Permalänk
Medlem

XBMC och NUC flyter inte?

Hej,

Jag har idag följande :

HTPC : INTEL DC3217IYE (Windows 7 + XBMC)
Förstärkare : Yamaha RX-A1020
TV : LG 60PK550

HTPC:n är kopplad till förstärkaren via HDMI.

Problemet jag har är att det finns "microlagg" som främst märks vid panorering. Det ser ut som att det gäller så gott som all media.

Jag har provat matcha frekvens funktionerna men inget ser ut att lösa detta? Ni som kör liknande setup, hur gör ni? Eller kan man inte få det helt laggfritt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Du har ju inte Haswell så då har du ju 24Hz buggen. Vad jag vet så finns det inget att göra åt den.

Permalänk
Medlem

är du säker på att TVn verkligen känner av att source är 24hz och matchar det så den inte konverterar upp det till 60 eller liknande?. Prova att koppla utan förstärkare direkt till tvn då förstärkaren även den har en egen videohantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du har ju inte Haswell så då har du ju 24Hz buggen. Vad jag vet så finns det inget att göra åt den.

Vad jag känner till av 24Hz buggen så kan man märka av den men det ska vara en ganska lång intervall mellan hacken. I detta fallet är det bild för bild som man kan se att det laggar lite. Det går ju att se filmen men jag är väll en av dem som är mer känslig för problemet.

Skrivet av Ganksta:

är du säker på att TVn verkligen känner av att source är 24hz och matchar det så den inte konverterar upp det till 60 eller liknande?. Prova att koppla utan förstärkare direkt till tvn då förstärkaren även den har en egen videohantering.

Nej, det vet jag inte, hur kan man kolla detta?

Jag ska prova koppla direkt till TVn för att se om det löser något, hoppas verkligen inte det är min nya förstärkare som ställer till det. Den köpte jag ju för att slippa läppsynk problem(vilket fungerar väl).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Reservation för att ha helt uppåt väggarna fel men; "ska" det inte hacka vid panoreringar? 24 Hz/FPS är ju inte mycket, och just panoreringar är ju ett av de stora säljargumenten för "motion plus" och allt vad det heter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

"Vad jag känner till av 24Hz buggen så kan man märka av den men det ska vara en ganska lång intervall mellan hacken. I detta fallet är det bild för bild som man kan se att det laggar lite. Det går ju att se filmen men jag är väll en av dem som är mer känslig för problemet"

Som SnowJim är inne på så har dom flesta enheter inte perfekt synk av 24hz men i dom flesta fallen så kan man få det så bra att man kanske märker några få enstaka hack under en film. Har man konstant hack under en panorering vilket är ganska vanligt så är det vanligtvis en inställningsfråga.

Jag har för mig att 60PK550 tar bort interpolering etc i sina "THX" lägen. så ställ in den på "THX Cinema" eller liknande under bild inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Reservation för att ha helt uppåt väggarna fel men; "ska" det inte hacka vid panoreringar? 24 Hz/FPS är ju inte mycket, och just panoreringar är ju ett av de stora säljargumenten för "motion plus" och allt vad det heter.

Det är just ofta vad det är, försäljningssnack, rätt inställt med rätt källa etc så får du ett naturligt flyt i filmen utan motion plus etc.

Har man ett skarpt öga för detaljer så skapar såna interpoleringstekniker som motionplus 200hz/400/600/800 etc och allt vad det heter ofta mer problem med bilden än vad dom löser.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Jag kryssade i "Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video", det löste det för min del. Du var inne på 24Hz-spåret innan - kryssa i det så går det per automatik.
Kolla även så att ljudkällan stämmer inne i inställningar i XBMC, det påverkade även bilden för min del.
Har du aktiverat hårdvaruacceleration?

En annan möjlighet är att installera DSplayer och testa med settings där. Du finner länk här: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=154534

Först bör du som tidigare nämnt testa att köra direkt via TV:n så får du kvitto på om det är något på vägen som krånglar.

MVH!