Permalänk

Projektbygge (från scratch)

Hejsan och välkommen till min bygglogg!

Har nu äntligen ritat färdigt mitt custom-chassi som jag ritat på ett bra tag, så nu tänkte jag börja med en bygglogg.

Började som många andra att rita i Google Scetchup tills jag märkte att det programmet inte räckte hela vägen fram. Då var jag tvungen att byta program och lära mig allt från början igen.
Det har varit enormt tidskrävande och ganska jobbigt periodvis. Många sömnlösa nätter.. Men nu har jag i alla fall kommit så långt att jag just nu väntar på plåtar från laserskärning.

Chassit är tänkt som ett vattenkylningschassi med stor rymlighet så det blir så lite hinder som möjligt för luften, plus att inte låta någon varm luft passera över komponenterna.

Ursprungligen hade jag planer för fler radiatorer och ganska speciella lösningar för nätagg och sidofönster men som jag har fått lägga åt sidan för tillfället. Chassit blev alldeles för stort och det skulle bli för komplicerat att rita lösningarna i nuläget. Så jag valde en så enkel och clean look som möjligt.
Det enda jag inte ritat är i/o plåten, den ska jag plocka från mitt gamla Cosrair 650D. Har heller inte ritat komponenter eller skruvar. Helt enkelt för det har varit så enormt tidskrävande så jag har medvetet hoppat över det.

Har även en facebook-sida relaterad till mitt projekt. Klicka gärna förbi om ni känner för det
facebook.com/Loffeleguan

Här är även en länk direkt till galleriet på imgur.com

SPONSORER

Stort tack till er på Friendlygruppen som ställt upp med backning till mitt projekt!

Även ett stort tack till Inet som givit mig rabatt på minne, fläktfilter och SSD!

Permalänk

Verkar intressant kommer själv klart följas!

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du kör ProE, repeat-kommandot eller referens-pattern för skruv/brickor så är det gjort på nolltid^^
Har du någon "grundram" som du skruvarna plåtarna i?
Blir kul att följa!

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Ser ut som att du kör ProE, repeat-kommandot eller referens-pattern för skruv/brickor så är det gjort på nolltid^^
Har du någon "grundram" som du skruvarna plåtarna i?
Blir kul att följa!

Det är Autodesk Inventor jag använder.
Där sitter en stödram bakom båda sidopanelerna som man inte ser. Stödramen på baksidan har dessutom en extra förstärking för stabilitet. Annars ska alla plåtar skruvas i varandra. Kommer att lägga ut fler bilder så fort jag får plåtarna från skärning.

Permalänk

Liten update!
Glömde skriva att jag fick plåtarna för nån dag sen men har inte haft någon bra kamera att fota med.
Har också lagt in liite bättre bilder på renderingar i första inlägget.

Har också börjat gänga M4 hålen som chassit ska sitta hopskruvat med.
Ni får ha överseende med mina fotografegenskaper för jag är inte den bästa på att fota, men jag ska så gott jag kan. Ska fortsätta gänga imorgon så förhoppningsviss kommer det fler foto inom kort. Ibland kan jag ha lätt att glömma bort att ta bilder när jag är igång med något

P.S. jag gängar för hand

Permalänk
Medlem

Vad är det för material - aluminium? Godset ser rätt tjockt ut, lär bli en tung låda...häftigt...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Vad är det för material - aluminium? Godset ser rätt tjockt ut, lär bli en tung låda...häftigt...

Ja det är aluminium. Jag har tagit bilden med macro zoom för riktig närbild, så det ser kanske tjockare ut än det är. Det är 3mm

Permalänk
Skrivet av loffeleguan:

Ja det är aluminium. Jag har tagit bilden med macro zoom för riktig närbild, så det ser kanske tjockare ut än det är. Det är 3mm

Glöm inte grada av hålen du gängat sen bara

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Skrivet av hotdog_power:

Glöm inte grada av hålen du gängat sen bara

Om du refererar till bilden jag lagt upp så är det precis bara gängat. Inget annat är gjort på plåtarna hittills. Det kommer att se bättre ut sen. Jag lovar

Permalänk

Måste be om ursäkt till er som börjat följa bygget, att det inte har blivit någon uppdatering på ett bra tag. Tyvärr är det pga peronliga omständigheter. Inga dödsfall eller så men tillräckligt för att jag inte har orkat ta tag i bygget.
Ska fortsätta gänga lite hål och lite annat småpill, som att fila de avlånga hålen på moderkortsplåten och lite sånt.
Får se om jag hinner få det bockat innan året är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Måste be om ursäkt till er som börjat följa bygget, att det inte har blivit någon uppdatering på ett bra tag. Tyvärr är det pga peronliga omständigheter. Inga dödsfall eller så men tillräckligt för att jag inte har orkat ta tag i bygget.
Ska fortsätta gänga lite hål och lite annat småpill, som att fila de avlånga hålen på moderkortsplåten och lite sånt.
Får se om jag hinner få det bockat innan året är slut.

Du kan ju ändå uppdatera tråden med lite bilder, så man får se den lilla progreds du gjort, blir mer intressant att följa då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Häftigt att görat från grunden! Kudos!

Visa signatur

Bygglogg: BitFenix Phenom M| Phantom Project
Chassi: Bitfenix Phenom M | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | CPU: Intel i5 4670K | GPU: MSI GTX770 2Gb OC | RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 2x8GB | SSD: Samsung 840 EVO 256Gb | PSU: Corsair CX750W |

Permalänk

Lägger upp lite bilder på panelerna. Har ägnat dagen åt att fila lite kanter så moderkortsplåten ska passa in. Inte världens roligaste jobb direkt..

Bilderna är tagna i 16:9, men jag märker att det inte blir så bra så jag ska gå tillbaka till gamla hederliga 4:3 igen.

Permalänk

Här är taket lite provisoriskt pålagt. Även verktygen som jag använde idag är med. Den lilla filen är grym!

Åter igen 16:9.. Men detta var sista inlägget i det formatet

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Ser grymt ut!

Tackar så mycket!

Permalänk

Följer!
Lycka till och kämpa på och spelar ingen roll hur lång tid ett projekt tar huvudsaken är att det är välbyggt och genomtänkt.
Mitt favoritprojekt jag följde höll ut i nästan tre år, men vilken dator.
//FallenFate

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Lite provslipning idag. Hade bara tid att slipa en panel. Ena sidan är slipad med 240 papper den andra med först 120 sen 240. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken som är vilken
Syns ingen skillnad på bilderna och man ser inte så stor skillnad i verkligheten heller men man känner det i alla fall.

Permalänk
Proffsmoddare

Här händer det saker ser jag!

Ser ut att bli riktigt bra!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Här händer det saker ser jag!

Ser ut att bli riktigt bra!

Jag tackar så mycket! Och jag tackar för all hjälp jag fått, mycket uppskattat
Jag satt lääänge och klurade på hur jag skulle sätta ihop allting tills jag bestämde mig för att göra ungefär likadant som du har satt ihop ditt (Model 01). Omedvetet gjorde jag det mycket svårare än vad det egentligen var. Då bestämde jag mig också för att hålla det så cleant och enkelt som möjligt.

Permalänk

Tadaa!!
Nu äntligen har det hänt något efter lång tid av väntan. Har fått mina paneler bockade. Allt gott kan man tycka MEN... såklart tänkte jag fel när jag berättade för bockaren hur jag skulle ha det, så den lilla sidan efter bocken blev för liten. Vilket resulterade i att bredden och höjden blev fel.
Tyvärr blir det till att göra fyra nya plåtar

Permalänk
Medlem

Scratchbyggen är alltid intressanta, skulle vara kul att bygga något liknande någon gång i framtiden. Ska följas.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Väntar på svar ang nya plåtar.. vänta är bland det tråkigaste man kan göra

Permalänk

<FÖLJER>

OnT Skit kul att se. Du är passionerad

Permalänk

Nu är nya ritningar skickade. Hoppas det inte tar allt för lång tid.
Under tiden får jag roa mig med WoT

Permalänk

Om allt går som det ska så får jag plåtarna i mitten av nästa vecka. Sen får jag "jaga" bockningskillen igen. Denna gången ska det fan bli rätt så jag äntligen kan börja montera ihop allt och se så det stämmer.

Permalänk
Medlem

"många sömnlösa nätter"

kan tänka mig hur du ligger sömnlös, besatt av tanken att bygga det ultimata chassit som om det vore ett av jordens sju underverk...
gillar passionen iaf!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

"många sömnlösa nätter"

kan tänka mig hur du ligger sömnlös, besatt av tanken att bygga det ultimata chassit som om det vore ett av jordens sju underverk...
gillar passionen iaf!

hehe det ultimata blir nog svårt att bygga. Har ju lämnat ute en mängd detaljer. Men man kan ju alltid vidareutveckla det

Permalänk

Liten uppdatering!

Nu har jag äntligen fått mina nya plåtar bockade och rätt blev det också Synd bara att nu måste jag gänga om alla hålen igen. Det är sååå jäkla tråkigt.
Körde även en runda till Jula och Bauhaus för att köpa lite småsaker (bilder kommer).

Här är foto på plåtarna i alla fall så länge.

Permalänk

Mitt nya weapon of choice för gängning.

Gick mycket lättare än att gänga för hand.

Hann tyvärr bara gänga fram o bakplåten idag. Får gänga toppen o botten på måndag.
Men här kommer några bilder i alla fall hur det ser ut just nu.