länge och kunde inget finna:-) Bevis eller så har det aldrig hänt!

Tror att du har fel...! Nvidia kan väl inte göra något dåligt:D

Helt korrekt! Hur kunde jag tro att ett företag som Nvidia kunde göra något fel...!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Alla är väl typ överrens om att det mer eller mindre bara är Asus uberkylare som gäller? Känns bara dumt att köpa referensskräpet när Asus kommer släppa en sval och tyst version om ett tag. Möjligtvis om man skall köra vattenkylning då..

Permalänk
Medlem

detta med ett vattenblock borde väl bli smutt. Ska bli intressant o se överklockning på vatten. rycker i köptarmen.

Permalänk
Medlem

Älskar dessa fanboys som "inte hör ljudet alls", "inga värmeproblem". Det är ungefär som dom som säger att Android är laggfritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmörBacon:

Alla är väl typ överrens om att det mer eller mindre bara är Asus uberkylare som gäller? Känns bara dumt att köpa referensskräpet när Asus kommer släppa en sval och tyst version om ett tag. Möjligtvis om man skall köra vattenkylning då..

Finns ju annars bra presterande kylare från Gigabyte, MSI och Sapphire (säkert någon jag har glömt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aLEx-16:

detta med ett vattenblock borde väl bli smutt. Ska bli intressant o se överklockning på vatten. rycker i köptarmen.

EK fick upp det i en bit över 1300Mhz med ett av sina block tydligen.

Skrivet av l4nky:

Älskar dessa fanboys som "inte hör ljudet alls", "inga värmeproblem". Det är ungefär som dom som säger att Android är laggfritt.

Du glömde dessa som tycker att kortet och dess prestanda är skit bara för att kylaren är kass. Sedan kan du även läsa på lite om hur människor inte är identiska. Det är fullt möjligt att folk inte hör ljudet, bryr sig inte om det eller helt enkelt har headset på sig som dränker ljudet iform av musik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Nu skall jag citera mig själv från den andra tråden:

"Och till AMD: Låt dem som bestämde kylaren bada i lava på någon av Hawaii vulkaner. Gärna tillsammans med Bulldozers teamets chef."
Hur tänkte AMD ? Man tar fram sin super GPU som skall sitta i deras dyrast och bästa kort. Och så bestyckar man den med en skräp kylare som hör hemma i kort för 500-1000:-! När man testade så måste man hört oljudet och sett att den kylde rent för dåligt. Hur mycket mer skull det ha kostat att sätta på en riktig kylare ?
Och om man inte var intresserad av att själv göra jobbet så varför lät man inte kort tillverkarna ta fram kylare. Så de fanns tillgängliga vid lanseringen. Snacka om att snubbla på målsnöret."

Och alla som igår fick sina R9 290X har idag köpt Define R4, Antec P280, eller Corsair 330R. Gissa varför ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

EK fick upp det i en bit över 1300Mhz med ett av sina block tydligen.

Ska dock tas med ett badkar med salt, engineerings samples klockar ju otroligt mycket bättre än dom bästa lotteri GPUerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Problemet med 290X är ju att det både har hög temperatur och hög ljudnivå.

Ljudnivån har med fläkten att göra, alltså inte kortet i sig.
Är väl bara att vänta på eftermarknadskylare annars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

EK fick upp det i en bit över 1300Mhz med ett av sina block tydligen.

Tror faktiskt det var 1200MHz, om dom nu inte har fått ett nytt resultat.

Skrivet av Luxor ABC80:

Och alla som igår fick sina R9 290X har idag köpt Define R4, Antec P280, eller Corsair 330R. Gissa varför ?

Hur vet du det?

Permalänk
Discokungen

Haha! Vad fint. Det var någon på AMD som tyckte att det skulle vara kul att köra en tankbil bensin in i fanboy-brasan.

Med det sagt så är det klart synd att det dröjer en och en halv månad för riktiga kort. Jag har inte så mycket till övers för referensdesign i allmänhet, även om 7800 GTX hade den bästa kylaren jag varit med om!

Överreagerar folk? Troligen. Speciellt när man väljer att köpa två 780 eller 780 Ti som inte ens är lanserade, än mindre testade. Äh, vem bryr sig? Det är inte min plånbok.

Jag kan vänta, blir det värt att uppgradera så är jag inte den som är den. Klockar det bra med referens-PCB så finns det inte så stor anledning att inte skaffa det och smälla på vattenblock!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Du kör quite mode då antagligen, Köper man highend kort så ska man använda allt som gör att så att kortet får bättre prestanda. Du gör antagligen inte det.

Nope, kör über mode. Dessutom så har jag satt fläktgränsen till 65% eftersom jag ändå kör med slutna hörlurar.

Visst, crossfire och ett vattenblock kommer att hamna på kortet förr eller senare men just nu kör jag Company of heroes 2 och det räcker kortet gott o väl till och återigen så är inte fläkten så dålig som folk vill få det till.

Det är typ som att recensenterna fått för sig att bara för att fläkten känns plastigare än Nvidias så är den per automatik dålig.

Lite som att säga att en smutsig och rostig bil automatiskt har dålig prestanda just för att den är smutsig och rostig.

Intelligensnivån hos en person som gör ett sådant uttalande är givetvis inte särskilt hög, speciellt om han dessutom är så vulgär att han vågar kalla sig expert.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Ska dock tas med ett badkar med salt, engineerings samples klockar ju otroligt mycket bättre än dom bästa lotteri GPUerna.

Det där är inte sant. Vissa visst men långt ifrån alla.

Skrivet av Mars SSX:

Tror faktiskt det var 1200MHz, om dom nu inte har fått ett nytt resultat.

Hur vet du det?

Kan ha varit 1200MHz dock minns jag klart och tydligt att de nämnde att de inte behövde fiffla med profiler och upplåsta biosar för att få upp kortet i den klocken som man tex. måste göra med GTX Titan (Källa: Tvelander).

Skrivet av Avar:

Du kör quite mode då antagligen, Köper man highend kort så ska man använda allt som gör att så att kortet får bättre prestanda. Du gör antagligen inte det.

Så du vet alltså varför varenda prick köper dessa kort? Och dessutom vad en specifik individ (som är inte du) gör? Jag börjar ana en trend här hos vissa där de gissar sig fram och försöker få det att framstå som fakta..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Älskar dessa fanboys som "inte hör ljudet alls", "inga värmeproblem". Det är ungefär som dom som säger att Android är laggfritt.

Hört talas om ljuddämpade chassin osv? Bra kylningssystem?
Och ja Android är helt laggfritt på min mobil, bara för att inte den du testade var det så är inte alla likadana

Permalänk
Medlem

Problemet med att jämföra 290X och Titan är att Titan kostar 7800kr som billigast och 290X kostar 4600kr som billigast samtidigt som dem presterar lika bra (minimal fördel för 290X). Det är 3200kr att köpa kylning för. Jag tror och hoppas att Nvidia kommer att justera priset på Titan men att dem skulle sänka priset med 3200kr är osannolikt.

780 hade varit en bra motståndare till 290X om priset hade sänkts. Just nu kostar det 4900kr vilket är dyrare än 290X samtidigt som kortet presterar ca 8% sämre. Ett upphottat 780 Ti skulle i bästa fall kunna prestera som Titan men då står prisfrågan kvar samtidigt som kortet utvecklar mer värme. En prisjustering för 780 och ett 780 Ti i samma pris som 290X skulle kunna slå 290X på fingrarna. Oddsen är dock att även 290X sjunker i pris ganska snart efter lansering.

Innan dess framstår 290X som det bästa valet om du inte är väldigt ljudkräsen och samtidigt inte kan eller vill skaffa vattenkylning.

Källor: Prisjakt för pris och SweC test av 290X för prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det där är inte sant. Vissa visst men långt ifrån alla.

Kan ha varit 1200MHz dock minns jag klart och tydligt att de nämnde att de inte behövde fiffla med profiler och upplåsta biosar för att få upp kortet i den klocken som man tex. måste göra med GTX Titan (Källa: Tvelander).

Menar du den här bilden som jag visade i förra tråden?

Permalänk
Entusiast

Ja så går det när man ska prispressa... 5500kr+En riktig välbyggd kylare som GTX 780/Titan fick hade ju varit smartare känner jag om det ändå ska ta så lång tid för eftermarknadskylarna att komma.

GTX 780's referenskylare som jag köpte direkt vid GTX 780's release presterar ärligt talat bättre än vissa eftermarknadskylare och är så mycket snyggare!
Jag vet inte vad det kostade för Nvidia att bestycka sina GTX 780'n med den här kylaren men tack säger jag bara, 5200kr för denna gudomlighet vid release var ett bra köp!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det där är inte sant. Vissa visst men långt ifrån alla.

Jo det är sant, flera recensenter har tom påpekat det samt att extrema överklockare bekräftat det gång och gång igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Menar du den här bilden som jag visade i förra tråden?

http://cdn.overclock.net/9/96/96a13526_ek.jpeg

Den ja. Observera "No voltmods" vilket betyder att kortet klockar bättre än GTX Titan iaf med rätt kylning.

Skrivet av Tobblish:

Jo det är sant, flera recensenter har tom påpekat det samt att extrema överklockare bekräftat det gång och gång igen.

Källor?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av Asus DC2 så jag är övertygad om att DC2-kylda 290X:or blir populärt.
Vattenkylda alternativ likaså

Vapor-X har jag förstått bli högljutt vid last, kanske inte är så lovande då 290X är varmt redan från början.

Permalänk

Men varför köpa referensdesignen om det finns typ en dubbelt så bra kylare(tyst och sval) för någon hundring till? Visst om man kör vattenkylning är det ju skit samma men annars känns det bara dumt. Varför skall man köpa ljuddämpat chassi och ha sig när man kan bara vänta ett litet tag och få en helt tyst kylare för någon hundring till? Själv kunde jag inte bry mig mindre om värme så länge kortet är stabilt men ljud kan vara sjukt irriterande även med lurar.

P.S. Och android laggar fett

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Hur vet du det?

För att jag såg dem i morse när jag körde till jobbet. De stod i kö utan för vårdcentralen. Dom hade fått tinnitus !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !