Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Medlem

Winamp, winamp.. It really whips the lama's ass.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Ah! Nostalgi! Hoppas verkligen detta enorma arv kan bli opensource, fast eftersom det är AOL som äger rättigheterna lär jag bli besviken, när gav de bort något vettigt senast? Nu har de verkligen chansen att förvåna mig och miljoner andra...

Som många påpekat var ju version 3 början på fallet, då den floppade totalt ville ju ingen ens förknippa den med musik och frågan var väl om AOL ville att den skulle vara en musikspelare eller något annat. Det var just i WinXP:s barndomsår så därför dög ju Windows egen mediaplayer försträffligt... har dock för mig att MS inte hade någon licens för MP3 codec vilken senare blev en rättegångsprocess då de ändå inkluderat stödet med alla miljoner sånda ex. av WinXP.

Så Winamp hade inte mycket att hämta när Windows redan kunde spela upp mp3-formatet Men få program slår ju Winamps bibliotek när det kommer till plugins.

Numera håller man sig till Clementine som iofs. inte är den mediaspelare jag först lärde mig älska, men i dagens läge gillar jag den skarpt med allt vad den innehåller b.l.a. ProjectM som visualizer, den finns dessutom till alla OS jag använder.
PowerAMP är annars en kalas-bra spelare till Android nu när Winamp appen går i graven.

http://www.clementine-player.org/sv/
http://powerampapp.com/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Oj, att den fanns kvar. Användes flitigt innan de förstörde den med 5.5 och man hittade det överlägsna alternativet iTunes..

itunes? trodde folk använde det för att dom var tvugna eller bara inte visste bättre. vilken planet är du ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Audacious använder sedan version 3 (släppt 2011, tror jag) GTK 3 som standard (men är mig veterligen fortfarande bakåtkompatibelt med GTK 2).

Jag har inget emot Qt, men tittar jag på mitt system så är det idag klart fler installerade program som använder GTK än Qt — stora projekt som Chromium/Google Chrome, Firefox, LibreOffice, Gimp, Inkscape, Filezilla, … — så det lär vara kvar på obestämd framtid tills alla dessa giganter dels ser anledning att migrera, och därefter gör det. Gnome, Cinnamon, MATE, Xfce, LXDE är alla djupt integrerade med GTK. Faktum är att det enbart är VLC och Scribus bland mina installerade paket som verkar vara beroende av Qt (Opera och Mathematica använder också egna versioner, dock utanför paketsystemet).

Vill man välja qmmp i stället så är det fritt fram. Om man enbart gör det för att GTK skulle dö vilken sekund som helst så tror jag man överdriver riskerna .

Absoult har du rätt i det.
Men LXDE är på väg att byta till Qt redan eftersom det var alldeles för mödosamt att porta till gtk3 samt att gtk3 tar mycket mer kraft av datorn än vad gtk2 eller qt gör (referens:http://wiki.lxde.org/en/LXDE-Qt samt diskussionen på osnews.com). Även skype, steam (libqt4-webkit), google-earth, ardour osv är Qt redan. MATE är GTK2 eftersom de använder gnome2-codebase i sin fork. Libreoffice (default gtk2) har ett qt gränssnitt men jag föredrar ändå helt klart Calligra office suite nu när den är så förfinad vilket är i Qt och deras office drawing och presentationsprogram är fruktansvärt trevliga. Chrome? Finns det ens för linux längre? Jag trodde vi var relegerade till chromium (gtk2).
Gimp (gtk2 där med) kanske aldrig byter till Qt officiellt, men det finns väl gimpshop med qt interface. (använder själv oftast pixel32 för att rita och manipulera bilder dock) Inkscape å andra sidan är redan Qt på alla plattformar utom Linux redan, bara att kika på windowsversionen eller mac och det funkar ypperligt att build med Qt som flagga.

Det är inte många stora program som klivit ner sig i gtk3 träsket ännu, och de flesta citerar dålig prestanda i redraw som anledning och stannar med gtk2 eller flyttar över till Qt. Detta bådar inte gott för gtk3 i långa loppet som har varit ute i stabil utgåva i nästan tre år vid det här laget.
Såklart man inte behöver oroa sig för att de ska droppa support för gtk2, men gnome teamet klantar sig så hårt att gtk3 inte ens är kompatibelt med andra gtk3 program som använder en tidigare version till exempel. (gtk-3.2 till 3.4 bröt bakåtkompatibilliteten helt fatalt.) De kan inte ens får sina pissiga platta CSS teman att funka across flera versioner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

itunes? trodde folk använde det för att dom var tvungna eller bara inte visste bättre. vilken planet är du ifrån

iTunes har alltid fungerat bättre för mig samt varit snyggare. Gillade aldrig det nostalgiska utseende't på Winamp (även om det gick att ändra med skins).

Jag slutade använda Winamp 2005 och använder ända sedan dess iTunes för avlyssnande på musik.

Så jag kommer inte sakna Winamp, men jag förstår er som gör det. Jag skulle nog sakna iTunes väldigt mycket om det försvann också!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Blir att köra Winamp så länge det går
Efter 15 år med Winamp så tänker jag inte byta bara sådär hipp som happ >_< Det fungerar ju bra..
Fast å andra sidan kanske detta är ett ypperligt tillfälle att se sig om efter andra liknande program
Ahwell..

Visa signatur

"Im a raver not a crazy drugaddict"

Permalänk
Avstängd

Det verkar som att Microsoft kanske köper upp Winamp.

http://www.idg.se/2.1085/1.535143/rykte--microsoft-vill-kopa-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Inga problem, jag kör och kommer alltid använda Winamp v2.80, behöver ingen nyare version:D

Permalänk
Medlem

samma här, inga problem kör fortfarande med 2.82 dom nya versionerna var så grötiga

Permalänk

Tråkigt, inte för att jag har använt den på länge då jag använder Foobar2000 nu, men ändå! En funktionell spelare! Men varför lägger de inte ut den på open-source? Lägga ner den är pinsamt dåligt tycker jag RIP!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

iTunes har alltid fungerat bättre för mig samt varit snyggare. Gillade aldrig det nostalgiska utseende't på Winamp (även om det gick att ändra med skins).

Jag slutade använda Winamp 2005 och använder ända sedan dess iTunes för avlyssnande på musik.

Så jag kommer inte sakna Winamp, men jag förstår er som gör det. Jag skulle nog sakna iTunes väldigt mycket om det försvann också!

För mig så är det det mest segaste programmet i världshistorien. iTunes startar inte ens snabbt på min SSD. Har bara hatat iTunes hela tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig så är det det mest segaste programmet i världshistorien. iTunes startar inte ens snabbt på min SSD. Har bara hatat iTunes hela tiden

Detta.
På Mac är det bättre, men fortfarande inte bra.

För övrigt hoppas jag att Microsoft köper upp rättigheterna till WA och byter ut WMP mot denna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det verkar som att Microsoft kanske köper upp Winamp.

http://www.idg.se/2.1085/1.535143/rykte--microsoft-vill-kopa-...

Jag vet inte om det är bra eller dåligt, troligen både och, döden för Winamp men MS får en fungerande musikspelare vilket de inte lyckats ordna tidigare.
MS kommer säkert sin vana trogen att göra om det till en hemsk reklamdrypande sak och designa om interfacet enligt sitt nya hemska designspråk så det blir platt och rätvinkligt och bara går att köra i fullskärm, alltså tvärt emot allt som varit Winamps styrka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har använt Winamp sedan starten 1997...
Hoppas verkligen att ryktet stämmer att Microsoft köper upp det. En sådan enkel sak, som global hotkeys som går att definiera hur man vill... underbart...

Någon som vet vart man kan ladda ner se sista bra versionerna utan massa extraskit? 2,95 o.s.v.? Har inget kvar efter HD krash..
Så nu kör jag med den senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag har använt Winamp sedan starten 1997...
Hoppas verkligen att ryktet stämmer att Microsoft köper upp det. En sådan enkel sak, som global hotkeys som går att definiera hur man vill... underbart...

Någon som vet vart man kan ladda ner se sista bra versionerna utan massa extraskit? 2,95 o.s.v.? Har inget kvar efter HD krash..
Så nu kör jag med den senaste versionen.

www.oldversion.com är bra till sånt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Va? kanske spotify har något med det att göra, för jag slutade använda winamp efter jag börja använda spotify.

Permalänk
Medlem

NEEEEJ

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig så är det det mest segaste programmet i världshistorien. iTunes startar inte ens snabbt på min SSD. Har bara hatat iTunes hela tiden

iTunes är ganska allmänt känt som en av de mest vidriga bloatwares i världshistorien, fruktansvärt dålig kod rakt igenom. Folk i denna tråden som ställer sig bakom vet inte innebörden av bra programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zushakon:

iTunes är ganska allmänt känt som en av de mest vidriga bloatwares i världshistorien, fruktansvärt dålig kod rakt igenom. Folk i denna tråden som ställer sig bakom vet inte innebörden av bra programvara.

Sen det faktum att man behöver iTunes för iPod/iPhone/iPad gör inte saken bättre. Jag har tyvärr en iPad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

En epok går i graven. Winamp är en milstolpe i datorhistorien.
Världsarv!

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden! Har använt VLC för att spela upp alla mina mediefiler sedan 2010!

Permalänk
Medlem

Många minnen från barndom/ungdom. R.I.P

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det var på tiden! Har använt VLC för att spela upp alla mina mediefiler sedan 2010!

Låter jobbigt. :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Måååånga år sedan jag övergav Winamp med dess horribla interface till förmån för Apollo.
Även den i praktiken nerlagd, men fungerar lika ypperligt för det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Inte en dag för tidigt. Måååånga år sedan jag övergav Winamp med dess horribla interface till förmån för Apollo.
Även den i praktiken nerlagd, men fungerar lika ypperligt för det.

Horribla interface? :S

Högerklicka och välj visa bild, såhär har jag min spelare, ligger längst ner ovanför aktivitetsfältet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

LOL.

Kan inte vara svårt att få lönsamhet med winamp, man skulle ju bara kunna låta hemsidan ligga kvar utan nya updates.

Men sanningen är väl att man vill ha in folk i sina betaltjänster istället för att folk har musik på sina datorer/mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad fan... Först Windows 8 och så nu detta?? Jag är inte ens 30 men känner mig som 90... Jaha? Vad ska man använda istället?? Finns det någon spelare med liknande format och funktionalitet? Jag vill inte ha en spelare i helskärm eller som tar upp lika mycket som en videospelare

Var nog mer än 12 år sedan jag använde WinAmp senast...

Kör med MediaMonkey (gold version) eller foobar2000.

mvh,
martin

fel år
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ursprungligen inskrivet av JuCke Visa inlägg
Hmm Minns att min 486dx2 66mhz slet lite med vissa mp3r med winamp =D

Samma här. Nostalgi.

Festligt. Även den dator som jag först testade WinAmp på var med exakt samma processor och 4 MB RAM (desktop ifrån Digital/DEC med NT4).

Gick hyfsat bra faktiskt, men flöt på bättre med att köra i bakgrunden och fler program när jag bytte till en bärbar med Pentium MMX på 133 MHz (eller något ditåt).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det verkar som att Microsoft kanske köper upp Winamp.

http://www.idg.se/2.1085/1.535143/rykte--microsoft-vill-kopa-...

Noooooooooooo!
Men det kanske kunde avhjälpa Mediaplayer-situationen...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.