Microsoft Surface Pro 2

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Det är just det, denna produkt må inte passa dig men den passar t.ex. mig, jag har noll behov av en traditionell laptop, har två stycken som bara samlar damm. Men har länge väntat på en fullfjädrad surfplatta som inte är en leksak med god prestanda och går att rita med, kanske inte som en Intious ritbord, men iaf som en Bambu. En produkt som jag kan sitta med i soffan och rita eller på planet utomlands.
Jag behöver inte skriva så mycket.

Eller när jag 1-2 gånger i månaden far till en annan ort så behöver jag bara ta med denna produkt och docka den med en 24"+ skärm och bluetooth tangentbord + muskombo.

Som du ser, det finns folk som inte är kodare och behöver ett stort tangentbord. Nu har du minst en här som eventuellt kommer köpa denna produkt, är du nöjd nu så vi slipper se dina repeterande inlägg om och om och om igen så fort ordet Microsoft dyker upp i nyheterna?

Inte meningen att skapa dålig stämmning. Vill bara väcka lite debatt. Alla har sin åsikt. Här reagerade jag mest på förslaget att någon tyckte att det var smidigt att ta med sig ett stort tangentbord när man tog med sig sin SP2. Handlar inte så mycket om storleken som kännslan av knapparna. När man hela tiden jämför denna mot ultrabooks så tycker jag man även får jämnföra I/O som finns på dagens ultrabooks. På denna punkten är jag kritisk. Tangentborden i laptops idag har blivit väldigt bra och jag vill gärna ha något med den kvalitén även när jag bara sitter och skriver inlägg i forum. Men kul att den passar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Inte meningen att skapa dålig stämmning. Vill bara väcka lite debatt. Alla har sin åsikt. Här reagerade jag mest på förslaget att någon tyckte att det var smidigt att ta med sig ett stort tangentbord när man tog med sig sin SP2. Handlar inte så mycket om storleken som kännslan av knapparna. När man hela tiden jämför denna mot ultrabooks så tycker jag man även får jämnföra I/O som finns på dagens ultrabooks. På denna punkten är jag kritisk. Tangentborden i laptops idag har blivit väldigt bra och jag vill gärna ha något med den kvalitén även när jag bara sitter och skriver inlägg i forum. Men kul att den passar dig

Absolut, en ultrabook är definitivt bättre för det ändamålet. Asus har ju en Transformer i samma stuk som deras tidigare men med Windows 8 och ja, egentligen en ultrabook som går och lossa skärmen på.
Men hårdknacka på en Surface är definitivt inget och prioritera. Men jag ser möjligheter med denna, då som sagt, den passar mig mycket bättre än en ultrabook.

Enda jag är dock väldigt negativ till är just uppgraderingsmöjligheterna, vilket får mig och dra lite undan. Hade gärna köpt 128gb versionen med 8gb ram, alt. kunna uppgradera i efterhand men detta är så gott som uteslutet. Vilket är väldigt dåligt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milky81:

Prisjakt, filtrera på bärbara datorer för ~8000 kr.

EXAKT det svaret jag ville ha! Du har inte förstått dig på användargruppen.

Ja, jag kan köpa en bärbar dator och få mer prestanda för krona, men kan den göra det en surface pro gör? Samma storlek? Med digitazern, smidig och liten? NEJ!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och jobbar som programmerare på en Surface Pro (första generationen) och det går utmärkt. Skaffade en USB3-docka från Targus som ger 1st HDMI, 1st DVI , 1 ethernet, 2st USB3, 4st USB2 samt 3.5mm hörlur/mic så det är bara att koppla in USB-kontakt i Surface Pron så är den dockad och klar. Använder dock bara HDMIn från dockan för en extern 1080p skärm och kopplar en 1440p skärm till miniDP-porten. Tangentbord + mus är kopplat till dockan så det är samma grejjer jag tidigare använde till min stationära dator. Touch- eller Typecover duger gott som tangentbord på resande fot och på möten, eventuellt tillsammans med en bluetooth-mus.

Nu har jag bara jobbat som utvecklare professionellt i 14 år och haft det som intresse sedan tonåren på 80-talet så andra har säkert andra behov än jag, men för utveckling i C++/C# i VisualStudio eller Java i Eclipse i vårat 5-mannateam har det fungerat bra med Surface Pro och den nya modellen med mer minne och större lagring hade säkert fungerat ännu bättre. Då det är Pro-versionen av OSet som är den som kommer med Surface Pro kan den enkelt anslutas till företagsdomänen och styras därifrån och jag ser ärligt talat inte riktigt alla de problem som t.ex. SmörBacon antyder i tidigare inlägg. I en hårt styrd IT-miljö behöver den såklart godkännas innan den börjar användas men det borde inte vara några problem i de flesta fall. I sådana miljöer brukar man ändå vara hänvisad till ett antal specifika modeller och/eller tillverkare samt specifika OS-versioner och som relativt ny spelare på planen är nog inte Microsoft med sin Surface aktuell ännu.

Det finns problem och begränsningar i Surface Pro som t.ex. att den inte har grafik- eller processor-prestanda som kan mäta sig med en stationär dator. MEN den prestanda som finns är fullt tillräcklig för en stor del av vanligt datorarbete och enkelt spelande om man så vill - se bara tabellerna som Jacob har med i recensionen. Om du sitter och utvecklar mycket krävande spel eller applikationer/jobbar med videoredigering/vill spela AAA spel på högsta inställningar i hög upplösning skall du absolut skaffa en annan dator än Surface Pro.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Nu har jag bara jobbat som utvecklare professionellt i 14 år och haft det som intresse sedan tonåren på 80-talet så andra har säkert andra behov än jag, men för utveckling i C++/C# i VisualStudio eller Java i Eclipse i vårat 5-mannateam har det fungerat bra med Surface Pro och den nya modellen med mer minne och större lagring hade säkert fungerat ännu bättre.

Även jag har haft det som intresse sedan 80-talet, men har visserligen bara varit professionel utvecklare i 13 år. Jag håller dock inte med.

Ja, det går att använda bärbart med (som bäst) medioker hårdvara till utveckling, om man jobbar med små projekt, inte har något val, inte vet bättre, är van att arbeta med slöa maskiner eller helt enkelt är masochist. Det gäller inte Surface specifikt, utan de allra flesta bärbara maskiner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då kan ju alla ni utvecklare skriva dokumentation under den timmen ni inte har möjlighet att använda ett normalt tangentbord. På det sättet bidrar ni mer till kunden än om ni kunde knappa lite mer kod.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Som sagt, jag är fel person att diskutera ritfunktionen med och det är därför vi inte gör en djupdykning på den i recensionen. Det enda jag vet är att den verkar ha fått bra kritik av den målgrupp funktionen riktar sig mot.

Inte djupdykt? har du ens snuddat ytan? Skärmen är ju sträv just för pennans skull, flera gånger klagar du över att skärmen är sträv utan att ens reflektera över varför den är det.

Hade varit mer intressant att se vilka spel/appar som passar på den än att få reda på om den maxar crysis. Editera PDF i bluebeam, spela strategispel med pennan, snygga till foton etc. Nu har jag en här själv men det hade varit kul att få reda på vad den är bra på snarare än hur dålig den är att spela Battlefield 4 på.

Samma sak med videouppspelning, de som vill konsumera media bör satsa på en Surface 2 RT istället. Installera Office 365, Adobe Creative Cloud, sök efter de bästa apparna och gör om recensionen baserat på vad den kan användas till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag betvivlar inte en sekund att ritfunktionen är bra för vad den är tänkt för. Det är ju ändå Wacom som ligger bakom och de gör bra prylar. Det jag reagerade på var jämförelsen med en av Wacoms dyrare leksaker som är tänkt för grafiker. Wacom vet hur produktdifferentiering fungerar. Sen måste man kanske vara just grafiker för att störa sig på skillnaden. Lite som att jämföra Surface Pro 2 med Asus T100. Visst, båda är surfplattor med x86 och löst tangentbord men det skiljer lite mer än så under skalet.

Kolla den här innan du fortsätter att racka ner på kvaliteten i digitizern.
http://www.youtube.com/watch?v=puyMmARTqck

Permalänk
Skrivet av milky81:

Prisjakt, filtrera på bärbara datorer för ~8000 kr.

Skrivet av HiFibrorn:

EXAKT det svaret jag ville ha! Du har inte förstått dig på användargruppen.

Ja, jag kan köpa en bärbar dator och få mer prestanda för krona, men kan den göra det en surface pro gör? Samma storlek? Med digitazern, smidig och liten? NEJ!

Skall man jämföra får man sätta några liknande parametrar, gå in på Prisjakt och sök bärbar, sätt filtret till lite drygt kilot i vikt, skärmstorlek 11" och mindre samt Intel CPU. Då får man tre konfigurationer av en dator: Acer Aspire S7. Den är lite större och lite tyngre. Större SSD om man jämför med billigaste SP2, möjlighet till core i7 i dyraste alternativet, tyvärr bara 4 GB internminne som mest (SP2 8GB max), tyvärr bara Intel HD4000 integrerade grafikkrets (SP2 HD4400), samma pixelmängd på skärmen, samma trådlösa nätverk, saknar Display port (SP2 1 mini DP), Multi touch skärm men ingen digitizer.
Så vad som är bra och bättre prestanda är nog upp till en själv vad man prioriterar. Accepterar man större och tyngre finns det massor som milky81 antyder.
Men som HiFibrorn antyder så varför jämföra laptop med platta (Windows OS)? Att jobba på en platta (med Windows 8.1) är ett nytt sätt att jobba, passar säkert inte alla men många med rörliga jobb kan nog tänka nytt och dra fördelar av det.

Jag prioriterar Display port högt. Privat kommer jag köpa en Surface Pro 2 eller en HP Spectre 13-3002eo Ultrabook (ny, släpps snart). Till jobbet hoppas jag att få en Surface Pro 2 med 256 GB SSD och 8 GB RAM (IT avdelningen köper bara Dell).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MartenKL:

Inte djupdykt? har du ens snuddat ytan? Skärmen är ju sträv just för pennans skull, flera gånger klagar du över att skärmen är sträv utan att ens reflektera över varför den är det.

Hade varit mer intressant att se vilka spel/appar som passar på den än att få reda på om den maxar crysis. Editera PDF i bluebeam, spela strategispel med pennan, snygga till foton etc. Nu har jag en här själv men det hade varit kul att få reda på vad den är bra på snarare än hur dålig den är att spela Battlefield 4 på.

Samma sak med videouppspelning, de som vill konsumera media bör satsa på en Surface 2 RT istället. Installera Office 365, Adobe Creative Cloud, sök efter de bästa apparna och gör om recensionen baserat på vad den kan användas till.

Precis som jag tidigare skrivit i tråden är jag inte målgruppen för funktionen och fann det därför olämpligt att göra en djupdykning samt ge funktionen ett omdöme när mina tidigare erfarenheter inom området är begränsat. Jag vet att inbyggd digitizer är viktigt för många och siktar därför på att få bättre erfarenhet inom det framöver. Angående att jag klagar "flera gånger" i recensionen – jag skriver en enda gång att skärmen upplevs sträv, men påpekar samtidigt att den ändå känns följsam att använda. Det är faktiskt högst relevant att påpeka på alla produkter med pekskärm.

Vi följer samma testmetod som alltid, vilket ger oss möjligheten att jämföra flera produkter mot varandra under samma förutsättningar. Batteritesterna är utformade för att kunna köras på ett brett spektrum av enheter, därför har vi flera olika tester. Videouppspelning är en av tre batteritester och jag hoppas att i alla fall minst en är relevant för alla som läser.

Det är omöjligt att ringa in exakt vilka användningsområden en produkt passar till, då vi alltid kommer "glömma" att nämna någonting som en enskild individ finner relevant för deras specifika användningsområde. För att försöka svara på dina specifika frågor kommer jag själv köpa en Surface Pro 2 med huvudsyfte att ha den som mobil arbetsstation (video-, fotoredigering och skrivmaskin) när vi åker iväg på allehanda evenemang, pressmöten och mässor.

Gällande spel kan jag säga att samtliga speltitlar i Windows Store kommer fungera galant på Surface Pro 2. För ett mer specifikt svar rekommenderar jag att du gör en sökning på HD Graphics 4400 och den speltitel du undrar över.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Precis som jag tidigare skrivit i tråden är jag inte målgruppen för funktionen och fann det därför olämpligt att göra en djupdykning samt ge funktionen ett omdöme när mina tidigare erfarenheter inom området är begränsat. Jag vet att inbyggd digitizer är viktigt för många och siktar därför på att få bättre erfarenhet inom det framöver. Angående att jag klagar "flera gånger" i recensionen – jag skriver en enda gång att skärmen upplevs sträv, men påpekar samtidigt att den ändå känns följsam att använda. Det är faktiskt högst relevant att påpeka på alla produkter med pekskärm.

Vi följer samma testmetod som alltid, vilket ger oss möjligheten att jämföra flera produkter mot varandra under samma förutsättningar. Batteritesterna är utformade för att kunna köras på ett brett spektrum av enheter, därför har vi flera olika tester. Videouppspelning är en av tre batteritester och jag hoppas att i alla fall minst en är relevant för alla som läser.

Det är omöjligt att ringa in exakt vilka användningsområden en produkt passar till, då vi alltid kommer "glömma" att nämna någonting som en enskild individ finner relevant för deras specifika användningsområde. För att försöka svara på dina specifika frågor kommer jag själv köpa en Surface Pro 2 med huvudsyfte att ha den som mobil arbetsstation (video-, fotoredigering och skrivmaskin) när vi åker iväg på allehanda evenemang, pressmöten och mässor.

Gällande spel kan jag säga att samtliga speltitlar i Windows Store kommer fungera galant på Surface Pro 2. För ett mer specifikt svar rekommenderar jag att du gör en sökning på HD Graphics 4400 och den speltitel du undrar över.

Sorry över gnälligheten, men jag tycker nog sweclockers skulle våga förnya lite mer, eller kanske bredda man skall säga, SP2 är en dålig speldator och en ännu sämre mobiltelefon, det är en ny typ av pryl, det känns lite överflödigt med alla benchmarks, hade varit kul att läsa lite mer om nya vinklar.

Trodde jag läste sträv flera gånger men det kanske var i tråden också. Den skall i alla fall vara sträv för att ge bästa precision med pennan, så att man inte "halkar".

Jag undrar inte vilka spel som går att spela med HD4400, jag undrar vilka spel som gör sig bra i formatet, med penna, utan tangentbord eller mus. De hade varit vettig information för mig, inte hur många FPS eller sekunder winzip. Vilka program eller appar gör sig bra/dåligt? Vad är det för latency på digitizern? Latency på touch? Vad är knepigt/dåligt kombination OS/hårdvara? Själv tycker jag pennan är värdelös för navigering vilket gör att jag sätter mina fingeravtryck på skärmen hela tiden. Är på jag efter det ultimata Tower Defense spelet för SP2 och finns det bättre programvara än bluebeam för PDF på SP2?

Öht saknar jag test av inputlag/precision.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Kolla den här innan du fortsätter att racka ner på kvaliteten i digitizern.
http://www.youtube.com/watch?v=puyMmARTqck

Är det jag som är otydlig eller orkar folk inte läsa igenom allt jag skriver? Jag vet att Mike Krahulik gillar Surface Pro. Vill minnas att Tim Buckley som ritar Ctrl+Alt+Del också är väldigt nöjd med Surface Pro. Det är dock inte samma sak som en Cintio 13HD som någon liknande den med. Den har dubbelt så många trycknivåer och känner av vinkel. Det är två olika saker. När var jag otydlig?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Sorry över gnälligheten, men jag tycker nog sweclockers skulle våga förnya lite mer, eller kanske bredda man skall säga, SP2 är en dålig speldator och en ännu sämre mobiltelefon, det är en ny typ av pryl, det känns lite överflödigt med alla benchmarks, hade varit kul att läsa lite mer om nya vinklar.

Trodde jag läste sträv flera gånger men det kanske var i tråden också. Den skall i alla fall vara sträv för att ge bästa precision med pennan, så att man inte "halkar".

Jag undrar inte vilka spel som går att spela med HD4400, jag undrar vilka spel som gör sig bra i formatet, med penna, utan tangentbord eller mus. De hade varit vettig information för mig, inte hur många FPS eller sekunder winzip. Vilka program eller appar gör sig bra/dåligt? Vad är det för latency på digitizern? Latency på touch? Vad är knepigt/dåligt kombination OS/hårdvara? Själv tycker jag pennan är värdelös för navigering vilket gör att jag sätter mina fingeravtryck på skärmen hela tiden. Är på jag efter det ultimata Tower Defense spelet för SP2 och finns det bättre programvara än bluebeam för PDF på SP2?

Öht saknar jag test av inputlag/precision.

Ny typ? Tablets har vi haft sedan 80-talet, Windows "för pendatorer" kom 1991 första gången, anledningen att Lenovos ThinkPads heter XxxxxPad är för att den var tänkt att komma som en platta i första hand, den andra tablet-pc/pen-vågen kom för tio år sedan och segmentet har stannar kvar sedan dess. Det kanske är lite mycket för Sweclockers att recensera hela Win32-mjukvarubiblioteket. Det finns för övrigt inte särskilt många program som är okej på att redigera PDF (som inte är så redigeringsvänligt). Word 2013 har numera den (annotering av pdf) funktionen, men det är inget jag har uppmärksammat, det räcker hur som helst säkert för någon så testa när det ändå är mjukvara ni lär köra. Surface Pro 2 är inte tänkt att använda utan tangentbord mer än någon annan hybrid eller konvertibel PC. Du kan ju högerklicka osv på Surface Pro, så det bör inte vara några större svårigheter att använda det för att navigera.

Det du efterfrågar är sånt tillverkarna inte kan göra själva och kräver ett test som utförs av en robot och höghastighetskamera. Det är Wacom, du kan ladda ner och installera vanliga Wacomdrivare. Utan det fungerar inte WinTab. En vanlig wacomplatta är något bättre när vi talar en Intuos "Pro", och du har inte tiltstöd på Surface Pro. Man kan däremot inte förvänta sig att recensenter gör mer än att testa skriva i OneNote eller motsvarande.

Största konkurrenten är nog Fujitsu, sen kommer Lenovo, Motion Computing, TabletKiosk, Dell, HP, Sony, men nu har ju inte alla av dem Wacom, HP kör annan teknik i senaste revolve. Vissa kör också n-trig och då saknas stöd i program som kräver WinTab för att fungera bra som gamla ålderdomliga photoshop. Ska man bara anteckna och ha grundläggande stöd för tryckkänslighet, för att skissa lite enklare saker så fungerar N-trig mycket bättre än en "aktiv kapacitiv penna" som HP erbjuder. Men kolla över drivrutinerna i vilket fall som helst, och era applikationer. Måste man ha WinTab så måste man. Måste man inte finns det andra program som det går fint att rita i.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MartenKL:

Sorry över gnälligheten, men jag tycker nog sweclockers skulle våga förnya lite mer, eller kanske bredda man skall säga, SP2 är en dålig speldator och en ännu sämre mobiltelefon, det är en ny typ av pryl, det känns lite överflödigt med alla benchmarks, hade varit kul att läsa lite mer om nya vinklar.

Trodde jag läste sträv flera gånger men det kanske var i tråden också. Den skall i alla fall vara sträv för att ge bästa precision med pennan, så att man inte "halkar".

Jag undrar inte vilka spel som går att spela med HD4400, jag undrar vilka spel som gör sig bra i formatet, med penna, utan tangentbord eller mus. De hade varit vettig information för mig, inte hur många FPS eller sekunder winzip. Vilka program eller appar gör sig bra/dåligt? Vad är det för latency på digitizern? Latency på touch? Vad är knepigt/dåligt kombination OS/hårdvara? Själv tycker jag pennan är värdelös för navigering vilket gör att jag sätter mina fingeravtryck på skärmen hela tiden. Är på jag efter det ultimata Tower Defense spelet för SP2 och finns det bättre programvara än bluebeam för PDF på SP2?

Öht saknar jag test av inputlag/precision.

Båra läsare vill se prestandatester och en genomgång av plattformen, sedan är vi medvetna om att många inte finner det relevant i den här typen av produkter. Därför är varje sida tydligt namngiven för att man ska kunna gå direkt till den som intresserar en eller att kunna hoppa över det som man finner ointressant.

Det är fortfarande värt att anmärka på. Att skärmen är sträv för att ge bättre precision för pennan är en kompromiss för att gynna den funktionen på bekostnad av pekfunktionen, en kompromiss som passar vissa individer bättre än andra. Ordet sträv används fortfarande bara en enda gång och det är inte i en negativ kontext, så jag ser inte varför det ska ältas i det?

Gällande vilka spel/användningsområden som passar formfaktorn hade jag definitivt kunnat skriva mer om, men det är subjektivt. Vad jag tycker passar bäst på Surface Pro 2 eller en annan surfplatta är ingen absolut sanning för andra, så jag ser inget värde i det. Målet med allt vårt redaktionella material är att minimera det subjektiva och ge våra läsare en så onyanserad bild som möjligt.

Du har redan fått ett svar om digitizern, varför det inte testades mer utförligt och att vi hoppas kunna täcka det bättre längre fram i tiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Är det jag som är otydlig eller orkar folk inte läsa igenom allt jag skriver? Jag vet att Mike Krahulik gillar Surface Pro. Vill minnas att Tim Buckley som ritar Ctrl+Alt+Del också är väldigt nöjd med Surface Pro. Det är dock inte samma sak som en Cintio 13HD som någon liknande den med. Den har dubbelt så många trycknivåer och känner av vinkel. Det är två olika saker. När var jag otydlig?

Otydligt bler det när du exempelvis påstår att den inte är tryckkänslig, svårt att veta vad du vet och vad du tror/tycker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Otydligt bler det när du exempelvis påstår att den inte är tryckkänslig, svårt att veta vad du vet och vad du tror/tycker.

Det var något jag hade missat. Hade du läst mer än ett inlägg hade du vetat det. Så vänligen läs igenom hela tråden först så kan vi fortsätta diskussionen sen. Jag orkar nämligen inte upprepa mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

battertid vid standby

Något som jag tycker vore trevligt att veta i en recension är hur länge batteriet räcker när man släcker skärmen. Min känsla är att det med Windows 8 går utmärkt att bara slå ihop datorn istället för att stänga av och torde bli mer och mer vanligt. Kanske bara är jag som tycker det är intressant men hur tänker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bactius:

Något som jag tycker vore trevligt att veta i en recension är hur länge batteriet räcker när man släcker skärmen. Min känsla är att det med Windows 8 går utmärkt att bara slå ihop datorn istället för att stänga av och torde bli mer och mer vanligt. Kanske bara är jag som tycker det är intressant men hur tänker ni andra?

Standbytid är absolut viktigt enligt min åsikt, och det är väl egentligen bristen på sådan som gjort att man hittills varit noga med att alltid stänga av laptops och sådant. Få saker är mer irriterande än att öppna laptopen när man som bäst behöver den, och märka att den fått slut på batteri när den legat standby. Sedan ska det väl också sägas att det där med standby bara funkade sisådär ur ett mjukvaruperspektiv fram tills Windows 7, det brukade balla ur på ett eller annat sätt titt som oftast efter att man väckt datorn ur standby.

För en surfplatta är det ju än mer aktuellt tycker jag. På en sådan känns den där grejen att kunna få igång den blixtsnabbt som en ganska stor grej, och då blir ju standbytiden givetvis parallellt med det också viktig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!