Spela gamla tvspel på SmartTV? Får det inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Spela gamla tvspel på SmartTV? Får det inte att fungera.

Hej!
Jag har två Samsungs smartTV och jag får inte mina gamla konsoller att fungera till TV:n. Bilden blir så enormt förstorad med stora pixlar.

På min gamla tjocktv 100hz så kunde jag ställa ner den till 60 hz och då fungerade det perfekt.

Hur ska jag göra med denna SmartTV? Jag hittar inte hur man ställer om den till 60 hz (om det nu är det man ska göra) eller hur ska jag göra för att kunna spela mina älskade TVspel.

Jag har bl a Playstation 1 och 2 (det är 2:an jag testat med) och det funkar bara inte.

Kan någon råda mig, snälla, eller måste jag köpa mig en tjocktv för att kunna spela på mina gamla konsoller?

TV-apparaterna heter UE46D7000 och UE32ES6305, full hd, 3D

Mvh Anneli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelia:

Hej!
Jag har två Samsungs smartTV och jag får inte mina gamla konsoller att fungera till TV:n. Bilden blir så enormt förstorad med stora pixlar.

På min gamla tjocktv 100hz så kunde jag ställa ner den till 60 hz och då fungerade det perfekt.

Hur ska jag göra med denna SmartTV? Jag hittar inte hur man ställer om den till 60 hz (om det nu är det man ska göra) eller hur ska jag göra för att kunna spela mina älskade TVspel.

Jag har bl a Playstation 1 och 2 (det är 2:an jag testat med) och det funkar bara inte.

Kan någon råda mig, snälla, eller måste jag köpa mig en tjocktv för att kunna spela på mina gamla konsoller?

TV-apparaterna heter UE46D7000 och UE32ES6305, full hd, 3D

Mvh Anneli

Förstår inte riktigt vad ditt problem är?
Bilden kommer självklart bli stor och pixlig. Spelen och konsolen är gjort för gamla TV-apparater med liten upplösning. Nu har din nya TV flera 100% större upplösning än vad som är tänkt så den kommer ju skala ut bilden.

Vad är det som strular med frekvensen? Samsung-TVn har över 60Hz, ja, och tror inte det går att ställa ner.
Dock ska det inte vara några problem, konsolen kommer skicka bilden i 60Hz till TVn och din TV kommer spela upp det eftersom TVn stöder den frekvensen.

Permalänk
Medlem

Okej, jag är inte världshaj på detta. Jag trodde att det hade med frekvensen att göra, då det var det som var problemet på min 100 hz tjocktv.

Mitt problem är att det går inte att spela spelen och ha en njutning av dem. Det är inte så kul när en ritad figur som borde ha raka linjer ser ut som en gubbe byggd av legobitar. Det går rent tekniskt att spela spelen men...

Så ditt svar är att jag behöver köpa mig en gammal tv för gamla tv-spel?

Permalänk
Medlem

Det är just så spelen ser ut och alltid har sett ut.

Den fördel en tjocktv hade var att den inte var alls lika detaljerad och bilden blev rejält mycket mer utsmetad, men det handlar mer om att den inte klarade visa bilden som den egentligen är.

I alla fall det enda u kan göra är:
Leta upp skärpan och sätt den till absolut MIN, detta kommer göra det lite mer behagligare.
Leta sedan upp ifall TV'n har något Game Mode, i så fall sätt på den, bruakr minska access tiden o.s.v. något de flesta CRT skärmar låg på så got som 0 på, många tv apparater har åt andra sidan väldigt hög, vissa upp till 50-100ms+ Speciellt på 100Hz TV apparater, men förhoppningsvis har du en sådan inställning.

Men oavsett vad kommer en tjocktv alltid vara bättre på detta än en HDTV.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Jag har "spelläge" som en inställning men den har inte hjälpt speciellt mycket.

Suck, det blir att leta tjocktv på Blocket då. Trodde i min enfald att nya smarta moderna TVapparater skulle klara allt

Permalänk
Medlem

Det blir oftast dålig bild i uppskalning på en HDTV från en gammal konsoll. Det du kan testa är att sätta TVn på PC läge så den kör 4:4:4 Chroma för extrem skärpa mellan de uppskakade pixlarna. Det kommer fortfarande att se kantigt ut, men mer som om du sitter väldigt nära en gammal tjockTV.

Eller så kan mjuka upp bilden med att dra ner skärpan, det blir dock helt fel. En plasma suddar naturligt ut bilden, men där kommer det ändå se fel ut då du får som tidigare inlägg säger en väldigt enorm uppskalning.

Nu har jag ingen länk här, men någon kommer säkert att göra ett inlägg till en länk där du kan köpa ett verktyg som du kopplar in i din konsol och sedan vidare genom hdmi/vga till TV förinställt för att ge bästa möjliga bild från äldre konsol till TV.

Alt läs vidare här för tips
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=243038

Permalänk
Medlem

Finns det ett verktyg som jag kan köpa! Det måste undersökas vidare. Allt för att slippa tjocktv.
Tack för tipset!

I länken så finns det ytterligare en länk som tyvärr inte funkar.

Någon som vet vilket verktyg som jag ska leta efter, vad det heter?

Eller, finns det platt-tvmodeller som klarar gamla konsoler? Istället för att dras med en tjocktv tänkte jag...

Permalänk
Medlem

Spelar du dina spel på PC i låg upplösning på en högupplöst skärm får du samma problem. De gamla TV apparaterna hade väldigt låg upplösning och bildkvalitet över lag. Det du gnäller över är samma som personer som klagar på att vanliga TV sändningar såg skit ut på en ny fin TV och inte förstog vad skillnaden var.

Dessutom bör de se extra konstigt ut pga att PS1 och PS2 inte stödjer Widescreen native is spelen. Vissa spel kompencerar dock och skalar om bilden så det inte ser lika hemskt ut innan den dras ut om man kör widescreen.

Här har du en bild som illusterara hur stor skillnad det är i upplösning. I europa är PAL 576i default för de flesta äldre signaler.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Common_Vid...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ja det är tyvärr nackdelen med HD-upplösning. Allt gammalt ser ut som skit

Permalänk
Medlem

Plasmor hanterar ofta "dålig" upplösning bättre än sina LCD/LED motsvarigheter dom visar det lite "Mjukare" detta ser man rätt tydligt även på vanlig 576i tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelia:

Hej!
Jag har två Samsungs smartTV och jag får inte mina gamla konsoller att fungera till TV:n. Bilden blir så enormt förstorad med stora pixlar.

På min gamla tjocktv 100hz så kunde jag ställa ner den till 60 hz och då fungerade det perfekt.

Hur ska jag göra med denna SmartTV? Jag hittar inte hur man ställer om den till 60 hz (om det nu är det man ska göra) eller hur ska jag göra för att kunna spela mina älskade TVspel.

Jag har bl a Playstation 1 och 2 (det är 2:an jag testat med) och det funkar bara inte.

Kan någon råda mig, snälla, eller måste jag köpa mig en tjocktv för att kunna spela på mina gamla konsoller?

TV-apparaterna heter UE46D7000 och UE32ES6305, full hd, 3D

Mvh Anneli

Gissningsvis så har din TV zoom-funktioner, dvs den drar automatiskt ut bilden om det som spelas upp är i 4:3(gammal fyrkantig TV) format.
Stäng av den skiten, bör göra så det ser bättre ut.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

ett tips till PS2 är att köpa en komponent kabel om du har det på din TV, gjorde väldigt mycket för mig på en Plasma TV, har dock en 20" 4:3 LCD tv till äldre konsoler där det ser skapligt ut samt en 20" CRT TV för resten.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Prova Zoom-knappen, och/eller se om det går att trycka inställningar mot 4:3 för att få en rättvisare bild.

Permalänk
Medlem

Har för mig att dom förklarar varför detta händer och hur man kan göra det bättre i denna videon:

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Prova Zoom-knappen, och/eller se om det går att trycka inställningar mot 4:3 för att få en rättvisare bild.

Skrivet av morronrost:

Har för mig att dom förklarar varför detta händer och hur man kan göra det bättre i denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=brMW6KFue-I

Ni är medvetna om att ni svarar i en 5 år gammal tråd? Jag hoppas för TS skull att han idag, 5 år senare, inte aktivt söker en lösning på detta problem längre.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Hade ingen aning... där får man väl för att man inte läser ordentligt..

Visa signatur

If it works, it works.