Gratis Mavericks och produktivitets appar, ett av dom smartaste dragen av Apple?

Permalänk
Medlem

Gratis Mavericks och produktivitets appar, ett av dom smartaste dragen av Apple?

Så igår så blev det känt att Mavericks och Apples produktivitets appar är gratis, oavsett tidigare version av operativ systemet.
Känns inte det som ett av dom smartaste dragen Apple gjort på länge?
Det måste ju vara en enorm försäljnings poäng för många.
Det innebär att säljare kan säga att nya operativ system och produktivitets uppdateringar är helt gratis (Mest troligt att Apple fortsätter denna väg).
Det gör att precis som iPhone så kommer Apple datorer att kännas "nya" längre, eftersom dom får samma programvara som dom nya produkterna gratis.
För företag är ju också detta en enorm grej där man slipper betala för nya Windows versioner, och betala för nya Office versioner, osv osv.

Även om eventet hade enormt mycket nytt igår. Och mycket intressant, så tror jag personligen att just denna grejen att det är gratis blir en stor psykologisk grej för kunderna, att slippa betala för uppdateringar. Även om det varit små summor tidigare, så gör just gratis mycket rent psykologiskt.
Det får folk att lättare försvara ett inköp av en ny dator som kostar lite mer än dom billigaste PC datorerna, även om motsvarande PC ligger på ungefär samma pris, så är det inte alltid så lätt för kunder att försvara ett sådant köp när det finns laptops att få tag på för under 3000kr.

Tror att detta kommer att sparka igång deras dator försäljning rätt hårt faktiskt.
Känns som helt rätt drag på en marknad där datorer blir mer och mer utkonkurrerade av andra produkter.

Sen att dom säger att dom har en klar separat inriktning i sina datorer och surfplattor framöver, och att det inte kommer bli samma "kaos" som det är i resten av laptop marknaden nu, där man försöker med alla möjliga lösningar för att kombinera surfplattor och laptops, även det ger trygghet till kunden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Extremt smart. Dom säljer ju ett "koncept", då borde ju mjukvaran ingå - mindre krångel - mer datorer sålda.

Permalänk
Medlem

Bra drag av Apple. Tror det är hugget som stucket att ta 149;- för Mavericks och samtidigt hålla på att underhålla gamla versioner så långt tillbaka som Snow Leopard eller att ge bort Mavericks gratis och klippa underhållet av .6 .7 .8.

Även smidigt för utvecklare med som kan skita i bakåtkompatibilitet i sina program, till viss del iaf.

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt koncept men helt rätt i tiden och ett jäkla smart drag. Sälja premium prissatt hårdvara men som är packad med välgjord mjukvara för varje produkt. Det har ju funkat riktigt väl för dem med sina iPad/iPhones hittills genom åren.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Bra drag av Apple. Tror det är hugget som stucket att ta 149;- för Mavericks och samtidigt hålla på att underhålla gamla versioner så långt tillbaka som Snow Leopard eller att ge bort Mavericks gratis och klippa underhållet av .6 .7 .8.

Även smidigt för utvecklare med som kan skita i bakåtkompatibilitet i sina program, till viss del iaf.

Exakt.
Även om det aldrig varit så stor kostnad för folk att uppgradera, så har det fortfarande varit en kostnad.
Vilket har fått många att stanna kvar vid gamla.
Måste ju vara enormt mycket smidigare för dom att bara underhålla 1 operativ system och inte hela raddan.
Och samma sak för utvecklarna som känner att det blir mycket lättare och att dom får en större kund bas när dom slipper optimera för gamla operativ system.

Tror detta kommer visa sig ge ett lyft för Apples dator försäljning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Mig fick dom lite pengar ur iallafall. Mavericks kräver OS X Server 3.0. Hrmpf.

Permalänk
Medlem

Vilka produktivitetsappar är gratis?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Vilka produktivitetsappar är gratis?

Hela iWorks- och iLife-sviten!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Vilka produktivitetsappar är gratis?

Skrivet av Enk:

Hela iWorks- och iLife-sviten!

Om man köper ny Mac alternativt iOS. Det gäller inte crossplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Om man köper ny Mac alternativt iOS. Det gäller inte crossplattform.

Korrekt! Gick lite fort där.

Macworld går igenom:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.529748/sa-far-du-nya-ilife-oc...

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Om man köper ny Mac alternativt iOS. Det gäller inte crossplattform.

Mavericks är dock gratis för alla, oavsett vilken version du har nu på OSX.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Och jag som ville betala 150 spänn för Mavericks Jag har dock min Mac från sommarn 2012 så jag får inte iWork/iLife prylarna.

Älskar också deras val att dra ner animations tiderna i iOS 7.0.3, om man har minskad rörelse på, men det är off-topic de.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Då man slår igång "minskad rörelse" försvinner ju animationerna och ersätts med fade-in/ut. Påminner mig om nån androidtelefon jag sett.

Annars borde du nog få iLife fast du har en mac från 2012. Du fick ju appstore-licenser av hela iLife-paketet då du köpte den, och dom borde gå att uppgradera. App Store lär även godkänna både trial och dvd-fullversion av iWork till äldre datorer.

iWork däremot har aldrig följt med gratis med nån dator, så där får du betala. Om du inte kör tricket och installerar en trialversion före du uppgraderar till Mavericks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

iWork däremot har aldrig följt med gratis med nån dator, så där får du betala. Om du inte kör tricket och installerar en trialversion före du uppgraderar till Mavericks.

Lust att berätta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Lust att berätta mer?

http://9to5mac.com/2013/10/23/app-store-bug-allows-iwork-tria...

Permalänk
Medlem

Tycker det är en fin gest som inte kostar dom mycket pengar men som uppskattas rejält av sina kunder kan jag mycket väl tänka mig. Sen att det till 90% säkerthet enbart är för att göra Microsoft till åtlöje med deras mjukvaru priser samt att Office 365 precis hitta sig fram till Apple´s sida mer heltäckande gör ju inte saken mindre rolig må jag säga.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag som varit för snål för att uppgradera från snow leopard fick mig en rejäl uppgradering för inga pengar alls

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Tack ändå, men googlade lite igår och förstod hur man skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Då man slår igång "minskad rörelse" försvinner ju animationerna och ersätts med fade-in/ut. Påminner mig om nån androidtelefon jag sett.

Annars borde du nog få iLife fast du har en mac från 2012. Du fick ju appstore-licenser av hela iLife-paketet då du köpte den, och dom borde gå att uppgradera. App Store lär även godkänna både trial och dvd-fullversion av iWork till äldre datorer.

iWork däremot har aldrig följt med gratis med nån dator, så där får du betala. Om du inte kör tricket och installerar en trialversion före du uppgraderar till Mavericks.

Ah spelar inte så stor roll iaf ang de programmen. Har absolut ingen använding för dem skulle jag tro, "skulle inte skada att ha" bara.

Ang animationerna så är de iaf 100x bättre än default iOS 7.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Mycket smart!

Jag kommer definitivt att testa Keynote, vilket jag aldrig skulle gjort annars.

För er som gillar spektakulära presentationer rekommenderar jag att testa Prezi också.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Om iWorks hittas på datorn så går det att uppgradera oavsett om det är införskaffat lagligt eller ej, som Apple har kommenterat:

"While we are aware that this enables piracy of our apps for unethical users, Apple has never taken a strong stance or action against piracy in the past. We like to believe that our users are honest, even if that belief is in vain."

http://www.mactrast.com/2013/10/truth-free-mac-app-store-soft...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte testa denna "oetiska" metod och har installerat både Aperture och iWorks trials under Maverick - men när jag går till App Store/Uppdateringar hittas ingenting ?

Jag har installerat och startat programmen och sedan startat om datorn.

Jag är inloggad med mitt konto i App Store men iWorks och Aperture apparna finns endast där som betalversioner.

Tänkte bara kolla om någon testat detta och vet vad jag gör för fel ?

Permalänk
Medlem

Detta är rent av genialiskt av Apple!
Ni som äger iOS-prylar har antagligen noterat att de blir en aning slöare vid varje uppdatering för att till slut bli olidliga att använda.
Men konsumenter är dumma - nytt OCH gratis, vad kan gå fel? Jag själv installerade iOS 5 på min 3GS och som väntat gick den knappt att använda efteråt. Att bara öppna SMS-appen tog flera sekunder.
Idag ser man inte så många äldre iOS-enheter ute på stan, men om ni går in på ett bibliotek finns det många som fortfarande använder de gamla vita Macbook. Antagligen har de inte uppdaterat dem på grund av priskostnaden och därav flyter de på ungefär lika bra som vid inköpet.
Eftersom uppdateringarna numera är gratis kommer fler användare att uppdatera, för att på så sätt göra sin Mac långsammare och långsammare för varje år. Jag gissar på att vid tredje eller fjärde uppdateringen efter inköpet kommer datorn vara tillräckligt seg för att irritera kunden - därför går den ut och köper nytt.

Självklart bara en teori, men ni som nyligen installerat iOS 7 på era iPhone 4 förstår nog vad jag menar

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bachman:

Detta är rent av genialiskt av Apple!
Ni som äger iOS-prylar har antagligen noterat att de blir en aning slöare vid varje uppdatering för att till slut bli olidliga att använda.
Men konsumenter är dumma - nytt OCH gratis, vad kan gå fel? Jag själv installerade iOS 5 på min 3GS och som väntat gick den knappt att använda efteråt. Att bara öppna SMS-appen tog flera sekunder.
Idag ser man inte så många äldre iOS-enheter ute på stan, men om ni går in på ett bibliotek finns det många som fortfarande använder de gamla vita Macbook. Antagligen har de inte uppdaterat dem på grund av priskostnaden och därav flyter de på ungefär lika bra som vid inköpet.
Eftersom uppdateringarna numera är gratis kommer fler användare att uppdatera, för att på så sätt göra sin Mac långsammare och långsammare för varje år. Jag gissar på att vid tredje eller fjärde uppdateringen efter inköpet kommer datorn vara tillräckligt seg för att irritera kunden - därför går den ut och köper nytt.

Självklart bara en teori, men ni som nyligen installerat iOS 7 på era iPhone 4 förstår nog vad jag menar

Jag gillar din konsiprationsteri, Jag var själv en Apple användare för några år sedan och stötte på just detta problemet på iPhone4, ena dagen funkade den skitbra, nästa dag så var den HUUUUUUUUUUUUUUUUGA enorm segt efter en uppdatering... *plötsligt* så utannonserar Apple nya 4S.

Conspiracy Much?

Det var ju dock inte bara jag som märkte detta utan det blev ju en stämning mot apple, som senare tvingades släppa en ny uppdatering och VIPPS så var de gamla "döda" mobilerna hur snabba och bra som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Apple verkar bara hjälpa sina produkter på traven med ett par uppdatering vid behov av ökad försäljning

Permalänk
Medlem

Jag använde min 2008 års macbook fram tills i sommar. Nyaste OS X rullade på lika bra som då den var nyh. Den hade dock 4GB minne. I familjen finns en identisk maskin med 2GB och den är faktiskt rätt trög. Skulle man stoppa i mera minne och en SSD skulle den klara sig många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag tänkte testa denna "oetiska" metod och har installerat både Aperture och iWorks trials under Maverick - men när jag går till App Store/Uppdateringar hittas ingenting ?

Jag har installerat och startat programmen och sedan startat om datorn.

Jag är inloggad med mitt konto i App Store men iWorks och Aperture apparna finns endast där som betalversioner.

Tänkte bara kolla om någon testat detta och vet vad jag gör för fel ?

Ok, svarar mig själv här om nu någon annan undrar samma sak.

Ändra region till USA och språk till Engelska - Starta om datorn - Nu fungerar "gratis" uppdateringarna av iWork och Aperture - Ändra tillbaka och starta om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillar din konsiprationsteri, Jag var själv en Apple användare för några år sedan och stötte på just detta problemet på iPhone4, ena dagen funkade den skitbra, nästa dag så var den HUUUUUUUUUUUUUUUUGA enorm segt efter en uppdatering... *plötsligt* så utannonserar Apple nya 4S.

Conspiracy Much?

Det var ju dock inte bara jag som märkte detta utan det blev ju en stämning mot apple, som senare tvingades släppa en ny uppdatering och VIPPS så var de gamla "döda" mobilerna hur snabba och bra som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Apple verkar bara hjälpa sina produkter på traven med ett par uppdatering vid behov av ökad försäljning

Det säger sig självt att i och med att ny hårdvara kommer så utvecklas även mjukvaran för att anpassas för dessa och med andra ord så blir sämre hårdvara lidande. Varför sitter vi inte på 386: or och kör Windows 8?

Det du syftar på med stämnigen mot Apple gissar jag var den gällde att iOS 4 fungerade dåligt på iPhone 3G. iPhone 3G har/hade väldigt klen hårdvara jämfört med 3GS och 4:an när iOS4 släpptes. Att den inte klarade av det nya OS helt smärtfritt var knappast någon överraskning. Att de tillät den uppdatera till iOS4 tycker jag inte var något fel i sig, men de skulle dock ha gjort det enkelt att gå tillbaks till iOS 3 för de som ville.

Hade (har) förövrigt också en iPhone 4:a men hade inga som helst problem att använda med iOS5 den tills iPhone 5:an släpptes och jag köpte ny.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Det säger sig självt att i och med att ny hårdvara kommer så utvecklas även mjukvaran för att anpassas för dessa och med andra ord så blir sämre hårdvara lidande. Varför sitter vi inte på 386: or och kör Windows 8?

Det du syftar på med stämnigen mot Apple gissar jag var den gällde att iOS 4 fungerade dåligt på iPhone 3G. iPhone 3G har/hade väldigt klen hårdvara jämfört med 3GS och 4:an när iOS4 släpptes. Att den inte klarade av det nya OS helt smärtfritt var knappast någon överraskning. Att de tillät den uppdatera till iOS4 tycker jag inte var något fel i sig, men de skulle dock ha gjort det enkelt att gå tillbaks till iOS 3 för de som ville.

Hade (har) förövrigt också en iPhone 4:a men hade inga som helst problem att använda med iOS5 den tills iPhone 5:an släpptes och jag köpte ny.

Du får försöka se skillnad på högre systemkrav och sabotering för egen vinst helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du får försöka se skillnad på högre systemkrav och sabotering för egen vinst helt enkelt

Och vad gör att du kan skilja det ena från det andra? Som sagt ditt exempel gäller en telefon med ett SoC som är många gånger långsammare än de nyare varianterna. Se anandtech jämföresle av iPhone-generationer (iPhone 3G hade samma SoC som första iPhone, alltså den längst ner):

Det är fullkomligt naturligt att en så mycket långsammare processor ger en sämre upplevelse med ny mjukvara anpassad i första hand till mycket snabbare enheter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av S_Z:

Och vad gör att du kan skilja det ena från det andra? Som sagt ditt exempel gäller en telefon med ett SoC som är många gånger långsammare än de nyare varianterna. Se anandtech jämföresle av iPhone-generationer (iPhone 3G hade samma SoC som första iPhone, alltså den längst ner):

http://images.anandtech.com/graphs/graph7335/58185.png

Det är fullkomligt naturligt att en så mycket långsammare processor ger en sämre upplevelse med ny mjukvara anpassad i första hand till mycket snabbare enheter.

Jag är ledsen men du missar poängen gång på gång.

Apple släppte en patch, mobilerna gick ej längre att använda, Apple blev stämda, apple släppte patch-fix utan att ta bort någon funktion, plötsligt så funkade mobilerna perfekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence