Permalänk

AMD 8350 - AMD FX-9590

Tjänare!

Sitter och grubblar och funderar på en sak..

Jag har en AMD 8350 för tillfället, men jag undrar om jag kommer att få ut så mycket mera fps i spel osv om jag skulle köpa mig en AMD FX-9590?

Eller är det något annat jag bör satsa på?
speccs;
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
AMD 8350
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Samsung SSD 840 EVO 250GB 2.5" LW
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 32GB CL9
ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att uppgradera om du redan sitter på en FX-8350. Vänta hellre på Steamroller i så fall.

Permalänk
Medlem

Det e ju samma bara annan klock. Testa klocka den du har nu innan du byter.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är ingen idé att uppgradera om du redan sitter på en FX-8350. Vänta hellre på Steamroller i så fall.

eller överklocka (9590 är en väldigt överklockad 8350)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av superhjalte:

Tjänare!

Sitter och grubblar och funderar på en sak..

Jag har en AMD 8350 för tillfället, men jag undrar om jag kommer att få ut så mycket mera fps i spel osv om jag skulle köpa mig en AMD FX-9590?

Eller är det något annat jag bör satsa på?
speccs;
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
AMD 8350
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Samsung SSD 840 EVO 250GB 2.5" LW
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 32GB CL9
ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Du kommer inte att tjäna mer än några få FPS med det bytet. Du skulle vara mer hjälpt av att köpa ett till grafikkort eller byta upp dig till ett snabbare grafikkort.
Processorn du har kan du ju överklocka så att den nästan presterar som en FX-9590 utan allt för mycket pillande om du har en bra kylning (vilket du behöver med den processorn också).
Om du går för två grafikkort och överklockning kan ditt nätagg vara på gränsen till att räcka till.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

eller överklocka (9590 är en väldigt överklockad 8350)

Absolut. Överklocka kan man alltid göra, men vet inte om det är nödvändigt med en FX-8350. Jag tror han får ut den prestandan han behöver med standardklockfrekvensen.

Permalänk
Medlem

Nä det är i princip samma processor, fast högre klockad.
Så överklocka din 8350 lite extra istället

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag har bara en Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare som kyler min stackars processor..

vågar jag klocka processorn med den kylningen?

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem

Skaffa ett NVIDIA kort istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bl00keRs:

Skaffa ett NVIDIA kort istället.

Bara ge dig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Är ingen AMD fanboy men så är det, tyvärr. FX och AMD GPU presterar sämre än med likvärdigt kort från NVIDIA. NVIDIAs drivtuner gillar mer AMDs moduler än deras egna kort.

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Logga ut så kommer det lukta gott igen.

Vet inte vart du har hittat den faktan, men tyvärr så stämmer inte de du säger riktigt...

Nvidia har många bra kort de stämmer så som 770,780 och titan men amd har 7970,7990 och R9 290 som är minst lika bra och till och med bättre i vissa fall.
Så läs på innan du slänger ur dig saker.

Sen är grafik kort en smak sak, och de är bra på olika saker beror på vad man letar efter.

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Skaffa ett NVIDIA kort istället. ->

-> skulle en med låg IQ säga däremot en med hög IQ skulle säga såhär om det är ditt grafikkort som är flaskhalsen så skaffa ett grafikkort som presterar bättre än ditt nuvarande annars så kan byte till en bättre presterande processor ge mer prestanda eller överklocka din nuvarande.

Bara ett exempel på hur man kan skriva men men flaskar hjärnan så gör den det & det är inget man kan hjälpa!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fakta är inte ur arslet utan ur utländska (inte en utan några) hemsidor som är lite mer avancerade (vide Sweclockers) och som benchar mer, bättre och med tydligare information med massor förklaringar och step by step varför det är så. Har bevisat det här på forumet. Leta bland mina inlägg så får ni se bilderna jag la upp för ett tag sedan. Detta syns tydligt till och med i BF4 Beta och även där finns bifogade bilder med extra boost på 20fps med ett likvärdigt NVIDIA kort. Får se dock hur kommer det ser ut i full på torsdag. Samma gäller en 2C/2T processor och NVIDIA kort Vissa har en hjärna lika stor som en mandel och att lära sig mer än att bara skriva, läsa och prata alfabet går ej, IQ less than 0. Det är till de som är posörer, som snackar skit om saker som de har ingen aning om trots beviset. One shooters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Är ingen AMD fanboy men så är det, tyvärr. FX och AMD GPU presterar sämre än med likvärdigt kort från NVIDIA. NVIDIAs drivtuner gillar mer AMDs moduler än deras egna kort.

Hur kommer det sig att 290x presterar 1% bättre än titan trots att titan kostar 8000 och 290x kostar 5000? Går inte riktigt ihop med ditt argument.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Fakta är inte ur arslet utan ur utländska (inte en utan några) hemsidor som är lite mer avancerade (vide Sweclockers) och som benchar mer, bättre och med tydligare information med massor förklaringar och step by step varför det är så. Har bevisat det här på forumet. Leta bland mina inlägg så får ni se bilderna jag la upp för ett tag sedan. Detta syns tydligt till och med i BF4 Beta och även där finns bifogade bilder med extra boost på 20fps med ett likvärdigt NVIDIA kort. Får se dock hur kommer det ser ut i full på torsdag. Samma gäller en 2C/2T processor och NVIDIA kort Vissa har en hjärna lika stor som en mandel och att lära sig mer än att bara skriva, läsa och prata alfabet går ej, IQ less than 0. Det är till de som är posörer, som snackar skit om saker som de har ingen aning om trots beviset. One shooters.

En logiskt tänkande människa backar upp sina påstående med objektiv fakta & jag betvivlar inte att den finns så ta fram den så vi kan avsluta denna debatt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Sluta dra argument ur arslet. Luktar skit över hela forumet.

Alltså.. Det stämmer men bara marginell skillnad så det är inget gott råd egentligen, speciellt eftersom han redan har ett 7950
Förtydligande eftersom folk verkar ha svårt att läsa:
FX CPU tillsammans med Nvidia grafikkort.

Skrivet av superhjalte:

Tjänare!

Sitter och grubblar och funderar på en sak..

Jag har en AMD 8350 för tillfället, men jag undrar om jag kommer att få ut så mycket mera fps i spel osv om jag skulle köpa mig en AMD FX-9590?

Eller är det något annat jag bör satsa på?
speccs;
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
AMD 8350
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Samsung SSD 840 EVO 250GB 2.5" LW
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 32GB CL9
ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Dold text

Du funderar på fel sak. Du ska köpa en ny kylare och överklocka din nuvarande processor istället om du nu ska uppgradera något.
Eller ett nytt grafikkort!

Som det redan sagts, 8350 och 9590 är samma processor, bara olika frekvens. Dessutom om du köper en 9590 måste du ändå köpa en ny kylare då det inte följer med en kylare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det där har jag skrivit innan 200 series kom så det är väl bäst om du inte tar upp det men men... bättre än Titan på en Intel plattform. Sätt i där en FX processor istället så kommer vi få se. Det kommer dyka upp "lite mer avancerade" tester om ett tag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

1: Det där har jag skrivit innan 200 series kom så det är väl bäst om du inte tar upp det men men...

2: bättre än Titan på en Intel plattform. Sätt i där en FX processor istället så kommer vi få se.

3: Det kommer dyka upp "lite mer avancerade" tester om ett tag ändå.

1: Vad?

2: Vem pratar om Intel men ledsen en FX propp passar inte på Intel planka om du nu inte förstår det!

3: Det gör det alltid!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

En logiskt tänkande människa backar upp sina påstående med objektiv fakta & jag betvivlar inte att den finns så ta fram den så vi kan avsluta denna debatt.

Varsågod. Senaste BF4 Beta. På torsdag kommer full och det kommer säkert benchmarks igen.

HD7970 GHz Edition har ungefär samma prestanda som GTX 770... med en Intel CPU (baserade på många andra benchmarks och är i snitt från alla testade och krävande spel inte bara det här)

skruvis du är dum, eller bara leker dum...psss, förlåt, skruvat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Varsågod. Senaste BF4 Beta. På torsdag kommer full och det kommer säkert benchmarks igen.

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

HD7970 GHz Edition har ungefär samma prestanda som GTX 770... med en Intel CPU (baserade på många andra benchmarks och är i snitt från alla testade och krävande spel inte bara det här)

skruvis du är dum, eller bara leker dum...psss, förlåt, skruvat.

men du har väll inte sett pris skillnaderna på amd och nvidias/intels priser va?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Varsågod. Senaste BF4 Beta. På torsdag kommer full och det kommer säkert benchmarks igen.

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

HD7970 GHz Edition har ungefär samma prestanda som GTX 770... med en Intel CPU (baserade på många andra benchmarks och är i snitt från alla testade och krävande spel inte bara det här)

skruvis du är dum, eller bara leker dum...psss, förlåt, skruvat.

Där ser man du kan bra gjort, men det är bara BF4 & en beta dessutom sen känner jag inte till hur tillförlitlig denna polska sida är men den stämmer säkert sen att ett dyrare kort generellt brukar vara bättre är ingen hemlighet eller hur?

Men du pss, det heter "är du dum eller spelar du dum?"

Edit: Men nVidia kort presterar bra det råder ingen tvekan om men när det kommer till mycket höga upplösningar verkar AMD lägga på en rem & dra ifrån eller jag missar något?
http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Köp en vassare kylare, dra upp cpun till 4,4+ där behöver den inte så mycket extra volt.
Dra upp gigabyte kortet till 1100 mhz, med windforce är det inga större problem. 0.1 extra volt kanske.
Så får du ganska mycket prestanda till en billig peng

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Skrivet av superhjalte:

Tjänare!

Sitter och grubblar och funderar på en sak..

Jag har en AMD 8350 för tillfället, men jag undrar om jag kommer att få ut så mycket mera fps i spel osv om jag skulle köpa mig en AMD FX-9590?

Eller är det något annat jag bör satsa på?
speccs;
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
AMD 8350
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Samsung SSD 840 EVO 250GB 2.5" LW
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 32GB CL9
ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Dold text

On a serious note!

Några av de alternativ jag kan tänka mig i detta fall.

1. behåll din cpu, alt, köp en bättre cpu kylare och sen klocka. om du vågar och kan.

2. vänta en stund tills eftermarknads kylare kommer ut till R9 290 eller X modellen och då satsa på en sådan, om det senaste och snabbaste är vad du föredrar. (ca4600kr för 290X)

3. Vänta tills på torsdag och då kolla hur Geforce GTX 780ti presterar, och möjligen köpa den. (om runt ca 6000kr låter billigt för dig.)

4. Köp ett Geforce GTX 780 nu när dom droppat runt 1100kr i pris. (Billigt 780)

5. skaffat ett billigt begagnat 7950 och kör crossfire (runt 1763kr och uppåt som nytt) att köra två kort medför dock sina egna problem.

finns fler alternativ såklart, så som totalt bygga om systemet till intels senaste 4xxx serie cpu vilket är bra, men smakar det så kostar det ^^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Intressant bl00kers, har du fler exempel? Finns det andra sidor som testar flera cpu/kort?

Till TS skall sägas att det inte är en dålig kylare. Pröva att klocka lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Varsågod. Senaste BF4 Beta. På torsdag kommer full och det kommer säkert benchmarks igen.

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

HD7970 GHz Edition har ungefär samma prestanda som GTX 770... med en Intel CPU (baserade på många andra benchmarks och är i snitt från alla testade och krävande spel inte bara det här)

skruvis du är dum, eller bara leker dum...psss, förlåt, skruvat.

ja battllefield är ett spel som nvidia prestarar bättre änn amd i, därför får testet med nvidia kortet mer FPS, vart exakt vill du komma?

ser inte direkt skilldnaden du pratar om heller.

sen tillbaks till ditt första inlägg "köp ett nvidia kort istället" stirra dig inte blind på ett spel, särskilt inte ett som är kännt att rulla bättre på ena färgen, kolla igenom fler spel också.. sweclockers prestandaindex ritar upp en rätt klar bild

om du nu påstår att nvidia kort får högre FPS änn AMD kort med en AMD cpu, länka då ett test från ett spel som flyter ungefär likvärdigt på amd och nvidia, inte ett som nvidia flyter bättre på.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Varsågod. Senaste BF4 Beta. På torsdag kommer full och det kommer säkert benchmarks igen.

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

HD7970 GHz Edition har ungefär samma prestanda som GTX 770... med en Intel CPU (baserade på många andra benchmarks och är i snitt från alla testade och krävande spel inte bara det här)

skruvis du är dum, eller bara leker dum...psss, förlåt, skruvat.

Så från det faktum att Intels processorer verkar prestera dåligt med nVidia-kort,
drar du slutsatsen att de som har AMD-processor skall köpa nVidia kort?
(betvivlar dock starkt att man överhuvud taget kan dra sådana slutsatser från dessa grafer)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av superhjalte:

Jag har bara en Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare som kyler min stackars processor..

vågar jag klocka processorn med den kylningen?

Smått bisarr tråd...

OT: Om du är intresserad av prestandan hos en 9570, men äger en 8350, lägg mellanskillnaden på riktigt bra kylning istället så kan du både äta kakan och behålla den.

http://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i
http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par onödiga inlägg med hänvisning till forumets trivselregler. Istället för att ge mig in och redigera andra inlägg här som ligger på gränsen, ber jag er istället att tänka över hur ni skriver så att stämningen inte dras ner.

/KimTjik

Permalänk

Kanske oväsentligt men jag uppgraderade från X6 1100T till FX-9590 och det blev en enorm skillnad med HD7970. Däremot tror jag inte du märker lika stor skillnad på att gå från FX-8350 till FX-9590. En bra kylare och sen klocka upp den. Finns t.o.m. bra tutorials på just den processorn.
Jag hade tur och fick tag i en FX-9590 för en bra peng så för mig var det bara win - win.
Som alla säkert redan vet så är ju FX-9590 en överklockad FX-8350.

Försökte mig på att klocka upp min FX-9590 till att konstant gå på 5GHz men det lyckas inget vidare så jag gav upp... Det räcker som den är...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.