Permalänk
Medlem

Jag har ownit bredband 100/100 (internetuttag) och bor i en lägenhet. Jag använder datorn till att streama filmer och sånt, spelar inte några spel. Min bärbara dator, asus, är ganska gammal men den är "trådlösinternetkompatibel".

Jag vill skaffa en router så jag kan köra trådlöst. Vad ska jag köpa för någon? Är inte så sugen på att lägga ut så mycket pengar. Jag vill gärna kunna gömma undan den så smidigt som möjligt.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppenjet:

Jag har ownit bredband 100/100 (internetuttag) och bor i en lägenhet. Jag använder datorn till att streama filmer och sånt, spelar inte några spel. Min bärbara dator, asus, är ganska gammal men den är "trådlösinternetkompatibel".

Jag vill skaffa en router så jag kan köra trådlöst. Vad ska jag köpa för någon? Är inte så sugen på att lägga ut så mycket pengar. Jag vill gärna kunna gömma undan den så smidigt som möjligt.

Tacksam för svar!

I hvilken oppløsing er det du hadde tenkt deg å strømme filmer i og er det flere i husholdet der vil samtidig strømme samme film i husholdet? Tenkte du bruke en NAS i ditt nettverk eller lignende for å kjøre trådet eller trådløs tilkobling til harddisker/ssd?

Signalstyrken kan bli svekket hurtig dersom det er tykke vegger og/ eller stor avstand fra router til dine trådløse enheter, så det ville være bra å vite noe mer om hvor stor din leilighet er og de fysiske muligheter du vil ha for å plassere routen.

Det beste vil nok være å oppgradere WLAN kortet på din bærbare til et WLAN du kobler inn i USB porten. Disse trenger ikke koste så mye og du vil få mer valgfrihet når det gjelder hvilke valg av frekvenser og hastighet (fra 150 mbit/s opp til 450 eller mer) mellom router og WLAN kortet.

Når alt flere ting i husholdet i dag er blitt trådløst, så kan det lett bli forstyrrelse i linken mellom router og de enheter der arbeider trådløst som gjør at en "billig" router ikke er den beste løsning.

(Det er mulig du har en eller to smartphones, trådløs printer etc der også vil være koblet gjennom din router, så det lønner seg å tenke etter hvilke andre ting du vil belaste din router med i den nærmeste fremtid.)

Skickades från m.sweclockers.com

Kom på ett annet alternativ er å se på NAS server som også kan fungere som router gjennom å dele ut trådløst ditt Internet forbindelse.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för ett jättebra svar!

Citat:

I hvilken oppløsing er det du hadde tenkt deg å strømme filmer i og er det flere i husholdet der vil samtidig strømme samme film i husholdet?

Jag vet faktiskt inte vad det är för upplösning på det jag streamar, men det är sämre än "720" iaf! Jag är ensam i hushållet.

Citat:

Tenkte du bruke en NAS i ditt nettverk eller lignende for å kjøre trådet eller trådløs tilkobling til harddisker/ssd?

Jag vet inte riktigt vad NAS är, men efter lite googlande så verkar det som att det är någon sorts hårddisk man kommer åt via internet? En sådan behöver jag inte.

Citat:

Signalstyrken kan bli svekket hurtig dersom det er tykke vegger og/ eller stor avstand fra router til dine trådløse enheter, så det ville være bra å vite noe mer om hvor stor din leilighet er og de fysiske muligheter du vil ha for å plassere routen.

Min lägenhet är liten, 30kvm, och routern kommer att vara i ett tv-skåp som är gjort av trä i vardagsrummet. Jag behöver bara ha tillgång till Internet i vardagsrummet.

Citat:

Det beste vil nok være å oppgradere WLAN kortet på din bærbare til et WLAN du kobler inn i USB porten. Disse trenger ikke koste så mye og du vil få mer valgfrihet når det gjelder hvilke valg av frekvenser og hastighet (fra 150 mbit/s opp til 450 eller mer) mellom router og WLAN kortet.

Är det här något som är lätt att göra själv? Funkar alla WLANkort till min bärbara dator? Tänkte främst eftersom min dator är ganska gammal:

  • ASUSTeK Computer Inc.

  • F5SL

  • 3,00 GB RAM

  • 32-bit operating system

  • processor cores 2

  • 64-bit capable

  • Network Adapter SiS191 Ethernet Controller

  • Network Adapter Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter

  • Network Adapter Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter

Citat:

Når alt flere ting i husholdet i dag er blitt trådløst, så kan det lett bli forstyrrelse i linken mellom router og de enheter der arbeider trådløst som gjør at en "billig" router ikke er den beste løsning.

Jag har bara en smartphone, inget annat i mitt hushåll är trådlöst. Däremot får jag upp minst ett 20tal olika tradlösa nätverk om jag gör en sökning (mina grannars nätverk, jag bor i ett trapphus).

Citat:

(Det er mulig du har en eller to smartphones, trådløs printer etc der også vil være koblet gjennom din router, så det lønner seg å tenke etter hvilke andre ting du vil belaste din router med i den nærmeste fremtid.)

Jag är (uppenbarligen) inte en avancerad datoranvändare, så det här är inget problem för mig. Jag behöver bara Internet till min dator.

Citat:

Kom på ett annet alternativ er å se på NAS server som også kan fungere som router gjennom å dele ut trådløst ditt Internet forbindelse.

Det här förstår jag tyvärr inte.

Återigen, tack för ett jättebra svar Gigantrix!

Permalänk
Medlem

I min familj har vi precis bytt upp os från 6-8Mb/s till 24 Mb/s via ADSL från Bahnhof. Problemet är att vår router, en D-Link DSL-2740B endast klarar av att ge 10/100 via ethernet portarna. Det gör att vi altså inte kan utnyttja den fulla hastigheten. Vad rekommenderar ni som ersättare? Den ska ju ha ett ADSL modem och jag har svårt att hitta någon med högre hastighetsbegränsning.

EDIT: Eller är det jag som är dum och tror att 10/100 betyder 10 ner 100 upp? Jag tycker att det vore väldigt konstigt att ha det så men det verkar som att de flesta använder sig av det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HankyP:

I min familj har vi precis bytt upp os från 6-8Mb/s till 24 Mb/s via ADSL från Bahnhof. Problemet är att vår router, en D-Link DSL-2740B endast klarar av att ge 10/100 via ethernet portarna. Det gör att vi altså inte kan utnyttja den fulla hastigheten. Vad rekommenderar ni som ersättare? Den ska ju ha ett ADSL modem och jag har svårt att hitta någon med högre hastighetsbegränsning.

EDIT: Eller är det jag som är dum och tror att 10/100 betyder 10 ner 100 upp? Jag tycker att det vore väldigt konstigt att ha det så men det verkar som att de flesta använder sig av det.

Det betyder att den klarar bade 10 Mbps och 100 Mbps, bade ner och upp. Du kan fortfarande anvanda din gammla D-link.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Det betyder att den klarar bade 10 Mbps och 100 Mbps, bade ner och upp. Du kan fortfarande anvanda din gammla D-link.

Då är det något annat som gör att jag hela tiden ligger precis på 10 Mbps när jag mäter mot bredbandskollen alltså?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag söker efter en lättanvänd router med bra räckvidd. Huset är på över 200kvm och det trådlösa nätverket används av 2-4 datorer, 2-4 handhållna enheter (Androids och iOS) samt skrivare och airport express, kan komma användas av smart-tv etc. i framtiden. Prioritet är räckvidd, stabilitet och möjlighet att ansluta många enheter utan märkbara störningsmoment.

Budgeten för routerinköp är inte så begränsat utan fokus är på kvalitet och användbarhet. Ser att Asus senare modeller i N-serien rekommenderas för många användare här, är det något som passar mina behov med?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inga routrar som klarar mobilt Tele2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HankyP:

Då är det något annat som gör att jag hela tiden ligger precis på 10 Mbps när jag mäter mot bredbandskollen alltså?

Det kan bero pa manga olika osaker. Sitter du tradat eller tradlost?

Skrivet av DasJason:

Hej,

Jag söker efter en lättanvänd router med bra räckvidd. Huset är på över 200kvm och det trådlösa nätverket används av 2-4 datorer, 2-4 handhållna enheter (Androids och iOS) samt skrivare och airport express, kan komma användas av smart-tv etc. i framtiden. Prioritet är räckvidd, stabilitet och möjlighet att ansluta många enheter utan märkbara störningsmoment.

Budgeten för routerinköp är inte så begränsat utan fokus är på kvalitet och användbarhet. Ser att Asus senare modeller i N-serien rekommenderas för många användare här, är det något som passar mina behov med?

Tack på förhand

Asus RT-AC66U borde klara av dina krav utan problem.

Skrivet av bl00keRs:

Finns det verkligen inga routrar som klarar mobilt Tele2?

Menar du 3G och 4G?

Routern som jag lankade till DasJason ovanfor har ska klara det. ta inte mitt ord for det da jag inte anvant den sjalv.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Asus RT-AC66U borde klara av dina krav utan problem.

Tack!

Permalänk
Medlem

Chiftin, menade 4G såklart. Tänkte beställa endast simkort med Bredband 4G Small på och se om det räcker och om jag kommer ens upp i de 15GB. Skrev det här innan så det kanske underlättar någon att hjälpa mig om jag citerar mitt tidigare inlägg:

Citat:

Tänkte teckna Tele2 4G inom kort och undrar om det finns andra kompatibla och bra routrar än Tele2s Huawei B593? Inga budget grejer utan minst lika bra, stabila som håller täckning och inte sänker hastigheten, precis som deras (har hört och läst på internet att den är bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Det kan bero pa manga olika osaker. Sitter du tradat eller tradlost

Det är olika runt huset, en dator sitter via homeplug och de andra kör trådlöst men även när jag kopplar in direkt i routern får jag alltid 10Mbit/s ± ~0.30Mbit/s.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HankyP:

Då är det något annat som gör att jag hela tiden ligger precis på 10 Mbps när jag mäter mot bredbandskollen alltså?

HankyP, det du har fra din Internet leverandør er kun 24 Mbit/s og det er en teoretisk max. hastighet. Ofte vil ADSL ha en rett dårlig hastighet opp som kanskje ligger på 1 Mbit/s når det gjelder ADSL ettersom forbindelsen baserer seg på kobberledninger og MODEMet må modulere signalet mellom ditt lokale nettverk ut mot kabel/leverandøren (WAN= Wide Area Nettwork dvs Internet).

Ditt interne nettverk (LAN) der du henviser til 10 Mbit/s resp. 100 Mbit/s gjelder kun ved fysisk kobling mellom enheter. Når du kobler inn din enhet, så vil nettverkskortet og router "forhandle" om hvilken hastigheten der begge kan operere under gjennom først prøver 100 og siden skifte til 10 Mbit/s i forbindelse link. Det er altså mellom to enheter der er på LAN siden der du vil kunne få en link på 100 Mbit/s. Den virkelige hastighet varier fra router til router, men vil sjelden være oppe i 100 % av 100 Mbit/s, det er her Gigabit (1000 Mbit/s) vil komme inn i billedet for å kunne få ut noe der ligger nærmere 100 Mbit/s eller over.

Link til ADSL hastighet (se Technical Information): http://en.wikipedia.org/wiki/G.992.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

HankyP, det du har fra din Internet leverandør er kun 24 Mbit/s og det er en teoretisk max. hastighet. Ofte vil ADSL ha en rett dårlig hastighet opp som kanskje ligger på 1 Mbit/s når det gjelder ADSL ettersom forbindelsen baserer seg på kobberledninger og MODEMet må modulere signalet mellom ditt lokale nettverk ut mot kabel/leverandøren (WAN= Wide Area Nettwork dvs Internet).

Ditt interne nettverk (LAN) der du henviser til 10 Mbit/s resp. 100 Mbit/s gjelder kun ved fysisk kobling mellom enheter. Når du kobler inn din enhet, så vil nettverkskortet og router "forhandle" om hvilken hastigheten der begge kan operere under gjennom først prøver 100 og siden skifte til 10 Mbit/s i forbindelse link. Det er altså mellom to enheter der er på LAN siden der du vil kunne få en link på 100 Mbit/s. Den virkelige hastighet varier fra router til router, men vil sjelden være oppe i 100 % av 100 Mbit/s, det er her Gigabit (1000 Mbit/s) vil komme inn i billedet for å kunne få ut noe der ligger nærmere 100 Mbit/s eller over.

Link til ADSL hastighet (se Technical Information): http://en.wikipedia.org/wiki/G.992.5

Jag är medveten om att hastigheten upp inte är lika hög som hastigheten ner och att det är en teoretisk maxhastighet. Anledningen att jag tror att det är något som är fel är att hastigheten är så konstant. Detta borde ju skifta eftersom ADSL påverkas av hur många som använder sig av anslutningen mellan mig och telestationen.
Om det nu är så att det är omöjligt att få ut 24 Mbit/s på grund av ledningar, användare mm så borde ju hastigheten ligga på max just nu och detta borde förändras beroende på om det är många som använder sig av bandbredden just vid den tidpunkten men hastigheten är konstant.
Det var därför en teori från min sida att det är den lokala hastigheten som begränsar min bandbredd mot internet men detta är ju uppenbarligen inte fallet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Har haft min ASUS RT-N12 länge nu och still going strong fast den stått ute över ett år i Ladugården som wifi-reapeter.Med nya FW är den stabil. Gått upp i pris från 270 kr till 350 kr men fortfarande mycket man får för en liten peng.

Kör dd-wrt/openwrt på den. Rekomenderas om man vill sätta upp några billiga hotspot och köra orginal FW eller annan mer svårinställd.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tjena!
Vi håller på att sätta in fiber i huset och tanken är väl att det blir 100/100 eller 200/100 (något i den stilen)
Dagligen kommer det användas 6st trådlösa enheter och 2 st "trådat".

Så, jag behöver en raouter som klarar av det och har en bra singnalstyrka (huset är ganska stort)
Givet viss kommer det kosta en slant men så billig som möjligt för bra kvalité!

och tänkte även köra en stationär trådlöst, så en sändare till den oxå (samma hastighet där)

och även om det är någon som har koll på billiga kablar?

Tack i förhand!

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Avstängd

Ni får nog en trådlös Mediadelare?.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Har kollat i tråden ser ut som dessa är rekommenderade.
ASUS RT-AC66U och ASUS RT-AC56U
AC56U är 600kr billigare och undrar om det gör sån stor skillnad på att köpa den dyra eller gå för den som är billigare?
Hade tidigare en DIR 655 men efter 5 år så började den få lite problem samt att den kunde sluta funka i nån timma eller så, men den gjorde jobbet bra. När vi bytte till Telia tror jag, så fick vi en Thomson gateway, vi märkte att det blev problem med att spela tillsammans i vissa spel och vi kunde inte öppna portar för båda datorerna till skillnad från dir655, vilket skapade problem i andra spel om den ena hostar och har inte portar öppen.

Kommer förmodligen köpa den billiga versionen. Bara lust att veta lite om dem först.

Räcker det med att bara ha den eller måste jag ha nått till för internet?

Permalänk
Medlem

du kommentera vara helt nöjd med 56U, har du normala krav så räcker den och blir över

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilken router som är billigast för mina krav/behov.

Vi har Com Hem 250 Mbit och en Netgear 3100 4 portarsvarianten.
Våra enheter som kommunicerar trådlöst är 4 Smartphones, 1 smart-tv, en HTC media link och två laptops. + att vi kör några datorer på TP-kabel mellan varven.

Vi skulle vilja ha en dual band-router med rejäl trough put. Som kan köra 2.4 och 5 GHz paralellet utan att störa varandra, då vi har en del äldre enheter som inte har någon 801n kompatibilitet.

Vilken är den billigaste på marknaden ni kan rekommendera?

Edit: Jag köper en "Zyxel NBG6716 - 802.11ac / 1750Mbps / 1Gbits / Dualband" på lunchen. 995:- på Webhallen. Verkar helt okej.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag undrar vilken router som är billigast för mina krav/behov.

Vi har Com Hem 250 Mbit och en Netgear 3100 4 portarsvarianten.
Våra enheter som kommunicerar trådlöst är 4 Smartphones, 1 smart-tv, en HTC media link och två laptops. + att vi kör några datorer på TP-kabel mellan varven.

Vi skulle vilja ha en dual band-router med rejäl trough put. Som kan köra 2.4 och 5 GHz paralellet utan att störa varandra, då vi har en del äldre enheter som inte har någon 801n kompatibilitet.

Vilken är den billigaste på marknaden ni kan rekommendera?

Edit: Jag köper en "Zyxel NBG6716 - 802.11ac / 1750Mbps / 1Gbits / Dualband" på lunchen. 995:- på Webhallen. Verkar helt okej.

Kolla upp sa den ar Simultaneous Dual Band och inte Selectable Dual Band.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Kolla upp sa den ar Simultaneous Dual Band och inte Selectable Dual Band.

Tack för svaret. Den är "äkta" simultaneous" Funkar klocka.

Hade 20-30 Mbit/s på WiFi innan och nu runt 130 Mbit. Har bryggat Com Hem-routern och allt går med en faslig fart. Hittar inte så mycket info om denna på olika forum än så länge, den är rätt ny. Skulle vilja veta lite om deras QoS-variant som de kallar "StreamBoost". Har testat både auto och manuellt men märkte ingen skillnad. Kör 5GHz-bandet på mobilerna och ena laptopen och trådat på tvn, stationära datorn och TiVo-boxen och 2.4GHz-bandet på en mobil och en media-link.

Inget buffrar längre, ens när vi streamar Full-HD på tre enheter samtidigt. Fantastiskt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag flyttar om två månader in i min nya lägenhet och står inför köp av en ny router. Lägenheten är 60 kvadrat och jag tror inte att väggarna är av betong eller allt för tjocka. Jag har funderat på antingen Archer C7, RT-AC66U eller RT-AC56U, tycker dock att det känns lite väl saftigt att punga ut 1400:- som RT-AC66U går på. I vilket fall som helst så behöver routern kunna hantera fem trådlösa anslutningar och säg fyra trådbundna simultant, samt torrenttrafik i 100 Mbit/s åtminstone åt ett håll 24/7.
Så, är det någon som har tips eller åsikter om det ovannämnda routrarna så tar jag gärna emot dessa!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Har för närvarande en Asus RT-N65U router som jag köpte förra året. Väldigt missnöjd med denna, kraschar varje gång den belastas mer än med surfning.
Tänkte kräva att få byta den, och lägga pengar emellan för en bättre modell.

Då är frågan, vilken är den absolut bästa och stabilaste routern som finns nu, under 2000kr. Många säger RT-AC66U, men denna är ännu äldre i tekniken än den jag har, förutom just då AC. Min nuvarande har ju USB 3.0 och högre troughput vad jag förstår.
RT-AC56U ser ju intressant ut, men det är samma formfaktor som min nuvarande. Och jag är rätt säker på att den kommer ha samma värmeproblem. Samt att den verkar ha väldigt dålig täckning.

Jag skall ha den i en lägenhet på 56kvm, så täckning borde inte vara ett bekymmer, trots tjocka betongväggar?

Vilken är bäst?

Permalänk
Skrivet av jockebq:

Har för närvarande en Asus RT-N65U router som jag köpte förra året. Väldigt missnöjd med denna, kraschar varje gång den belastas mer än med surfning.
Tänkte kräva att få byta den, och lägga pengar emellan för en bättre modell.

Då är frågan, vilken är den absolut bästa och stabilaste routern som finns nu, under 2000kr. Många säger RT-AC66U, men denna är ännu äldre i tekniken än den jag har, förutom just då AC. Min nuvarande har ju USB 3.0 och högre troughput vad jag förstår.
RT-AC56U ser ju intressant ut, men det är samma formfaktor som min nuvarande. Och jag är rätt säker på att den kommer ha samma värmeproblem. Samt att den verkar ha väldigt dålig täckning.

Jag skall ha den i en lägenhet på 56kvm, så täckning borde inte vara ett bekymmer, trots tjocka betongväggar?

Vilken är bäst?

Jag har aldrig haft problem med min RT-N65U. Men köpte en AC router nu och började med en AC66 men fick värmeproblem som gjorde att mina trådlösa hastigheter dippade en hel del, så jag bytte till nyare AC68 som fungerat felfritt nu i snart 2 veckor med senaste firmwaren.

Vill tillägga att jag även testade AC56:an som hade katastrofal räckvidd, min gamla N65:a som har liknade bygge har betydligt bättre räckvidd.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag har aldrig haft problem med min RT-N65U. Men köpte en AC router nu och började med en AC66 men fick värmeproblem som gjorde att mina trådlösa hastigheter dippade en hel del, så jag bytte till nyare AC68 som fungerat felfritt nu i snart 2 veckor med senaste firmwaren.

Vill tillägga att jag även testade AC56:an som hade katastrofal räckvidd, min gamla N65:a som har liknade bygge har betydligt bättre räckvidd.

Usch, skrämmande.. Där försvann mitt sista alternativ kändes det som. AC68 är för mycket pengar för en router tycker jag. Egentligen är det bara AC66 som är alternativet, men om du säger att du fått värmeproblem med den så vet jag inte riktigt vad jag skall göra!

Finns det ingen router som är snabb OCH stabil? Verkar vara antingen eller.
Måste även köpa den på webhallen eftersom jag köpte min N65U där, priserna är lite högre på både AC66 och AC68 där. AC68 ligger på 2700 och AC66 1700kr där.

Permalänk
Skrivet av jockebq:

Usch, skrämmande.. Där försvann mitt sista alternativ kändes det som. AC68 är för mycket pengar för en router tycker jag. Egentligen är det bara AC66 som är alternativet, men om du säger att du fått värmeproblem med den så vet jag inte riktigt vad jag skall göra!

Finns det ingen router som är snabb OCH stabil? Verkar vara antingen eller.
Måste även köpa den på webhallen eftersom jag köpte min N65U där, priserna är lite högre på både AC66 och AC68 där. AC68 ligger på 2700 och AC66 1700kr där.

Kolla denna tråd som dom tipsar om en AC68 för 1790:- http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Edit: Såg nu att du måste köpa från Webbhallen. :/

Kommer ju snart in nya Netgear R7000 Nighthawk på Webbhallen som fått mycket bra kritik i tester. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/184669-netgear_r7000_...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Har för närvarande en Asus RT-N65U router som jag köpte förra året. Väldigt missnöjd med denna, kraschar varje gång den belastas mer än med surfning.
Tänkte kräva att få byta den, och lägga pengar emellan för en bättre modell.

Då är frågan, vilken är den absolut bästa och stabilaste routern som finns nu, under 2000kr. Många säger RT-AC66U, men denna är ännu äldre i tekniken än den jag har, förutom just då AC. Min nuvarande har ju USB 3.0 och högre troughput vad jag förstår.
RT-AC56U ser ju intressant ut, men det är samma formfaktor som min nuvarande. Och jag är rätt säker på att den kommer ha samma värmeproblem. Samt att den verkar ha väldigt dålig täckning.

Jag skall ha den i en lägenhet på 56kvm, så täckning borde inte vara ett bekymmer, trots tjocka betongväggar?

Vilken är bäst?

Som sagts, du har garanterat fått ett måndagsex, min RT-N65U router har lastats på DUKTIGT och den har inte knorrat en gång, byt bara så är problemet ur världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zukabazuka:

Har kollat i tråden ser ut som dessa är rekommenderade.
ASUS RT-AC66U och ASUS RT-AC56U
AC56U är 600kr billigare och undrar om det gör sån stor skillnad på att köpa den dyra eller gå för den som är billigare?
Hade tidigare en DIR 655 men efter 5 år så började den få lite problem samt att den kunde sluta funka i nån timma eller så, men den gjorde jobbet bra. När vi bytte till Telia tror jag, så fick vi en Thomson gateway, vi märkte att det blev problem med att spela tillsammans i vissa spel och vi kunde inte öppna portar för båda datorerna till skillnad från dir655, vilket skapade problem i andra spel om den ena hostar och har inte portar öppen.

Kommer förmodligen köpa den billiga versionen. Bara lust att veta lite om dem först.

Räcker det med att bara ha den eller måste jag ha nått till för internet?

Jag har bägge.
ASUS RT-AC66U har blivit milslång bättre med nyaste uppdateringen. Men farterna i reklamen får man ta med en nypa salt. Har som mest kommit upp i 350 Mbps RT-AC56U har en starkare processor men sämre räckvidd. Dock stabil signal på långa avstånd med sänkt hastighet. Får visserligen endast 2 Mbps till Ladugården på 2,4 Ghz/20hz men duger för Spotify och tappar inte signalen. Bra hastighet mellan ASUS RT-AC66U och RT-AC56U på 5Ghz bandet men mitt avstånd där är endast 3 meter med vägg emellan.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Router till föräldrarna?

Tja!

Jag tänkte få ordning på lite trådlöst hemma hos föräldrarna mina men behöver hjälp.
Dom kör ADSL 24 mbit från telejacket och har om jag inte minns fel en Netgear nånting som förmodligen är router och modem i ett så att säga. Den saknar dock trådlöst och jag har nu tänkt köpa en MiniX NEO X7 till dom för att dom ska kunna köra streaming på övervåningen i hemmabion deras.
Modemet är kan man säga placerat rakt under hemmabion på övervångingen, huset är en gammal 1800-tals villa, ingen aning om tjocklek på golv osv.
Det som behövs är ju alltså någon form av accespunkt/router däremellan, dom har en dator som går på nätet men sen tror jag det skulle vara bra om morsan kan köra wifi på sin Samsungtelefon också. Jag vill ha något som man inte behöver starta om stup i kvarten för att wifit dör så att säga och tillräckligt bra bandbredd för att kunna streama 1080p till projjen. Har en D-Link DIR-300 på jobbet som är hemsk, måste startas om typ en gång om dagen för den tappar wifi't. Sen får det givetvis inte kosta skjortan, hur är Asus routrar i segmentet 300:- typ?
Det kanske tom finns vettiga all-in-one lösningar som har trådlöst, adsl modem osv som är stabila? Vet bara att jag en gång i tiden köpte just en sådan av märket d-link såklart och den bröt hela tiden även den....

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com