TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Att vi betalar TV-skatt var en nyhet för mig.

så om de gör det till en tv-skatt så skulle alla vara nöjda??

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Roptatyr:

så om de gör det till en tv-skatt så skulle alla vara nöjda??

Nej, men det skulle ta bort ett av problemen som folk har med avgiften idag: tolkningen att datorer/mobiler/surfplattor är TV-mottagare i lagens mening.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av RedDotFire:

Vad skulle hända om man blockade SVT Play i routern så att man inte kommer in på hemsidan?
Då borde dom väll inte kunna ta ut en avgift eftersom man inte "har tillgång" till tjänsten.

Det är inte en avgift på att titta på SVT, det är en avgift på att äga en TV-mottagare. Dvs även om du blockerar din dator eller säger upp ditt internetabonnemang så det är omöjligt att komma åt SVT Play, ska du ändå betala TV-avgift. Löjligt? Ja, men det är vad Radiotjänst anser, och då är det så.

Jag tror man måste inse att detta är en smygskatt, dvs det är en statlig avgift avsedd att betalas av alla, men som politikerna inte vill ska räknas som en skatt, dels för att skattetrycket ska verka lite lägre, men framförallt för att det är lättare att sänka/ta bort en skatt än en "frivillig" avgift.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Tur att jag inte har någon dator, tv eller mobiltelefon då. Herpa Derp

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roptatyr:

Jag förstår inte varför alla gnäller så mycket.
Man betalar ju skatt till sjukvården även om man aldrig är där, tycker ni att bara dem som är sjuka ska betala skatt till sjukvården??

skillnaden är att SVT är onödigt, medan sjukvård är viktigt och nödvändigt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roptatyr:

så om de gör det till en tv-skatt så skulle alla vara nöjda??

Man kan aldrig få alla nöjda, men antagligen så hade fler varit nöjda ja. Det är rätt många i tråden och folk jag har pratat med som har föreslagit det också.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Så med detta sagt så ska väl egentligen alla betala avgiften? Finns väl ingen (läs:få:5% av alla över 18) som inte har vare sig radio, dator, eller en mobil av det senare slaget. Min mormor på 89 år har allt t.ex.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Skrivet av flamur:

Så med detta sagt så ska väl egentligen alla betala avgiften? Finns väl ingen (läs:få:5% av alla över 18) som inte har vare sig radio, dator, eller en mobil av det senare slaget. Min mormor på 89 år har allt t.ex.

japp

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ju skrämmande hur en sida kan vinkla ett reportage från att handla om Radiotjänst och deras förehavanden mot äldre till att helt plötsligt handla om invandrare (igen). Deras agenda bara lyser igenom. 2/3 av artikeln är helt värdelös och baseras på vad de har "hört".

Sidan har väl inte direkt något med reportaget att göra? Det är en insändare.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Jag betalar tv avgiften och betalar månadsvis då jag tycker att kvartalsvis is too much.
Tycker att avgiften är alldelles för hög och avskräckande för många. Har kollat hur mycket man betalar i andra länder och tycker att beloppet är alldelles för hög i Sverige. Sänk kostnaden och då kommer fler att ansluta sig och börja betala avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Då kan man ju dömma alla män för våldtäkt med i förebyggande syfte. Eftersom utrustningen som krävs för det finns.
Radiotjänst hänvisar i sin tur på lagtextens definition (1989:41), som säger att utrustningen också kan användas för andra ändamål

Jasså du har oxå facebook?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Det här är en rättsskandal!! Ofattbart att kammarrätten kunde gå på Radiotjänst linje. Riksdagen behöver agera nu och få igenom en lagändring snarast.

Permalänk
Skrivet av Cassius666:

Lägg avgiften som skatt som allt annat. Då behöver vi betala mindre och vi kan lägga ner Radiotjänst och på så sätt spara pengar. Att betala för något man aldrig utnyttjar är ju inte nytt under solen direkt i landet där vi alla betalar för allt och alla.

Nej, det ska inte ligga på skatten då jag och många andra inte känner för att betala andras nöjen.

Permalänk
Medlem

Vad säger man? Idioti är väl rätt milt sagt.

Jag skulle gärna vilja ha siffror på hur många UNIKA besökare som kollar på Svtplay i månaden. Nu pratar jag inte om att besöka sidan utan att faktiskt klicka på PLAY och titta.

Finns det siffror över det så vill jag gärna ha dom framför mig. Tror inte det blekaste på att det är tillräckligt många tittare för att ens kunna erbjuda en sån tjänst, som i sin tur är avgiftsbelagd.

Som många sagt förut: Mafiosometoder är det enda dom sysslar med.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Inaktiv

afaik inte förvånad, hur ska eva hamilton och CO betala för lyxfester på 7M och köra runt i lyxbilar. tänker inte betala oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Är den här typen av registrering ens laglig?

Ja, enligt den här lagen 8§ 2st.

Permalänk

Sverige = sista sovjetstaten.

Till SVT - ingen vill kolla på eran undermåliga skit - sluta råna folk - ni får hitta en ny affärsidé som folk är villiga nyttja och därmed villiga att betala för.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de kan bara hitta på sånt där skit...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag vägrar också betala avgift om jag har dator, surfplatta med internet. Absurt.

Permalänk
Medlem

Så vad stoppar alla andra att kräva Radiotjänst på en avgift för allt eventuellt innehåll som de har möjlighet att ta del av på diverse privatpersoners hemsidor som ligger uppe på dennes server? Tänker då inte betala för något jag har möjlighet att ta del av, men aldrig gör. Då ska väl varenda jävel ha betalt för varenda tjänst som eventuellt kan nyttjas.

Permalänk
Medlem

Jag personligen har inget mot att betala TV-avgiften då jag utnyttjar radiokanalerna, TV-kanalerna och Play. Dock så tycker jag att det ska finnas en valmöjlighet. De hushåll som inte betalar avgiften ska heller inte ha tillgång till tjänsterna. Släck ner all verksamhet på FM-nätet och övergå till webbradio och släck även ner det fria utbudet som finns i Comhem-hus och gör tjänsterna som tillval genom TV- och bredbandsleverantörer. Pröjsar man inte så är det svart och tyst på dessa kanaler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Detta är under all kritik, otroligt absurt att detta gick igenom! Börja med reklam istället för att utpressa oss på dessa uppenbart desperata vägar till en fetare plånbok! Tur jag varken äger mobil, dator eller TV. Skriver såklart detta från biblioteket, min signatur är bara min drömdator säger vi. Aldrig kollat på era kanaler & tänker fan aldrig göra det! Speciellt inte när ni lurar till er pengar såhär!

Ursäkta språket men blev jävligt upprörd av detta. SKÄMS RADIOSKÄMT!

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Skrivet av Sca:

Sweclockers är inte ett representativt urval av befolkningen. SVT FTW!

Nej givetvis, men jag hör det här diskuteras på andra platser också och även där är en stor majoritet missnöjd med idén om TV-licens för datorer. Om man går ut på stan och frågar random människor om det här är en bra idé, kommer då över 50% att svara att det är bra? Jag är inte så säker.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Roptatyr:

Jag förstår inte varför alla gnäller så mycket.
Man betalar ju skatt till sjukvården även om man aldrig är där, tycker ni att bara dem som är sjuka ska betala skatt till sjukvården??

Jag tror att de flesta förstår att de nån gång kommer ha nytta av det som betalats till sjukvården, men detsamma kan verkligen inte sägas om det vi betalar till SVT.

Du kan inte jämföra något livsviktigt med något som i princip endast är till för underhållning (som många dessutom inte blir underhållna av, ska sägas).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kungen "För Sverige i tiden"

knappast.

Kungen borde ändra det till bara "Förstör Sverige i tiden"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Innebär det här att även företag som säljer mobiltelefoner/surfplattor/datorer kommer vara tvungna att informera radiotjänst om vem som köper vad? Förutsatt att du köper en "Det-räknas-som-en-TV" dvs. Isf. kommer väl enda utvägen vara att betala allt kontant.

Helt absurt att dom gamla gamarna får fortsätta med cirkusen.

Skrivet av Fluf:

Då svarar man som det är, "Jag har ingen TV/Smartphone/Tablet/iPad etc.". Och om de fortsätter, "men du har köpt", så svarar du att du gav bort den.

Råkade svara en gång när dom ringde från något nytt mobilnummer. Jag drog till med att jag var blind och frågade om det var ett jävla skämt av något slag.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ännu ett bevis att politiker varken har kompetensen att tolka vissa lagar eller vet vad en dator är. Trist..

Om du på allvar tror att det är politiker som sitter i kammarrätten så är det ett bevis på hur skrämmande okunniga folk har blivit på hur Sveriges lagsystem fungerar.

Kammarrättens uppgift är bara att tolka lagen, vilket dom gjort. Att lagen från 1989 i mitt (och antagligen ditt) tycke är felaktig är inte upp till kammarrätten att bestämma.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Einhaerjar:

Nej, det ska inte ligga på skatten då jag och många andra inte känner för att betala andras nöjen.

Men att betala skatt för sjukvård när en drös idioter tycker att det är bra TV att bryta nacken är okej? Get your shit straight. SVT och SR handlar inte om nöjen i första hand, det är en samhällstjänst; Public Service. Poängen är att de ska vara politiskt obundna (nåt vi inte kan garantera om TV4 och gänget) för att garantera opartisk granskning av samhället.

Jag har inget problem att betala för SVT, men då ska avgiften antingen vara skattefinansierad (vilket delvis motgår syftet med att SVT ska vara obundet staten) eller reglerad så att den bara faller på de som faktiskt kan komma åt sändningarna. Dessutom ska hela SVT's bibliotek vara tillgängligt för den som betalar avgiften. Inget tjafs om "rättigheter blabla".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

jag med begränsat 4g internet kan inte streama SVT 24/7-365

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk

Vad händer om man inte betalar tv avgiften då?
Böter?