Android i 81,9 procent av alla smarta telefoner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Det jag inte kan förstå är dock hur det kan vara så j_vla svårt att fixa uppdateringar för android? Hur kan ni som användare acceptera att det är svårare än att trycka "update" direkt i telefonen? Jag uppgraderade min gamla iphone 4 som är cirkus 3 år gammal till senaste ios genom att uppgradera direkt i telefonen - så ska det funka. Allt annat är bara skit!

Vad gäller personliga anekdoter så kan jag lägga till att när min systers Iphone 4 uppdaterades för några veckor sedan så låste sig hela telefonen och krävde fabriksåterställning för att återgå från tegelsten till telefon. För detta krävdes att koppla telefonen till en dator, installera Itunes (självklart, för att återställa telefonen så installerar vi en mediaspelare. Apples nedladdningssida för Itunes fungerade för övrigt för tillfället inte i min systers standardwebbläsare Firefox — jag spenderade inte tid med att undersöka varför), ladda hem firmware (en nedladdning som tog 50 minuter från Apples servrar) och installera denna. Under tiden nedladdningen pågick så frågade Itunes varje minut: "Enheten som är ansluten måste fabriksåterställas. Vill du göra det nu?".

Nu råkade jag vara hemma och kunde hjälpa till på plats vilket var enklare än att behöva lämna in telefonen, men tro mig när jag säger att min syster inte uppskattade att telefonen autodödade sig själv, och att Apple inte kommer få fler kronor från henne, enligt hennes egen tydliga utsaga.

För gemene person som bara vill ha en telefon som "funkar" (vilket är ett mantra som så ofta brukar upprepas med skiftande definitioner beroende på situation) så kunde de inte bry sig mindre om de hade 4.2 eller 5.7 eller något annat versionsnummer. Om de däremot helt plötsligt märker att deras telefon är nukad utan att ens veta vad de har gjort så blir det inga glada miner. Att tro att "alla" bryr sig om att ha de senaste uppdateringarna är i mina ögon en felaktig bild — "alla", som i "den stora massan", vill främst ha något som fungerar utan överraskningar. Köpte de en telefon för fem år sedan så vill de att den fungerar på samma sätt idag, utan att behöva lära sig nya arbetssätt enligt ett tidsschema någon annan bestämmer.

Se hur många som inte hade brytt sig det minsta om att uppdatera till ens Windows Vista/7/8/8.1 om det inte skett automatiskt med inköp av ny hårdvara (eller genom artificiella systemkrav). Se hur mycket liv det blir när Windows ändrar sitt UI och inte ens gör det till en valmöjlighet att fortsätta på det gamla sättet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat tröttna lite på Android faktiskt. FPS hack, battery drain utan anledning, samtalsrutan fastnar när man lägger på osv. Hoppas att WP ökar tillräckligt för att utvecklare skall fokusera på apputveckling där lika mycket som på Android (NEJ, alla apps som jag behöver finns inte på WP).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har börjat tröttna lite på Android faktiskt. FPS hack, battery drain utan anledning, samtalsrutan fastnar när man lägger på osv. Hoppas att WP ökar tillräckligt för att utvecklare skall fokusera på apputveckling där lika mycket som på Android (NEJ, alla apps som jag behöver finns inte på WP).

Jag håller med om att iallafall IPad har ett skönare flyt än Android plattorna men jag tror inte det egentligen har med flytet att göra utan kanske med hur touchen omvandlas till action i enheten?

Battery drain har jag fått för mig beror mycket på vilken enhet man har och inte på Android i sig. Jag laddar min S3a varannan dag, det tycker iallafall jag är ganska normalt för en smartphone idag. Windows Phone varar för mig kanske 3-4 dagar.

Windows Phone går bort för mig på grund av dåligt app utbud annars är det ett skönt och effektivt gränssnitt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad gäller personliga anekdoter så kan jag lägga till att när min systers Iphone 4 uppdaterades för några veckor sedan så låste sig hela telefonen och krävde fabriksåterställning för att återgå från tegelsten till telefon. För detta krävdes att koppla telefonen till en dator, installera Itunes (självklart, för att återställa telefonen så installerar vi en mediaspelare. Apples nedladdningssida för Itunes fungerade för övrigt för tillfället inte i min systers standardwebbläsare Firefox — jag spenderade inte tid med att undersöka varför), ladda hem firmware (en nedladdning som tog 50 minuter från Apples servrar) och installera denna. Under tiden nedladdningen pågick så frågade Itunes varje minut: "Enheten som är ansluten måste fabriksåterställas. Vill du göra det nu?".

Nu råkade jag vara hemma och kunde hjälpa till på plats vilket var enklare än att behöva lämna in telefonen, men tro mig när jag säger att min syster inte uppskattade att telefonen autodödade sig själv, och att Apple inte kommer få fler kronor från henne, enligt hennes egen tydliga utsaga.

Knappast något unik för Apples produkter att något kan gå fel vid en uppdatering eller liknande och telefonen hänger sig och kräver återställning, bara göra en liten google sökning på "X bricked after update". Och många har inte en aning vad de skulle göra åt det oavsätt märke/modell.

Skrivet av phz:

För gemene person som bara vill ha en telefon som "funkar" (vilket är ett mantra som så ofta brukar upprepas med skiftande definitioner beroende på situation) så kunde de inte bry sig mindre om de hade 4.2 eller 5.7 eller något annat versionsnummer. Om de däremot helt plötsligt märker att deras telefon är nukad utan att ens veta vad de har gjort så blir det inga glada miner. Att tro att "alla" bryr sig om att ha de senaste uppdateringarna är i mina ögon en felaktig bild — "alla", som i "den stora massan", vill främst ha något som fungerar utan överraskningar. Köpte de en telefon för fem år sedan så vill de att den fungerar på samma sätt idag, utan att behöva lära sig nya arbetssätt enligt ett tidsschema någon annan bestämmer.

Se hur många som inte hade brytt sig det minsta om att uppdatera till ens Windows Vista/7/8/8.1 om det inte skett automatiskt med inköp av ny hårdvara (eller genom artificiella systemkrav). Se hur mycket liv det blir när Windows ändrar sitt UI och inte ens gör det till en valmöjlighet att fortsätta på det gamla sättet.

Sant, alla är helt klart inte intresserade att ha det senast bara för att. De bryr som du säger om en fungerande telefon. Men tycker det är intressant hur många kan vända det till något negativt att Apple erbjuder uppdateringar för sina äldre modeller. I vanliga fall förespråkas frihet och möjligheten att välja men att Apple skulle göra detta är på något sett dåligt till skillnad från många andra tillverkare som gladeligen skiter i sina äldre enheter och dess användare. Det är ingen som tvingar dig uppdatera om du inte vill men du kan allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det jag inte kan förstå är dock hur det kan vara så j_vla svårt att fixa uppdateringar för android?

På Samsungs (iaf nyare) versioner av Android kommer det upp en notifikation när det finns en ny uppdatering, och denna kan (dock valfritt) laddas hem åt dig under tiden. Sedan är det precis som du säger bara att trycka på Uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag håller med om att iallafall IPad har ett skönare flyt än Android plattorna men jag tror inte det egentligen har med flytet att göra utan kanske med hur touchen omvandlas till action i enheten?

Battery drain har jag fått för mig beror mycket på vilken enhet man har och inte på Android i sig. Jag laddar min S3a varannan dag, det tycker iallafall jag är ganska normalt för en smartphone idag. Windows Phone varar för mig kanske 3-4 dagar.

Windows Phone går bort för mig på grund av dåligt app utbud annars är det ett skönt och effektivt gränssnitt.

Samsungs TouchWiz är nog en stor del av mitt problem iaf. Hört att nexusarna inte laggar något eftersom de kör vanilla Android.

Mjo, jag har en S4 och det är säkert någon app som ligger och gör något via en annan app. Måste ivf ladda den varje dag och ibland tittar jag på den och noterar t ex 34% batteri, sen tittar jag någon timme senare och den ligger på 19% utan att någon gjort något med den.

Precis, så fort Apputbudet blir bra så skall jag testa en sådan telefon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hatat Apple och allt vad företaget står sedan sen tidigt 90 tal.
Så att se hur de lurar och misshandlar sina kunder är mest skrattretande.
O andra sidan är väll 90% av Applefolket för dumma för att förstå att dom blir lurade, men är man teknikintresserad och kan mer än Farmor så är de imho inte ens ett alternativ. Man får inte vad man betalar för, fast det går ju att inbilla sig det sålänge man är nöjd, tills luren går sönder efter ett år, apple skiter fullständigt i allt och lurar på dig en ny iphone istället. Lysande!

Tycker seröst synd om alla som sitter i Appleträsket. Måste man ha den som jobbmobil är det väl en sak, men att bygga hela sitt liv runt Apple och inbilla sig att de funkar bättre/inte krånglar för att man betalar mer för grejjerna är bara patetiskt...
Det finns tillräckligt med alternativ för att inte välja Apple. För väljer man Apple så "måste" man ju ha en Iphone, Ipad, en MPB osv för att skiten ens ska funka bra tillsammans, till skillnad från övriga märken där man kan mixa o matcha det man själv vill ha och få det att fungera minst lika bra för halva priset.

Och är det just IOS man har förkärlek för så går det att installera på varenda Intelmaskin idag. Fast det är väll det lysande Äpplet på baksidan som skriker "TITTA VAD JAG HAR RÅD MED!!!" och sånt gör man bara om man har riktigt dålig självkänsla och tror att vilka prylar man har faktiskt spelat någon roll för ens "status".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hatat Apple och allt vad företaget står sedan sen tidigt 90 tal.
Så att se hur de lurar och misshandlar sina kunder är mest skrattretande.
O andra sidan är väll 90% av Applefolket för dumma för att förstå att dom blir lurade, men är man teknikintresserad och kan mer än Farmor så är de imho inte ens ett alternativ. Man får inte vad man betalar för, fast det går ju att inbilla sig det sålänge man är nöjd, tills luren går sönder efter ett år, apple skiter fullständigt i allt och lurar på dig en ny iphone istället. Lysande!

Tycker seröst synd om alla som sitter i Appleträsket. Måste man ha den som jobbmobil är det väl en sak, men att bygga hela sitt liv runt Apple och inbilla sig att de funkar bättre/inte krånglar för att man betalar mer för grejjerna är bara patetiskt...
Det finns tillräckligt med alternativ för att inte välja Apple. För väljer man Apple så "måste" man ju ha en Iphone, Ipad, en MPB osv för att skiten ens ska funka bra tillsammans, till skillnad från övriga märken där man kan mixa o matcha det man själv vill ha och få det att fungera minst lika bra för halva priset.

Och är det just IOS man har förkärlek för så går det att installera på varenda Intelmaskin idag. Fast det är väll det lysande Äpplet på baksidan som skriker "TITTA VAD JAG HAR RÅD MED!!!" och sånt gör man bara om man har riktigt dålig självkänsla och tror att vilka prylar man har faktiskt spelat någon roll för ens "status".

Lugna ner dig och låt folk använda vad dom vill.

På tal om ingenting är det en ganska enorm skillnad mellan iOS och Mac OSX, samt använder varenda Macintosh CPUer från Intel i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Jag har själv känt lite som dig, dock kanske inte så extremt.

Det som fått mig till att ta ett steg tillbaka är när man inser att de flesta produkter faktiskt har sina fördelar, allt beror på vad man ska använda det till. Ex så köpte jag en IPad Air för ett tag sen, det skulle i vanliga fall vara otänkbart men efter att ha försökt med både Windows och Android så kom jag fram till att det var bara iOS som kunde ge mig tillgång till de appar jag behövde för just ändamålet.

Jag känner inget krav på att behöva köpa något annat från Apple ex Mac eller liknande utan plattan fungerar bra för sig själv.

Vad jag vill komma till är att lås inte in dig i onödan, en vacker dag väljer du kanske bort en produkt som skulle ha gjort ditt liv enklare bara pågrund av principer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

I Sverige känns det som att 81,9 % av alla har iPhone...

för att i sverige vill alla vara lite bättre en alla andra samtidigt som de är strängt förbjudet att gå utanför den svenska boxen och göra något unikt.

Säger man något som inte är mainstream klassat så kan folk helt öppet säga att dem hoppas att man dör för de man gör eller stå för.

Sverige och svenskar i ett nötskal, helt jävla efterblivna ^^

Permalänk
Avstängd

När ska man släppa begreppet "smartphones" egentligen.
Jag kör inte Android. Kan nog tänka mig att göra det........Android verkar ju vara utsatt för virus en del.. vill ju inte ha det....
TGIF

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hatat Apple och allt vad företaget står sedan sen tidigt 90 tal.
Så att se hur de lurar och misshandlar sina kunder är mest skrattretande.
O andra sidan är väll 90% av Applefolket för dumma för att förstå att dom blir lurade, men är man teknikintresserad och kan mer än Farmor så är de imho inte ens ett alternativ. Man får inte vad man betalar för, fast det går ju att inbilla sig det sålänge man är nöjd, tills luren går sönder efter ett år, apple skiter fullständigt i allt och lurar på dig en ny iphone istället. Lysande!

Tycker seröst synd om alla som sitter i Appleträsket. Måste man ha den som jobbmobil är det väl en sak, men att bygga hela sitt liv runt Apple och inbilla sig att de funkar bättre/inte krånglar för att man betalar mer för grejjerna är bara patetiskt...
Det finns tillräckligt med alternativ för att inte välja Apple. För väljer man Apple så "måste" man ju ha en Iphone, Ipad, en MPB osv för att skiten ens ska funka bra tillsammans, till skillnad från övriga märken där man kan mixa o matcha det man själv vill ha och få det att fungera minst lika bra för halva priset.

Och är det just IOS man har förkärlek för så går det att installera på varenda Intelmaskin idag. Fast det är väll det lysande Äpplet på baksidan som skriker "TITTA VAD JAG HAR RÅD MED!!!" och sånt gör man bara om man har riktigt dålig självkänsla och tror att vilka prylar man har faktiskt spelat någon roll för ens "status".

Det är ju rätt illa att du anklagar "Applefolk" för att vara dumma när du sen själv inte verkar ha minsta koll på skillnaden mellan iOS och Mac OS X. Tips: Istället för att tro att du vet hur saker och ting ligger till, lär dig istället om hur saker och ting ligger till. Vem vet, du kanske blir förvånad över vad du lär dig?

Permalänk
Medlem

Undrar om det är nån skillnad mellan män och kvinnor gällande ägandet av mobiltelefoner med ios kontra Android...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde väl inte svara på detta inlägg egentligen då det känns mer som ett troll/flame-försök. Men...

Skrivet av Dallebull:

Hatat Apple och allt vad företaget står sedan sen tidigt 90 tal.
Så att se hur de lurar och misshandlar sina kunder är mest skrattretande.
O andra sidan är väll 90% av Applefolket för dumma för att förstå att dom blir lurade, men är man teknikintresserad och kan mer än Farmor så är de imho inte ens ett alternativ. Man får inte vad man betalar för, fast det går ju att inbilla sig det sålänge man är nöjd, tills luren går sönder efter ett år, apple skiter fullständigt i allt och lurar på dig en ny iphone istället. Lysande!

Jag ledsen att göra dig besviken men det gamla snacket om att teknikintresserade inte använder Apples-produkter är löjligt och stämmer inte alls.

Och Apple skiter i sina användare säger du? De som erbjuder uppdateringar till sina äldre modeller längre än så gott som alla andra tillverkare. Som släpper en (eller denna gång två) modeller om året istället för att pumpa ut nya modeller hela tiden? (hur många variationer av S4:an finns det nu?...). Nä, de är inte sämre än någon annan på denna punkt.

Skrivet av Dallebull:

Tycker seröst synd om alla som sitter i Appleträsket. Måste man ha den som jobbmobil är det väl en sak, men att bygga hela sitt liv runt Apple och inbilla sig att de funkar bättre/inte krånglar för att man betalar mer för grejjerna är bara patetiskt...
Det finns tillräckligt med alternativ för att inte välja Apple. För väljer man Apple så "måste" man ju ha en Iphone, Ipad, en MPB osv för att skiten ens ska funka bra tillsammans, till skillnad från övriga märken där man kan mixa o matcha det man själv vill ha och få det att fungera minst lika bra för halva priset.

Det går utmärkt att bara ha enstaka Appleprodukter, finns inget "måste".

Skrivet av Dallebull:

Och är det just IOS man har förkärlek för så går det att installera på varenda Intelmaskin idag. Fast det är väll det lysande Äpplet på baksidan som skriker "TITTA VAD JAG HAR RÅD MED!!!" och sånt gör man bara om man har riktigt dålig självkänsla och tror att vilka prylar man har faktiskt spelat någon roll för ens "status".

Som andra nämnt så faller hela ditt snack om teknikintresserade när du själv inte verkar veta skillnaden mellan iOS och OS X...

Permalänk
Medlem

Bra att det finns fler aktörer på marknaden?

Permalänk
Medlem

Är ju gamla nyheter ju, mycket snack för lite pannkaka.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger det samma tihi

Håller med skitmånga på jobbet vars iphone är spruckna, sicket skräp!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

*** raderat ***

*** raderat ***

Gällande ditt argument om de äldre modellerna så kanske du har missat att även andra tillverkare gör så, även om de släpper nya modeller i lägre prisklasser (vilka ofta delar hårdvara med tidigare generationens high-end, precis som i Apples fall). SGS2/3 går exempelvis fortfarande att köpa. Så det är ingen skillnad på den punkten. Det är inget försvar till varför man inte skall supportera produkter längre många gör.

Och även om det vore fallet förstår jag inte hur du får det till att Apple inte bryr sig om sina användare när de supporterar äldre modeller medan du tycker det är helt ok att andra tillverkar pumpar ut nya modeller i alla prisklasser och därför inte behöver bry sig om de som köpt deras äldre modeller? Får det inte att gå ihop...

Sen sänker ju inte Apples sina priser på det äldre modellerna till den nivån som andra tillverkare, det håller jag helt klart med om men det har inte med mjukvarusupport att göra eller att bry sig om sina befintliga kunder.

Redigerat
Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg som bröt mot forumregel § 1.5. Det är ok att kritisera produkter/tillverkare, men det bör åtminstone göras på ett seriöst sätt utan trollformuleringar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jag gillar iPhone.....men de ska vara så satans dyra! Så det blir en LG G2 nu, tror jag, när min iPhone håller på att lägga av...suck!

Varför inte LG Nexus 5?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke9506:

Kul att fler Sweclockare föredrar Windows Phone framför Ios..?

Ja, samt att på varje tredje iPhone som säljs så säljs det en Windows Phone (globalt, i Sverige är det nog ännu fler WP på gång känns det som - ser fler och fler använda dessa runt omkring mig).

Skrivet av Ozzed:

". I årets tredje kvartal såldes drygt 250 miljoner smarta telefoner och hela 205 miljoner av dessa innehåller Googles operativsystem, som numera har en Windows-liknande dominans på mobilfronten."

Sådan tur att Android i alla fall är öppen källkod, så att man kan ta det och göra något eget om man inte vill dansa googledansen.

Tja, spelar nog inte så stor roll i praktiken är jag rädd för.

Google låter dig då inte ta del av deras ekosystem med butik för appar och annat. Ett av problemen för Amazon tex som använder en egen version i sina läsplattor. De har, halvt om halvt, tvingats lösa det på egen väg utan Google, och då har de ändå hyfsat mycket mer resurser än vad du eller någon annan enskild person har.

Dessutom; vad vinner du på att göra om hjulet igen? Isf tycker jag det är mer intressant med Forefox, Jolla, Tizen och andra som inte bara är en blekare kopia av Googles system.

Skrivet av Swedish Berserk:

Android börjar bli väldigt stort nu men det tar nog ett tag till om det ska kunna nå samma dominans som Windows bland datorer då ska det väl upp mot 90% vilket kommer bli lite svårt tror jag.

Tror att Windows är (eller snart är) mer runt 85% och att det intre dröjer allt för lång tid innan Android går upp i närheten av 85%. Vi är nog väldigt snart där.

Skrivet av Swedish Berserk:

Kul att Windows Phone ökar jag hoppas också på Ubuntu Phone OS, Firefox OS och Tizen så att de kan ta till sig lite marknadsandelar när det väl släpps på marknaden.

Håller med. Gillar WP och användargränssnittet där starkt. Även kul att det kommer andra och fler nya system som alternativ. När apphysterin lagt sig lite, och vi precis som på desktop börjar få mer webbappar somalternativ så kommer detta att gynna de alternativ som inte är lika dominerande som Android och iOS är tillsammans i dagsläget.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Av de mobilOS:et som kan tjäna på att Microsoft valsar runt med Win8 för både surfplattor och stationära datorer, är Android.

Skulle vara skoj att se någon försöka bränna DVD-skivor med hjälp av IOS eller WinPhone.
Lenovo Ideapad A10 är det första (storskaliga) försöket med Android som ett datorOS och till den datorn finns det en Lenovo DVD-brännare som tillbehör.

Android är helt enkelt så överlägset, IOS och Winphone är dessutom skapade för att komplettera ett DatorOS och är beroende av dem.

Android kan lätt jämföras med Windows (7 och 8), MacOS och Linux, utan att skämmas för sig.

Fast jag skulle gärna byta Android mot CyanMogen, Tizen eller FirefoxOS bara för nyhetens behag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Av de mobilOS:et som kan tjäna på att Microsoft valsar runt med Win8 för både surfplattor och stationära datorer, är Android.

Skulle vara skoj att se någon försöka bränna DVD-skivor med hjälp av IOS eller WinPhone.
Lenovo Ideapad A10 är det första (storskaliga) försöket med Android som ett datorOS och till den datorn finns det en Lenovo DVD-brännare som tillbehör.

Android är helt enkelt så överlägset, IOS och Winphone är dessutom skapade för att komplettera ett DatorOS och är beroende av dem.

Nu har jag inget behov att bränna DVD-skivor med någon av mina iPads, och än mindre med någon av mina mobiletelefoner med WP (eller något annat OS heller för den delen).

Har nog inte ens bränt en DVD-skiva de senaste fem åren när jag tänker efter. Har inte ens inbyggd DVD-läsare i någon av mina fyra nuvarande datorer. Har inte haft det i någon bärbar dator sedan 2001.

Nyfiken; Hur kommer det sig att du 2013 fortfarande är så hooked på att skriva på optisk media?

Android har en bra bit funktionellt kvar till fullvuxna versioner av Windows och Unix (både klient och serversidan), men håller med om att det är betydligt mer funktionellt än tex ChromeOS som är det OS som Google själva pushar för på desktopsidan.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu har jag inget behov att bränna DVD-skivor med någon av mina iPads, och än mindre med någon av mina mobiletelefoner med WP (eller något annat OS heller för den delen).

Har nog inte ens bränt en DVD-skiva de senaste fem åren när jag tänker efter. Har inte ens inbyggd DVD-läsare i någon av mina fyra nuvarande datorer. Har inte haft det i någon bärbar dator sedan 2001.

Nyfiken; Hur kommer det sig att du 2013 fortfarande är så hooked på att skriva på optisk media?

Android har en bra bit funktionellt kvar till fullvuxna versioner av Windows och Unix (både klient och serversidan), men håller med om att det är betydligt mer funktionellt än tex ChromeOS som är det OS som Google själva pushar för på desktopsidan.

mvh,
martin

Varför jag är som du skriver "Hur kommer det sig att du 2013 fortfarande är så hooked på att skriva på optisk media?" För det första är det du som säger att jag är något, för det andra är det inte något du har med att göra.

Eftersom Android kan skriva till CD/DVD/BD-skivor kan det också läsa från dem. IOS och Winphone kan inte läsa från optiska enheter överhuvudtaget.

Visa signatur