Min första Mac, vad behöver jag?

Permalänk
Inaktiv

Min första Mac, vad behöver jag?

Fick precis min nya macbook pro retina 13, och detta är min första Mac. iWork samt iLife har jag fått ladda ner gratis. Jag undrar, kommer jag behöva antivirus skydd på denna? Har aldrig tidigare fått virus på mina windows datorer, och då hade jag också gratis skydd.

Finns det program som ni rekommenderar att ladda ner? Jag funderar på att köpa Pixelmator, men Photoshop var för svårt för mig, kommer detta vara likadant?

Tack

Permalänk
Inaktiv

Gimp är ju ett alternativ också. Men det beror ju på hur du vill ha det.

Sophos är gratis antivirus som inte krånglade till det för mycket. Annars finns ju Eset som test i 30 dagar om det känns bättre.

Permalänk
Medlem

Avast antivirus finns gratis till Mac också. Skadar inte att installera. Har haft det på min Mac sedan det släpptes.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Skippa antivirus. Finns tillräckligt skydd inbyggt IMHO.

Skaffa Pixelmator, det är väldigt trevligt alternativ till Photoshop. Kolla även in Acorn.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

skippa antivirus på mac det är tillräckligt säkert

Permalänk
Inaktiv

Hur avinstallerar man program till Mac? Jag laddade ner VLC, men allt jag fick var en mapp med VLC ikonen, dvs jag kan använda VLC, men den installerade inte sig själv som den gör på windows utan den fungerade direkt. Med andra ord, den finns inte med i Launchpad. Gjorde jag fel?

Såg på youtube häromdagen att det fanns en app i App Store, där du enkelt kunde avinstallera alla filer som tillhörde programmet du ville avinstallera, och den här appen sökte efter alla filer som var kopplade till programmet. Vad heter denna App?

Permalänk

Antivirus-program till OSX fyller i huvudsak funktionen att det hindrar Windows-virus att spridas över nätverket.

Kommer du att göra en del "ful-surfning" och sitter över ett nätverk med uppkopplade Windows-burkar så smäll in något antivirus, annars fyller det ingen större funktion.

Permalänk

Som andra skrev antivirus behöver du inte om du inte laddar ner mycket! dvs piratsaker som vi inte får diskutera.

Vad du behöver beror på vad du vill använda datorn till!
Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yellowtown:

Som andra skrev antivirus behöver du inte om du inte laddar ner mycket! dvs piratsaker som vi inte får diskutera.

Vad du behöver beror på vad du vill använda datorn till!
Vad ska du ha datorn till?

Hemanvändning, samt skolarbeten. Nu får vi inte snacka Piratmatrial, men visst lite filmer kan det bli, men inget annat.

Edit:Hur avinstallerar man program till Mac? Jag laddade ner VLC, men allt jag fick var en mapp med VLC ikonen, dvs jag kan använda VLC, men den installerade inte sig själv som den gör på windows utan den fungerade direkt. Med andra ord, den finns inte med i Launchpad. Gjorde jag fel?

Såg på youtube häromdagen att det fanns en app i App Store, där du enkelt kunde avinstallera alla filer som tillhörde programmet du ville avinstallera, och den här appen sökte efter alla filer som var kopplade till programmet. Vad heter denna App?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hur avinstallerar man program till Mac? Jag laddade ner VLC, men allt jag fick var en mapp med VLC ikonen, dvs jag kan använda VLC, men den installerade inte sig själv som den gör på windows utan den fungerade direkt. Med andra ord, den finns inte med i Launchpad. Gjorde jag fel?

Såg på youtube häromdagen att det fanns en app i App Store, där du enkelt kunde avinstallera alla filer som tillhörde programmet du ville avinstallera, och den här appen sökte efter alla filer som var kopplade till programmet. Vad heter denna App?

Apples sätt att "avinstallera" är att du drar programikonen till papperskorgen. Rekommenderar att du fixar en applikation för det som hjälper dig att ta bort övriga relaterade filer...tror det var AppCleaner som jag använde på Mac tiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Apples sätt att "avinstallera" är att du drar programikonen till papperskorgen. Rekommenderar att du fixar en applikation för det som hjälper dig att ta bort övriga relaterade filer...tror det var AppCleaner som jag använde på Mac tiden

Precis. Hittade precis Appcleaner på youtube, det var den jag snackade om =).

Jo jag märkte också detta precis, och samma sak när man installerar programmen, dvs de installeras inte som i windows (ruta kommer fram, 1-100%), här kan man använda programmen direkt när man laddat ner dom, så är det åtminstone för spotify,appcleaner, vlc som jag installerat än så länge, och jag antar att det är så på allt som man laddar ner?

Börjar vänja mig vid OSX, men än så länge är mitt första intryck bara bra, och då vill jag bara på peka att jag var en av de som snackade skit om Apple konstant, nu går jag med senaste macbook pro samt 5s, så ni kan föreställa er hur mycket skit jag får bland vänner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Precis. Hittade precis Appcleaner på youtube, det var den jag snackade om =).

Jo jag märkte också detta precis, och samma sak när man installerar programmen, dvs de installeras inte som i windows (ruta kommer fram, 1-100%), här kan man använda programmen direkt när man laddat ner dom, så är det åtminstone för spotify,appcleaner, vlc som jag installerat än så länge, och jag antar att det är så på allt som man laddar ner?

Börjar vänja mig vid OSX, men än så länge är mitt första intryck bara bra, och då vill jag bara på peka att jag var en av de som snackade skit om Apple konstant, nu går jag med senaste macbook pro samt 5s, så ni kan föreställa er hur mycket skit jag får bland vänner

Man kan väll ändra sig?

De har ju definitivt designen på sin sida, iaf på bärbara datorer

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Man kan väll ändra sig?

De har ju definitivt designen på sin sida, iaf på bärbara datorer

Inte om man hörde på så mycket skit jag snackade om Apple.

Förstår fortfarande inte. Alla program jag laddar ner, dvs utifrån internet och inte från App Store, när jag laddar ner en sådan program som säg tex VLC, så bildas det en ikon som skickas till skrivbordet, den här ikonen ses som själva programmet, och lägger jag denna på Dockan så bildas det en genväg (kopia, som jag kan radera och lägga till hur många gånger som helst), men själva ikonen som hamnade på skrivbordet får jag aldrig kasta i papperskorgen för då raderas programmet. Så jag måste med andra ord skapa en mapp på skrivbordet och döpa den till "program och lägga alla program som jag laddar ner från nätet i denna mapp eftersom de hamnar inte under launchpad, så jag anar att endast "app store" appar gör detta?

Men programmen som jag laddar ner från nätet, kan jag inte öppna Finder, och lägga in dessa under "program" fliken där, vad händer då?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Inte om man hörde på så mycket skit jag snackade om Apple.

Förstår fortfarande inte. Alla program jag laddar ner, dvs utifrån internet och inte från App Store, när jag laddar ner en sådan program som säg tex VLC, så bildas det en ikon som skickas till skrivbordet, den här ikonen ses som själva programmet, och lägger jag denna på Dockan så bildas det en genväg (kopia, som jag kan radera och lägga till hur många gånger som helst), men själva ikonen som hamnade på skrivbordet får jag aldrig kasta i papperskorgen för då raderas programmet. Så jag måste med andra ord skapa en mapp på skrivbordet och döpa den till "program och lägga alla program som jag laddar ner från nätet i denna mapp eftersom de hamnar inte under launchpad, så jag anar att endast "app store" appar gör detta?

Men programmen som jag laddar ner från nätet, kan jag inte öppna Finder, och lägga in dessa under "program" fliken där, vad händer då?

Tack

Att kasta in programmen direkt i programmappen är förmodligen det absolut smidigaste. Använder förvisso inte launchpaden själv, men har i alla fall för mig att applikationerna i programmappen bör dyka upp där.

EDIT: Med programmappen menar jag såklart systemets egen programmapp som du ser i finder, dockan osv.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFork:

Att kasta in programmen direkt i programmappen är förmodligen det absolut smidigaste. Använder förvisso inte launchpaden själv, men har i alla fall för mig att applikationerna i programmappen bör dyka upp där.

EDIT: Med programmappen menar jag såklart systemets egen programmapp som du ser i finder, dockan osv.

Så sant, la in mina två program som jag laddade ner direkt i "programmappen" , och de syntes sedan i launchpad också.

Ok, då vet jag åtminstone hur den biten fungerar.

Tack

Edit:
Vad är MAC´s alternativ till "den här datorn", eller är det "finder" som anses vara detta?

Permalänk
Medlem

Finder -> Gå -> Dator ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yaroze:

Finder -> Gå -> Dator ?

Har inget sådant, när jag öppnar finder så har jag , "alla mina filer", "airdrop", "program", "skrivbord", "mina dokument" och sist "hämtade filer"

Kanske har och göra med nya OSX?

Permalänk
Medlem

För att försöka sammanfatta lite om OS 10 i windows termologi.

Om du högerklickar på en program ikon i applications foldern tex VLC och väljer "show package content" så ser du motsvarande map som skulle skapas i C/program/vlc i windows.

Finder är standard öppningen till OS 10s filsystem, dvs motsvarande "Den här datorn" dock måste du öppna den som root användare och adda hardrive i finder preferences för att kunna utforska "C:/"

Vissa program kör en windows liknande installation men resultatet blir ändå bara en ikon i app foldern, visa programfiler kan dock hamna i root/User/user/Library/application support eller preferences. Dessa filer kan enkelt elimineras genom en spotlight sökning som root användare.

Förövrigt skippa dockan och använd Alfred till att öppna program/söka internet/utföra system kommandon etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ovelol:

För att försöka sammanfatta lite om OS 10 i windows termologi.

Om du högerklickar på en program ikon i applications foldern tex VLC och väljer "show package content" så ser du motsvarande map som skulle skapas i C/program/vlc i windows.

Finder är standard öppningen till OS 10s filsystem, dvs motsvarande "Den här datorn" dock måste du öppna den som root användare och adda hardrive i finder preferences för att kunna utforska "C:/"

Vissa program kör en windows liknande installation men resultatet blir ändå bara en ikon i app foldern, visa programfiler kan dock hamna i root/User/user/Library/application support eller preferences. Dessa filer kan enkelt elimineras genom en spotlight sökning som root användare.

Förövrigt skippa dockan och använd Alfred till att öppna program/söka internet/utföra system kommandon etc.

Tack så mycket, du förklarade detta på bästa möjliga sätt.

Dessa program som hamnar i root user, hur ofta händer detta? Vad för typ av program hamnar där, jag antar att man aldrig ska pilla och trixa där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Har inget sådant, när jag öppnar finder så har jag , "alla mina filer", "airdrop", "program", "skrivbord", "mina dokument" och sist "hämtade filer"

Kanske har och göra med nya OSX?

Kolla i menybaren längst upp på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Tack så mycket, du förklarade detta på bästa möjliga sätt.

Dessa program som hamnar i root user, hur ofta händer detta? Vad för typ av program hamnar där, jag antar att man aldrig ska pilla och trixa där?

Ofta är det program med avancerade inställnings alternativ tex steam och spelen i steam eller andra datorspel, filerna som hamnar där liknar "sparade inställnings filerna" i windows som hamnar i mina dokument. Generellt finns det ingen större anledning att rota i root mapparna, dock är det ju bra att känna till dem när eventuella problem uppstår.

Ps kan verkligen rekommendera BetterSnapTool for 16 sek, helt underbart om man multitaskar mycket. Man kan tex använa cmd+arrow for att få samma effekt som winkey+arrow, dvs snappa ett fönster till halva skärmen.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Inte om man hörde på så mycket skit jag snackade om Apple.

Förstår fortfarande inte. Alla program jag laddar ner, dvs utifrån internet och inte från App Store, när jag laddar ner en sådan program som säg tex VLC, så bildas det en ikon som skickas till skrivbordet, den här ikonen ses som själva programmet, och lägger jag denna på Dockan så bildas det en genväg (kopia, som jag kan radera och lägga till hur många gånger som helst), men själva ikonen som hamnade på skrivbordet får jag aldrig kasta i papperskorgen för då raderas programmet. Så jag måste med andra ord skapa en mapp på skrivbordet och döpa den till "program och lägga alla program som jag laddar ner från nätet i denna mapp eftersom de hamnar inte under launchpad, så jag anar att endast "app store" appar gör detta?

Men programmen som jag laddar ner från nätet, kan jag inte öppna Finder, och lägga in dessa under "program" fliken där, vad händer då?

Tack

Kan du övertala mina vänner med? Vi är ständigt ovänner om att jag har MAC dom menar att jag är "dum" och använder "dörrstopp"

OnT: Mac är enkelt men för oss ingrodda windowsanvändare är det för enkelt i vissa falll:P vi är inte vana vid att bara trycka och klart! Men när man väl lärt sig så är det den bästa bärbara datorn som finns efter mina specifikationer (vad jag kräver)

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Inaktiv

Skulle kunna någon kunna berätta hur man gör en ren återställning av datorn? Då menar jag radera ALLT helt och hållet, precis så som det fungerar på iphone 5 när man väljer en ren återställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skulle kunna någon kunna berätta hur man gör en ren återställning av datorn? Då menar jag radera ALLT helt och hållet, precis så som det fungerar på iphone 5 när man väljer en ren återställning?

När du startar datorn ska du hålla ner cmd + R. Då kommer du till det som kallas återställningspartitionen. Där finns diverse program, som t.ex. Skivverktyg. Googla "OS X recovery HD".

Permalänk
Inaktiv

Har en fråga gällande Touchpaden, men hur ofta har det hänt att ni gjort sönder er touchpad pga för många tryckningar? Eller att den blivit slö?

Jag köpte en trådlös mus bara för att jag inte ville trötta ut touchpaden så mycket, men detta var innan jag märkte hur många funktioner den har. Nu känns det som om musen inte behövs längre, får tom saker gjort snabbare med touchpaden än musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Har en fråga gällande Touchpaden, men hur ofta har det hänt att ni gjort sönder er touchpad pga för många tryckningar? Eller att den blivit slö?

Jag köpte en trådlös mus bara för att jag inte ville trötta ut touchpaden så mycket, men detta var innan jag märkte hur många funktioner den har. Nu känns det som om musen inte behövs längre, får tom saker gjort snabbare med touchpaden än musen.

Trackpaden går inte sönder på Mac om du inte bankar sönder den med hammare eller häller vätska i den. De tål extremt mycket stryk, som de borde.

Däremot, vätska som sagt. Detta har jag personlig erfarenhet av, spillde tre droppar äppeljuice på trackpaden varpå den blev helt oanvändbar. Tog mig över ett halvår att samla ork att beställa en ny, men jag bytte den i fredags och det tog bara 10 minuter att byta. Inte särskilt dyrt heller, kostade bara 1000 kronor för trackpad och verktyg.

Men nej. Trackpaden går inte sönder av daglig användning. Vill du spara på den inbyggda trackpaden kan du alltid köpa en extern, eller en Magic Mouse som fungerar på ungefär samma sätt. Använder alltid en Magic Mouse vid skrivbordet.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Har en fråga gällande Touchpaden, men hur ofta har det hänt att ni gjort sönder er touchpad pga för många tryckningar? Eller att den blivit slö?

Jag köpte en trådlös mus bara för att jag inte ville trötta ut touchpaden så mycket, men detta var innan jag märkte hur många funktioner den har. Nu känns det som om musen inte behövs längre, får tom saker gjort snabbare med touchpaden än musen.

Jag har för mig att det inte är standardinställning att man klickar med touch. Om du faktiskt måste trycka ned den så att den klickar så gå in o kika på inställningarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tänkt tanken att köpa extern mus för att slippa slita ur styrplattan. Och klickning med touch är mycket riktigt inte aktiverat som standard, det finns i inställningarna.

Angående Pixelmator så gissar jag att det medvetet är designat för att en som har viss Photoshopvana ska ha lätt att hitta runt, för Pixelmators upplägg påminner väldigt mycket om PS. Men funktionerna är givetvis inte lika omfattande och priset är ju satt därefter också.

Pixelmators målgrupp är väl nog till stor del folk som sitter hemma med piratkopierad PS.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Har en fråga gällande Touchpaden, men hur ofta har det hänt att ni gjort sönder er touchpad pga för många tryckningar? Eller att den blivit slö?

Jag köpte en trådlös mus bara för att jag inte ville trötta ut touchpaden så mycket, men detta var innan jag märkte hur många funktioner den har. Nu känns det som om musen inte behövs längre, får tom saker gjort snabbare med touchpaden än musen.

Jag har klickat på min touchpad sedan 2009. Den känns som ny, fortfarande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Installera applikationer i mac är lite...rörigt.

Om det är en bra app så är det en dmg-fil du laddar ner, när du dubbelklickar på den så öppnas ett nytt fönster. I det finns app-filen och en länk till applikations-katalogen. Då är det bara att dra appen till applikationskatalogen.

Ibland är det dock en .app-fil i en .zip-fil(eller liknande). Då är det bara å packa upp och dra till applikationskatalogen. Ibland ligger det bara en .app-fil i .dmg-filen, ingen länk till app-katalogen. Ibland är det en .pkg-fil, som ligger zip/dmg. De ska man dubbelklicka på så får man upp en mer windows-liknande installationsguiden. Jag har till och med varit med om att det legat ett installationsprogram som en .app-fil, då får man dubbelklicka och installera först. Det är otroligt förvirrande och korkat när utvecklarna gör så.

Med andra ord är utvecklarna minst sagt inkonsekventa... Och sen hela röran med signerade och osignerade applikationer som man måste högerklicka på och välja open.

Det har "försökt" lösa det med app-store. Finns programmen där är det bättre att installera därifrån. Dock är det ganska hårda restriktioner för att få med sin applikation i app-store. Så vissa applikationer har funktioner de inte tillåter i app-store. Man kan ju undra varför apple tillåter att man använder dessa funktioner när man utvecklar men man får inte använda dem för appar som släpps i app-store.
Detta har medfört att det finns vissa applikationer som släpps både via appstoren och via utvecklarens webbsida men den appen som släpps via appstoren har de skalat bort vissa funktioner från.

Sen när det kommer till uppgraderingar och avinstallationer så är det ganska rörigt också. För att uppgradera en applikation som man laddat ner så drar man app-filen till applikationskatalogen igen och hoppas att den inte skriver över något viktigt som inställningar och liknande. Applikationer verkar lagra inställningar lite var som helst. Det verkar kunna förekomma lite i .app filen (som egentligen bara är en katalog med en filändelse) och i en massa library-kataloger. Detta gör att när man tar bort en app genom att dra app-filen från applikationskatalogen till papperskorgen så försvinner de flesta app-filerna men oftast inte inställningar. Om det är ett program som installerats via en .pkg fil kan det hamna filer lite var som helst. Så för att avinstallera rekommenderas ett program som appcleaner som försöker leta upp var alla filer som tillhör programmet finns.

Med app-store appar så är det enkelt att uppgradera och avinstallera. Vet inte hur mycket en avinstallation där faktiskt avinstallerar dock.

Det blev en lång rant här hehe. Kan tillägga att jag använder mac både på jobbet (uttvecklare/systemadministratör för linux-system) och hemma på laptopen (stationär speldator med windows). Jag gillar det skarpt och tog klivet från linux till mac för 1-2 år sedan. Det är mycket bättre och trevligare på desktopen är linux, som tyvärr är lite för underutvecklat på den fronten. Windows använder jag bara för spel...
Det är dock inte perfekt och har sina "quirks" som alla andra operativsystem. Men man lär sig att leva med det.