2st 7990 istället för 1st 7770, problem med ms ?

Permalänk
Medlem

2st 7990 istället för 1st 7770, problem med ms ?

Hade en tråd förut om ms som blev stängd pga av att rubriken var lite väl kort och dålig.
Hoppas denna rubrik stämmer bättre ?

Ni kommenterade i den tråden angående om min processor och nätagg skulle vara tillräckligt bra för 2st 7990.

Jag sitter nu med följande spec på datorn :

ASUS Sabertooth 2.0 moderkort
AMD FX-8350 processor
Cooler master V1000 1000watts nätagg
ASUS Radeon HD7770 2Gb
Kingston SSDnow 120gb SSD

Är detta tillräckligt för dubbla 7990 ?

Med vänlig hälsning Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Hade en tråd förut om ms som blev stängd pga av att rubriken var lite väl kort och dålig.
Hoppas denna rubrik stämmer bättre ?

Ni kommenterade i den tråden angående om min processor och nätagg skulle vara tillräckligt bra för 2st 7990.

Jag sitter nu med följande spec på datorn :

ASUS Sabertooth 2.0 moderkort
AMD FX-8350 processor
Cooler master V1000 1000watts nätagg
ASUS Radeon HD7770 2Gb
Kingston SSDnow 120gb SSD

Är detta tillräckligt för dubbla 7990 ?

Med vänlig hälsning Linus

2 7990 är otroligt dumt att köra. Det finns extremt få spel som stödjer quad CF och din processor kommer flaska ganska långt innan. Kör på 290x eller 780ti istället.

Permalänk
Medlem

Kör på 290x i CF istället. Mindre problem och mindre värme/strömförbrukning.

Eller 780 Ti SLI ifall du vill gå över till the dark side.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Hans processor kommer att flaska båda multi-GPU lösnignar.
Bättre satsa på ensamt 780ti eller 290x och klocka skiten ur dessa.
Alternativet är att köra på en x79-platform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TraxxoN:

Hade en tråd förut om ms som blev stängd pga av att rubriken var lite väl kort och dålig.
Hoppas denna rubrik stämmer bättre ?

Ni kommenterade i den tråden angående om min processor och nätagg skulle vara tillräckligt bra för 2st 7990.

Jag sitter nu med följande spec på datorn :

ASUS Sabertooth 2.0 moderkort
AMD FX-8350 processor
Cooler master V1000 1000watts nätagg
ASUS Radeon HD7770 2Gb
Kingston SSDnow 120gb SSD

Är detta tillräckligt för dubbla 7990 ?

Med vänlig hälsning Linus

Lite väl overkill! räcker ju gott å väl med ett 7990 :S snacka om att överdriva.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Utan att överklocka cpun så är det som ovanstående personerna skrev cpun kommer flaska.
Med en ganska rejäl overclock kan du köra i 2 kort i CF/SLI utan det ska vara några direkta problem.
Men att köra i dubbla dual gpu kort är jag hyfsat säker på din cpu kommer flaska en hel del även med en bra överklockning.

Skulle rekommendera satsa på singel gpu kort som tex 780/780ti/290/290X och möjligen överklocka det en del.
Tycker man inte prestandan räcker kan man ju alltid köpa ett till.

Oavsett om du kör ett eller två grafikkort så skulle jag nog dra en liten överklockning på cpun i vilket fall så den inte bottleneckar, främst för att det finns spel som är dåligt flertrådade där det gör stor skillnad med liten överklockning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Nejnejnej, man köper inte två stycken 7990. Att överväga ett 7990 känns redan det halvdant.
Köp 290x istället om du ska köra AMD.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

7990 ÄR det snabbaste singel slot kortet på marknaden men är fortfarande en dubbel GPU lösning... undrar om det inte var 2x7970 du menade. med tanke på vad du satt med innan så är 2x7970 eller 2x R9 280 en väldigt kraftfull lösning...
Dock får du fortfarande än i dag tampas med alla nackdelar och problem en flerGPU lösning ger.

Som det skrivits i tråden så är en singel GPU lösning att föredra och med toppkorten som finns idag t.ex R9 290x, men där rekommenderar jag dig att vänta tills det kommer ut kort med bättre kylare.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

På diverse §1 vänligen håll er till reglerna tack!

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Hade en tråd förut om ms som blev stängd pga av att rubriken var lite väl kort och dålig.
Hoppas denna rubrik stämmer bättre ?

Ni kommenterade i den tråden angående om min processor och nätagg skulle vara tillräckligt bra för 2st 7990.

Jag sitter nu med följande spec på datorn :

ASUS Sabertooth 2.0 moderkort
AMD FX-8350 processor
Cooler master V1000 1000watts nätagg
ASUS Radeon HD7770 2Gb
Kingston SSDnow 120gb SSD

Är detta tillräckligt för dubbla 7990 ?

Med vänlig hälsning Linus

Du kan ju börja med 1st 7990. Tror det räcker ganska långt. Skulle inte det räcka kan du komplettera med ett 7970/R9 280X & köra TriFire

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

7990 ÄR det snabbaste singel slot kortet på marknaden men är fortfarande en dubbel GPU lösning... undrar om det inte var 2x7970 du menade. med tanke på vad du satt med innan så är 2x7970 eller 2x R9 280 en väldigt kraftfull lösning...
Dock får du fortfarande än i dag tampas med alla nackdelar och problem en flerGPU lösning ger.

Som det skrivits i tråden så är en singel GPU lösning att föredra och med toppkorten som finns idag t.ex R9 290x, men där rekommenderar jag dig att vänta tills det kommer ut kort med bättre kylare.

7990 är inte single slot.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

jo... det sitter i EN PCI-E slot till skillnad mot två 7970 i CF som sitter i TVÅ PCI-E slottar, sen att kortet tar upp större plats är en filosofisk fråga.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rogga67:

jo... det sitter i EN PCI-E slot till skillnad mot två 7970 i CF som sitter i TVÅ PCI-E slottar, sen att kortet tar upp större plats är en filosofisk fråga.

Du har missuppfattat vad singelslot betyder, det är i en PCI-e slot ja! Men den tar upp 2st pci expansion platser så den är dualslot.
Det här är ett singelslot kort.

Permalänk
Medlem

Kör på 1st 7990, Snabbaste kortet på marknaden idag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Du har missuppfattat vad singelslot betyder, det är i en PCI-e slot ja! Men den tar upp 2st pci expansion platser så den är dualslot.
Det här är ett singelslot kort.http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Nvidia-GK106...

nej jag vet mycket väl vad det betyder, 7990 tar upp EN PCI-E slot (kortet stoppas alltså därmed fysiskt bara i EN PCI-E slot) och det var det jag menade... t.ex om du bygger ett Micro-ATX bygge som bara har EN PCI-E plats för ETT kort i EN PCI-E slot så är ett 7990 kort ett bra val om du vill köra CF... att det tar upp två platser är en annan sak och det var inte det jag syftade på.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

tror man får skaka liv i "Fem myror är fler än fyra elefanter" åt vissa här på forumet

Eller "Läsförståelse klass 1-3"

Jag är fullt medveten om att ett 7990 tar upp större plats än den PCI-E slot den sitter i men det var inte syftet med mitt inlägg, bara så att ni vet att jag vet vad ni veter....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

nej jag vet mycket väl vad det betyder, 7990 tar upp EN PCI-E slot (kortet stoppas alltså därmed fysiskt bara i EN PCI-E slot) och det var det jag menade... t.ex om du bygger ett Micro-ATX bygge som bara har EN PCI-E plats för ETT kort i EN PCI-E slot så är ett 7990 kort ett bra val om du vill köra CF... att det tar upp två platser är en annan sak och det var inte det jag syftade på.

Skrivet av Rogga67:

tror man får skaka liv i "Fem myror är fler än fyra elefanter" åt vissa här på forumet

Eller "Läsförståelse klass 1-3"

Jag är fullt medveten om att ett 7990 tar upp större plats än den PCI-E slot den sitter i men det var inte syftet med mitt inlägg, bara så att ni vet att jag vet vad ni veter....

Fast säger man dual-slot, så tror jag nästan alla här förstår vad man menar...
Singeslot, tar upp en "rad", dualslot två "rader", och till exempel asus feta DC2, den är tripleslot...
Annars är ju alla ensamma grafikkort singleslot, och då ska det ju enligt din logik inte finnas något som heter dualslot

EDIT: Jag har ett singeslot 560 Ti :DDDDD
Haha nej. Det är dualslot och kommer alltid vara!

btw, om man använder fel fakta för rätt sak, så kommer man bli påhoppad, det spelar ingen roll om vad man menade, associerar man fel så blir det såhär, I know the feeling.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

7990 ÄR det snabbaste singel slot kortet på marknaden men är fortfarande en dubbel GPU lösning... undrar om det inte var 2x7970 du menade. med tanke på vad du satt med innan så är 2x7970 eller 2x R9 280 en väldigt kraftfull lösning...
Dock får du fortfarande än i dag tampas med alla nackdelar och problem en flerGPU lösning ger.

Som det skrivits i tråden så är en singel GPU lösning att föredra och med toppkorten som finns idag t.ex R9 290x, men där rekommenderar jag dig att vänta tills det kommer ut kort med bättre kylare.

Skrivet av Rogga67:

tror man får skaka liv i "Fem myror är fler än fyra elefanter" åt vissa här på forumet

Eller "Läsförståelse klass 1-3"

Jag är fullt medveten om att ett 7990 tar upp större plats än den PCI-E slot den sitter i men det var inte syftet med mitt inlägg, bara så att ni vet att jag vet vad ni veter....

Intressant!
Visa oss då ett kort som inte är Singel Slot enligt din definition...
Annars är syftet med ditt inlägg ganska meningslöst.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberSpace:

Fast säger man dual-slot, så tror jag nästan alla här förstår vad man menar...
Singeslot, tar upp en "rad", dualslot två "rader", och till exempel asus feta DC2, den är tripleslot...
Annars är ju alla ensamma grafikkort singleslot, och då ska det ju enligt din logik inte finnas något som heter dualslot

EDIT: Jag har ett singeslot 560 Ti :DDDDD
Haha nej. Det är dualslot och kommer alltid vara!

btw, om man använder fel fakta för rätt sak, så kommer man bli påhoppad, det spelar ingen roll om vad man menade, associerar man fel så blir det såhär, I know the feeling.

Det är okay att säga fel ibland, men han försöker rätta folk som har rätt när han själv har fel det han blir på hoppad för!

Permalänk
Avstängd

beror på upplösning men ett 7990 klarar det mesta.
kör du 1920x1080 skulle jag nog skaffa ett 290 pro.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Det kommer inte bli sämre kan man säga!!
Sen bäddar det ju för framtida uppgrades av propp o bräda osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Det är okay att säga fel ibland, men han försöker rätta folk som har rätt när han själv har fel det han blir på hoppad för!

Skrivet av FatherOfThree:

Intressant!
Visa oss då ett kort som inte är Singel Slot enligt din definition...
Annars är syftet med ditt inlägg ganska meningslöst.

Fo3

ja jösses vad ska man säga... grabbar/tjejjer läs om mina inlägg och se att jag pratar om i mitt första inlägg om CF lösning i EN fysisk PCI-E slot på ett moderkort, vad i herrans namn är det ni inte förstår i det?? om du sätter ett 7990 i EN PCI-E slot på ett moderkort så sitter det bara i EN PCI-E slot...
Sen att kortet FYSISKT tar upp fler platser är orelevant då det inte var det jag pratade om.....

Säger det igen... Läsförståelse vore på sin plats innan man skriver vad man tror sig veta vad personer menar

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

ja jösses vad ska man säga... grabbar/tjejjer läs om mina inlägg och se att jag pratar om i mitt första inlägg om CF lösning i EN fysisk PCI-E slot på ett moderkort, vad i herrans namn är det ni inte förstår i det?? om du sätter ett 7990 i EN PCI-E slot på ett moderkort så sitter det bara i EN PCI-E slot...
Sen att kortet FYSISKT tar upp fler platser är orelevant då det inte var det jag pratade om.....

Säger det igen... Läsförståelse vore på sin plats innan man skriver vad man tror sig veta vad personer menar

Du har bevisligen fel då ditt bruk utav ett ord har en helt annan innebörd än vad alla andra använder samma ord för att beskriva.

Lite som att säga att Volvo 740 är en fyrhjulsdriven bil från Volvo - då den har fyra hjul, trots att ordet beskriver något annat än antalet hjul.

Finns det några grafikkort som kopplas in på fler än en PCI-E kontakt? Nej.
Därav är det fullkomligt onödigt att tillägga att kort X är det snabbaste som använder en PCI-E kontakt.

Det är ju trots allt ditt slarviga språkbruk som gjorde att tråden nu eskalerade och gick åt fanders. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

ja jösses vad ska man säga... grabbar/tjejjer läs om mina inlägg och se att jag pratar om i mitt första inlägg om CF lösning i EN fysisk PCI-E slot på ett moderkort, vad i herrans namn är det ni inte förstår i det?? om du sätter ett 7990 i EN PCI-E slot på ett moderkort så sitter det bara i EN PCI-E slot...
Sen att kortet FYSISKT tar upp fler platser är orelevant då det inte var det jag pratade om.....

Säger det igen... Läsförståelse vore på sin plats innan man skriver vad man tror sig veta vad personer menar

Hur många pci platser kortet använder i moderkortet fysiskt är orelevant, det är vad som används i folkmun som gäller när det diskuteras på ett forum, och det är att om ett kort täcker över 2 platser så är det dual slot även om det bara har en PCI anslutning.

Ont: Dumt att köra med quad CF med dual gpu kort av diverse anledningar, kör på vanlig CF/SLI med t.ex 290x/780ti istället så får du prestanda så det räcker och blir över men din cpu kommer förmodligen flaska en del då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

ja jösses vad ska man säga... grabbar/tjejjer läs om mina inlägg och se att jag pratar om i mitt första inlägg om CF lösning i EN fysisk PCI-E slot på ett moderkort, vad i herrans namn är det ni inte förstår i det?? om du sätter ett 7990 i EN PCI-E slot på ett moderkort så sitter det bara i EN PCI-E slot...
Sen att kortet FYSISKT tar upp fler platser är orelevant då det inte var det jag pratade om.....

Säger det igen... Läsförståelse vore på sin plats innan man skriver vad man tror sig veta vad personer menar

Läs gärna mitt tidigare inlägg (som du citerar) en gång till.
Och förklara sedan vem av oss som brister i läsförståelse.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Finns ju inte ett enda dual slot-kort om man ska tro Rogga67.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Dumt att skaffa 2 st 7990 eftersom quad crossfire skalar dåligt. Bättre att skaffa ett 780 eller 290/290X till att börja med och eventuellt utöka med ett likadant om du tycker att prestandan inte räcker till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

ja jösses vad ska man säga... grabbar/tjejjer läs om mina inlägg och se att jag pratar om i mitt första inlägg om CF lösning i EN fysisk PCI-E slot på ett moderkort, vad i herrans namn är det ni inte förstår i det?? om du sätter ett 7990 i EN PCI-E slot på ett moderkort så sitter det bara i EN PCI-E slot...
Sen att kortet FYSISKT tar upp fler platser är orelevant då det inte var det jag pratade om.....

Säger det igen... Läsförståelse vore på sin plats innan man skriver vad man tror sig veta vad personer menar

Ett 7990 TÄCKER ju dock i regel två slots (PCI-E x16 + PCI-E x4).

Varför tror du att det finns "hål" för dem där bak?

Som andra har sagt... Enligt din definition så är ju ALLA singel slot-kort annars och uttrycket tappar sin funktion.