Apple och Google anklagas för oskälig prissättning av extra lagring

Permalänk
Melding Plague

Apple och Google anklagas för oskälig prissättning av extra lagring

En brittisk konsumentorganisation kritiserar mobiljättarna för att ta oskäligt mycket betalt för att utrusta telefoner och plattor med mer minne. I vissa fall är påslaget över 1 000 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har alltid funderat över varför det ska vara så dyrt med lite mer utrymme i telefoner/plattor.
Skönt att någon tar tag i det nu, inte för att det kommer hända så mycket.. Men men, hoppet finns ju iaf.

Permalänk
Medlem

Jaså det är därför nexus aldrig har minneskortsläsare. Google vill att man ska betala hutlösa priser för lagringen. Dåligt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jävla dumheter. Det borde vara lagkrav på minneskortsplats så att man i alla fall har möjligheten. Ocker är vad det är.

"Ja men det är väl klart att de vill utforma sina produkter för maximal vinst? Länge leve ultrakapitalismen och den fria marknaden!"

Nej. Kundnöjdhet borde gå före allt, i alla lägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med, helt jävla vidrigt av tillverkarna att ta bort möjlighet till att sätta in eget minneskort och sedan ta hutlösa pengar för ett par fjuttiga GB mer i sina telefoner.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Tror inte att någon är förvånad faktiskt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Är det verkligen 1000 procent? :). Känns mer som att det ska vara angivet i kronor.

Permalänk
Medlem

Blir man förvånad av detta så är man naiv som in I...

Försöker du skicka tillbaka en trasig produkt så är det prat om såväl självmordstankar som självskadebeteende hos ägarna. Vinst går före allt enligt dem.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Snusfri

Helt rätt att någon börjar granska och ta tag i detta.
Helt sjukt vilka priser tillverkarna lägger på egentligen för mer lagring i enheter, speciellt dem utan minneskort.

Det har gjort att jag direkt avfärdar enheter utan plats för minneskort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Får Microsoft ingen sådan kritik? Är väl en hutlöst höjning på minne i Surface 2 Pro serien om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

Visst det är för dyrt med mer minne i dessa apparater men att kräva en minneskortplats behövs inte.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kolla på Asus TF701T, två minneskortläsare.
En stor orsak till varför jag ska köpa den

Dock sägs 64GB modellen bli dyr som fan ($600~).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tror inte att någon är förvånad faktiskt.

Skrivet av Dumsnuten:

Blir man förvånad av detta så är man naiv som in I...

Försöker du skicka tillbaka en trasig produkt så är det prat om såväl självmordstankar som självskadebeteende hos ägarna. Vinst går före allt enligt dem.

Det är det som är sjukt. Vi har vaggats in i att vi bara ska dra ner brallorna och ta emot. "Företag är sådanna".... Men borde de tillåtas vara det? Ska vi bara böja oss frammåt och ta den i tvåan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skäggig legend

Jag kunde inte hålla med om det bättre. Även om man har bra täckning var man än är, är man beroende av ett surfabonnemang. Tänk om man hade många filmer på flera olika kort istället. Så mycket bättre och billigare. Jag tycker absolut Apple och andra tillverkare ska ha en läsare av kort. Inga konstigheter. Apple gör ju till och med snygga "hål" för dessa på sina Macbooks..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det känns "bra" att veta att Tim & Co kommer att få 2 x 1000 SEK extra eftersom både 32GB iPad Air och iPad mini står på önskelistan i år...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Detta har de hållit på med sen iphonen först kom. Fruktansvärt dålig stil. Ser man till apple så är det liknande på laptopfronten nu också. De vet hur man tar betalt för små förbättringar på prylar som inte går att uppgradera själv.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hur snabbt?

Visst kan du få tag i SD-minne för 150kr, men hur snabbt är det? Internt minne vill du skall vara snabbt, annars blir det Asus Transformer Infinity TF700T av det.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem

Väldigt skönt att Samsung är inte med, de betyder att dom håller sina mobiler, surfplattor i rimlig prisnivå. Så stolt #Samsungägare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är fruktansvärt dåligt. Apple har traditionellt sätt även tagit enorma överpriser på uppgraderade komponenter vid köp från dem. De har blivit bättre här men iOS-världen lever fortfarande i dessa tämligen bisarra prissättningar.

- 4G-stöd borde inte kosta så mycket som det gör
- Extra lagring borde inte kosta så mycket som det gör

Att kräva minneskortläsare löser inte problemet. Om inte något dramatiskt skett på den fronten har minnskort + Andorid fungerat ganska kasst tidigare. Man fick ex. inte lagra appar eller app-data på minneskortet vilket renderar det tämligen värdelöst. Sen är billigare minneskort slöa. Ge oss vettigare priser på lagring i enheten istället.

Permalänk
Medlem

Därför man köper mobil med minneskortsläsare!..

64gb extra går idag att få tag på för 400:- och då har man totalt 80gb (16+64)

Vill du ha 64 gb med ipad får du lägga 2000:- dvs 5ggr så mycket och det är ändå mindre än 80gb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Därför man köper mobil med minneskortsläsare!..

64gb extra går idag att få tag på för 400:- och då har man totalt 80gb (16+64)

Vill du ha 64 gb med ipad får du lägga 2000:- dvs 5ggr så mycket och det är ändå mindre än 80gb!

Men fungerar verkligen mobilen som om du hade 80GB internt är min stora fråga? Kan du lägga program eller säga åt systemet att lägga program-data på 64GB-modulen dynamiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Detta är fruktansvärt dåligt. Apple har traditionellt sätt även tagit enorma överpriser på uppgraderade komponenter vid köp från dem. De har blivit bättre här men iOS-världen lever fortfarande i dessa tämligen bisarra prissättningar.

- 4G-stöd borde inte kosta så mycket som det gör
- Extra lagring borde inte kosta så mycket som det gör

Att kräva minneskortläsare löser inte problemet. Om inte något dramatiskt skett på den fronten har minnskort + Andorid fungerat ganska kasst tidigare. Man fick ex. inte lagra appar eller app-data på minneskortet vilket renderar det tämligen värdelöst. Sen är billigare minneskort slöa. Ge oss vettigare priser på lagring i enheten istället.

Olika från lur till lur om det går att spara appar på sdkort.
Men det är väl ändå inte det man använder det till? Så även om man inte kan det (Samsung) gör det stor nytta att lagra media på. Jag har ett 64GB som jag proppat med musik å hd filmer. Det interna brukar räcka långt till appar.

Men OT så har jag alltid tyckt det varit sjuka priser på det extra minnet, speciellt priset Apple tar.
Och anklagas är väl lite fel. Har varit ett faktum rätt länge att det är ockerpriser på det?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla dumheter. Det borde vara lagkrav på minneskortsplats så att man i alla fall har möjligheten. Ocker är vad det är.

"Ja men det är väl klart att de vill utforma sina produkter för maximal vinst? Länge leve ultrakapitalismen och den fria marknaden!"

Nej. Kundnöjdhet borde gå före allt, i alla lägen.

Nej minneskortplats är inte det huvudsakliga problemet utan att man begränsa minnesmängden för att sedan sälja exakt likadana modeller separat med lite mer minne för betydligt högre pris utan att det egentligen kostar några direkta pengar för företaget i tillverkningskostnad.
Det fenomen har bara med att man vill tjäna lätta extra pengar på samma produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnis:

Är det verkligen 1000 procent? :). Känns mer som att det ska vara angivet i kronor.

Extra kostnaden för krets med dubbelt minne; 70kr. Extra prispåslag på produkt; 700kr. Tio ggr mer = 1000%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Erik.dv:

Men fungerar verkligen mobilen som om du hade 80GB internt är min stora fråga? Kan du lägga program eller säga åt systemet att lägga program-data på 64GB-modulen dynamiskt?

I andriod kan man det, och säkert i de andra stora operativsystemen för mobiler med. Många program som kräver lagrind har även stöd för att själv välja vart de ska lagras, t.ex. om man installerat ett kartprogram på telefonen (ej på minneskortet) så kan man ofta välja ändå att lagra kartorna på minneskortet. Själv har jag laddat ner en hel del kartor i förväg innan utlandsresor då det kan bli dyrt att ha igång internet där, men gps förstås inte kostar att ha påslagen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Inaktiv

Har också undrat över det, alla ser ju att påslaget är för stort, och så har det varit länge. Telefon 1500SEK 5gb, 10gb 3500SEK, vem märker inte den skillnaden? (viss överdrift såklart)

Och vem behöver mer än 16gb till sin telefon/surfplatta, och det är väl ändå i största laget? Hur stor är en genomsnittsapp?

Permalänk
Medlem

Är väl som på bilar det är tillbehören de tjänar pengar på, ingen tillverkare vill sälja snik versionerna

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Och vem behöver mer än 16gb till sin telefon/surfplatta, och det är väl ändå i största laget? Hur stor är en genomsnittsapp?

I surfplattor skulle jag säga spel/film tar mest. Ska man ha med sig någon serie är det ju 1GB per avsnitt.

Jag har 5GB musik i min tele så skulle helt klart klara mig på 8/16 där, men till surfplattan blir det 32+64+64+1TB

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Det är dags att Apple skrotar sina 16GB modeller och sätter sänker priset på 32GB till dagens nivå. Sedan borde priset på de modellerna mer högre lagring inte kosta så förbaskat mycket mer än priset på en större minneskapsel.

Permalänk
Medlem

Då jag inte har tillgång till mer än 2g i de områden jag rör mig så är all form av cloud lagring/streaming bara att glömma, jag får lägga cache i nallen för allt. 16GB räcker inte direkt långt, 32 är något lite, 64 vore lagom, 128 vore guld.

Att nöja sig med 16gb billigt eller 32 för hutlösa priser borde inte behövas men det finns tyvärr många som tycker det är helt ok och försvarar till & med ocker...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::