Defekt moderkort eller grafikkort? Ev nätagg?

Permalänk
Medlem

Defekt moderkort eller grafikkort? Ev nätagg?

Hejsan vänner på sweclockers.
Nu kommer mitt första haveri när det gäller datorer.

Satt och spelade som vanligt en bakissöndag (ganska sent som tur var, om det är viktigt så spelade jag PoE)

Steg 1.
Det som hände var att datorn bara slocknade helt plötsligt. Inga tecken på problem.
När jag försökte att starta datorn gav den en impuls, fläktar och dylikt snurrade runt.
Andra startförsöket helt död. Bryter jag strömmen till nätagget och försöker att starta fick jag en impuls igen.

Steg 2.
Clearade CMOS, fortfarande död. Plockade isär datorn.
Kan tillägga att det luktar varm elektronik från moderkortet, kan specifiera lukten till DIGI+ VRM/EPU Micro-process heatsinken i närheten av 8-pin kontakten på moderkortet.
Satte ihop allt igen.
Nu startar datorn men ingen bild till skärm/skärmarna.

Verkar som nätagget är ok?

Då återstår moderkort eller grafikkort enl mina kunskaper.
Har inte så mycket utrustning att felsöka med men provade att stoppa in grafikkortet i pcie slot 2 ingen skillnad. Har provat att köra med ett ram-minne ingen skillnad.

Min kvalificerade gissning är att moderkortet har pajat men ville fråga här innan jag köper ett nytt.

Eller kan det vara något annat som är paj?

Dator (klistrar lite från beställningar)
--------------------------------------
Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155, ATX
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Intel SDD 80GB
WD 500GB
Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
----------------------------------------

Mvh Bomanski

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är moderkortet, men om du kan låna ett grafikkort och testa med så kan du ju utesluta moderkortet om det funkar.
Härligt att se en bra skriven post också, kudos!

Permalänk
Medlem

Blir svårt att låna ett grafikkort då de flesta av mina ungdomsvänner/datornördar är utflyttade från staden eller slutat spela. Börja komma i den åldern

Har iofs en HTPC med detta moderkort. https://www.inet.se/produkt/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-mitx
Sitter dock ett 150W nättag i den burken. Antar att den inte orkar snurra igång grafikkortet?

Edit: Såg att det nätagget inte hade några 6-pins kontakter.
Dum fråga men kan jag mata grafikkortet med mitt gamla nätagg? Orkar inte demontera hela htpc för att testa.

Permalänk
Medlem

Prova att köra med processorns grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Prova att köra med processorns grafik.

Blir lite svårt då moderkortet inte har nån HDMI/DVI anslutning.

Permalänk
Medlem

Hittade det här efter en snabb googling. Du verkar i alla fall inte vara ensam om problemet, inte för att det är någon tröst.

Kanske är det här till någon hjälp:

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=155296

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Hittade det här efter en snabb googling. Du verkar i alla fall inte vara ensam om problemet, inte för att det är någon tröst.

Kanske är det här till någon hjälp:

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=155296

Det var inte direkt uppmuntrade läsning.

Frågan är då följande.

Ska man dra till och köpa en ny socket 1155 och se om cpun har klarat sig eller gå direkt på att köpa mb+ny prolle.
De jag egentligen frågar är väl om socket 1155 fortfarande är aktuell eller ska man gå på nåt annat ex socket 1150?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BoManski:

Det var inte direkt uppmuntrade läsning.

Frågan är då följande.

Ska man dra till och köpa en ny socket 1155 och se om cpun har klarat sig eller gå direkt på att köpa mb+ny prolle.
De jag egentligen frågar är väl om socket 1155 fortfarande är aktuell eller ska man gå på nåt annat ex socket 1150?

Eftersom du fortfarande har en väldigt duglig CPU, så skulle jag satsat på ett nytt 1155 mobo som även går att klocka bra med typ ASUS Sabertooth eller liknande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du fortfarande har en väldigt duglig CPU, så skulle jag satsat på ett nytt 1155 mobo som även går att klocka bra med typ ASUS Sabertooth eller liknande.

Och om CPUn skulle vara defekt finns de fortfarande kvar hyffasde 1155 cpu:er?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BoManski:

Och om CPUn skulle vara defekt finns de fortfarande kvar hyffasde 1155 cpu:er?

Ja det funkar ju med i5 och i7 av både Sandy och Ivy Bridge så visst borde det funka. Dock är det väldigt sällan CPU:n går hädan men man vet ju aldrig 100%.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja det funkar ju med i5 och i7 av både Sandy och Ivy Bridge så visst borde det funka. Dock är det väldigt sällan CPU:n går hädan men man vet ju aldrig 100%.

Om man läser i länken ovan ser man att ett flertal personer haft problem med samma mobo som jag har och då har både mobo och cpu strykt med :/