Motorola Project Ara – modulära telefoner med öppen hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är ett intressant koncept men frågan är om det inte kommer med allt för många praktiska svårigheter. Som hållbarhet om man tappar den. Kanske löser de detta på något sätt men det återstår väl att se. Kul och bra idé dock

Här är det snarare en fördel. Om man har tur så kanske vissa moduler klarar sig, så man slipper köpa allt helt nytt. Tappar man en "traditionell" smartphone och den går sönder måste man ju byta hela telefonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske går lika bra som försöken att lansera modulära bärbara datorer som det skrevs om för några år sedan? Med andra ord inte så bra alls. I teorin låter det jättebra men i praktiken är inte så många utöver oss tekniknördar intresserade att bygga en telefon av lego.

Personligen gillar jag konceptet med öppen hårdvara och kanske vi äntligen får en telefon som kan köra GNU / Linux på riktigt och inte det där trista Android elller det nästan lika trista ubuntu? Starkt av Motorola/Google att våga satsa på något sådant.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag tru att IPhone rycker mer och mer i Bakgrund, Stenålder!!!!!!
Med vänlig hälsning..Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Först moto x och nu detta? Motorola är tillbaka!!1111

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
Jag tru att IPhone rycker mer och mer i Bakgrund, Stenålder!!!!!!
Med vänlig hälsning..Klaus

Vad menar du där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tycker de är bra men har svår att se detta för flaggskeppen.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter som en riktigt bra idé, men ser ett stort problem. Alla delar måste ju täcka hela ytan, man kan ju inte ha delar som sticker ut eller hål någonstans. Det kan bli krångligt att få de delar man vill ha att passa ihop. Om man vill byta ut tex ett batteri till ett mindre eller ett större så kommer det inte att gå för man måste då byta ut någonting mer för att det ska passa. Eller har jag fel?

Visa signatur

- Dator: In Win 301 | Ryzen 7 1700 @3.7Ghz | Palit 1070ti Dual | 16GB LPX 2933Mhz | 850 EVO 500GB SSD, WD Red 4TB | AOC AG352UCG 35" 3440x1440 100hz
- Tangentbord: Poker II mx brown | Mus: Zowie ec1-a
- Hörlurar: Sennheiser HD558 | Högtalare: JBL LSR305

Permalänk
Medlem

ja, det kommer bli dyrare.
ja, det kommer bli större telefoner.
nej, det kommer inte vara så stor marknad för produkten.

men det kommer ändå vara fantastiskt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av cgerikj:

Tycker detta låter som en riktigt bra idé, men ser ett stort problem. Alla delar måste ju täcka hela ytan, man kan ju inte ha delar som sticker ut eller hål någonstans. Det kan bli krångligt att få de delar man vill ha att passa ihop. Om man vill byta ut tex ett batteri till ett mindre eller ett större så kommer det inte att gå för man måste då byta ut någonting mer för att det ska passa. Eller har jag fel?

Förstort är ju svårt att fixa med tomma hål kan man ju ersätta med enkla ploppar utan funktion

Permalänk
Skrivet av Lingen123:

Förstort är ju svårt att fixa med tomma hål kan man ju ersätta med enkla ploppar utan funktion

Frågan är ju varför man skulle vilja fylla ett tomrum med en plastbit som inte fyller någon funktion? Varför skulle man tex. byta till ett mindre batteri om du inte kan sätta in något annat något som höjer prestandan på annat sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

This. I want. NAO!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Svårt att se fördelen med detta, alldeles för mycket kompromisser om man vill ha Rolls Royce av smartphones..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

5-7 år sedan? vad var det som skulle ha hänt då?

Jag kommer inte ihåg var, men jag minns att jag läste en artikel som tog upp något i den här stilen. Minns det eftersom en-två vänner och jag diskuterade att det vore skönt om typ mobiler och mp3-spelare (då) skulle vara modulära så man kunde sätta ihop vad min ville ha själv.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt! Det första jag hade gjort vore att slänga i det fetaste batteriet som går att få tag på och den kraftigaste antennen - så att den inte laddar ur på 12 timmar, och så att det går att ringa med telefonjäveln!! Förstår inte varför det ska vara så svårt att fokusera på den viktigaste grundfunktionen nu för tiden...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Perfekt, det är precis det här jag vill ha!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, det kommer bli dyrare.
ja, det kommer bli större telefoner.
nej, det kommer inte vara så stor marknad för produkten.

men det kommer ändå vara fantastiskt!

Om tillverkare tar detta till sig så kan det bli precis lika stort som PC marknaden där man kan köpa vad man vill ha och inte behöver tvingas till färdiga byggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Svårt att se fördelen med detta, alldeles för mycket kompromisser om man vill ha Rolls Royce av smartphones..

Vart ligger kompromissen ? Utseendet är förvisso snyggt men om jag kan bygga min egen monstertelefon så är det ju mitt val att batteriet förmodligen kommer ladda ur fort som fan etc.

Permalänk
Medlem

Det här kan nog vara det bästa projektet sen skivat bröd, iaf för oss lite mer tekniskt kunniga! Tror faktiskt det här har en ljus framtid

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Hej! Tänkte starta en ny tråd om detta men ni kanske kan ge mig ett svar, det är så att jag har 8000kr i kontanter här och undrar om det finns någon Motorola R/D representant här i Sverige då jag gärna vill slänga mina sedlarna i ansiktet på honom - hårt. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

FYYYYFAN VA COOLT! Vill ha!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Coolt! Hade verkligen inte trott att detta skulle bli något mer än ett roligt koncept på pappret. skulle vara kul med en modul med riktig halvformat/fullformat-sensor och objektivfattning. Då skulle mobilen plötsligt bli en systemkamera med rätt program till.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

*Kollar almanackan* Nej... Det är inte första April...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Dom lär få ha ett antal olika basmoduler (olika storlekar så folk kan välja liten, mellan eller stor mobil) om detta ska funka, men bör ju inte vara omöjligt att göra. Bara att antingen begränsa antalet moduler de olika storlekarna kan hantera eller/och skapa alla olika moduler i olika storlekar, de enklaste exemplen är väl batterier och skärmar. Vill man sedan ha ett fysiskt tangentbord får man ta en större basmodul och köra med en mindre skärm på den för att få plats med ett tangentbord också. Kan ju även tänka mig att man kan köpa olika kretskortsmoduler till samma basmodul. Alltså att även kretskorten/moderkorten är utbytbara beroende på vilken sorts mobil man vill bygga, gamingmobil, kameramobil, mediamobil eller någon blandning. Som någon nämnde, man kan i princip bygga en ultra utomhus/vildmarksmobil med ett jättebatteri, bästa möjliga antenn och tangentbord och sedan en mer vardaglig variant för hemmabruk.

Möjligheterna är ju oändliga.

Permalänk
Avstängd

Roligt koncept, men tror inte det är något för verkligheten.

Permalänk

Äntligen händer det något vettigt! Underbart

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter, helt klart intressant! Ville ha phoneblock vill ha en av dessa om/när de blir verklighet och att de blev bra!
Gief qwert-tangentbord, avskyr touch-type..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Känns som att folk har lite högta tankar... Tror inte man kan sätta batterier på kameraplatsen osv. Skulle nog bli ett illa litet batteri. Dessutom skulle det vara ohållbart att ha strömmatning, laddning och dataöverföring till varje expansionsplats. Troligen kommer den ha en batteriplats, en kameraplats, en CPU-plats osv.

Låter lite gimmick-aktigt men kan säkert funka OM de gör rätt. Med tanke på att det tar ett halvår för varje tillverkare att anpassa senaste Androidversionen till sina telefonmodeller känns det dock som att detta kräver någon form av extra mjukvarulager som gör alla tillbehör universiella i Androids ögon - om man inte ska vara beronde av Motorolas hittills rätt sega insatser i att släppa nyare Androidversioner. Tänk vilken tid det skulle ta för dom att anpassa en ny version till en telefon med kanske 3 möjliga kameror, olika CPU'er etc etc när de knappt klarar det med en vanlig telefon ens.

Det som verkligen skulle ta död på det om det blev som alla andra telefoner - att man på sin höjd kan förvänta sig en ny Androidversion. Att ha en uppgraderbar telefon som fortfarande inte har mjukvarustöd mer i än ett - ett o ett halvt år förtar hela idén. Med tanke på merkostnaden så vore det isåfall troligen bättre att köpa en vanlig telefon...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Om 10 år:
Apple: "VI HAR EN REVOLUTIONERANDE NYHET! VÄLJ SJÄLV KOMPONENTER I DIN MOBIL!"
Världen häpnas och bugar.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Jag ser mest nackdelar med en modulär telefon. Den kommer att vara större, tyngre och dyrare jämfört med en traditionell telefon med samma prestanda. Kul koncept, men i praktiken tror jag inte på idén.

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag ser mest nackdelar med en modulär telefon. Den kommer att vara större, tyngre och dyrare jämfört med en traditionell telefon med samma prestanda. Kul koncept, men i praktiken tror jag inte på idén.

Nja, utvecklingen går framåt snabbt och jag tror inte just det kommer vara något problem i framtiden.

Enligt mig finns det så grymt många fördelar med en modulär telefon, som väger upp nackdelarna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50