Vad klarar en MacBook Pro 13" Retina?

Permalänk
Medlem

Vad klarar en MacBook Pro 13" Retina?

Har aldrig ägt en Mac tidigare men är nu inne på att köpa min första. Jag har mest tänkt använda den för att surfa, titta på film och liknande, men jag kör ändå en hel del spel när jag får tid över. Dessa är väl bland de tyngre och mer krävande.

Jag undrar vad man kan vänta sig av den senaste MacBook Pro 13" med Retina? Hur väl klarar den av att köra spel?

Specsen på den jag tänkt köpa är följande:

2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 2,9 GHz
8 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Graphics

Som jag förstått det är 15" bättre för spel, men jag skulle vilja hålla mig till den mindre rMBP eftersom den är lättare och mer portabel. Jag hoppas på att det ska vara en fördelaktig kompromiss mellan spel och portabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyndi:

Har aldrig ägt en Mac tidigare men är nu inne på att köpa min första. Jag har mest tänkt använda den för att surfa, titta på film och liknande, men jag kör ändå en hel del spel när jag får tid över. Dessa är väl bland de tyngre och mer krävande.

Jag undrar vad man kan vänta sig av den senaste MacBook Pro 13" med Retina? Hur väl klarar den av att köra spel?

Specsen på den jag tänkt köpa är följande:

2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 2,9 GHz
8 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Graphics

Som jag förstått det är 15" bättre för spel, men jag skulle vilja hålla mig till den mindre rMBP eftersom den är lättare och mer portabel. Jag hoppas på att det ska vara en fördelaktig kompromiss mellan spel och portabilitet.

Problemet för spel är väl specifikt "Intel Iris Graphics" (dvs Haswell-generationen av Intels integrerade grafik), i övrigt är det ju rätt bra specs för en laptop.
Anledningen till att den dyrare varianten av 15"-modellen klarar spel bättre är just att den har ett NVIDIA GeForce GT 750M (2GB GDDR5).

Mindre grafikintensiva spel bör den väl kunna ro runt men det är ju ingen lämplig BF4-rigg direkt

http://www.theverge.com/2013/10/30/5044874/13-inch-macbook-pr... kan kanske vara relevant läsnign

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur du än gör kommer du bli besviken. Köp en windows laptop istället. Lägga ut över 20papp för att kunna spela spel på low-medel endast för att ha en mac är ingen bra idé. köp en asus rog, eller msi gaminglaptop istället. Lägg 20 papp på en alienware istället.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Körde en 3-4 timmars runda WoW igår på en MBPr 13", allt på fair och 1440x900 och /console maxfps 60. I 10 manna raid flöt spelet i 60 rutor per sekund utan dropps och tempen låg på 80C ish... med fläkten på 3000rpms ish vilket är näst intill ljudlöst. Ibland varvade den upp något. Måste säga att datorn var mer komfortabelt att gama på än vad jag trodde, väldigt impad av kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Hur du än gör kommer du bli besviken. Köp en windows laptop istället. Lägga ut över 20papp för att kunna spela spel på low-medel endast för att ha en mac är ingen bra idé. köp en asus rog, eller msi gaminglaptop istället. Lägg 20 papp på en alienware istället.

Fakta?

13995:- går modellen han pratar om för..
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

Visst är det integrerad Intel-grafik, men ändå hyfsat OK för en så pass portabel dator. Den har bra specs i övrigt och riktigt snabb SSD (ca 750MB/s skriv&läs).

Men är man ute efter en renodlad speldator så ska man inte köpa en laptop över huvud taget.

EDIT: I mitt tycke så är rMBP 13" optimal på alla områden utom just intensivt spelande. Så allt beror helt enkelt på hur mycket spel det handlar om. Den kommer var en dröm på allt annat.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

GT 750m är inte många procent snabbare än gt 650m. så där har du faktan. å de betalar du 24papp för.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h...
på cdon.se får du deras bärbara för 18papp. då sitter de en gtx 780m
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-780M.88993.0....

Lite skillnad va?

Så, ska du spela grafikkrävande spel, Mac är inget för dig isåfall.
Själv sitter jag och väntar på att min rMBP ska komma hem från kina! ska bli gyrmt att kunna
ha en portabel dator med IPS panel så jag kan redigera bilder on the go.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

GT 750m är inte många procent snabbare än gt 650m. så där har du faktan. å de betalar du 24papp för.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h...
på cdon.se får du deras bärbara för 18papp. då sitter de en gtx 780m
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-780M.88993.0....

Lite skillnad va?

Så, ska du spela grafikkrävande spel, Mac är inget för dig isåfall.
Själv sitter jag och väntar på att min rMBP ska komma hem från kina! ska bli gyrmt att kunna
ha en portabel dator med IPS panel så jag kan redigera bilder on the go.

Tråden handlar om en specifik 13" Macbook Pro, vilken kostar 13995:- och inte "över 20 papp".

Som jag skrev i mitt förra inlägg så håller jag med om att det inte är så vettigt att köpa en Macbook (eller en laptop över huvud taget) för att mestadels spela på. Då kommer man bli besviken. IMHO är det bättre att köpa en 13" rMBP + en spel-PC för 10k istället för köpa en 15" rMBP för spelande..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för flera bra svar! Jag är medveten om att rMBP inte alls är en speldator och att man kan få bättre specs på en PC för samma pris, men som sagt ska jag inte enbart spela. Macen känns härligare att bära med sig och jag rör mig MYCKET. Därför är en stationär helt ute ur bilden, liksom en större gaming-laptop på 16 tum eller liknande.

Min förhoppning är att en rMBP 13" ska klara av att köra spel på åtminstone medium. Det tycker man att det borde fungera?

Permalänk
Medlem

Kör Civ 5 med högsta inställningarna i 1280*800 på datorn i sign utan problem. Fläkten låter en del men den blir inte obehagligt varm.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Skulle det vara värt att uppgradera processorn till 2,6 GHz (turbo 3,1 GHz) för ungefär 800kr?

Funderar även över om en maxad Air skulle prestera bättre?

1,7 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB flashminne
Intel HD Graphics 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Fakta?

13995:- går modellen han pratar om för..
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

Visst är det integrerad Intel-grafik, men ändå hyfsat OK för en så pass portabel dator. Den har bra specs i övrigt och riktigt snabb SSD (ca 750MB/s skriv&läs).

Men är man ute efter en renodlad speldator så ska man inte köpa en laptop över huvud taget.

EDIT: I mitt tycke så är rMBP 13" optimal på alla områden utom just intensivt spelande. Så allt beror helt enkelt på hur mycket spel det handlar om. Den kommer var en dröm på allt annat.

Kan inte annat än att hålla med. Man får tycka vad man vill om Apple-produkter, men att göra laptops kan dom. Har nyttjat min sen 2011 och kommer nog skaffa en till MBP när min nuvarande inte hänger med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyndi:

Skulle det vara värt att uppgradera processorn till 2,6 GHz (turbo 3,1 GHz) för ungefär 800kr?

Funderar även över om en maxad Air skulle prestera bättre?

1,7 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB flashminne
Intel HD Graphics 5000

Jag gjorde de på min, tyckte det känns helt klart "värt"
Den levererades till Sthlm idag, men jag pluggar i Umeå så får hålla mig till helgen

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Det bästa är att du köper en Mac och har en stationär vid sidan av

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyndi:

Skulle det vara värt att uppgradera processorn till 2,6 GHz (turbo 3,1 GHz) för ungefär 800kr?

Funderar även över om en maxad Air skulle prestera bättre?

1,7 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB flashminne
Intel HD Graphics 5000

Prestanda boosten från att öka CPU'n till sneppet värre är försumbar, speciellt i spel.
En Air går knappt att jämföra med en MBP.
MBP'n har bättre allt helt enkelt, men framförallt skärmen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Jag gjorde de på min, tyckte det känns helt klart "värt"
Den levererades till Sthlm idag, men jag pluggar i Umeå så får hålla mig till helgen

Näe, när man väl beställt vill man ha den direkt.

Skrivet av zOlid:

Prestanda boosten från att öka CPU'n till sneppet värre är försumbar, speciellt i spel.
En Air går knappt att jämföra med en MBP.
MBP'n har bättre allt helt enkelt, men framförallt skärmen.

Tack för ett snabbt svar! Då blir det nog den rMBP jag tänkt mig från början.

Permalänk
Medlem

Att skärmen är bättre i rMBP är ju dock en nackdel i just spel-prestanda då det är högre upplösning att driva för spelen. Den har bättre grafikdel, visst, men som sagt så är det ju tyngre arbete den får göra också rent skärm-mässigt så det är ju nåt att tänka på!