Apple släpper nya Macbook Pro med Intel Haswell

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte går att välja en quad till 13 tummaren! Får bli en 15 tum iaf då

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hmm, Apples burkar börjar bli prisvärda. ASUS med IRIS är dyrare, aldrig ägt en "bok", antar att det inte är bökigt att köra win enbart på den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

De väntade troligen på Thunderbolt 2. Broadwell lär nog dröja ett tag till.

Dom borde inte låta Thunderbolt 2 dröja på lanseringen.
Thunderbolt är helt värdelöst.
Det är ingen som vill ha Thunderbolt förrutom Intel och Apple.
Ingen är intresserad av det, ingen vill göra enheter med det, ingen vill ha enheter med det.
Det finns knappt några enheter med stöd för Thunderbolt.

Alla vill ha USB.
Ser mer framemot USB 4.0 än något Thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Tänk på att retinaskärmen drar en del.. Största batteriboven är idag pga skärmen tyvärr.. Men du får säkert ut dina 12h om du stänger av skärmen

Mjo, men man tycker ju att kombinationen med Haswell + Mavericks borde gett lite mer.

Skrivet av Knightmare:

Tråkigt att det inte går att välja en quad till 13 tummaren! Får bli en 15 tum iaf då

Det hade jag också hoppats på, behöver ju inte vara standardkonfiguration med quad - bara den finns som tillval. Fast anledningen är väl att 13" med quad börjar konkurrerar med 15".

Skrivet av rektor:

Dom borde inte låta Thunderbolt 2 dröja på lanseringen.
Thunderbolt är helt värdelöst.
Det är ingen som vill ha Thunderbolt förrutom Intel och Apple.
Ingen är intresserad av det, ingen vill göra enheter med det, ingen vill ha enheter med det.
Det finns knappt några enheter med stöd för Thunderbolt.

Alla vill ha USB.
Ser mer framemot USB 4.0 än något Thunderbolt.

Värdelöst? För oss konsumenter som inte har råd att köpa de dyra tillbehören som använder Thunderbolt? Ja. Som ren teknik? Verkligen inte.

Mac Pro med sin sex thunderbolt-portar kommer nästan enbart förlita sig på externa tillbehör, förhoppningsvis kanske fler tillverkare hoppar på Thunderbolt-tåget då och vi får se produkter med lägre prislappar.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Studentrabatt

Skrivet av m0rfin:

Tror du kan trycka ner priset ännu mer om du använder dig av Mecenat länken.

Kan bekräfta detta. Logga in på Mecenat, klicka vidare till MacBook Pro Retina, tryck på Till köp och låt dig vidarebefordras till Apples webbsida så visas där dessa priser:

Själv är jag 12 595 kr fattigare...

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrasbaba:

Värdelöst? För oss konsumenter som inte har råd att köpa de dyra tillbehören som använder Thunderbolt? Ja. Som ren teknik? Verkligen inte.

Mac Pro med sin sex thunderbolt-portar kommer nästan enbart förlita sig på externa tillbehör, förhoppningsvis kanske fler tillverkare hoppar på Thunderbolt-tåget då och vi får se produkter med lägre prislappar.

USB är en standard som är royalty-fri för alla medlemmar i USB IF.
Thunderbolt är en dyr proprietär teknik från Intel och Apple.

Vemsomhelst kan tillverkare USB tillbehör och USB styrkretsar.
Men med Thunderbolt så får ingen tillverka styrkretsar utan man måste köpa dem dyrt från Intel.

AMD var snabba med att hoppa på USB 3 medan Intel segade med USB 3.
Intel vill nog gärna döda USB så att vi inte har någon öppen standard så att alla kör deras egna proprietära interface som dom själva äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hmm, Apples burkar börjar bli prisvärda. ASUS med IRIS är dyrare, aldrig ägt en "bok", antar att det inte är bökigt att köra win enbart på den?

Nej det går fint men frågan är varför man skulle vilja det

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Hmm, Apples burkar börjar bli prisvärda. ASUS med IRIS är dyrare, aldrig ägt en "bok", antar att det inte är bökigt att köra win enbart på den?

Inte bökigt, nej, men batteritiden blir lidande, och du går miste om de fenomenala multitouch-gesterna på touchpaden.

Permalänk

Beställt och klart! Efter två år med macbook air som laptop (efter två lenovo och en dell) så är det ett enkelt val. Jag kör mixat i nätverket hemma men föredrar OS X när det gäller de "dagliga" användandet, med en högupplöst skärm blir detta alla tiders!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

Man blir ju ganska sugen på Macbook Pro Retina 13" - den varianten för 12,6k. Vilken laptop! Har aldrig ägt en dator från Apple men nästa gång blir det de utan tvekan. Inte testat någon av operativen men Mavericks ser ut att äga Windows 8.1 riktigt hårt när det gäller laptop användande(speciellt om man har iPhone och iPad också..).

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

Man blir ju ganska sugen på Macbook Pro Retina 13" - den varianten för 12,6k. Vilken laptop! Har aldrig ägt en dator från Apple men nästa gång blir det de utan tvekan. Inte testat någon av operativen men Mavericks ser ut att äga Windows 8.1 riktigt hårt när det gäller laptop användande(speciellt om man har iPhone och iPad också..).

Efter mitt användande av Mavericks under dagen, så tycker jag inte att det är jätteskillnader från Mountain Lion, men jag tycker dom fått till iMessageappen riktigt bra bland annat.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Tjena, Sorry om denna posten hamnar fel men tänkte låna tråden lite eftersom den innehåller många av de sakerna som jag undrar över.

Tänkte inskaffa en rMBP 13" 256 SSD men vad bör man välja. 8gb vs 16gb(add 200$) ram? Som någon tog upp är ju minnena fastlödda så en uppgradering i framtiden blir inte så simpel. Och processorn, bör man köra på det bästa så att det kan hålla längre? i5 2,4 vs i5 2,6(add 100$) vs i7 2,8(add 300$)

Jag kommer använda datorn mestadels till att surfa (ha öppet tre fönster med 5-10 flikar i varje), skriva dokument, musik användning samt film, men även kanske kunna lira lite spel om det faller i smak. Vill att datorn ska kunna kännas fräsch och hålla ett längre tag utan att behöva uppgraderas eller göra ett byte.

Kan tillägga att jag tänkte köpa den i USA och spara en liten peng

Tacksam för svar, mvh

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Ingen större skillnad.
Mer eller mindre minusmarginal på apples datorer.
Finns dessutom restriktioner på hur man får prissätta.

Minusmarginal för åteförsäljarna ja. Apple själva däremot, de tjänar enormt på varje dator, precis som de gör på varje iPhone och iPad. Finns inget elektronikföretag i hela världen som ens kommer i närheten av Apple:s marginaler. Tyvärr så vill de ju inte dela med sig av kakan, så alla som sliter för att faktiskt skicka iväg kunder med Apple-produkter i handen, de går back, medan Apple skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av oscarstegland:

Minusmarginal för åteförsäljarna ja. Apple själva däremot, de tjänar enormt på varje dator, precis som de gör på varje iPhone och iPad. Finns inget elektronikföretag i hela världen som ens kommer i närheten av Apple:s marginaler. Tyvärr så vill de ju inte dela med sig av kakan, så alla som sliter för att faktiskt skicka iväg kunder med Apple-produkter i handen, de går back, medan Apple skrattar hela vägen till banken.

Det enda jag vänder mig i mitt resonemang är "...alla som sliter..." inga försäljare sliter för att sälja appleprodukter, de säljer sig själva. Apple skulle i teorin kunna ha en applestore i varje mellanstor stad och via dessa och deras hemsida sköta allt själva.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av RolandGarros:

Det enda jag vänder mig i mitt resonemang är "...alla som sliter..." inga försäljare sliter för att sälja appleprodukter, de säljer sig själva. Apple skulle i teorin kunna ha en applestore i varje mellanstor stad och via dessa och deras hemsida sköta allt själva.

Där har du visserligen rätt, men de flesta säljare måste "slita" för att sälja tillbehör så att man inte går back på affären. De flesta som säljer Apple-prylar säljer inte endast Apple-prylar. Hur som helst gör Apple fantastiska produkter, men det är bedrövligt tråkigt att de inte vill ge en krona till någon av deras samarbetspartners. Men man ser ju vad de tjänar också så det är väl bara att gratta dem.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990