Sniper Elite 3 får stöd för AMD Mantle

Permalänk
Melding Plague

Sniper Elite 3 får stöd för AMD Mantle

Spelstudion Rebellion är senast i raden att lova stöd för gränssnittet AMD Mantle, som ska ge betydande prestandavinster i jämförelse med DirectX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att sniper elite 3 blir bättre än 2an då.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett riktigt brett stöd.

Permalänk
Medlem

kommer säkert vara buggigt i början men har potential att bli asbra. och jag som var sugen på 780

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

ända som är bra för spelmarknaden här är att ms kommer ändra directx och bättra på det. sen mantle är nog overrated.

sen får vi se hur nvidia countrar det

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

...och jag som var sugen på 780

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mänskligt att fela. hehe

Nä, men ska bli spännande att se hur det går med AMD Mantle.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Börjar klarna för mig hur AMD tänkt här.

1. Vi lägger bud hos Sony och Microsoft som ingen kan slå så vi får in vår hårdvara i konsolerna.

2. Utvecklar mantle som underättar för utvecklare att skapa multiplattformspel.

3. Hårdvara med mantlestöd blir automatiskt mer intressant då prestandan blir oslagbar.

4. ???

5. Profit

Permalänk
Medlem

Om detta slår genom blir det kanon, då är bara frågan vad nVidia ska göra? Implementera Mantle eller hitta på något eget?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Jag ser det här bara som positivt. Microsoft kan behöva en spark i baken ibland.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Börjar klarna för mig hur AMD tänkt här.

1. Vi lägger bud hos Sony och Microsoft som ingen kan slå så vi får in vår hårdvara i konsolerna.

2. Utvecklar mantle som underättar för utvecklare att skapa multiplattformspel.

3. Hårdvara med mantlestöd blir automatiskt mer intressant då prestandan blir oslagbar.

4. ???

5. Profit

Låter perfekt.. En bra plan verkar lyckas "so far"

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Fragmentering, yay!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fragmentering, yay!

AMD gör åtminstone så det kan användas över fler plattformar. Direct X används endast på Windows och Xbox 360/Xbox One. Visst, det är fler typer av hårdvara som kan använda Direct X, men att fler utvecklare inte satsat på OpenGL och OpenAL är ju egentligen bara vansinne.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Om detta slår genom blir det kanon, då är bara frågan vad nVidia ska göra? Implementera Mantle eller hitta på något eget?

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Nvidia kommer säkerligen att satsa på project Denver som ryktas komma redan i Maxwell (800 serien). Project Denver lovar bättre prestandaförbättringar när det gäller drawcalls och minneshantering än vad ett API som Mantle klarar, men via hårdvara. Det kommer då fungera med alla spel utan att det krävs någon speciell utveckling mot Nvidia från spelutvecklarnas sida. Nvidia kommer säkerligen även satsa på G-Sync i anslutning till detta.

Artikel om Project Denver. http://wccftech.com/alleged-nvidia-maxwell-architectural-spec...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Ser gärna att du skriver ut mer information angående detta påstående. Vad jag förstod på Johan Anderssons presentation av Mantle på APU13 så var de ju inte alls så att Mantle var låst till GCN.

Permalänk
Medlem

Kommer det få stöd för en bra story också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alucius:

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Nvidia kommer säkerligen att satsa på project Denver som ryktas komma redan i Maxwell (800 serien). Project Denver lovar bättre prestandaförbättringar när det gäller drawcalls och minneshantering än vad ett API som Mantle klarar, men via hårdvara. Det kommer då fungera med alla spel utan att det krävs någon speciell utveckling mot Nvidia från spelutvecklarnas sida. Nvidia kommer säkerligen även satsa på G-Sync i anslutning till detta.

Artikel om Project Denver. http://wccftech.com/alleged-nvidia-maxwell-architectural-spec...

Sett länkar som säger att Nvidia kan implementera MAntle utan problem på sin arkitektur.
Här är en.
http://wccftech.com/amd-mantle-api-require-gcn-work-nvidia-gr...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Nvidia kan inte implementera Mantle om de vill fortsätta använda sin egen arkitektur. Mantle kräver AMDs GCN. Nvidia står säkerligen fria att ta in GCN på licens från AMD med det vore detsamma som att ge upp sin egen arkitektur och där med sitt eget varumärke.

Nvidia kommer säkerligen att satsa på project Denver som ryktas komma redan i Maxwell (800 serien). Project Denver lovar bättre prestandaförbättringar när det gäller drawcalls och minneshantering än vad ett API som Mantle klarar, men via hårdvara. Det kommer då fungera med alla spel utan att det krävs någon speciell utveckling mot Nvidia från spelutvecklarnas sida. Nvidia kommer säkerligen även satsa på G-Sync i anslutning till detta.

Nja, AMD har optimerat mantle för GCN, nvidia kan optimera mantle för sina cuda kärnor, spelutvecklarna optimerar sina spel för mantle.
Nvidia kan såklart optimera sina Maxwell/Denver grejjer till mantle också

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer få det svettigt om Mantle går vägen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Sötast
Skrivet av DrPepper:

Ser gärna att du skriver ut mer information angående detta påstående. Vad jag förstod på Johan Anderssons presentation av Mantle på APU13 så var de ju inte alls så att Mantle var låst till GCN.

he said. "Some of those are generic, others are targeted more at GCN architecture."

Skrivet av BrutalSwede:

Kommer det få stöd för en bra story också?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den blir automatiskt mycket bättre, men tyvärr så skrollar texten förbi för snabbt

Permalänk
Medlem

Bra! Känns som det är bra mycket mera fart i det här än PhysX. Hoppas Nvidia hoppar på!

Ge DirectX vad det förkänar:

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan de inte släppa apit publikt snart så man kan syna alla påståenden.. jäkla fuffens att köra b2b only

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst, bra med en studio till. Men nu vill man allt se lite resultat också som även vi själva kan få erfara effekten av.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivk:

Börjar klarna för mig hur AMD tänkt här.

1. Vi lägger bud hos Sony och Microsoft som ingen kan slå så vi får in vår hårdvara i konsolerna.

2. Utvecklar mantle som underättar för utvecklare att skapa multiplattformspel.

3. Hårdvara med mantlestöd blir automatiskt mer intressant då prestandan blir oslagbar.

4. ???

5. Profit

1* Var nog inte så svårt då nvidia inte får göra x86 & intel är odugliga på grafikdelen.

Hoppas bara nvidia sväljer sin stolthet o hoppar på. Vilket de kanske måste?
Jag skiter i prestandan. Vill bara slippa ha en windowspartition..

Permalänk

vad va det som gjorde att d3d och open gl dog ? direct x utvecklades fortare ? glömt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fragmentering, yay!

Fanboyism, yay!

nVidia är inte speciellt mycket bättre, då de gör ett mycket större job på att fragmentera industrin med sitt PhysX och kommande Gsync.

Enligt uppgifter så har nVidia möjligheten att anpassa sig till Mantle. Dock så lär det kräva en del investering i tid och pengar från nVidias sida. Så frågan är om de kommer göra detta.

Sen tycks det inte vara så speciellt tids krävande att anpassa en motor för Mantle. Enligt en utvecklare för Nitrous motorn, så tar det ca 2 månader för en person att implementera. Som är något flesta AAA utvecklare lär inte ha mycket problem med att investera resurser i.

Och vem vet. Detta kanske får Microsoft att lyfta på arslet och faktiskt förbättra DirectX.. men det känns tveksamt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Och vem vet. Detta kanske får Microsoft att lyfta på arslet och faktiskt förbättra DirectX.. men det känns tveksamt.

DirectX måste skrivas om på nytt för att få den förbättring vi önskar, nu bygger de bara på den.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Allexz:

he said. "Some of those are generic, others are targeted more at GCN architecture."

citatet syftar till vad som ingår i mantle, dvs vissa saker är grafikoptimerande, andra handlar om parallellisering/CPU också.
i din länk från toms hardware står också:
Ultimately one thing was made clear during the presentations: Mantle is not simply just for AMD APUs and GPUs. The technology is reportedly open, so whether Nvidia accepts the tech or not is a different story altogether, but it's there for the GeForce company to embrace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

ända som är bra för spelmarknaden här är att ms kommer ändra directx och bättra på det. sen mantle är nog overrated.

sen får vi se hur nvidia countrar det

Du vet om att Microsoft inte skrivit en enda version av DirectX sedan DirectX6 va?
Kika på wikipedia så ser du vilka som skrivit vilka versioner, ATI/AMD och Nvidia har turats om i stort sett med att koda de olika versionerna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

1* Var nog inte så svårt då nvidia inte får göra x86 & intel är odugliga på grafikdelen.

Hoppas bara nvidia sväljer sin stolthet o hoppar på. Vilket de kanske måste?
Jag skiter i prestandan. Vill bara slippa ha en windowspartition..

Nvidia har faktiskt en licens för att tillverka i386 DX prollar men får inte tillverka CPU's med MMX eller SSE så effektivt så har du rätt, ville bara korrigera så det blir helt korrekt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Du vet om att Microsoft inte skrivit en enda version av DirectX sedan DirectX6 va?
Kika på wikipedia så ser du vilka som skrivit vilka versioner, ATI/AMD och Nvidia har turats om i stort sett med att koda de olika versionerna.

Och då förstår man ju varför Dx har blivit den dinosaurie det är...