Datorn går otroligt långsamt då och då.

Permalänk

Datorn går otroligt långsamt då och då.

Hej, min dator går otroligt långsamt ibland, det tar drygt 5 minuter att starta datorn, förut tog det 20 sekunder (har oprativsystemet på Ssd). När den väl startar så brukar det alltid att gå att använda den direkt utan att behöva vänta efter uppstart, nu när jag öppnar en mapp fryser hela datorn en stund sedan stänger den ner mappen och säger att programmet inte svarar. spel går ibland inte at spela och spelens ikoner byts ut mot ikoner som föreställer blanka papper och dom vägrar starta. När dom väl startar buggar ljudet och vissa saker i spelen vägrar ladda, som texturer. Men någon gång sådär ibland fungerar den felfritt och botar upp som vanligt????

jag har sökt igenom datorn med Norton och Malweare-bytes men dom säger att det inte finns något virus på datorn Vad ska jag göra ! snälla hjälp

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Exakt vilken del av starten tar längre tid än tidigare? Var fastnar den? När den laddar Windows? Tidigare i bios?

Sen ska du kopiera det viktigaste som du inte kan få tillbaka gratis på andra sätt så att vi inte behöver höra dig gråta att du förlorat allt du hade på SSD. Det kan vara annat i datorn men man vill inte vara lat och sen bli desperat för att man inte tog tag i det direkt.

Har du tur behöver du bara ta bort och installera om allt på SSD. Vissa av felen kräver att man också tar bort och skapar ny partition på Windows disken föra att det då inte räcker att bara formatera och installera om. Ha bara SSD kopplad tills Win DVD USB minnet installerat klart så att du inte får ännu mer problem. 3TB disken osv kopplar du in efteråt men vänta helst längre tills du vet om felet fixat eller inte.

Har du gjort något speciellt med datorn innan du börja få felet?
Tex flytta den, sparkat omkull den mm?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Exakt vilken del av starten tar längre tid än tidigare? Var fastnar den? När den laddar Windows? Tidigare i bios?

Sen ska du kopiera det viktigaste som du inte kan få tillbaka gratis på andra sätt så att vi inte behöver höra dig gråta att du förlorat allt du hade på SSD. Det kan vara annat i datorn men man vill inte vara lat och sen bli desperat för att man inte tog tag i det direkt.

Har du tur behöver du bara ta bort och installera om allt på SSD. Vissa av felen kräver att man också tar bort och skapar ny partition på Windows disken föra att det då inte räcker att bara formatera och installera om. Ha bara SSD kopplad tills Win DVD USB minnet installerat klart så att du inte får ännu mer problem. 3TB disken osv kopplar du in efteråt men vänta helst längre tills du vet om felet fixat eller inte.

Har du gjort något speciellt med datorn innan du börja få felet?
Tex flytta den, sparkat omkull den mm?

när jag startar den är när Windows flaggan bildas, då sitter man och tittar på flaggan i ett halvår sedan startar den.
Felet började efter att jag laddade ner en sak, men jag tog bort allting jag kunde hitta om filen på datorn men problemet kvarstår

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Då är det nog något i Windows.

Om du inte får bort allt tex genom att avinstallerat via kontrollpanelen allt skumt, försökt systemåterställa till dagen innan du fick problem osv så får du nog installera om allt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då är det nog något i Windows.

Om du inte får bort allt tex genom att avinstallerat via kontrollpanelen allt skumt, försökt systemåterställa till dagen innan du fick problem osv så får du nog installera om allt.

hur återställer jag ?

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Formatera skiten, säker inte gjort på länge.

ont: ingen aning vad som kan vara, buggar ljudet osv kan det vara drivrutinerna som spökar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Skrivet av xippen:

Formatera skiten, säker inte gjort på länge.

ont: ingen aning vad som kan vara, buggar ljudet osv kan det vara drivrutinerna som spökar

Skickades från m.sweclockers.com

det du sa om ljudet har börja nyligt, och just nu när jag skriver så tar det ett tag innan datorn reagerar att jag har tryckt på någon bokstav. Om jag formarterar den kommer inte allt försvinna ?

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en rootkit som spökar och då brukar det vara nätverket den väntar på.. Hur funkar datorn att starta om du stänger av och kopplar ur alla nätverksmöjligheter? WIFI=off, RJ45 urkopplad..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Det kan vara en rootkit som spökar och då brukar det vara nätverket den väntar på.. Hur funkar datorn att starta om du stänger av och kopplar ur alla nätverksmöjligheter? WIFI=off, RJ45 urkopplad..

det fungerade mycket bättre när jag stängde av internet innan start ! men det här med nätverket har aldrig jag haft problem med förut, varför hängde det sig under ett Cesar svärd helt plötsligt nu !?? :/

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

hur återställer jag ?

Tryck på start och skriv "system"

Skrivet av thesecret89:

Om jag formarterar den kommer inte allt försvinna ?

Det är därför man har eller gör backup innan så att man inte förlorar bröllops bilder osv. Hårddiskar och speciellt Windows blir seg och går åt skogen förr eller senare.

Ska man ändå formatera så bör man passa på att ta bort och skapa ny partition på Windows disken. Det är för att lösa diverse fel där det inte räcker att formatera och installera.

Permalänk
Medlem

Gällande dina ikoner: har du Tune-Up Utilities? Ladda annars ned och installera provversionen, gå till fliken "Fix problems", klicka på "Icons are incorrectly displayed" och "Next". Skapade själv en .bat-fil med kommandot men slängde bort den för nån månad sen. Har själv haft samma problem i Windows 7 sedan jag skaffat det, något som aldrig skedde i Vista.

SSD-diskar är kända för att vara snabba, men extremt långsamma om de är knökfulla. Har du en stationär PC eller laptop med stöd för dubbla diskar, rekommenderar jag skarpt att du installerar en HDD som du kan lagra bilder, videoklipp, musik, nedladdningar och liknande på. Dessa är inga program och behöver därför ingen laddningstid för att starta. Du kan, om du vill, flytta hela sökvägen till Mina dokument till en annan enhet.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Gällande dina ikoner: har du Tune-Up Utilities? Ladda annars ned och installera provversionen, gå till fliken "Fix problems", klicka på "Icons are incorrectly displayed" och "Next". Skapade själv en .bat-fil med kommandot men slängde bort den för nån månad sen. Har själv haft samma problem i Windows 7 sedan jag skaffat det, något som aldrig skedde i Vista.

SSD-diskar är kända för att vara snabba, men extremt långsamma om de är knökfulla. Har du en stationär PC eller laptop med stöd för dubbla diskar, rekommenderar jag skarpt att du installerar en HDD som du kan lagra bilder, videoklipp, musik, nedladdningar och liknande på. Dessa är inga program och behöver därför ingen laddningstid för att starta. Du kan, om du vill, flytta hela sökvägen till Mina dokument till en annan enhet.

som du kan se har jag en 3tb hdd och en extra ssd som brukar lagra allt annat på, men på min C: disk har ssd:n 31 Gb av 119 kvar, är det för lite ??

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Det kan vara en rootkit som spökar och då brukar det vara nätverket den väntar på.. Hur funkar datorn att starta om du stänger av och kopplar ur alla nätverksmöjligheter? WIFI=off, RJ45 urkopplad..

trodde det hjälpte, men nej. Problemet är tillbaka, det går något otroligt långsamt. har rensat C: disken, men det hjälpte inte mer än 2 dagar och nu är det långsamt igen, jag har inte laddat ner något men ändå är det så här ??

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Gällande dina ikoner: har du Tune-Up Utilities? Ladda annars ned och installera provversionen, gå till fliken "Fix problems", klicka på "Icons are incorrectly displayed" och "Next". Skapade själv en .bat-fil med kommandot men slängde bort den för nån månad sen. Har själv haft samma problem i Windows 7 sedan jag skaffat det, något som aldrig skedde i Vista.

SSD-diskar är kända för att vara snabba, men extremt långsamma om de är knökfulla. Har du en stationär PC eller laptop med stöd för dubbla diskar, rekommenderar jag skarpt att du installerar en HDD som du kan lagra bilder, videoklipp, musik, nedladdningar och liknande på. Dessa är inga program och behöver därför ingen laddningstid för att starta. Du kan, om du vill, flytta hela sökvägen till Mina dokument till en annan enhet.

jag gjorde det där med att fixa med ikonerna och så, det hjälpte mot att ikonerna inte visades men spelen vägrar fortfaranade att starta. Vad ska jag göra

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

som du kan se har jag en 3tb hdd och en extra ssd som brukar lagra allt annat på, men på min C: disk har ssd:n 31 Gb av 119 kvar, är det för lite ??

Det borde vara OK, har aldrig haft mindre än 48GB ledigt på min 120GB Intel som alltid gått blixtsnabbt. Kanske är ditt firmware på SSD:n utdaterat?

Skrivet av thesecret89:

jag gjorde det där med att fixa med ikonerna och så, det hjälpte mot att ikonerna inte visades men spelen vägrar fortfaranade att starta. Vad ska jag göra

Avinstallera, kör Tune-Up Registry Cleaner (osäkert om detta moment ger nån större effekt), installera på nytt. Jag personligen hade gjort följande:

1. Installerat om programmet
2. Kört Crystaldiskinfo för att kontrollera diskarnas hälsa
3. Kollat så routern fungerar ordentligt
4. Gett upp och formaterat efter backup av viktiga filer.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år