Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nu kan jag inget om Mantle och har inte heller gjort några spel i 3d, men om det är som Ratatosk säger, dvs att man gör ett anrop till mantle istället för D3D, så är det möjligt att utvecklarna kapslat in denna funktionalitet så att motorn är ovetandes om vad den anropar. I det fallet skulle man även kunna bestämma vilken implementation man vill använda vid runtime och inte behöva kompilera om.

Självklart innebär detta mer kod att skriva, samtidigt som utvecklarna dessutom måste lära sig Mantle, vilket i sin tur påverkar utvecklingstiden/kostnaden.

Klart kan du göra det. Counter Strike 1.6 eller äldre hade Software, OpenGL, D3D som val i options menyn. Allt som krävs är som sagt att skriva kod så den kan välja mellan olika. Det är ingen "omkompilering" utan omskrivning av kod då koden mellan olika APIn är olika och workarrounds eller buggar kan vara specifika till just en implementering men inte en annan.

Valve skrev om sin Source motor till Linux så den kunde ändra om alla D3D calls till OpenGL. Sitter du på Windows kör den D3D och på Linux kör den D3D -> OpenGL. Likaså funkar Wine där den snappar upp D3D calls för att sedan hitta motsvarande OpenGL calls.

Som utvecklare har du större möjligheter att uppnå parity i prestanda och utseende då OpenGL och D3D samt Mantle har samma möjligheter i stort sätt vad jag förstår. Unigine är en av de stora som satsar på både OpenGL och D3D. En sak att notera är att Windows OpenGL prestanda är lägre än Linux. AMDs OpenGL prestanda är katastrof på Windows samt bra dålig i Linux också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Ganska bra summering. Johan sa det att mantle inte bara är utvecklad för GCN så det ska gå o få det att fungera för andra gpu tillverkare. Han sa även att mantle ska kunna fungera på Linux och Mac oxå, och nämnde Steam-OS.

Eftersom Steam-OS bygger på Linux så borde allt som har Linux stöd även ha Steam-OS stöd.

Realistiskt 20% huh? Låter riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eftersom Steam-OS bygger på Linux så borde allt som har Linux stöd även ha Steam-OS stöd.

Realistiskt 20% huh? Låter riktigt bra faktiskt.

Ja det var därför som han speciellt lyfte fram steam-OS för att det just skulle kunna gynnas mycket av att mantle stöds i linux...

Permalänk
Medlem

5% hade varit bra. 20% är sjukt jävla löjligt bra... Är väldigt intresserad av hur det kommer bli. Åt andra sidan så är ju AMD bra med hype som inte efterlevs.*Host*

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

5% hade varit bra. 20% är sjukt jävla löjligt bra... Är väldigt intresserad av hur det kommer bli. Åt andra sidan så är ju AMD bra med hype som inte efterlevs.*Host*

Hade det bara varit en 5% ökning i prestanda, så hade jag ifrågasatt spel utvecklarens investering av resurser för en så pass liten prestanda ökning.
20% däremot är helt klart värt den extra tids investeringen utvecklaren behöver lägga ut.

Men vi får se. Folk som whinat över att detta är dåligt för konsumenterna. Tycks inte inse just hur mycket utvecklingen av DirectX har stagnerat de senaste åren. Och detta behövdes verkligen i spel industrin.
Ja, det kommer inte gynna nVidia användare. Iallafall inte just nu. Och nvidia har två vägar dom kan välja att kontra detta. Och antingen genom sin egen API, eller genom att helt enkelt anpassa sina framtida GPUer till att stödja Mantle.
Dock kommer båda dessa vägar att kosta tid och resurser för nVidia. Fast dom kan iofs välja att hålla sig till DirectX/OpenGL ett bra tag till. Och förlita sig på sitt nya Gsync istället.

På sätt och vis kan man nog säga att gSync är en direkt kontring till Mantle. De fungerar på helt olika sätt. Men resultaten är relativt det samma. De ger båda en smidigare upplevelse för spelaren. Dock så kommer gsync kosta en rätt dyr extra investering i ny skärm med gsync stöd. Medans för AMD så krävs det att du bara har ett GCN baserat kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

DirectX och Open GL är långt ifrån optimala, men detta är inte vad vi konsumenter eller utvecklare behöver.
Vi behöver ett bra gemensamt API som är standard och cross-plattform (linux, windows, osx)

Detta skulle innebära att spel lanserades på alla plattformarna, och utvecklare inte behövde lära sig 3 API:er (troligtvis 4:a efter nvidia ger sig in i leken)

Men förhoppningsvis rör det om lite i grytan så att saker börjar hända på API-delen vilket har haft en väldigt dålig utveckling förhållande till grafikkorten.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Commander:

Klart kan du göra det. Counter Strike 1.6 eller äldre hade Software, OpenGL, D3D som val i options menyn. Allt som krävs är som sagt att skriva kod så den kan välja mellan olika. Det är ingen "omkompilering" utan omskrivning av kod då koden mellan olika APIn är olika och workarrounds eller buggar kan vara specifika till just en implementering men inte en annan.

Valve skrev om sin Source motor till Linux så den kunde ändra om alla D3D calls till OpenGL. Sitter du på Windows kör den D3D och på Linux kör den D3D -> OpenGL. Likaså funkar Wine där den snappar upp D3D calls för att sedan hitta motsvarande OpenGL calls.

Som utvecklare har du större möjligheter att uppnå parity i prestanda och utseende då OpenGL och D3D samt Mantle har samma möjligheter i stort sätt vad jag förstår. Unigine är en av de stora som satsar på både OpenGL och D3D. En sak att notera är att Windows OpenGL prestanda är lägre än Linux. AMDs OpenGL prestanda är katastrof på Windows samt bra dålig i Linux också.

Självklart är APIrna olika mellan Mantle DX3D och OpenGL.
Jag pratar om att byta ut spelmotorn mot en version som använder Mantle.
JAg är ingen utvecklare av spel, så jag vet inte hur beroende APIt mot spelmotorn är av APIt mot D3D, OpenGL och Mantle, som anropas av spelmotorn.
Har spelmotorn kapslat in dessa anrop borde anropen mot denna inte ändras, det borde bara krävas att byta spelmotorn mot en nyare version och kompilera om. är inte dessa anrop inkapslade är saken givetvis en annan.

Jag vet inte om jag är otydlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

API:er mellan OpenGL, Direct3D och Manatle är olika, man kan kapsla in dessa till att göra ett eget API men det är väldigt tidskrävande.
Dessutom måste utvecklarna koda för 3st API:er + sitt eget API för själva spelet.

Rimligtvis borde ett generellt API finnas, det skulle lösa problemen för utvecklare och konsumenter.

En liten mockup på hur ett API borde kunna göras.
Observera att detta är bara en grundläggande tanke på hur det skulle kunna se ut.

SPELKOD (Spelet i sig gör anrop mot API:et) API:Standard (Ett standariserat API som utvecklare använder sig av där ~90% av all funktionalitet ligger) API:Tillverkare (Ett underliggande API som kan innehålla funktioner som ej blivit upptagna i standarden ännu, eller är helt tillverkarspecifikt ~10%) HAL:Tillverkare (Ett Hardware Abstraction Layer för kortet som tillverkaren står för) OS (Linux, Windows, OSX)

Detta skulle i stort sett innebära att utvecklarna behöver bara lära sig ett grundläggande API, och möjligen de företagsspecifika funktionerna. Sedan kan man kompilera till valfritt operativsystem (om resten av koden är anpassad för det dvs)

Tyvärr så kommer detta aldrig att hända då företagen (nVidia, Amd, Microsoft, Apple) aldrig kommer samarbeta om en sådan sak.
Jag menar varför skulle Microsoft göra det då DirectX i stort sett har monopol på spel idag och är låst till windows.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Är det bara jag som ändå hade tyckt att 5% prestandaökning hade varit bra?
Jag menar, Rom byggdes inte på en dag. Att direkt vid lansering prestera 5% sämre än DirectX hade jag ändå sett som möjlig framtida potential.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

DirectX och Open GL är långt ifrån optimala, men detta är inte vad vi konsumenter eller utvecklare behöver.
Vi behöver ett bra gemensamt API som är standard och cross-plattform (linux, windows, osx)

Detta skulle innebära att spel lanserades på alla plattformarna, och utvecklare inte behövde lära sig 3 API:er (troligtvis 4:a efter nvidia ger sig in i leken)

Men förhoppningsvis rör det om lite i grytan så att saker börjar hända på API-delen vilket har haft en väldigt dålig utveckling förhållande till grafikkorten.

Mantle kan köras på olika grafikkort och OS. Handlar bara om nVidia vill ta till sig det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Är det bara jag som ändå hade tyckt att 5% prestandaökning hade varit bra?
Jag menar, Rom byggdes inte på en dag. Att direkt vid lansering prestera 5% sämre än DirectX hade jag ändå sett som möjlig framtida potential.

Och det ska tydligen röra sig om 20% BÄTTRE prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag tror att det kommer vara lite som PhysX, det finns men det används typ inte

Jag tycker det har kommit endel spel där det används ändå. Såklart inget gigantiskt genomslag, men tex i batman spelen gav det stor effekt. Iaf i Arkham Asylum, har inte spelet de nyare spelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Men mantle och physx är ju helt skilda saker. Tror Mantle kan bli bra om utvecklarna satsar på det. Det är det allt hänger på i slutändan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mantle kan köras på olika grafikkort och OS. Handlar bara om nVidia vill ta till sig det.

Jo testat det lite, men tyvärr kommer det aldrig hända så länge inte alla tillverkare har möjlighet att utnyttja api:et till samma nivå som sin konkurrent.
Och få de att samarbeta är nog lika svårt, och de som blir lidande är utvecklare och kunder.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Snusfri

Intervju i Tyskland.

Citat:

German c't has a interview at APU13 with DICE's rendering architect Johan Andersson regarding Mantle: http://heise.de/-2045398

Noteworthy statements:
- Effort to have console-like access and programmability on PC started about 5 years ago. Spoke to different companies including Nvidia and Intel.
- Respect for AMD being the sole company to realize his suggestions.
- Yearly meetings, long discussions. Mantle code was started one and a half year ago.
- Project was internally treated as top secret, similar to Eyefinity.
- Mantle is *not* a console-like AMD interface for GCN graphic chips. It allows finer grained access to the GPU. Too specific cases can be realized through extensions. Possible for other manufacturers to support Mantle.
- DirectX 11 compatible doesn't automatically mean potentially Mantle compatible. GPU architecture needs to fulfil specific requirements. Nvidia's Kepler should be able to do that.
- Wants to see Mantle everywhere (re smartphones, tablets, mobile, Linux and Mac OS).
- Still too early on how much faster Mantle will be over Direct3D.
- Porting console games using Direct3D may still be faster, Mantle may take longer but helps doing it well re performace, level of details and robustness.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jo testat det lite, men tyvärr kommer det aldrig hända så länge inte alla tillverkare har möjlighet att utnyttja api:et till samma nivå som sin konkurrent.
Och få de att samarbeta är nog lika svårt, och de som blir lidande är utvecklare och kunder.

Fast det verkar inte vara så bundet till hårdvaran så länge den klarar kraven. Som sagt så verkar Kepler klara kraven redan.

Permalänk
Medlem

Absolut men att vara lämnade i händerna på din konkurrent är knappast optimalt.
För även om det för tillfället kanske skulle fungera för nVidia att hoppa på Mantle så blir osäkerheten om framtiden allt för osäker.
Amd kan utveckla alla sina funktioner och ordna stöd för sina kort långt före nvidia, vilket skulle innebära stora konkurrensfördelar.

Gillar Mantle i sig då det i stort sett är ett sådant system jag ser som det optimala.
Men så länge det inte finns ett API utvecklat av en standardiseringsgrupp med alla parter anslutna (Tillverkare och Utvecklare) så kommer inga konkurrenter ansluta till ett API.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

En annan intressant artikel om Mantle, tyvärr på franska. Bilderna ger en bra bild dock.

http://www.hardware.fr/news/13450/apu13-oxide-fait-exploser-l...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eltarion:

En annan intressant artikel om Mantle, tyvärr på franska. Bilderna ger en bra bild dock.

http://www.hardware.fr/news/13450/apu13-oxide-fait-exploser-l...

Tack!
30 bilder, bara att öppna den första och klicka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett 290X är fortfarande flaskhals även när man kör med en FX8350 underklockad till 2GHz. Lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

En annan intressant artikel om Mantle, tyvärr på franska. Bilderna ger en bra bild dock.

http://www.hardware.fr/news/13450/apu13-oxide-fait-exploser-l...

Enligt "Results"-bilden är förbättringen i processorprestanda enorm. "On a R9 290x, still GPU bound even when 8350fx is underclocked to 2 ghz".

Äldre processorer, som Core 2 Quad och Phenom II X4, borde verkligen gynnas av Mantle, det ska bli intressant att se hur de presterar i BF4 när Mantle släppts.

Permalänk
Avstängd

Bild nr 14.

"Just-Band Aids".

Haha. Läste det helt åt helsike för att man är trött.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dunis90:

Enligt "Results"-bilden är förbättringen i processorprestanda enorm. "On a R9 290x, still GPU bound even when 8350fx is underclocked to 2 ghz".

Äldre processorer, som Core 2 Quad och Phenom II X4, borde verkligen gynnas av Mantle, det ska bli intressant att se hur de presterar i BF4 när Mantle släppts.

Kanske, eller så blir skillnaden störst på AMDs nyare processorer där de flesta program har svårt att utnyttja alla åtta trådar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

En annan intressant artikel om Mantle, tyvärr på franska. Bilderna ger en bra bild dock.

http://www.hardware.fr/news/13450/apu13-oxide-fait-exploser-l...

Citat:

Enligt "Results"-bilden är förbättringen i processorprestanda enorm. "On a R9 290x, still GPU bound even when 8350fx is underclocked to 2 ghz".

Citat:

He added that it's "not unrealistic that you'd get 20% additional GPU performance" with Mantle.

Stämmer infon i de två ovanstående artiklarna med saxade citat så kommer Mantle bli en riktig guldkalv för AMD om alla eller i alla fall flertalet AAA studios ger sig in på att använda det.

Bara som referens hade 20% prestanda boost på AMDs grafikkort inneburit att ett 280x aka 7970 presterar likvärdigt med ett gtx 780 och att ett 290 (inte x) hade utpresterat ett gtx 780ti. Detta hade fått kortsiktigt enorma konsekvenser för grafikkorts marknaden.
Nästa del är den lite mer långsiktiga där Mantle utlovar enorm prestanda förbättring när det kommer till att ha väldigt mycket enheter på skärmen. Säg att det kommer som från exemplet strategispel som utnyttjar Mantle som i princip bara går att spela med grafikkort som stödjer detsamma.
Detta kommer tvinga nVidia till drastiska åtgärder där de antingen får utveckla ett eget API som är klart om ett par år, försöka få Microsoft att få loss tummarna när det gäller DirectX eller försöka komma med på Mantle tåget. Det bästa för oss konsumenter är om det blir ett gemensamt API mellan de olika tillverkarna men det känns rätt osannolikt att nVidia ska binda upp sig till något konkurrenten utvecklar. Så frågan är vad som kommer hända på längre sikt, kommer DirectX 12 ha samma functioner som Mantle?

Nästa steg är detta med att CPUn kommer tappa i betydelse för spel plattformar. Även här har AMD väldigt mycket att hämta då det innebär att man inte kommer bli tvungen att gå på en Intel CPU utan kan ta en billigare AMD cpu utan att tappa prestanda. Vilket kommer gynna AMDs försäljning. Det kommer även leda till att folk som sitter med en äldre dator kommer kunna uppgradera till ett bättre grafikkort utan att det flaskar med den lilla restriktionen att det ska vara ett AMD grafikkort.

tldr: Är Mantle hälften så bra som dessa artiklar beskriver det som så kommer detta bli ett stort uppsving för AMD tills konkurrenterna kontrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

API:er mellan OpenGL, Direct3D och Manatle är olika, man kan kapsla in dessa till att göra ett eget API men det är väldigt tidskrävande.
Dessutom måste utvecklarna koda för 3st API:er + sitt eget API för själva spelet.

Rimligtvis borde ett generellt API finnas, det skulle lösa problemen för utvecklare och konsumenter.

En liten mockup på hur ett API borde kunna göras.
Observera att detta är bara en grundläggande tanke på hur det skulle kunna se ut.

SPELKOD (Spelet i sig gör anrop mot API:et) API:Standard (Ett standariserat API som utvecklare använder sig av där ~90% av all funktionalitet ligger) API:Tillverkare (Ett underliggande API som kan innehålla funktioner som ej blivit upptagna i standarden ännu, eller är helt tillverkarspecifikt ~10%) HAL:Tillverkare (Ett Hardware Abstraction Layer för kortet som tillverkaren står för) OS (Linux, Windows, OSX)

Detta skulle i stort sett innebära att utvecklarna behöver bara lära sig ett grundläggande API, och möjligen de företagsspecifika funktionerna. Sedan kan man kompilera till valfritt operativsystem (om resten av koden är anpassad för det dvs)

Tyvärr så kommer detta aldrig att hända då företagen (nVidia, Amd, Microsoft, Apple) aldrig kommer samarbeta om en sådan sak.
Jag menar varför skulle Microsoft göra det då DirectX i stort sett har monopol på spel idag och är låst till windows.

Det där är OpenGL i stort. Du har OpenGL som gäller alla sedan har du specifika extensions som gäller för AMD eller nVidia.

Oftast brukar exempelvis nVidia utveckla en specific extension till deras kort som sedan khronos group diskuterar och kollar om det är något som är bra som gemensamt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Stämmer infon i de två ovanstående artiklarna med saxade citat så kommer Mantle bli en riktig guldkalv för AMD om alla eller i alla fall flertalet AAA studios ger sig in på att använda det.

Bara som referens hade 20% prestanda boost på AMDs grafikkort inneburit att ett 280x aka 7970 presterar likvärdigt med ett gtx 780 och att ett 290 (inte x) hade utpresterat ett gtx 780ti. Detta hade fått kortsiktigt enorma konsekvenser för grafikkorts marknaden.
Nästa del är den lite mer långsiktiga där Mantle utlovar enorm prestanda förbättring när det kommer till att ha väldigt mycket enheter på skärmen. Säg att det kommer som från exemplet strategispel som utnyttjar Mantle som i princip bara går att spela med grafikkort som stödjer detsamma.
Detta kommer tvinga nVidia till drastiska åtgärder där de antingen får utveckla ett eget API som är klart om ett par år, försöka få Microsoft att få loss tummarna när det gäller DirectX eller försöka komma med på Mantle tåget. Det bästa för oss konsumenter är om det blir ett gemensamt API mellan de olika tillverkarna men det känns rätt osannolikt att nVidia ska binda upp sig till något konkurrenten utvecklar. Så frågan är vad som kommer hända på längre sikt, kommer DirectX 12 ha samma functioner som Mantle?

Nästa steg är detta med att CPUn kommer tappa i betydelse för spel plattformar. Även här har AMD väldigt mycket att hämta då det innebär att man inte kommer bli tvungen att gå på en Intel CPU utan kan ta en billigare AMD cpu utan att tappa prestanda. Vilket kommer gynna AMDs försäljning. Det kommer även leda till att folk som sitter med en äldre dator kommer kunna uppgradera till ett bättre grafikkort utan att det flaskar med den lilla restriktionen att det ska vara ett AMD grafikkort.

tldr: Är Mantle hälften så bra som dessa artiklar beskriver det som så kommer detta bli ett stort uppsving för AMD tills konkurrenterna kontrat

Stämmer dessa uppgifter med 20% prestanda boost på Mantle titlar så kommer jag gå på ett Amd R9 290 från Asus med DCUII kylaren.

Men tycker att Amd förrut hypat saker som ej stämt i slutändan på prestanda men hoppas för en gångs skull att detta blir
så bra som dom säger.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas79:

Stämmer dessa uppgifter med 20% prestanda boost på Mantle titlar så kommer jag gå på ett Amd R9 290 från Asus med DCUII kylaren.

Men tycker att Amd förrut hypat saker som ej stämt i slutändan på prestanda men hoppas för en gångs skull att detta blir
så bra som dom säger.

Vad hypade de förutom Bulldozer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Mantle verkar väldigt intressant som koncept. Men de måste visa upp det, människor väntar att köpa grafikkort för att se hur det presterar på riktigt. Mantle kommer inte släppas innan julhandeln vilket är tråkigt. När julhandeln är på intågande säljs många grafikkort och att konsumenterna inte kan ta i beräkning hur bra Mantle presterar i Battlefield 4 är ett problem. Detta gör att jag tror att AMD vet att Mantle inte presterar så bra som de hoppats på i Battlefield 4 och väljer därför att inte visa prestandasiffror.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Jag tycker Mantle verkar väldigt intressant som koncept. Men de måste visa upp det, människor väntar att köpa grafikkort för att se hur det presterar på riktigt. Mantle kommer inte släppas innan julhandeln vilket är tråkigt. När julhandeln är på intågande säljs många grafikkort och att konsumenterna inte kan ta i beräkning hur bra Mantle presterar i Battlefield 4 är ett problem. Detta gör att jag tror att AMD vet att Mantle inte presterar så bra som de hoppats på i Battlefield 4 och väljer därför att inte visa prestandasiffror.

Så med andra ord så menar du att den information som AMD släppt nu under APU13 är ren lögn?
Tror du på riktigt att ett företag..vilket som helst kan släppa sådan information till världen och sedan inte leva upp till det?
Näe då tror jag snarare att AMD har tagit till i underkant och orsaken till att Mantle inte släpps tidigare är på grund av tidigare misstag, såsom introduktionen av Bulldozer.
Och denna gången vill dom verkligen se till att dom får det rätt på första försöket.
Ett företag som AMD kan inte kosta på sig ett fiasko av sådan magnitud... mer än en gång ..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Stämmer dessa uppgifter med 20% prestanda boost på Mantle titlar så kommer jag gå på ett Amd R9 290 från Asus med DCUII kylaren.

Men tycker att Amd förrut hypat saker som ej stämt i slutändan på prestanda men hoppas för en gångs skull att detta blir
så bra som dom säger.

Nu är det iofs inte AMD som hypat med 20%, utan det var Johan Andersson från DICE.

ref: http://techreport.com/news/25651/mantle-to-power-15-frostbite...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro