Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Jaha, jo men jag tänkte nog köra ett Windows i botten för eventuellt surfande osv.

Spännande - jo men det kan nog definitivt vara intressant - har du någon länk man kan läsa på lite?

Har ni något bra tips på tangentbord med touchplatta?
Annars räcker alltså en i3 med 4 eller 8 gig samt en liten SSD och Wi-Fi?

Har f.ö. en synology NAS där allt är förvarat

Jao men med en SSD i botten så räcker det ändå med en i3:a...

Jag har beställt en i5:a med 16gb ram för att jag ska göra annat roligt med den när den ersätts om typ två år... Då får den agera nån rolig maskin i serverparken men förmodar att du inte har sådana planer

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Jao men med en SSD i botten så räcker det ändå med en i3:a...

Jag har beställt en i5:a med 16gb ram för att jag ska göra annat roligt med den när den ersätts om typ två år... Då får den agera nån rolig maskin i serverparken men förmodar att du inte har sådana planer

Haha jag förstår
Nä men saken är den denna ska sitta på baksidan av min TV - inkopplad med HDMI - samt ha ett trådlöst tangentbord inkopplat. Den ska inte göra något annat än att surfas på och streama film från min Synology NAS.

Det som alltså är aktuellt är:
- i3 (haswell eller ska jag ta den "gamla"?)
- 8GB RAM (might as well)
- Wi-Fi
- Vilken SSD - det är mycket problem med intels har jag hört..

Tips på någon som fungerar samt har du något tips på ett bra vettigt tangentbord med touchpad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Haha jag förstår
Nä men saken är den denna ska sitta på baksidan av min TV - inkopplad med HDMI - samt ha ett trådlöst tangentbord inkopplat. Den ska inte göra något annat än att surfas på och streama film från min Synology NAS.

Det som alltså är aktuellt är:
- i3 (haswell eller ska jag ta den "gamla"?)
- 8GB RAM (might as well)
- Wi-Fi
- Vilken SSD - det är mycket problem med intels har jag hört..

Tips på någon som fungerar samt har du något tips på ett bra vettigt tangentbord med touchpad?

Intels SSD har sålt i massor och ska tydligen ha löst en hel del problem iom ny firmware och så. Men om du inte vill ha en Intel så kör på Kingston, nemas problemas.

Tangentbord hittar du här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645476

Detta är ett populärt tgb som används av många HTPC-folk.

Tycker definitivt att du ska köra Haswell då den både drar mindre ström, är svalare och snabbare = tystare.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Intels SSD har sålt i massor och ska tydligen ha löst en hel del problem iom ny firmware och så. Men om du inte vill ha en Intel så kör på Kingston, nemas problemas.

Tangentbord hittar du här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645476

Detta är ett populärt tgb som används av många HTPC-folk.

Tycker definitivt att du ska köra Haswell då den både drar mindre ström, är svalare och snabbare = tystare.

Ohh stort tack

Denna då alltså
LÄNK till i3 NUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Ohh stort tack

Denna då alltså
LÄNK till i3 NUC

mmmm

blir fint

Vassego

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Haha jag förstår
Nä men saken är den denna ska sitta på baksidan av min TV - inkopplad med HDMI - samt ha ett trådlöst tangentbord inkopplat. Den ska inte göra något annat än att surfas på och streama film från min Synology NAS.

Det som alltså är aktuellt är:
- i3 (haswell eller ska jag ta den "gamla"?)
- 8GB RAM (might as well)
- Wi-Fi
- Vilken SSD - det är mycket problem med intels har jag hört..

Tips på någon som fungerar samt har du något tips på ett bra vettigt tangentbord med touchpad?

Jag går precis i samma tanke bana som dig,ett tbord som du som fruktansvärt smidigt är ett Logitech dinovo mini.
Kör det idag till min htpc ett av dom bästa köpen jag gjort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=255515

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Nu är det snart dags för leverans av min NUC. Ska bli mycket intressant att se hur den beter sig i tv-bänken. Kommer man att höra fläkten?

Blir ljudet för högt så blir det nog ett annat chassi typ LÄNK

Det chassit verkar ju fungera bra med i5 Haswell

. Kom gärna med förslag på andra chassin.
Detta verkar dock vara ett av de bättre http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YPAAzuuCHjw

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nu är det snart dags för leverans av min NUC. Ska bli mycket intressant att se hur den beter sig i tv-bänken. Kommer man att höra fläkten?]

Klart intressant chassi det där.
Dock hoppas jag verkligen att det inte kommer behövas något tredjepartschassi i mitt fall eftersom själva idén med en liten och billig maskin försvinner då.
Enligt Dustins sida så beräknas ju i5-modellen in i deras lager idag så vi får väl hoppas det.

Kollade runt lite bland några andra återförsäljare, bl.a Misco, Netonet och Webhallen och de listar att i5-modellen beräknas i lager lite senare in i november.
2013-11-07 tror Webhallen, 2013-11-14 hos Misco och Netonnet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Klart intressant chassi det där.
Dock hoppas jag verkligen att det inte kommer behövas något tredjepartschassi i mitt fall eftersom själva idén med en liten och billig maskin försvinner då.

Ja det blir ju dyrare om man måste byta chassi. Det är ju nackdelen med att vara tidig köpare dvs att man inte valde bara moderkortet och köpte chassit brevid direkt. Bara moderkortet är väl inte ute ännu i Sverige vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag går precis i samma tanke bana som dig,ett tbord som du som fruktansvärt smidigt är ett Logitech dinovo mini.
Kör det idag till min htpc ett av dom bästa köpen jag gjort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=255515

Ska definitivt ses över, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nu är det snart dags för leverans av min NUC. Ska bli mycket intressant att se hur den beter sig i tv-bänken. Kommer man att höra fläkten?

Blir ljudet för högt så blir det nog ett annat chassi typ LÄNK

Det chassit verkar ju fungera bra med i5 Haswell http://www.techpowerup.com/img/13-10-28/213b.jpg
. Kom gärna med förslag på andra chassin.
Detta verkar dock vara ett av de bättre http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YPAAzuuCHjw

Intressant! Beställer en sådan nu samt en antenn så att man har säkrat det också

Denna sida listar diverse chassing till NUC:arna... Dock var många av dem rätt stora. Därav gillar jag tranquil

http://www.fanlesstech.com/

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Ångrade mig och beställde inte chassit ovan. Det kostar nästan 16-1700kr med frakt och med fucking-jävla-VAT...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Avstängd

Kommer man upp i för stora summor kan ju en Mac Mini kanske vara något men själv gillar jag inte OSX men troligen kan man slänga i Linux i den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Mac Mini som jag ser det är att Apple fortfarande inte uppdaterat dem med Haswell-processorer. Är därför jag pensionerat min Mini faktiskt, hade Apple uppdaterat dem så hade jag haft en beställning på en Mini istället för en NUC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Riktigt fult av Dustin att nu först ändra leveransdatum till 2013-11-15... Med andra ord har de avvaktat med detta för att lura kunder att köpa via dem istället för att de ska beställa via andra sidor som har haft 2013-11-15 ett tag!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Riktigt fult av Dustin att nu först ändra leveransdatum till 2013-11-15... Med andra ord har de avvaktat med detta för att lura kunder att köpa via dem istället för att de ska beställa via andra sidor som har haft 2013-11-15 ett tag!

Det tror jag inte. De har väl inte fått mer info än någon annan. Du vet att man kan avbryta beställningen va?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det tror jag inte. De har väl inte fått mer info än någon annan. Du vet att man kan avbryta beställningen va?

Ja det känner jag till, men när ingen annan kan leverera, vad ska jag göra annat än att tro och hoppas att Dustin hade något som de andra inte hade....

Konstigt att alla andra ändrade sitt leveransdatum för en vecka sedan men att dustin gjorde det först idag?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kommer man upp i för stora summor kan ju en Mac Mini kanske vara något men själv gillar jag inte OSX men troligen kan man slänga i Linux i den.

Går fint att köra windows också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Går fint att köra windows också.

Nackdelarna med Mac Mini i det här fallet är två.
1. Processorn är en Ivy Bridge.
2. Priset blir ganska högt jämfört med en Intel NUC.

Lite djupare sammanfattning:
1. En Mac Mini utan Haswell kommer aldrig göra dig nöjd OM du bryr dig om 23.976Hz. En hel del människor som inte ens vet vad det handlar om kommer troligen klara sig fint med den gamla hårdvaran. Behöver du fråga så tillhör du skaran som kommer sitta nöjd med gammal teknik.

2. En standardkonfiguration med en Ivy Bridge Mac Mini går loss på 5795:- från apple.se. Detta ger dig då som jag nämt en gammal processorarkitektur samt en mekanisk lagringslösning.
En Intel NUC med en Intel i5 Haswell-processor, 120GB MSATA SSD. 4GB RAM (samma mängd som Mac Mini i standardutförande) och ett WLAN-kort går lös på ca 4689:- beroende på vart man handlar ifrån.

Självklart kan man komma ner ytterligare i pris när det gäller NUC eftersom man säkerligen klarar sig med en i3-processor för att visa filmer och surfa runt och lagringslösningen är kanske i största laget speciellt med tanke på att så många människor idag har någon form av nätverkslagring.
Ett WLAN-kort är inte heller alltid nödvändigt.
Nackdelen är att man måste skruva ihop den själv jämfört med en Mac Mini.
Båda systemen kan man fästa bakom en tv med hjälp av VESA-fäste.

Dock tycker jag åtminstone att en Mac Mini gör sig jävligt snygg ovanpå tv-bänken.

Edit: Självklart behöver man ha en strömkabel till nätadaptern som ska driva Intel NUC, Dock är det väl inte många kronor det handlar om.

En Intel NUC med i3-processor, 4GB RAM och en Kingston MSATA SSD 30GB går på ca 3270:-
En Intel NUC med i3-processor, 4GB RAM och en Intel MSATA SSD 30GB går på ca 3399:-
Dessa två system skulle jag säga är skapligt kompetenta för HTPC-rollen, om man nu inte är en person som ska spela.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Ligger och väntar på min INTEL NUC I5 4250U HASWELL från Dustin. "no check" yet...
mSATA SSD "check"
ram minne "check"
strömsladd "check"
mini- HDMIkabel "no check"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ligger och väntar på min INTEL NUC I5 4250U HASWELL från Dustin. "no check" yet...
mSATA SSD "check"
ram minne "check"
strömsladd "check"
mini- HDMIkabel "no check"

Strömsladd? Enl. Dustin mfl så ingår det strömsladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Strömsladd? Enl. Dustin mfl så ingår det strömsladd.

Ingår inte till den "gamla" modellen. Verkar inte finnas några unboxing videor på YT ännu där man kan verifiera.

Enligt Netonet och Webhallen krävs det strömsladd

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en nuc till mina föräldrar. Jag tänkte kolla med er vad ni tycker i3 eller i5?
Den skall endast streama film via wifi från en NAS och eventuellt surfa på. Finns det någon fördel att köpa i5? För i3:an borde väl räcka till deras användningsområden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Strömsladd? Enl. Dustin mfl så ingår det strömsladd.

Du får med nätadaptern, det paketet saknar är den s.k strömsladden från vägguttaget till nätadaptern.

https://www.google.se/search?q=mickey+mouse+power+cord&tbm=is...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Du får med nätadaptern, det paketet saknar är den s.k strömsladden från vägguttaget till nätadaptern.

Precis det är denna du behöver

Givetvis med EU kontakt. Du får bättre ljudupplevelse!

Kanske den bästa på marknaden idag LÄNK

Prisvärd PDF

Jag citerar:

The Odin Power Cord applies Nordost’s latest TSC (Total Signal Control) technology to significantly advance the audio performance AC wiring. It uses six close tolerance 16AWG, 99.99999% oxygen free copper conductors, each covered by an 85 micron layer of extruded silver, suspended in a dual micro mono-filament matrix and enclosed in the TSC shield. The result is a new level of power transmission efficiency coupled to superb mechanical damping and rejection of external RFI/EM interference. The separate, solid-core conductors eliminate strand interaction, hot spots and other artifacts that can degrade performance, while the extreme precision with which the TSC tubes are manufactured and arranged ensures complete consistency in performance. Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance – all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du får med nätadaptern, det paketet saknar är den s.k strömsladden från vägguttaget till nätadaptern.

https://www.google.se/search?q=mickey+mouse+power+cord&tbm=is...

Se där! Då ska jag tänka på det jag med.

En fråga till er som har mer koll än mig.
Planen är en I3:a för film/stream och musik inge spel lr tyngre processer.
Men tanken slog mig idag, hur väl kommer i3 haswell funka med 3D? Har aldrig streamat 3D och kan inte tänka mig att det kräver mer av HTPC men tänkte passa på att fråga.

Permalänk
Medlem

Någon som provat Crucial m500 mSata i en NUC, skulle vilja se temps. 525 är inte ett alternativ eftersom den kommer att vara monterad i ett trångt utrymme. m500'an har väldigt bra pris dessutom http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769975.

Sen såg jag att vissa diskuterade tangentbord för HTPC, har själv detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274822 och är mycket nöjd.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozonax:

Jag ska köpa en nuc till mina föräldrar. Jag tänkte kolla med er vad ni tycker i3 eller i5?
Den skall endast streama film via wifi från en NAS och eventuellt surfa på. Finns det någon fördel att köpa i5? För i3:an borde väl räcka till deras användningsområden?

Kör på i3 räcker gott å väl för sånt ändamål.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från Dustin idag som tyvärr informerade om att leveransdatumet blivit framflyttat till 2013-11-25.
Fortsättning följer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX