Permalänk
Medlem

Behövs 4g?

En liten fundering.
Behöver man 4g i mobilen om man inte håller på och laddar ner?
Ska man ladda ner gör man ju det via wifi hemma.
Vad är för och nackdelar?
Klart att det går snabbare och titta på nyheter osv.
Orsaken att jag undrar är att jag fått ett kanonerbjudande på Note 2 utan 4g.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

Om man har bra teckning på 3G så räcker det för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Det är en märkbar skillnad på vanlig surf med 4g vs 3g. Om man som mig surfar mycket på telefonen när man är ute på vift så är det guld värt. Men jag aktar mig för att uppdatera appars och dyl. eftersom jag numera har begränsat surf. Dock har jag inte överskridit gränsen på de 4 månader jag haft abonnemanget.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag längtar till 4G, 3G nätet här i stockholm är så sjukt överbelasta så mesta av tiden går det segare än 56k modem. Riktigt dåligt faktiskt. Men i teorin så kan ju 3G va hyffsat snabbt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Turbo 3G via operatören 3 jag har räcker gott och väl. Känner inte att batteritiden man förlorar är värd hastigheten.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Det blir bättre täckning med 4G. 3G nätet är rätt belastat hos de flesta operatörerna.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har iPhone 5 (och iPad 3) med Tre alltså 3G och bor i Täby norr om Stockholm och åker in till Stockholm - södermalm varje vardag. Jag tycker det i normala fall fungerar för att slösurfa på Sweclockers kolla lite Netflix ibland, beroende på belastningen.

Fördelen med 3G är att du kan ringa i nätet, göra allt.. smsa, mms, tele, surf etc. 4G går _bara_ att surfa i, med det sagt är man mer beroende av bra 3G täckning i telefonen än 4G.

Min sambo fick precis en iPhone 5s med 4G och herregud vilken skillnad! Jag lånade med den till jobbet när jag pendlade under jorden i tunnelbanan och snittade 30Mbit och över 50Mbit ovan jord oberoende om det var folk eller inte.

Behöver man snabbare surf? Det är upp till personen (dig) i frågan. I dagsläget kanske du inte behöver det, men hur ser morgondagen ut? Jag skulle personligen _inte_ välja 3G om jag kan få 4G för en liten peng extra. Snudd på att jag säljer min iPhone 5 för att köpa mig en iPhone 5s - bara för 4G.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

*** raderat ***

I och för sig så laddas det ju ner när man läser tidning, facebook m.m. men det är ju så små mängder.
Jag laddar inte ner filmer osv. Appar och uppdateringar laddar jag i regel hemma via wifi.

Redigerat
Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker 4G är värt. har jag bra täckning laddar alla webbsidor lika snabbt som på datorn, vilket det inte gör via 3G. (beror väl även på telefonmodell och webbläsare, jag har en Lumia 920)

Permalänk
Medlem

Det är väldigt simpelt, täckningen på 4G är så otroligt mycket bättre. En 4G-antenn kan stråla upp till 3,5 km, en 3G-antenn upp till 800 m eller däromkring. 3G är en utdöende teknik som operatörerna satte för mycket hopp till när de trodde att den multiplexing som används, CDM, skulle kunna växa mycket mer än den kunde. 4G använder en kombination av gamla och nya tekniker och kommer troligtvis vara standarden ett bra tag framöver. Vem vet hur länge 3G går att använda, frekvensband är dyrbara...

Sen att 4G faktiskt är snabbare och har mycket lägre latency är förstås en bonus också.

Permalänk
Medlem

Jag bor några mil utanför Sundsvall och här är det bara Telias nät som fungerar acceptabelt (3g).
Risken för överbelastning är inte så stor....
Jag kör 4g hemma via BBB och det funkar hur bra som helst, även om jag håller mig på genomfartsvägen upp till Jämtland går det bra.
Skulle jag däremot gå 2 km vi sidan av är det kört.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Behövs och behövs.... Klart det är nice, men personligen tycker jag inte det är värt priset ännu. Om du nu får en Note med 3G för ett bra pris så kan du ju sikta på att köra 4G när du vill byta ut din Note om sisådär 2-3 år.

Jag tycker du ska ställa upp två olika scenarion för dig själv:
Månadskostnad med 3G inkl telefon
Månadskostnad med 4G inkl telefon

Skillnaden mellan dessa alternativ tar du och väger nogrant. Låt säga att det blir 200 spänn i månaden (här måste du själv säga vad det är). Finns det någonting du önskar för 200 i månaden? Eller kan det kanske kännas värt att köpa nytt grafikkort om ett år för pengarna du sparar.

Permalänk
Medlem

LTE (vägrar kalla det för 4G för det är inte 4G) har bättre täckning pga det använder fler frekvenser. Inte lika känsligt som 3G.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knarra:

Behövs och behövs.... Klart det är nice, men personligen tycker jag inte det är värt priset ännu. Om du nu får en Note med 3G för ett bra pris så kan du ju sikta på att köra 4G när du vill byta ut din Note om sisådär 2-3 år.

Jag tycker du ska ställa upp två olika scenarion för dig själv:
Månadskostnad med 3G inkl telefon
Månadskostnad med 4G inkl telefon

Skillnaden mellan dessa alternativ tar du och väger nogrant. Låt säga att det blir 200 spänn i månaden (här måste du själv säga vad det är). Finns det någonting du önskar för 200 i månaden? Eller kan det kanske kännas värt att köpa nytt grafikkort om ett år för pengarna du sparar.

I princip alla (alla jag känner till) operatöreri Sverige som erbjuder surf via mobilen tar inte ut någon extra kostnad för 4G över 3G, det är en del av nätet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är ta den telefon som passar dig. Om den har LTE/4G är det en bonus, om inte ja då kommer du antagligen inte sakna det eftersom du ställde denna fråga överhuvudtaget. Du kan inte hitta ett abonnemang idag som inte har 4G som standard så det har mer med telefonen att göra än abonnemanget.

Skrivet av Knarra:

Behövs och behövs.... Klart det är nice, men personligen tycker jag inte det är värt priset ännu. Om du nu får en Note med 3G för ett bra pris så kan du ju sikta på att köra 4G när du vill byta ut din Note om sisådär 2-3 år.

Jag tycker du ska ställa upp två olika scenarion för dig själv:
Månadskostnad med 3G inkl telefon
Månadskostnad med 4G inkl telefon

Skillnaden mellan dessa alternativ tar du och väger nogrant. Låt säga att det blir 200 spänn i månaden (här måste du själv säga vad det är). Finns det någonting du önskar för 200 i månaden? Eller kan det kanske kännas värt att köpa nytt grafikkort om ett år för pengarna du sparar.

Finns det ens abonnemang som inte är kontantkort som inte har 4G som standard idag? Samtliga operatörer jag tittat på (Telia, halebop, Telenor och Tele2) har 4G som standard i sina abonnemang idag. Du betalar alltså inte extra för detta om du uppdaterar eller skaffar abonnemang idag. Istället får du välja hur många GB du vill ha att ladda ner för innan de skruvar ner hastigheten. Och det är en helt annan fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 Maxi som försvann för ett tag sen, där ingår 4G utan extra kostnad. En bra dag kan jag komma up i 80mbit men vanligtvis ligger det runt 30-50mbit på en Lumia 920

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Det är väldigt simpelt, täckningen på 4G är så otroligt mycket bättre. En 4G-antenn kan stråla upp till 3,5 km, en 3G-antenn upp till 800 m eller däromkring. 3G är en utdöende teknik som operatörerna satte för mycket hopp till när de trodde att den multiplexing som används, CDM, skulle kunna växa mycket mer än den kunde. 4G använder en kombination av gamla och nya tekniker och kommer troligtvis vara standarden ett bra tag framöver. Vem vet hur länge 3G går att använda, frekvensband är dyrbara...

Skrivet av ozo64:

LTE (vägrar kalla det för 4G för det är inte 4G) har bättre täckning pga det använder fler frekvenser. Inte lika känsligt som 3G.

Det där stämmer inte helt. Som det är idag är 3 den enda operatören som har 3G och 4G-täckning på samma ställen, eftersom de bygger 3G på 900MHz och 4G på 800MHz på samma basstation. Så där 3 har 4G-täckning finns också 3G-täckning. Hos Telia kommer det även bli så. Hos Tele2 och Telenor kommer dock 4G-täckningen att vara större än 3G-täckningen, av den anledning att de bygger 4G på lägre frekvenser (utöver 1,8GHz och 2,6GHz), nämligen 800 och 900MHz vilket ger bättre yttäckning.

Som jag ser det är ett bra 3G och 4G-nät det optimala. Visst kan man skryta mycket om att man har ett stort 4G-nät, men tyvärr är näten och hårdvaran inte speciellt bra på handovers vilket gör att man lätt hamnar på 3G - eller i vissa operatörers fall 2G - trots att 4G-täckning finns på platsen.

Så om det gäller Tele2, Telia eller Telenor kommer 4G-täckningen nog kunna vara bättre än 3G-täckningen där det är utbyggt. Hos 3 är det mer eller mindre samma, 3G-täckningen brukar kunna vara lite bättre.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par onödiga inlägg som inte tillförde något till diskussionen och därför bröt mot forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det behövs inte, men det kan vara bekvämt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej det behövs inte, men det kan vara bekvämt.

Precis som 3G då, Edge är väl bra nog? Räckvidden på 3G är ju också perfekt!

Har man väl använt 4G känner man när det ibland slår över till 3G eller annat, allt tar ungefär 10 gånger längre tid... Behöver heller inte slå på WLAN heller, enda skillnaden blir var datan kommer ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På sikt så kan 3G bli bättre än 4G nätet i och med att allt fler går över till 4G med sina lurar och tablets. Just nu är det överbelastat men situationen kan vända. Dock så byggs 4G-nätet ut så mycket mer än 3G så det kan ta några år. Dessutom kommer vi nå LTE Cat 5 inom 2 år(nu är vi på LTE Cat 4 som ger upp till 150 mbit/s) som ska ge hastigheter upp till 300 mbit/s, så det är 7x vad 3G bör ge maximalt(42 mbit/s med HSPA+).

Sen har du klart lägre latens också. När det gäller batteritiden så är det en optimeringsfråga. På sikt så kommer LTE ge bättre batteritid eftersom LTE är mer effektivt med datahantering, dock så tar det ett tag innan tekniken har blivit så pass optimerad att detta går igenom helt. Men det har blivit bättre på de senaste 2-3 åren. LTE gick knappat att använda år 2011 om du hade en apparat som hade det, batteriet dog direkt. Idag är det väldigt lika mellan 4G och 3G och inom några år kommer 4G ha övertaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På sikt så kan 3G bli bättre än 4G nätet i och med att allt fler går över till 4G med sina lurar och tablets. Just nu är det överbelastat men situationen kan vända. Dock så byggs 4G-nätet ut så mycket mer än 3G så det kan ta några år. Dessutom kommer vi nå LTE Cat 5 inom 2 år(nu är vi på LTE Cat 4 som ger upp till 150 mbit/s) som ska ge hastigheter upp till 300 mbit/s, så det är 7x vad 3G bör ge maximalt(42 mbit/s med HSPA+).

Sen har du klart lägre latens också. När det gäller batteritiden så är det en optimeringsfråga. På sikt så kommer LTE ge bättre batteritid eftersom LTE är mer effektivt med datahantering, dock så tar det ett tag innan tekniken har blivit så pass optimerad att detta går igenom helt. Men det har blivit bättre på de senaste 2-3 åren. LTE gick knappat att använda år 2011 om du hade en apparat som hade det, batteriet dog direkt. Idag är det väldigt lika mellan 4G och 3G och inom några år kommer 4G ha övertaget.

Inom kort kommer även 3G kunna erbjudas med hastigheter upp till 84Mbps, vilket kommer kunna göra 3G-nätet ännu mer konkurrenskraftigt i jämförelse med LTE-nätet och man kommer kanske se en annorlunda prissättning för de olika näten.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Permalänk
Medlem

4g är grymt skönt, roligt när man ska tävla mot nån kompis på att ladda ner något som kör med iphone

Permalänk

4G > Snabbare nät, sämre batteritid
3G > Långrsamare nät, bättre batteritid
Men i längden tror jag man tjänar på 4g endå, du tjänar tid, och batteritiden blir nog densamma om inte mindre om nätet laddar snabbare

Permalänk
Medlem

Anser själv att den försämrade batteritid man får av att köra på 4G är ett större minus än det plus som den förbättrade hastigheten medför. Jag använder inte heller min telefon till något som skulle kräva 50+mbit i näthastighet, jag får ut ~10mbit i vanliga fall på 3G nätet och det räcker mer än väl för mig. Men smaken är som baken.

Permalänk
Avstängd

Nä kör utan skiten eftersom batteriet dör ut snabbare.

Kollar man bara nyheter och sådant duger 3g och gör man något annat så är surfen slut 2 minuter senare iallafall så det spelar ingen större roll för mig.