Köpråd, telefon med bra ljud till 3,5mm-utgång

Permalänk

Köpråd, telefon med bra ljud till 3,5mm-utgång

Tjena!

Min gamla iphone 4s har börjat förlora livskraften på alla möjliga olika håll så det är dags för uppgradering! Har inte så jättebra koll på mobilmarknaden så jag skulle uppskatta er hjälp!

Jag använder telefonen mest till att lyssna på musik (i hörlurar), men surfar även en del. Bra ljud är min prioritering. Jämför man t.ex. min iphone med asus-surfplatta så är ljudet betydligt bättre i iphonen.

Vad jag är ute efter:
Mycket bra ljud ur 3,5mm-utgången. (högtalarljud bryr jag mig inte så mycket om)
Generellt snabb - bra processor

Plus i kanten:
Fysiskt liten - att passa in detta på mina andra krav verkar vara som att hitta en nål i en höstack... är det omöjligt så är en högupplöst skärm nummer två på listan

Budget:
Ca 5-6k... är rätt så flexibel

Tack på förhand!
/Embraphin

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk

Skillnaden mellan ljud i olika telefoner är inte speciellt stor så det spelar nog inte speciellt mycket roll vilken du tar på den fronten. Om du gillar din 4s så kan du ju lika gärna byta upp dig till iPhone 5 eller 5c och 5s som kommer nån gång nu i höst/vinter.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Nu är jag inte så insatt men HTC One tror jag har bra ljud iaf.

Permalänk
Skrivet av antonlundin:

Skillnaden mellan ljud i olika telefoner är inte speciellt stor så det spelar nog inte speciellt mycket roll vilken du tar på den fronten. Om du gillar din 4s så kan du ju lika gärna byta upp dig till iPhone 5 eller 5c och 5s som kommer nån gång nu i höst/vinter.

Kan inte påstå att jag gillar min nuvarande telefon. För mycket strul med t.ex. Itunes... Så det är inte så mycket skillnad på "internet" ljud? För jag märker ganska stor skillnad på min asus-surfplatta och iphone. Använder equalizers på båda men fortfarande skillnad...

Skrivet av ninjamopeden:

Nu är jag inte så insatt men HTC One tror jag har bra ljud iaf.

Har kollat lite på den också och finner den mycket intressant! Som du sa har den bra ljud, men när man googlar så handlar det mest om högtalare. Jag undrar hur den presterar i hörlurar men har inte hittat något om det

Tackar för svar!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embraphin:

Kan inte påstå att jag gillar min nuvarande telefon. För mycket strul med t.ex. Itunes... Så det är inte så mycket skillnad på "internet" ljud? För jag märker ganska stor skillnad på min asus-surfplatta och iphone. Använder equalizers på båda men fortfarande skillnad...

Har kollat lite på den också och finner den mycket intressant! Som du sa har den bra ljud, men när man googlar så handlar det mest om högtalare. Jag undrar hur den presterar i hörlurar men har inte hittat något om det

Tackar för svar!

Jag har just nu en xperia z1 och märker stor skillnad mot min gamla samsung galaxy nexus. Jag har dock ingen koll på hur ljudet är i andra mobiler, men jag är nöjd med ljudet i z1, för att vara en telefon. Lyssnar i poweramp med yamaha eph-100 och fiio e5. Lycka till!

Permalänk

Läst på en del om det här, då jag också är inne på att skaffa en telefon där en prioritet är bra ljud. Möjligt att du tittat i min tråd, då jag startade den för några dagar sedan. Som du säger är det ofattbart många reviews som fokuserar på högtalarna eller medföljande in-ear lurar. Fullständigt obegripligt att folk ens bryr sig om det enligt mig, men så verkar det i alla fall vara.

Anyhow, när jag tillslut lyckades ta mig ner under ytan en bit så är min uppfattning att just Iphone 4S har en av dom mest imponerande förstärkarna av alla telefoner där ute. Tyvärr verkar Iphone 5 och 5S inte ha fullt lika imponerande förstärkare. Även HTC One får bra kritik för sitt ljud, men jag funderar på hur mycket av den kritiken som är påverkad av alla reviews som fokuserar helt och hållet på högtalarna, som tydligen är så fantastiska.

Galaxy S4 verkar generellt vara den telefon som rekommenderas när man läser på ljudfokuserade forum. Säljpunkterna är en jämn frekvens kurva, vänligt OS i sammanhanget, men framförallt att man kan använda en USB DAC. Då kringgår du helt det interna ljudet och begränsas på så sätt inte av telefonens förstärkare.

Dela gärna med dig av information du hittar, då jag som sagt är ute efter i princip samma sak!

Permalänk
Medlem

Nu är det ett tag sen jag tittade på ljudkurvor, men för något år sedan var det helt klart iphone's som var bäst där.
Och toppmodeller med liten skärm talar för iphone, det är få, för att säga inga androider som har det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

En bra hörlurs och förstärkare är viktig och det är där det brister i de flesta telefoner, Apple har bra kvalitet på lurdrivaren eftersom de i princip har samma produkt i 2 versioner, ipod eller iphone och i många fall så är det bättre att lägga pengar på en bra hörlur och lurdrivare istället för telefonen och om man använder blåtandsöverföring så påverkar inte telefonen utan då är det lurdrivarens kvalitet som bestämmer vad luren matas med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min HTC One har jag kopplat till min Blaupunkt Bilstereo i min Huyndai, med Original högtalare, det låter Kanon bra.
Huyndai bilarna har alltid bra högtalare i alla 4 dörrar, samt diskanter i främre stolparna.

Även när jag kopplar till min Yamaha Stereo hemma, så låter det bra, men jag har bara hög bitrate oftast över 320 kbit/s på mina Mp3, vet inte hur det låter från Spottify för den använder jag inte pga. dålig ljudbild.

Hade en Ericson med Walkman innan, HTC låter bättre, men den medföljande högtalaren är ju som andra i mobiler.
Spelaren i HTC är ju helt ok, men Walkman hade lite mera möjligheter till låtval och sortering, mm.
Men de flesta Mobiler har ju bra ljud nuförtiden.

Jag tycker att HTC har bra ljud. Men jag har inte använt de medföljande lurarna, så jag vet inte...men de flesta köper nya och bättre lurar ändå, om man är intresserad av bra ljud.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Även när jag kopplar till min Yamaha Stereo hemma, så låter det bra, men jag har bara hög bitrate oftast över 320 kbit/s på mina Mp3, vet inte hur det låter från Spottify för den använder jag inte pga. dålig ljudbild.

Spotify är också 320 kbps (Ogg Vorbis) när man kör i högsta kvaliteten ("high quality" i desktop-versionen, "extreme quality" i mobil-appen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embraphin:

Kan inte påstå att jag gillar min nuvarande telefon. För mycket strul med t.ex. Itunes... Så det är inte så mycket skillnad på "internet" ljud? För jag märker ganska stor skillnad på min asus-surfplatta och iphone. Använder equalizers på båda men fortfarande skillnad...

Har kollat lite på den också och finner den mycket intressant! Som du sa har den bra ljud, men när man googlar så handlar det mest om högtalare. Jag undrar hur den presterar i hörlurar men har inte hittat något om det

Tackar för svar!

Har en htc one och jag tycker att man får bra ljud i de medföljande lurarna. Är ingen audiofil men en musiker sedan 12 år tillbaka.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Själv tycker jag att iPhone har bäst ljud "output" och kanske Sony steget efter..
Var väldigt stor skillnad för mig då t.ex med golvhögtalarna med förstärkare kunde jag spela upp till Volym 6 sen började det låta illa med en Samsung Galaxy S3, men med iPhone kan jag som max spela upp till Volym 3 och allt låter mycket högre och bättre.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Lumia 920 har riktigt bra ljud output, uppföljaren 1020 kanske är något att titta på om du samtidigt gillar att fotografera och filma.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

och om man använder blåtandsöverföring

Blåtand och bra ljud i samma mening?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blåtand och bra ljud i samma mening?

Grym skillnad på blåtandljud mellan min Iphone 4S och min Nexus 7 (gen1) i allafall till Iponenens fördel.

Permalänk

Tack för alla svar! Och ursäkta för mitt sena svar (varit upptagen hela dagen)...

Bra men lite blandad input verkar det som! Ni flesta verkar hålla med mig om att det är en ganska jämn strid på denna front. Men jag har hunnit researcha lite samt pratat med vänner om denna mobilsituation. Det jag lutar mest åt nu är nog Sony Z1. Den hamnade ovanför HTC One pågrund av att låsknappen sitter lämpligare... Jag vill helst bara behöva använda en hand och ett grepp när jag håller telefonen. HTC One har sin låsknapp på toppen, detta kombinerat med att den är rätt så stor så känns det lite otympligt. Sonys sitter på sidan så den är lättåtkomliga för tummen. Sony borde ju även vara bra på ljud eftersom de gör ljudsystem och allt möjligt som har med ljud att göra! Plus i kanten är ju att den är vattentät.

Har ni några andra argument för eller emot Sony Z1 vs HTC One?

Återigen, tack för svar!
Edit: Typo

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Lumia 920 har riktigt bra ljud output, uppföljaren 1020 kanske är något att titta på om du samtidigt gillar att fotografera och filma.

Din egen åsikt eller läst någonstans? Har själv en 920 och tycker ljudet är helt OK, absolut inte dåligt men "riktigt" bra skulle jag inte våga säga :). Vill man ha bra ljud och bärbart så är en mp3 spelare att föredra, typ Cowon. Drygt att springa runt med mp3 samt telefon jao, men just sayin'

Permalänk
Medlem

HTC One!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Avstängd

Jag kör på iphone5s och är ganska nöjd.
Hade HTC one innan och ljuder var väl bra i den med men den är lite för stor för min smak.

Permalänk

Min htc 8x har en hörlursförstärkare som till och med jag hör skillnad på jämfört med tex min nexus 7. Den finns nog på flera htc telefoner.

Beats Audio är exklusivt på HTC-enheter och ger fantastiskt «studioljud». Windows Phone 8X har även en unik ljudförstärkare som driver audiojacket på 3,5mm och högtalaren och ökar ljudsignalen för ännu bättre ljud när du lyssnar på musik, spelar spel eller tittar på videos.

Dold text
Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Jag tycker att du ska köpa en S4 och en USB DAC till det, prova och rapportera tillbaka! Näh, men du får gärna skriva en liten recension om vad du tycker om du lyckas bestämma dig för någon telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Grym skillnad på blåtandljud mellan min Iphone 4S och min Nexus 7 (gen1) i allafall till Iponenens fördel.

Det är det säkert, men det är också stor skillnad mellan att använda sladd eller på blåtand på en 4S (eller vilken enhet som helst).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Blåtand och bra ljud i samma mening?

Skrivet av nisselask:

Grym skillnad på blåtandljud mellan min Iphone 4S och min Nexus 7 (gen1) i allafall till Iponenens fördel.

Ja blåtand i sig är inget som behöver påverka negativt, det finns däremot olika sätt att överföra ljud via blåtand och om man kör det som headset låter det inte så bra, men som hörlur låter det bra och strömmar man det som data blir det ännu bättre eftersom profilen i sig inte påverkar, (blåtand stödjer numera upp till 24Mbit med lite fusk, blåtanden styr en dataström via nätverkskortet) det finns väldigt bra prylar för böåtandsljud, men portabelt så är väl hörlursläget det som gäller om det ska vara smidigt, men undvik att köra som headset, det är bara tänkt för taluppfattbarhet, och låter dåligt på musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja blåtand i sig är inget som behöver påverka negativt, det finns däremot olika sätt att överföra ljud via blåtand och om man kör det som headset låter det inte så bra, men som hörlur låter det bra och strömmar man det som data blir det ännu bättre eftersom profilen i sig inte påverkar, (blåtand stödjer numera upp till 24Mbit med lite fusk, blåtanden styr en dataström via nätverkskortet) det finns väldigt bra prylar för böåtandsljud, men portabelt så är väl hörlursläget det som gäller om det ska vara smidigt, men undvik att köra som headset, det är bara tänkt för taluppfattbarhet, och låter dåligt på musik.

Det borde inte behöva påverka negativt, så långt håller jag med. Men jag har aldrig hört i verkligheten att det inte är sämre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Det borde inte behöva påverka negativt, så långt håller jag med. Men jag har aldrig hört i verkligheten att det inte är sämre.

Det kan förmodligen bero på att de flesta använder oerhört billiga blåtandsenheter för uppspelning, jag tror inte det är många som ens lägger 3-500 kr på dem men kör man via en 5000kr enhet så brukar radiolänken inte påverka mer än en toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tydligen ska iphone 5s ha mycket bra ljud, Digital Versus skriver i sin recension följande :

"The iPhone 5s takes over from last year's iPhone 5 and HTC One as the best smartphone audio player, building on the same excellent features of its predecessor. The headphones out is powerful, with a low level of background noise (-93 dB) and a perfectly well-managed separation between the left and right channels. The output is really very impressive for this kind of device, beating many a model claiming to deliver "HD audio"."

Url: http://www.digitalversus.com/mobile-phone/apple-iphone-5s-p17...

Permalänk

Uppdatering!

Blir en HTC One för mig! Känt på de olika alternativen i butik och det är den som den känns bäst. Ljudmässigt så ska den vara minst likvärdig med Sonys Z1.

Då till frågan:
Borde jag köpa telefonen nu? Billigast från pålitlig affär verkar vara 5190:-. Kommer den sjunka mycket med tiden? Eller tror ni det kan komma upp schyssta erbjudanden? Kan tänka mig att vänta ca en månad

Med Vänlig Hälsningar,
Embraphin

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan förmodligen bero på att de flesta använder oerhört billiga blåtandsenheter för uppspelning, jag tror inte det är många som ens lägger 3-500 kr på dem men kör man via en 5000kr enhet så brukar radiolänken inte påverka mer än en toslink.

Jag har då aldrig hört vare sig dyr eller billig som inte påverkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Måste bara säga en sak. Allt som heter BEATS har skitljud. Detta inkluderar t.ex. HTC med Beats Audio, HP datorer med Beats Audio och Beats lurar. Orkar inte förklara så mycket mer så jag rekommenderar er att se på detta istället. https://www.youtube.com/watch?v=Cdbn_pmxFic

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Blåtand och bra ljud i samma mening?

apt-X och bra ljud går bättre ihop tror jag nog, min HTC One med harman/kardon BT låter mycket bra över blåtand.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36