Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Avstängd

Nån som är en jäkel på sannolikhetslära? För längesen jag höll på med detta.

Jag försöker klura ut hur man räknar sannolikheten att ett fall uppstår när man har flera olika chanser som man adderar. För att skriva det som i ett exempel;

Hur stor chans är det att man får en sexa om man får kasta tärningen 6 gånger i rad?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett mycket bättre sätt än att fråga vad som händer om du ändrar en parameter är att testa vad som händer. Äger du ingen grafritande miniräknare så kan jag rekommendera wolfram alpha.
http://www.wolframalpha.com/

Min min miniräknare är felinställd så jag får en extremt otydlig graf. Har försökt men inte orkat klura ut hur jag ska ändra på den. Tack för länken.

Förstår nu vad 2an i y=2-3sinx har för betydelse. Men kan man skriva den som någon bokstav?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nån som är en jäkel på sannolikhetslära? För längesen jag höll på med detta.

Jag försöker klura ut hur man räknar sannolikheten att ett fall uppstår när man har flera olika chanser som man adderar. För att skriva det som i ett exempel;

Hur stor chans är det att man får en sexa om man får kasta tärningen 6 gånger i rad?

Om du menar sannolikheten att få minst en sexa så är det enkelt : Ta helt enkelt 1 minus sannolikheten att du inte får någon sexa på 6 kast.
Det blir 1 - (5/6)^6 (Sannolikheten att inte få en sexa ett visst kast är 5/6. Sannolikheten att inte få någon sexa på 6 kast blir därmed enligt multiplikationsprincipen (5/6)^6).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Om du menar sannolikheten att få minst en sexa så är det enkelt : Ta helt enkelt 1 minus sannolikheten att du inte får någon sexa på 6 kast.
Det blir 1 - (5/6)^6.

Givetvis, att jag inte tänkte på det!

Tackar!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laars:

Min min miniräknare är felinställd så jag får en extremt otydlig graf. Har försökt men inte orkat klura ut hur jag ska ändra på den. Tack för länken.

Förstår nu vad 2an i y=2-3sinx har för betydelse. Men kan man skriva den som någon bokstav?

Vad den heter beror på vad man håller på med. Inte ens den klassiska räta linjens ekvation har en entydig notation. Vissa kör på y = kx + m, andra har y = ax + b eller varför inte y = C1x-C2? Så du får titta i din kursbok om det står något specifikt, annars hade jag personligen bara kallar den m och varit nöjd med det. För du kan ju dra en direkt parallell mellan din tvåa i en vanlig sinusfunktion och m i räta linjens ekvation ovan. Har för mig att den bara kallas konstantterm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Gränsvärdet?

Jag har löst uppgift a) men får inte till b).

Vill någon vara snäll och förklara b)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

https://6c194194-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/swe...

Jag har löst uppgift a) men får inte till b).

Vill någon vara snäll och förklara b)?

Den där länken fungerar dåligt.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Den där länken fungerar dåligt.

Det är en bild och jag har inga problem att se den, men jag gör mitt bästa för att skriva det så korrekt som möjligt (lite svårt med "limes" exempelvis).

a) Beräkna √(x+x^2) - x, då x=100 och då x=1000.

b) Gränsvärdet lim (x ->0), √(x+x^2) - x är ett rationellt tal. Vilket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

Det är en bild och jag har inga problem att se den, men jag gör mitt bästa för att skriva det så korrekt som möjligt (lite svårt med "limes" exempelvis).

Det står att man inte har rättighet att visa bilden (men att man kan begära sådan av ägaren). http://imgur.com eller liknande är smidigare.

Skrivet av Swehurricane:

b) Gränsvärdet lim (x ->0), √(x+x^2) - x är ett rationellt tal. Vilket?

Jag misstänker att det skall vara oändlighet där istället för 0 (som inte blir så spännande). Får man taylorutveckla?

Permalänk
Medlem

Vet någon vad den primitiva funktionen av ( 1 / √X ) är?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det står att man inte har rättighet att visa bilden (men att man kan begära sådan av ägaren). http://imgur.com eller liknande är smidigare.

Lustigt, då det är jag som är ägaren

Skrivet av Elgot:

Jag misstänker att det skall vara oändlighet där istället för 0 (som inte blir så spännande). Får man taylorutveckla?

Det ska vara 0. Det här är matematik 3c (Matematik C), gymnasienivå.
Så länge en lekman som mig förstår, så får du göra hur du vill

Permalänk
Skrivet av lolzlo:

Vet någon vad den primitiva funktionen av ( 1 / √X ) är?

2√x+C.

2√x+C=2(x)^(1/2)+C ⇒ (2√x+C)'=2((x)^(1/2))'=2*(1/2)*x(1/2-1)=x^(-1/2)=1/√x

Permalänk
Skrivet av Swehurricane:

Det är en bild och jag har inga problem att se den, men jag gör mitt bästa för att skriva det så korrekt som möjligt (lite svårt med "limes" exempelvis).

a) Beräkna √(x+x^2) - x, då x=100 och då x=1000.

b) Gränsvärdet lim (x ->0), √(x+x^2) - x är ett rationellt tal. Vilket?

Som andra påpekat är frågan konstig om inte x skall gå mot oändligheten i b). Både termerna går mot noll, så givetvis går dess differens mot noll.

EDIT: Är svaret måhända 1/2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehurricane:

Det är en bild och jag har inga problem att se den, men jag gör mitt bästa för att skriva det så korrekt som möjligt (lite svårt med "limes" exempelvis).

a) Beräkna √(x+x^2) - x, då x=100 och då x=1000.

b) Gränsvärdet lim (x ->0), √(x+x^2) - x är ett rationellt tal. Vilket?

Som alla andra här säger så är ska det garanterat stå lim då x går mot oändligheten och inte 0.
Om x går mot 0 så kan du bara sätta in x=0 direkt och få svaret 0.
a) uppgiften tyder också på att det är limes då x går mot oändligheten i b) eftersom dom vill att du först ska se vad som händer när du stoppar in större och större tal i ditt uttryck.

Är det däremot limes då x går mot oändligheten så är ett gott råd att skriva det som
√(x+x^2) - x = (√(x+x^2) - x)*(√(x+x^2) + x)/(√(x+x^2) + x) (vi har multiplicerat och dividerat med samma sak = konjugatet till ditt uttryck)
= (enl. konjugatregeln) x/(√(x+x^2) + x).

Bryt sedan ut x i nämnaren och förkorta bråket med x, så ska du se att svaret faller ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Snok3n:

EDIT: Är svaret måhända 1/2?

Det stämmer!
Hur gjorde du?

Jag får nämligen också svaret till noll...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

Det stämmer!
Hur gjorde du?

Jag får nämligen också svaret till noll...

x skall nog som sagt gå mot oändligheten (annars blir det 0 (utan konstigheter)).

Permalänk
Skrivet av Swehurricane:

Det stämmer!
Hur gjorde du?

Jag får nämligen också svaret till noll...

Du avläser antingen frågan fel eller så är boken feltryckt. Jag lät x gå mot oändligheten och räknade sedan som JesperT gjorde.

Permalänk
Medlem

Kurvan y=7e^-x begränsar tillsammans med y-axeln och kurvan y=e^x-6 ett område. Nestäm dess area och räkna exakt.

Någon som kan hjälpa mig, då jag bara har facit och ingen uträkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Kurvan y=7e^-x begränsar tillsammans med y-axeln och kurvan y=e^x-6 ett område. Nestäm dess area och räkna exakt.

Någon som kan hjälpa mig, då jag bara har facit och ingen uträkning

Rita upp graferna och kolla på din skiss vilket område som är det relevanta för dig, dvs mellan vilka x området ligger. Integrera sedan mellan de x koordinaterna på lämpligt sätt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Kurvan y=7e^-x begränsar tillsammans med y-axeln och kurvan y=e^x-6 ett område. Nestäm dess area och räkna exakt.

Någon som kan hjälpa mig, då jag bara har facit och ingen uträkning

Precis som det skrivits, försök rita upp en bild för dig. Se hur du kan teckna den sökta arean genom att kombinera de två graferna.
Du kan t.ex. på: http://wedlund.eu/~daniel/area_ex/ laborera lite. Skriv in två funktioner, vänstra gränsen och högra gränsen klicka sedan på plot så ska du nog se

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig och en klasskamrat att lösa en ekvation. Vi har 7=e^2x-6e^x

Läraren kan inte komma på hur man gör. Grafiskt är enkelt, men hur algebraiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T0MT0M:

Kan någon hjälpa mig och en klasskamrat att lösa en ekvation. Vi har 7=e^2x-6e^x

Läraren kan inte komma på hur man gör. Grafiskt är enkelt, men hur algebraiskt

Man kan göra den lite mindre avskräckande genom att till exempel införa u = e^x

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Kan någon hjälpa mig och en klasskamrat att lösa en ekvation. Vi har 7=e^2x-6e^x

Läraren kan inte komma på hur man gör. Grafiskt är enkelt, men hur algebraiskt

Skickades från m.sweclockers.com

e^2x-6e^x-7=0
(e^x)^2-6e^x-7=0
Kvadratkomplettera:
(e^x-3)^2-16=0
e^x-3=+/- 4
e^x=7
e^x=-1 <- inga reella lösningar.
x=ln 7.

Seriöst, vad har ni för lärare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan göra den lite mindre avskräckande genom att till exempel införa u = e^x

Ja, en annan kompis från en annan klass gav mig också det tipset och kom då fram till

7=e^(2x)-6e^x

7=(e^x)^2-6e^x

[e^x=u]

7=u^2-6u

u^2-6u-7=0

Får fram igenom pq-formeln att x är 3+/- 4, men bara 7 funkar då -1 inte är reellt.

e^x=u=7

x=ln7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

e^2x-6e^x-7=0
(e^x)^2-6e^x-7=0
Kvadratkomplettera:
(e^x-3)^2-16=0
e^x-3=+/- 4
e^x=7
e^x=-1 <- inga reella lösningar.
x=ln 7.

Seriöst, vad har ni för lärare?

Ja, den lärarens matematikkunskaper verkar ju inte vara att lita på. Detta är ju ändå en enkel standarduppgift.
Om det vore någon riktigt klurig specialuppgift där man måste tänka mycket utanför de invanda ramarna så vore det väl en sak om läraren inte såg lösningen omedelbart, men det här är ju nästan att jämföra med en lärare som har svårt för multiplikationstabellen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har problem med denna uppgift:
Sträckorna AD respektive DE är 12 respektive 8 cm. Linjen DC är 10 cm. DE är parallell med BC. Bestäm sträckorna BD och BC.

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Har problem med denna uppgift:
Sträckorna AD respektive DE är 12 respektive 8 cm. Linjen DC är 10 cm. DE är parallell med BC. Bestäm sträckorna BD och BC.
https://go.evuma.com/content/assignment_gfx/1362038186.png

Hjälp uppskattas!

Du behöver teckna två ekvationer med två okända längder. Använd att:

- Trianglarna ADE och ABC är likformiga, samt att
- BCD är rätvinklig vilket gör att du kan använda Pythagoras sats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du behöver teckna två ekvationer med två okända längder. Använd att:

- Trianglarna ADE och ABC är likformiga, samt att
- BCD är rätvinklig vilket gör att du kan använda Pythagoras sats

Ok tack! Gjorde Ma2C NP idag så ville vara säker hur jag räknade ut den.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

2√x+C.

2√x+C=2(x)^(1/2)+C ⇒ (2√x+C)'=2((x)^(1/2))'=2*(1/2)*x(1/2-1)=x^(-1/2)=1/√x

glömde säga tack

en annan jag har problem med, primitiva funktionen av: e / e^x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolzlo:

glömde säga tack

en annan jag har problem med, primitiva funktionen av: e / e^x

Täljaren e är bara ett konstant "villospår", och kan lämnas utanför beräkningen först ifall den förvirrar.

1 ∕ eˣ är definitionsmässigt samma sak som eˣ. Exponentialfunktionen bör du kunna integrera (annars är detta ett bra tillfälle att lära sig! ). Återinför sedan faktorn e och baka in den i uttrycket.

Alternativt (vilket är mer naturligt om man är vanare vid exponenter) kan du direkt skriva e ∕ eˣ = e¹⁻ˣ, också definitionsmässigt, och integrera detta. Båda sätten går ~lika snabbt: välj det som känns mest naturligt (men se till att förstå båda).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.